@Willemijn: twee keer behandelen met een tussepose van twee maanden en dan eventueel na een week of 6 bloed weer laten testen op leverwaardes, GammaGGT en Eosinofiele.
timokyana
Vorige week nogmaals bloed laten prikken en volgens mijn dierenarts moet ze behandeld gaan worden tegen leverbot. Ik hoor morgen de exacte uitslagen en het behandelplan. Helaas verklaard dit niet de klachten van mijn merrie (atactisch). Nu lees ik wel dat er een aantal paarden waren die 'agressief'werden. Mijn merrie bijt zichzelf bij aanraking/poetsen,is dit een soortgelijke klacht.
Ze staat met 4 andere paarden in de paddock,geen sloten om de weide, wel een land ernaast waar koeien hebben gestaan. Mijn paarden krijgen enkel in de zomer beperkte weidegang met graasmasker. Raar dat ze besmet is.
Zijn er soortgelijke ziekten die de galgangen verstoppen?
timokyana
Was de bilirubine ook afwijkend bij bloedonderzoek bij jullie? En hoe hoog was de Gamma GT?
BillyBo
Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-12 09:47
@:timokyana: Leverbot kan al veel langer aanwezig zijn voor het zich uit, dus als je paard een aantal jaren voordat ze daar is komen te staan wel op een leverbot land heeft gestaan dan kan ze van die tijd al besmet zijn. Zoals je zegt dat je nu staat is dat onmogelijk, want zoals al eerder is gezegd moet er een sloot aanwezig zijn voor het slakje. Anders kan de cyclus niet rond gemaakt worden.
Ik heb hieronder een aantal dingen gekopieerd van het laatste bloedonderzoek van Billy van toen we er eindelijk achter kwamen dat het om leverbot ging.
Zoals je kan lezen zijn de GGT waardes veel te hoog. Wat de agressie betreft , die was bij Billy heel erg en ook beet hij zichzelf erg, vooral bij aanraking.
Billybo,dat bijten herken ik zeer zeker,je bent de eerste die deze zelfde klacht heeft bij zijn paard. Alleen mijn merrie had deze klacht ook al voor dat de bloedwaardes afwijkend waren.Ik geloof zeker in een probleem in de lever,de bilirubine was de vorige keer (oktober) wel wat verhoogd al.Ik weet alleen niet of het leverbot is.Ik heb kyana al rond de 5 jaar.Waar ze eerst stond was ook geen sloot of iets dergelijks,plus kyana toont als een paard met ataxie,maar volgens mijn dierenarts hoeft dit in verband te staan met elkaar.
Eosinofielen etc is bij haar allemaal binnen de waardes.
Even een vraagje... Vorig jaar eind zomer heeft mijn merrie ook leverbot gehad, zij had het vrij ernstig maar is super opgeknapt!
Nu lopen er weer schapen op het land, ik denk dat ze NIET ontwormd zijn... Andere landjes worden gescheiden met een slootje. Zou ik preventief kunnen gaan behandelen????
nicolanca
Geplaatst: 12-02-12 15:50
Ik denk fasinex alleen de volwassen leverbot doodt, en niet nog in het lichaam aanwezig blijft om larven die worden opgenomen bij het eten te doden; daarom moet je ook twee keer fasinex geven, nl. de eerste keer om de volwassen leverbot te doden, en de tweede keer om de larvem te doden die nog te klein waren om gedood te worden door de eerste fasinex-beurt. Vooraf (voordat ze het land op gaan) fasinex geven ter preventie zal dus niet werken.
Als je bedoeld preventief in de zin dat je halverwege de zomer een behandeling geeft omdat je het risico groot acht dat ze weer besmet zal raken - dat zou ik met je dierenarts overleggen. Wellicht is eerst een bloedonderzoek doen verstandiger, omdat fasinex naar ik begrepen heb ook voor het lichaam van je paard (nieren) schadelijk zou kunnen zijn.
In een ander topic hier op bot is besproken dat het weiland mesten met kalkstikstof (kalkcyanamide) (hiervoor wordt ook geadverteerd in de hoefslag) de parasietendruk op het land vermindert; volgens de website van de producent zou het ook helpen tegen leverbot.
Als je paard en de schapen op een en hetzelfde weiland staan zou ik toch proberen om met de eigenaar te overleggen en af te spreken dat hij ze ontwormt met een geschikt middel. Leverbot kan ook bij schapen dodelijk verlopen, dus dat is ook in zijn belang.
Mijn paard was afgelopen zomer ook heel erg ziek; ik heb ervoor gekozen om haar te verhuizen naar goed gedraineerd land waar geen schapen op lopen - maar ik besef dat niet iedereen die keuze kan maken.
Ik zie op je profiel dat je ook koeien helpt te verwijden - leverbotbesmetting bij koeien leidt meestal niet tot ernstige ziekteverschijnselen, maar de melkproduktie daalt wel. Als er dus schapen, koeien en paarden op hetzelfde land lopen hebben alle eigenaren van de beesten er belang bij dat de schapen goed ontwormt worden. Voor koeien is er een test, die aan de hand van monsters van de melk kan bepalen hoe zwaar de besmetting is. De koeien fasinex geven als ze niet zwaar besmet zijn is niet aantrekkelijk omdat de boer dan waarschijnlijk de melk niet mag aanleveren bij de fabriek. Misschien dat dat kan als ze "droog" staan?
Kijk, hier heb ik wat aan! Ik ga hier zeker mee aan de slag en even met mijn dierenarts overleggen hoe en wat. Mijn merrie had echt een hele erge besmetting, maar ik merkte totaal niets aan haar. Het was dat de andere paarden op de wei een besmetting hadden waarbij de symptomen duidelijk te zien waren... Anders had ik haar nooit laten testen...
Koeien verweiden doe ik ook idd, dan ga ik het ook melden voor de koeien.
Verweiden kan ik wel, maar ook daar zit ik aan de sloot kant en aan alle kanten lopen hier schapen...
BillyBo
Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-12 15:31
@timokyana: Eosinofiele moeten in het bloed zichtbaar zijn als het om leverbot gaat. Als je echt gaat bloedprikken op leverbot is de kans klein dat je daadwerkelijk uitslag positief krijgt. Dit heeft te maken met of de botjes volwassen zijn. Als de botjes volwassen zijn dan maakt het lichaam geen antistoffen meer aan en is het dus niet zichtbaar via bloed. Maar het is dus wel altijd zichtbaar of er parasieten aanwezig zijn[eosinofiele].
@Laurabyoux: het is idd zo dat je twee keer moet ontwormen met Fasinex om de volwassen botjes te doden. De jongvolwassen botjes hebben twee maanden nodig om volledig volwassen te worden en daarom moet je na twee maanden nog een keer ontwormen.
Preventief behandelen met Fasinex is geen optie maar als je geen andere optie hebt om je paard te weide dan zou ik zeker na de zomer als je paard[en] weer op stal/paddock gaan behandelen met Fasinex 2x. Of eerst een bloedtest doen en dan eventueel behandelen.
Wat ik alleen niet begrijp is dat je zegt dat er weer schapen lopen op het land waar jouw paard loopt maar dat andere landjes een slootje hebben? Hoe bedoel je dat? En hoe nat is dat land? En heeft jouw paard vorig jaar daar ook gestaan of heeft ze ook ergens anders gestaan en het miss. elders opgelopen? Zonder sloot geen slakje en zonder slakje geen cyclus die rond gemaakt kan worden.
Wat dat kalkcyanamide betreft dat is idd goed om onkruid en parasieten van je land te doden. Alleen lijkt het mij niets te doen tegen de al aanwezige cysten aan de grassprietjes. Waarschijnlijk is het goed om daarmee te behandelen maar ook nog zeker twee keer te maaien en dat gras te kuilen [alleen dan gaan de cysten aan de grassprieten dood] en natuurlijk geen schapen of koeien laten lopen. Maar dat zal waarschijnlijk niet gaan.
Ook is het natuurlijk bij koeien zo dat als men een vorm van leverbot herkent en daar op laat testen dan hebben die koeien het al en als de slakjes aanwezig zijn op het land dan ben je al te laat.
Waar het eigenlijk op neer komt: als je je paard niet elders kan laten weiden dan zou ik ieder jaar na het weide seizoen, maar dan ook echt als je paard niet meer op het gras komt of eerst een test op leverwaardes en vooral die Gamma GGT en eosinofiele laten doen of sowieso twee keer behandelen. Het is gewoon een feit dat als je paard gevoelig is voor leverbot je er van uit kan gaan dat herbesmetting zal wederom zal plaatsvinden.
timokyana
@billybo,dus als de eosinofiele binnen de waardes zijn zou leverbot eigenlijk uitgesloten zijn? Want bij kyana is deze waarde correct.
BillyBo
Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-12 10:31
@timokyana:idd, alleen kan door gebruik van Prednisolon ook bepaalde waardes gedrukt worden. Tenminste dat heeft een andere veearts verteld en dat heb ik natuurlijk meegemaakt met Billy.
timokyana
Dank je,Kyana heeft geen prednisolon gebruikt,alleen vorig jaar eenmaal 1 injectie. Volgens mijn dierenarts zou het niets uitmaken,echter denk ik dat er nog veel onduidelijkheden zijn over leverbot. Kyana drinkt overigens ook veel en krijgt nu ook last van mok.
BillyBo
Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-12 12:20
Billy heeft vorig jaar ook mok gehad en dat zal zeker gekomen zijn omdat zijn weerstand slecht was. Wat overigens een bijwerking is en dat heb ik met beide paarden gezien en ook van andere gehoord, dat tijdens het lopen de neusgaten helemaal open staan. Naarmate ze meer en meer belast worden door die botjes wordt het ademen en lopen steeds moeilijker en krijgen ze steeds minder fut om iets te doen. Het is net of ze staan te pompen terwijl [als er geluisterd wordt] het hart en de longen prima in orde zijn.
manou1990
Geplaatst: 15-02-12 00:59
Hoi, na een bloed onderzoek denkt de DA dat mijn paard leverbot heeft. Alleen mijn paard heeft wat andere klachten dan die ik hier lees. Zoals dunne mest met aardig wat vocht en behoorlijk stinkt. Misschien wat doffe vacht. Ik heb mijn paard nog niet zo lang dus vind het vrij lastig om ergens een verscheel/verandering in te zien. Hij kan ook nog lekker rennen zonder moe te worden en hij wordt alleen maar dikker sinds ik hem heb. Al is hij niet echt rond en kan hij best wat aan komen.
Qua weide bij de vorige eigenaar zou het weer wel goed kunnen, er hebben schapen in de buurt gestaan zo goed ik mij kan herinneren.
Maar herkennen jullie wat mijn paard heeft qua leverbot? Heb er nog nooit eerder van gehoord en heb dus dit topic gelezen.
Voor het idee. Wij hebben 1 heeeel groot land, wordt de koeienwei genoemd, daar staat mijn paard met andere op dag en nacht, schapen kunnen dat hele stuk land gebruiken om lekker te lopen nu.
Daar tussen zit 1 sloot en aangrenzend daar weer landjes aan...
Dat bedoelde ik uit te leggen, waar ik mijn paard ook zet, er zit een sloot tussen dus ook leverbotjes... Toch?
timokyana : Mijn paard is ook een bijter. Ik heb mijn paard nog niet zo lang, dus ken haar niet anders, maar als ik aan haar buik kom moet ik er op letten dat ze me niet bijt. manou1990: Mijn paard had ook niet dezelfde klachten als anderen. Maar wel een vreemde vacht, ze kon ook gewoon een dik uur rondrennen, misschien ook omdat het sowieso een heet paard is) , maar was daarna op stal wel erg rustig. zij was vooral erg dun! Nu ze 1,5 maand geleden de medicijnen heeft gekregen wordt ze wel wat dikker, en krijgt een andere vacht. Ik mag over 2 weekjes opnieuw bloedonderzoek laten doen, en ik ben erg benieuwd. Ik hoop natuurlijk heel erg op goed nieuws...
timokyana
Even hoera roepen hier - heb Jolanca gisteren gelongeerd, mevrouw ging helemaal uit haar dak en stond NIET te hijgen - terwijl ze afgelopen najaar nog na twee rondjes galop met wijdopen neusgaten stond (eind augustus was ze de eerste keer behandeld met fasinex) en ik dacht dat ze dampig was. Haar wintervacht was al wat mooier dat die rare vacht van vorige zomer, maar nu heeft ze besloten een mooie glanzende voorjaarsvacht aan te maken!
timokyana
Geplaatst: 16-02-12 18:31
dat klinkt zeer zeker positief
zuzu
Geplaatst: 17-02-12 20:38
even een vraagje ....
il ben pas op pagina 3 beland , maar las ergens iets over connectie haptoglobuline en leverbot
wie kan mij daar iets over vertellen over de waarde haptoglobuline in het bloed, wat dat zegt???
ellepel
Geplaatst: 17-02-12 21:54
ja mij werd het toen aangeraden door de veearts. ik heb destijd uitgebreidt bloedonderzoek laten doen vanwege de zomereczeemklachten van mijn pony. ik was benieuwd of er misschien een andere reden kon zijn voor zijn schuren.
mijn veearts zei toen dat je aan verhoogde haptoglobine gehaltes kon zien of een paard al dan niet was besmet met leverbot. omdat mijn pony wel op schapenland heeft gelopen vroeg ik het mij af en heb laten testen,waardes waren allemaal prima in orde dus volgens hen was er geen aanwijzing voor leverbot.
maar omdat ik hier op botk nooit wat lees over die waardes vraag ik het me nog wel es af of dat nou klopt. ben er alleen nog niet aan toe gekomen om het via de veearts nog eens na te vragen. zou dus wel fijn zijn asl een aantal mensen hier dat voor me zouden willen checken bij hun eigen veearts? (maar dat had ik ook al eens eerder hier gevraagd )
zuzu
Geplaatst: 17-02-12 22:01
ik kreeg toen als antwoord dat die waarde niet zoveel zegt, maar dan enk ik waaromword hij dan wel meegenomen in het bloedonderzoek? je onderzoekt toch alleen waardes waar je wat aanhebt?
ik kreeg er nooit echt duidelijk antwoord op , maar ik zal nog eens gaan hengelen....
zuzu
Geplaatst: 17-02-12 22:23
hoe 'gevaarlijk' / belastend voor het gehele systeem van het paard is de behandeling met farsinex?
BillyBo
Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-12 10:29
Wat verhoogde haptoglobine gehaltes betreft kan ik geen antwoord geven en eerlijk gezegd denk ik dat er nog erg veel veeartsen zijn die niets of weinig weten over leverbot. Het gekke is als je het met boeren bespreekt zijn ze het allemaal met elkaar eens dat je sowieso 2 keer moet behandelen en dat leverbot zeker serieus genomen moet worden.
Wat ik heb begrepen van het gebruik van Fasinex bij paarden is dat omdat een paard geen herkauwer is het best schadelijk kan zijn voor de nieren. De nieren moeten namelijk erg hard werken om het gif ''want dat is Fasinex'' weer uit het systeem te krijgen.
zuzu
Geplaatst: 18-02-12 14:31
ik heb vandaag aan de arts van de kliniek gevraagd over de haptoglobine waarde en dat is een bepaalde eiwit die wel iets zegt over de hoeveelheid leverschade , maar niet expliciet iets zegt over leverbot ....mocht deze waarde verhoogd zijn dan kan je wel aan de leverbot gaan denken , maar die mag je niet alleen bepalen aan de haptoglobine waarde ...dan moeten er meerdere waardes en dingen al in die richting wijzen.
is fasinex het beste middel tegen leverbot of zijn er nog andere middelen?
2 x behandelen met hoeveel tussenpose??
heb momenteel 2 paarden staan met erstige leverwaarde verhogingen en we willen toch ondanks de leverbot test , die toch al niet helemaal betrouwbaar is , ongeacht de uitkomst toch tegen leverbot gaan behandelen......