Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:30

Erg vervelend allemaal!Misschien toch naar Erik laarakker??

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:46

Sommige paarden kunnen en mogen niet naar volledige ontspanning toegeven i.v.m opvangen van een een bepaalde spiergroep, dit is dus duidelijk zo,n paard die zijn r.a moet blijven belasten en daardoor bepaalde dingen dus absoluut niet kan/wil doen ....kan zij wel linksom in galop of springt ze constant overkruist ? Achteruit lopen dw recht ? En met longeren...loopt ze met het linkerachterbeen verkort ?
Dwing haar niet verder, het is natuurlijk goed bedoelt maar in dit geval kwel je je paard wel degelijk !

timokyana

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 20:34

Ik kan je bericht niet plaatsen broadway?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 21:48

Magnesium tekort ga ik navragen.Bedankt!

Shetpower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:46

Mijn pony beet zichzelf een poosje in de schouder. Achteraf kwam dit omdat ze spierpijn/verzuurde spieren had. Maar ik denk niet dat het bij jouw paardje ook het geval is, misschien idd. hormonaal??

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 00:03

Jouw paard vangt achter een probleem op wat in de voor benen zit...omdat het een paard is met respect voor de mens bijt zij zichzelf en niet de mens...maar ze zegt het dus wel duidelijk !!!
Ze kan zich dus onmogelijk helemaal ontspannen, want dan worden de gewrichten dus teveel belast omdat ze haar spieren ontlast...in haar geval is het zelfs pijnlijk en is het bijten heftiger !
Shetpower zit inderdaad heel dicht bij de waarheid !
Waarom geef je géén antwoord op mijn vragen...of is dit nog abracadabra voor jouw ? Hoeveel ervaring heb je ,welk niveau en hoe wordt het paard gereden/gelongeerd ?

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 00:36

broadway schreef:
Jouw paard vangt achter een probleem op wat in de voor benen zit...omdat het een paard is met respect voor de mens bijt zij zichzelf en niet de mens...maar ze zegt het dus wel duidelijk !!!
Ze kan zich dus onmogelijk helemaal ontspannen, want dan worden de gewrichten dus teveel belast omdat ze haar spieren ontlast...in haar geval is het zelfs pijnlijk en is het bijten heftiger !
Waarom geef je géén antwoord op mijn vragen...of is dit nog abracadabra voor jouw ? Hoeveel ervaring heb je ,welk niveau en hoe wordt het paard gereden/gelongeerd ?

Broadway, je hebt op andere topics al zeer goede reacties, tips,... gegeven maar deze?? Had ik niet verwacht om eerlijk te zijn. Waarom reageer je zo heftig?
Het ene paard is het andere niet. Klein vb. EEN paard met serieuze koliek staat daar gewoon en EEN ander paard met "mini" krampen gaat tekeer alsof hij dood gaat...
Ook de omgang ruiter/paard en ander paarden kan er iets mee te maken hebben. Sommige situaties zijn duidelijk men andere heeeeelemaaaal niet.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 00:42

Wat raar dit tis een vreemd verhaal dat er toch niks te zien is en ze wel slecht is.... hoop echt dat ze het snel vinden. het kan misschien wel iets heel eenvoudigs zijn waar niet aan gedacht word.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 03:36

broadway schreef:

als je het topic goed doorleest, dan lees je dat de merrie in questie juist geen werk verricht, buiten af en toe een klein wandelingetje aan de hand.
niveau en ervaring wil je gebaseerd hebben op welke kennis? medisch, rijtechnisch, gevoelsmatige intresse naar je paard,...
ik kan jou vertellen dat TS altijd! naar haar paarden luisterd, ze nooit dwingt en pusht om verder te gaan dan het paard aangeeft te kunnen gaan. het is de eerste paarden persoon die ik ken die zoveel om haar dieren geeft dat ze alle eigen plezier ervoor aan de kant zou schuiven als het met het paard niet gaat.

ik vind je post ongepast en onbeleefd en ook onrespect vol naar iemand toe die raad vraagt en aangeeft alles te doen wat goed is voor het paard, het paard krijgt alle rust en mogenlijkheid zich te uiten en te herstellen van wat ze dan ook onder leden heeft.

ik hoop dat je je posts nog eens wilt nalezen en daarbij ook de teksten die de TS geschreven heeft, dan zul je al een stuk wijzer worden zonder nog meer te moeten aanvallen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 05:32

broadway schreef:
Sommige paarden kunnen en mogen niet naar volledige ontspanning toegeven i.v.m opvangen van een een bepaalde spiergroep, dit is dus duidelijk zo,n paard die zijn r.a moet blijven belasten en daardoor bepaalde dingen dus absoluut niet kan/wil doen ....kan zij wel linksom in galop of springt ze constant overkruist ? Achteruit lopen dw recht ? En met longeren...loopt ze met het linkerachterbeen verkort ?
Dwing haar niet verder, het is natuurlijk goed bedoelt maar in dit geval kwel je je paard wel degelijk !

Voor deze problemen kon ze links in galop, ze loopt in een rechte lijn achteruit en sprong niet overkruist.
Bovenstaande dingen vraag ik uiteraard op het moment niet van haar.
Mag ik je vragen waarmee ik haar verder dwing?En hoe ik haar kwel?
Op het moment verlang ik niets van haar,ze staat stil word al een hele poos niet gereden.
Voor alles begon waren we bezig met rechtrichten,bewustwording van haar lijf.Ze is nooit intensief gereden geweest.Althans niet recent.
Ze maakte buitenritjes,voornamelijk in stap.
Sommige vaktermen begrijp ik inderdaad niet van je en is misschien wel abracadabra voor me.
r.a. haal ik uit rechtsachter maar dit zal misplaatst zijn?

Ik wil antwoord geven op al je vragen, ik heb niets te verbergen mbt mijn paarden.

Het paard heeft geen niveau,als je dit op dressuurmatig vlak bedoeld.Een niveau is ook geen streven voor ons hier.
Ik zie mijn paarden graag rechtgericht,los in het lijf.
Hoe we daar mee bezig zijn is door les, dressuur aan de lange teugel,zitles en centered riding.
het belangrijkste vind ik uiteraard dat mijn paarden goed in hun vel zitten,
Ik begrijp alleen niet wat ervaring er hier toe doet.

Overigens mocht je heel duidelijk weten wat het is sta ik hier open voor, misschien kun je me dan ook vertellen wat ik kan doen om mijn paard te helpen.
Je bent altijd welkom om hier langs te komen,kennis te maken met mijn paarden en mij, al begrijp ik uit je post dat je daar misschien niet op zit te wachten...
Doch zou ik alles aangrijpen om mijn paard zich beter te laten voelen..

Een felle reactie kan ik best hebben, ik kan alleen het stukje niet plaatsen dat ik mijn dier kwel.
Ik zit niet te wachten op een hetze, of om hier gekwetst te worden.
Als het mijn schuld zou zijn, is het zo en zou ik die zware schuld moeten dragen.
Echter begrijp ik niet wat ik dan zo veroorzaakt heb bij mijn paard,waarmee ik haar zo kwel.......
Een opmerking die me overigens wel erg raakt en verdriet doet......

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 05:55

Trek je er maar niets van aan,het is een reactie waar geen touw aan vast te knopen valt..lijkt zelfs wel of het een reactie is op een heel ander topic!?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 08:27

Je idd even niets van aantrekken, zal denk ik wel recht gezet worden.

Op momenten als deze is het frustrerend dat paarden niet uitleggen kunnen, of beter uitleggen kunnen, of wij beter kunnen verstaan, wat er is. Maar al zoekende, met dus geduld, en dat heb je, komt de oplossing.

Ik heb overigens net een paard hier osteophatisch laten behandelen, die verhield zich in het lijf, na 2 hoefzweren, en een HB verleden. tijdens de behandeling begon die zich ook te bijten. Zat ook best vast in de spieren, overbelasting van middenrif en gewrichten, door het strompelen. Het is dus echt een uiting van, maar zover was jezelf ook al.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 11:10

Omdat dit wel eens een medisch probleem kan zijn en op verzoek van de TS verplaats ik dit topic naar MD

OPG-->MD

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:59

Het lijkt idd een reactie uit op iets uit een ander topic. Ik heb juist het idee dat je alles probeert voor haar en haar juist met respect behandelt.
Ik hoop dat ze in de kliniek een oorzaak kunnen vinden want jeetje, kan me voorstellen dat je hier wanhopig van wordt!

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:11

Wat ik in dat filmpje zie is een paard dat totaal geen respect heeft voor de baas. Ze is gefocust op alles behalve de baas, en er zijn verschillende momenten waarop TS gewoon omver gelopen wordt door het paard. Ze corrigeert dit helemaal niet en stapt zelfs opzij voor het paard. Er is hier iets mis in de basisverhouding.

Volgens mij moet ze hier gewoon wat strenger zijn. Paard moet respect hebben voor haar persoonlijke ruimte en moet de aandacht bij haar hebben.

Het bijten is gewoon een tic en een uiting van frustratie. Het is ook niet zo hard dat ze zichzelf beschadigt.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:44

Rapperijder; ik vind juist dat het paard heel veel respect heeft voor de mens; ze geeft aan dat ze niet meer wil worden aangeraakt door zich te verplaatsen maar omdat dit niet mogelijk is doordat ze vast staat -en vervolgens weer wordt aangeraakt ondanks de waarschuwing, bijt ze zichzelf omdat ze feller wil waarschuwen maar de mens niet wil bijten; heel respectvol!!

Waarom ze niet wil worden aangeraakt is vervolgens aan TS om uit te zoeken. Moeilijk hoor TS, ik hoop dat je er snel achter komt. Zou het ook een niet-lichamelijke oorzaak kunnen hebben denk je, maar kunnen voortkomen uit bijvoorbeeld -dat ze wat zelfverzekerder is geworden de afgelopen periode en daardoor duidelijker gaat aangeven dat ze iets niet fijn vindt of niet wil- )maar dat ze gewoon nog niet goed weet hoe ze dat moet laten merken)?
IK heb niet het hele topic doorgelezen maar je schrijft in het begin dat ze een heel rustig karakter heeft, misschien is ze van zichzelf al wat 'verlegen' met mensen en snel overbluft en durft daardoor niet goed haar mening te geven. Je schreef ook dat ze in het begin dat je haar had, haar ongenoegen bij dingen die ze moeilijk vond, ook liet blijken door zichzelf te bijten... stel dat (je na onderzoek erachter komt dat) ze geen lichamelijk probleem heeft, dan kan het ook misschien zijn dat ze er gewoon niet zo van houdt om veel aangeraakt te worden en dat het TTouch haar echt wat teveel is geweest, dat dat juist de trigger was voor dit gedrag.
Dat kan je dan, als je niet te lang wacht of het te vaak oproept dus voor het een gewoonte wordt, wel weer ombuigen.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:03

jcristina schreef:
Rapperijder; ik vind juist dat het paard heel veel respect heeft voor de mens; ze geeft aan dat ze niet meer wil worden aangeraakt door zich te verplaatsen maar omdat dit niet mogelijk is doordat ze vast staat -en vervolgens weer wordt aangeraakt ondanks de waarschuwing, bijt ze zichzelf omdat ze feller wil waarschuwen maar de mens niet wil bijten; heel respectvol!!

Waarom ze niet wil worden aangeraakt is vervolgens aan TS om uit te zoeken. Moeilijk hoor TS, ik hoop dat je er snel achter komt. Zou het ook een niet-lichamelijke oorzaak kunnen hebben denk je, maar kunnen voortkomen uit bijvoorbeeld -dat ze wat zelfverzekerder is geworden de afgelopen periode en daardoor duidelijker gaat aangeven dat ze iets niet fijn vindt of niet wil- )maar dat ze gewoon nog niet goed weet hoe ze dat moet laten merken)?
IK heb niet het hele topic doorgelezen maar je schrijft in het begin dat ze een heel rustig karakter heeft, misschien is ze van zichzelf al wat 'verlegen' met mensen en snel overbluft en durft daardoor niet goed haar mening te geven. Je schreef ook dat ze in het begin dat je haar had, haar ongenoegen bij dingen die ze moeilijk vond, ook liet blijken door zichzelf te bijten... stel dat (je na onderzoek erachter komt dat) ze geen lichamelijk probleem heeft, dan kan het ook misschien zijn dat ze er gewoon niet zo van houdt om veel aangeraakt te worden en dat het TTouch haar echt wat teveel is geweest, dat dat juist de trigger was voor dit gedrag.
Dat kan je dan, als je niet te lang wacht of het te vaak oproept dus voor het een gewoonte wordt, wel weer ombuigen.

Ze is hem niet met een brandijzer aan het bewerken hoor, hij wordt gewoon gepoetst!
Een paard heeft niet te beslissen wanneer het niet aangeraakt wil worden. Een goed opgevoed paard moet netjes blijven stilstaan met de 4 benen op de grond en zich overal laten poetsen.
Je kan in het filmpje een paar keer zien dat het paard met zijn achterhand uitzwenkt naar de kant waar die mevrouw staat. In plaats van duidelijk te maken dat hij haar niet omver mag lopen en dat dat HAAR plek is, stapt ze gewoon aan de kant. Paard heeft gewonnen. Zolang dat paard met haar mag doen wat hij wil zal ze er niet veel mee kunnen doen. Je kan er een hoop wollige theorieën tegenaan gooien maar het komt gewoon neer op geen respect/gehoorzaamheid.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:20

Rapperijder schreef:
Ze is hem niet met een brandijzer aan het bewerken hoor, hij wordt gewoon gepoetst!
Een paard heeft niet te beslissen wanneer het niet aangeraakt wil worden. Een goed opgevoed paard moet netjes blijven stilstaan met de 4 benen op de grond en zich overal laten poetsen.
Je kan in het filmpje een paar keer zien dat het paard met zijn achterhand uitzwenkt naar de kant waar die mevrouw staat. In plaats van duidelijk te maken dat hij haar niet omver mag lopen en dat dat HAAR plek is, stapt ze gewoon aan de kant. Paard heeft gewonnen. Zolang dat paard met haar mag doen wat hij wil zal ze er niet veel mee kunnen doen. Je kan er een hoop wollige theorieën tegenaan gooien maar het komt gewoon neer op geen respect/gehoorzaamheid.

Een paard is geen ding maar een levend wezen met gevoel, dat is geen wollige theorie. (vinden ze nog wel -ook over mensen- in het midden-oosten maar hier gelukkig niet meer). :D

TS schrijft in haar beginpost dat ze het paard al lang heeft en dat het altijd gemakkelijk en braaf in de omgang was, dit gedrag is dus geen gevolg van inconsequente omgang met het dier.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:26

Ik ben het volledig met je eens dat een paard geen ding is. Ik zou het ook nooit zo behandelen. Een fiets is een ding. Die loopt je niet omver als je hem niet opvoedt.

Een paard is een dier. Een groot vluchtdier van 500 kg met hele harde hoeven. Als je probeert dat als je beste vriendje te behandelen gebeuren er ongelukken. Je moet een paard correct behandelen, maar hem ook zo opvoeden dat hij doet wat je vraagt wanneer je het vraagt.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 18:57

Rapperijder schreef:
Wat ik in dat filmpje zie is een paard dat totaal geen respect heeft voor de baas. Ze is gefocust op alles behalve de baas, en er zijn verschillende momenten waarop TS gewoon omver gelopen wordt door het paard. Ze corrigeert dit helemaal niet en stapt zelfs opzij voor het paard. Er is hier iets mis in de basisverhouding.

Volgens mij moet ze hier gewoon wat strenger zijn. Paard moet respect hebben voor haar persoonlijke ruimte en moet de aandacht bij haar hebben.

Het bijten is gewoon een tic en een uiting van frustratie. Het is ook niet zo hard dat ze zichzelf beschadigt.

de tweede mw is niet de eigenaar, op het filmpje loopt ze mij absoluut niet omver.Dit heeft ze ook nooit gedaan omdat ik weet dat onze verhoudingen goed zijn.We kennen elkaar immers al een tijdje en hebben samen bijzonder dingen meegemaakt (en nee geen wollige dingen).

Je bent niet de eerste die beweerd dat ik mijn paard maar eens even streng moet aanpakken.
en dat doet me ontzettend veel verdriet.Niet omdat ik een wollig typje ben..wel omdat ik mijn paard dondersgoed ken en ik zie dat ze mij iets duidelijk probeert te maken.
Als mijn paard zo respectloos was had ze me allang te pakken gehad,met haar tanden of zelfs met een hoef.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 19:02

Rapperijder schreef:

Bovenstaande omschrijving noem ik een robot,geen paar of levend wezen met gevoel.
Je hebt gelijk dat de mevrouw niet aan de kant had moeten gaan,ik kan me er ergens goed invinden dat dit inderdaad (niet het bijten ) een stukje dominantie is.En ja hier hadden we misschien in moeten grijpen.

Nogmaals ik ben geen wollig typje, nee is nee en ben conseqeunt.Deel ook weleens een tik uit als iets te ver gaat,maar deze merrie heeft de afgelopen 5 jaar nog nooit naar mij gebeten of uitgehaald.Altijd heel respectvol en geloof me dat dat iets is wat ik heel belangrijk vind.
als mijn paarden niet respectvol zijn klim ik er uberhaupt niet op maar werk net zolang aan een relatie dat de onderlinge verhoudingen goed zijn.

En ja deze merrie is bijzonder voor mij, om een vb te noemen is dat de dag dat zij moest bevallen ze op de weide stond.1 hectare had ze voor het uitkiezen.Ik ben in de wei gaan zitten op een willekeurig plek,de merrie gaat letterlijk een meter voor me liggen en begint te bevallen.
Dit is een merrie die niet graag contact zoekt,ze is een einzelganger.Geen kroeltype.maar als ze niet fit is,denk aan koliek dan zoekt ze je juist op.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 19:08

jcristina, bedankt voor je reactie :-)

Ik heb vandaag gewerkt,voor het werk ben ik even langs geweest toen leek het redelijk.
Na mijn werk ben ik weer langs geweest om te kijken hoe ze nu liep.Op het zachte loopt ze niet goed,maar niet extreem.Wel gevoelig.Ze geeft heel duidelijk aan dat ze niet op het harde wil lopen (stenen) en gaat dan in de staak.Zo lief als ze is (over verhoudingen gesproken) laat ze zich wel meenemen op het harde,hoe pijn haar dit ook doet misschien.En ja dan loopt ze dus erg belabberd.
Het lijkt haast op hoefbevangenheid,al sloot de dierenarts dat uit en kan ik ook de oorzaak niet uit bv een voerrantsoen halen.Ook staat ze niet op de weide (geen gras/fructaan en krijgt geen brok)

Ik heb haar een zakje equipalazone gegeven zodat ze de nacht met verlichting door komt en morgenvroeg neem ik contact met mijn dierenarts op.
Overigens sluit de groep haar buiten op het moment.Zo snel ze heeft immers maar 1 nachtje op stal gestaan zonder de rest.
Eten doet ze nog steeds erg goed.

Kortom ik zie geen merrie met een tik of een gedragsprobleem.Zelfs het bijten laat ze nu niet zien en om eerlijk te zijn denk ik dat ze daar de fut niet voor heeft op het moment.
Het enigste wat ik zie is mijn merrie die niet 'fit 'is, ziek zelfs.
Nu nog achter de oorzaak komen wat het kan zijn.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:13

Het paard wil op deze manier laten zien dat er iets niet goed is,het is erg goed dat ts naar het paard luistert en haar niet aanpakt..Niet altijd alles wat een paard verkeerd doet valt onder dominantie!Er zijn al genoeg eigenaren die hun paard aanpakken als het paard juist iets wil laten zien!

Ts heb je trouwens al aan iemand gedacht die telepathisch kan communiceren met jou merrie?De eigenaresse van een ex paard van mij doet het en zegt dat ze erg goed kunnen zeggen wat er mis is en wat ze evt.nodig hebben aan medicijnen/behandeling..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 19:22

Ik heb hier wel aan gedacht.Echter ben ik inmiddels heel wat centjes kwijt aan homeopaten/natuurgeneeskundigen tot nog toe zonder resultaat.
hoe weet ik of iemand geen kwakzalver is en daadwerkelijk een zetje in de goed richting kan geven.
Overigens sta ik op het moment overal voor open,als ik haar maar kan helpen.
(al verwacht ik als het daadwerkelijk kan dat het een erg gesloten merrie is :-) )

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:47

Ja kwakzalvers zijn er helaas ook genoeg,heb ik helaas ook ervaring mee..Gelukkig zijn er ook therapeuten die wel goed zijn..Ik hoop dat je erachter komt wat ze mankeert en wat haar zou kunnen helpen..Haha ik heb hier ook een hele gesloten merrie en die laat ook echt niet het achterste van haar tong laat zien,lastig..