Iemand ervaring met zo'n vleeswond? (let op: foto's!!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 21:57

Ariebren schreef:
Beetje off topic klopt.
Maar doordat er twee maal gevochten wordt met een veulen en twee stoere mensen.
Dit resultaat ????

In de natuur gaan de veulens en paardjes ook niet naar de smid.
In de grote natuur gebieden gaan de paardjes met zijn allen naar de smid.
De hele groep in een een kleine afzetting.

Twee stoere mensen?! Waar staat dat?
En dit resultaat is nu gebeurd, kan ook later met wat anders gebeuren. Wat IMJ ook al zegt.

Wat een onzin wat je zegt mbt de natuur... We hebben geen wilde paarden. Daarbij beginnen met een 2 jarige, acht ik eea op zn beloop laten. Dan ben je dus altijd te laat met groeiperikelen enz.. En been- en hoefproblemen ontstaan echt niet alleen door verkeerd fokken.
Maar daar gaat het hier allemaal niet over, wilde wel even reageren.

IMJ

Re: Iemand ervaring met zo'n vleeswond? (let op: foto's!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:33

Hoe zag het er vandaag uit?

Misschien een idee om ook anderen de hoefjes te laten uitkrabben zodat ze ook vertrouwen in anderen krijgt?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 17:53

Iom DA vanaf vandaag 2 x smeren. Vanmiddag gedaan na binnenzetten. Beetje afleiden met kroelen (krassen over spieren in hals, vind ze heerlijk :j ) in de buurt van de wond. En dan vlug beetje zalf en kroelen en er overheen smeren. En meteen weer kroelen...(niet altijd in de gaten dat ik smeer). Op laatst vloog ze weg, maar pak ik haar weer om te laten zien dat ik haar wel vastpak, maar kroel en niks doe.
Wond zijn nog 2 rondingen zeg maar en dan in midden gewoon dicht.
Is nu kwestie van mooi dichtgroeien en weer vacht erop. Onderste deel is nog dicht van hechtingen.

Vanmiddag ging mn man even de stal in, maar is ze gelijk weg. Hij haar aandacht gevraagd en komt ze toch ff kijken. Ze is niet bang, maar gewoon oplettend. Puur mentaal...

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 17:10

Zijn nu een ruime week weer verder.
Helaas 'moest' ik de verzorging uit handen geven vanwege vakantie, maar had er alle vertrouwen in ;)
Ik heb het veulen, Ruby, voor het eerst weer zelf behandeld. Nog steeds geen succes, maar allee.
Er zat bovenaan een bobbel met wat pus vlgs mij.
Vanmiddag ging Ruf de buitenstal in.. Ruby ook, maar ze gingen er meteen weer uit en Ruby wilde nog ff er langsaf door de opening. :n
Mja, even erna zag ik bloed uit en over de wond. Op zich niet erg, zal er wellicht wat druk op hebben gezeten.

Afbeelding

Bij binnenkomst wond weer schoongemaakt met water en erna de mesitran er weer op.
Na wat schoonmaken met water:

Afbeelding

Je ziet die rimpeltjes nog van de hechtingen.
Die zitten er grotendeels nog in.. vraag me af of dat kwaad kan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:54

Het zijn oplosbare denk ik?
Die blijven soms idd best lang zitten.
Even in de gaten houden. Als het weer wat dik wordt moeten ze er wel uit, anders zou ik het nog even lekker zo laten.

Pearlss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:58

Oh jeeh was een heftige wond zeg! Kan goed zijn inderdaad dat er veel druk op stond zolang niet de hele wond weer open is denk ik zelf niet dat je ongerust hoeft te zijn.
Zolang het bloed ook maar mooi helder is en nu toch wel is gestopt.

Ik wens je toch nog veel succes

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:53

Branca schreef:
Ariebren schreef:
Beetje off topic klopt.
Maar doordat er twee maal gevochten wordt met een veulen en twee stoere mensen.
Dit resultaat ????

In de natuur gaan de veulens en paardjes ook niet naar de smid.
In de grote natuur gebieden gaan de paardjes met zijn allen naar de smid.
De hele groep in een een kleine afzetting.

Twee stoere mensen?! Waar staat dat?
En dit resultaat is nu gebeurd, kan ook later met wat anders gebeuren. Wat IMJ ook al zegt.

Heb ff een begin zinnetje van je openings topic gecopieerd.

Gisterenmorgen was de smid hier... mn veulen werd voor 2e keer bekapt.
Vorige keer kwamen er 2 mannen en praam aan te pas (klinkt erger dan het was) en ik om haar wat in bedwang te houden. Ze verzette zich constant, ook al stond ze tegen de muur van stal merrie enz enz.. Alles wel onder controle kunnen houden en zonder 'trauma' oid..

Wat een onzin wat je zegt mbt de natuur... We hebben geen wilde paarden. Daarbij beginnen met een 2 jarige, acht ik eea op zn beloop laten. Dan ben je dus altijd te laat met groeiperikelen enz.. En been- en hoefproblemen ontstaan echt niet alleen door verkeerd fokken.
Maar daar gaat het hier allemaal niet over, wilde wel even reageren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:17

Texas van Jeanette heeft zo'n wond gehad. Prachtig geheeld hoor. Er loopt een litteken dat wel zichtbaar is, maar hij kan het hebben :j

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 23:56

Afbeelding

Afbeelding
Hier kun je op zijn rechtervoorbeen zien wat hij er als liteken aan heeft overgehouden.

sandycove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 12:46

Geneest prachtig, rotzooi komt er goed uit, zit wel goed. Als de wond dicht is, smeer dan Calendulazalf er op, dagelijks twee keer, dan houd je hoogs waarschijnlijk geen littekenweefsel over. Sterkte.

HIPPIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:20

Ik heb wel ervaring gehad met zo'n wond bij een paard.. Wat voor mij echt wonderen heeft gedaan is Calendula wondspray. VSM had dat toen nog, maar nu heeft naar mijn weten alleen Weleda dat nog... Die wond is toen zoooo goed genezen, terwijl de prognose echt heel slecht was.
Voordeel van de spray was dat ik er niet aan hoefde te zitten wat met smeren wel altijd zo is en dat paard wilde toen eigenlijk ook niet dat je eraan kwam. Sprayen was een minder probleem.
Heel veel sterkte en succes in ieder geval! :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:23

unamie schreef:
Al lang geleden maar ik had een veulen van 5 maanden die door een hek was gesprongen
Die trof ik aan met een plank nog in zijn lijf (!)
ongeveer op dezelfde plek als deze met het verschil dat de plank er in de oksel weer uit kwam!
De Dierenarts had nog nooit eerder zoiets gezien..
Je kon er zelfs met je hand helemaal in en dan kon je naar beneden tot de knie :=
Gek genoeg bloede de wond niet eens zo erg (nadat de plank (onder verdoving) verwijderd was)
Daarna is de boel keurig gehecht
Helaas heeft de Dierenarts verzuimd om er een drain in de zetten
Daardoor ging de wond ontsteken en is na 6 dagen finaal opensprongen
Daarna zat ik dus met een enorm gat wat niet opnieuw gehecht kon worden
De wond is toen verzorgt met Wondzalf en Wundstein eccense (van Schaette)
De meeste mensen zeiden dat het nooit meer goed zou komen en zelf had ik er ook weinig vertrouwen in
Maar 2 maanden later zag je nagenoeg niets meer van de enorme wond 8-)
Het veulen van toen (inmiddels 21 jaar oud) is zelfs voorgebacht op de hengstenkeuring (niet goedgekeurd) en is later verkocht als rijpaard
Hij leeft dus nog steeds en de plek is zelfs niet meer zichtbaar

Mijn pappa weet er nog alles van :D

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 12:38

Jeanette.. Bedankt voor de foto's!
Hoe zou het komen dat het zo'n donkere kleur heeft, dat litteken?

De wond is nog niet helemaal echt dicht. Er zit nu een soort bobbel bovenaan.. Net weer wat zalf opgedaan. Gaat eigenlijk wel goed. Het is meer het idee dat je eraan gaat komen. Ze heeft er al een hele poos geen pijn oid aan.
Als die bobbel nu ook weggaat, ziet het er toch wel netjes uit :j
Zal ns een foto maken vanmiddag

Afbeelding

sandycove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:39

Is de bobbel warm? Is het een zachte bobbel? ( Klinkt wel dubieus, lol, sorry) Gebruik je trekzalf?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 12:46

sandycove schreef:
Is de bobbel warm? Is het een zachte bobbel? ( Klinkt wel dubieus, lol, sorry) Gebruik je trekzalf?

Nee... :D is een beetje het laatste van de wond. Die was wel open gegaan, begin van de week. Toen heeft het gebloed en kon de 'druk ' eraf.
Ik gebruik geen trekzalf nee, nog steeds de mesitran.

sandycove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:16

Het kan best zijn dat het laatste wondvocht zich nog onttrekt middels die bobbel en dat het uiteindelijk vanzelf slinkt. Als de hitte er uit is is dat een goed teken.

Peggy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:19

Ziet er naar uit...Veel succes.
Al;s er maar iets open blijft zodat de rotzooi(pus en wondvocht) eruit kan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:28

Ik heb het er met mijn hoefsmid er over gehad.
Waarom veulens bekappen.
Nou het antwoord van mijn smid was, nooit doen, veulentjes bekappen.
De natuur heeft een hoefje ontwikkeld die natuurlijk in de goede stand afslijt.
Afblijven, want het zachte gedeelte aan de voorkant van de hoef heeft een functie.
Een smid die veulens bekapt moet zich eens gaan verdiepen in zijn vak.
Afblijven van die mooie zachte veulen hoefjes.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:37

Helemaal niet afblijven. Niet echt wat van de hoefjes halen, maar lieve leuke veulentjes leren wat hoefsmid komt doen. Met vijl in de buurt, hoefje op de standaard zetten, hoefjes tillen door een 'onbekende smid'. Veulentje moeten leren naar de hoefsmid te gaan. Zelfs al haalt die smid niets van de hoeven af. Dat heet veulentjes opvoeden.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 19:40

Zo ziet het er vandaag uit;
heb het tevoren even schoongespoeld en erna weer zalf erop. Rare bobbel bovenaan he? :\

Afbeelding

Ariebren, de 1e keer moest ze wel geholpen worden.. ze had als ware 2 hoeven. De veulenhoefjes hingen helemaal gebogen naar voren. De 2e keer was eigenlijk een beetje voor de routine. Beetje vijlen enzo.. maar is fout gegaan ja. ;(
Het was geheel de bedoeling wat Anya zegt. Misschien was dat ook niet geheel duidelijk bij de smid.
Ik ging ook een beetje van hem uit, dat hij weet wat ie doet. /3

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:48

Dus ??
Veulen hoefjes slijten gewoon af, mits het veulen wel veel buiten komt in de bak, paddock of weiland.
En dat smid opvoeden kan ook als het veulen al weer een jaartje ouder is.
Bij mij gaan ze pas als 2 jarige naar de smid.
Het leuke is dan, dat het paardje zijn koppie onder mijn arm stopt, als de smid bezig is.
Ze zoeken bij mij de bescherming en het werkt al tientalle jaren goed.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:15

Mooi voor jou, tot je die ene tegenkomt die dat niet doet. Bovendien had jij niet vooral tinkers? Echt niet representatief voor ieder paard.

Net zoals je een veulen leert aan een touw mee te lopen, niet te trekken, leer je heb zo vroeg mogelijk ook de komst en de handelingen van de hoefsmid. En daarvoor hoef je niets van de hoeven te raspen als dat niet nodig is. Het hoort gewoon bij opvoeding.

Maar daarover zullen we het wel net zo oneens zijn als over jouw oplossing om een stroomdraad over de staldeur te spannen om een luchtzuiger tegen te houden.

Laten we het er maar op houden dat ik liever heb dat mijn paarden op een andere manier worden opgevoed dan op zoek te gaan naar 'bescherming' Ik wil graag dat ze een vreemde (hoefsmid of anderszins zelf met vertrouwen tegemoet gaan. En dat kun je ze gewoon leren.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:20

Branca schreef:
Zo ziet het er vandaag uit;
heb het tevoren even schoongespoeld en erna weer zalf erop. Rare bobbel bovenaan he? :\

Afbeelding

Ariebren, de 1e keer moest ze wel geholpen worden.. ze had als ware 2 hoeven. De veulenhoefjes hingen helemaal gebogen naar voren. De 2e keer was eigenlijk een beetje voor de routine. Beetje vijlen enzo.. maar is fout gegaan ja. ;(
Het was geheel de bedoeling wat Anya zegt. Misschien was dat ook niet geheel duidelijk bij de smid.
Ik ging ook een beetje van hem uit, dat hij weet wat ie doet. /3

ja....inderdaad.....rare bobbel bovenaan.
Maar verder vind ik het er wel goed uit zien als je na gaat wat voor wond dit niet geweest is.
Zou die bobbel wat littekenweefsel zijn misschien? :o

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:24

Die bobbel lijkt me wild vlees toe. Dat kan ontstaan en daar zijn speciale zalfjes voor. Vulcetangel bijvoorbeeld. Komt de DA nog terug? Anders zou ik hem even bellen en de foto mailen. Het ziet er verder keurig uit!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 20:28

Ja, Quartel.. dat idee heb ik helaas ook een beetje, die bobbel als wildvlees? Rest is netjes en dan net daar... grrrr

Anya, DA komt niet meer nee. Ik zal eens bellen en de foto mailen. :j

Ik denk dat je qua aanleren, zowel paard als hond als..., niet vroeg genoeg kan beginnen met allerlei dingen. En dan doet de ene dit en de andere dat ;)