Zeer erge zomerexceem... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:57

Amaai, die zwaait zelfs niet met zijn staart! :wow:

Je moet daar echt een goed plekje hebben voor jeuk-paarden blijkbaar.
Super hoor. ;)

YvonneV

Re: Zeer erge zomerexceem... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:15

Het is een heel apart iets dat hij vanaf minuut 1 in Aerdenhout aanzienlijk minder schuurt, als het schuren door die rotmugjes zou komen zou het toch wel een paar dagen nodig hebben om minder te jeuken.
Als je in Groningen bent gestoken en je hebt een muggenbult en je rijdt naar Maastricht dan ben je niet ineens de jeuk kwijt.

Als de jeuk door de deken zou komen zoe het ook langer duren omdat de vezels van de deken ook nog wel op hem aanwezig zijn, of hij moet gewassen zijn en daarna de deken niet meer opgehad hebben.

schimmels mijten ed. verdwijnen ook niet door vervoer.

De voeding die hij 'smorgens gehad heeft was ook nog niet uit zijn systeem.

zou het dan toch tussen zijn oren zitten? Stond stef met andere paarden?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:15

ellepel schreef:
aerdenhout1:
ik heb niet het hele topic gelezen(ben op vakantie,dus net te weinig tijd voor)
maar kun jij bekijken wat er anders is aan bodemsamenstelling bij jou en bij het vorige adres van de haflinger?
bemnest jij je gras, staat er ander gras etc..?

en waar ik met name ook nieuwsgierig naar ben is bomen/struiken in de buurt en de aanwezigheid van electriciteitsmasten of bijvoorbeeld snelwegen.
lijkt namelijk ook zo dat de grond behoorlijk vol kan zitten met zware metalen waar paarden op kunnen reageren met jeuk.

ben heel benieuwd of er meer verschillen zijn dan de al genoemde dingen in het topic :j

De grond/wei word niet bemest, er staan geen electriciteits masten in de buurt. Rondom de stal staan wel div. soorten bomen maar ga me niet naar de namen vragen er staan wilgen dat weet ik wel.
Dan is het hier natuurlijk wel zo dat er de hele dag wel iets is te zien. Er lopen paarden langs en er zijn altijd mensen op stal die hem zo af en toe eens een knuffel geven.
Zoals ik al eerder zei in het topic, er zijn hier geen mugjes, vliegen ook erg weinig momenteel en ik denk dat hij daarom zo rustig is.
Hij staat nu al 2 1/2 dag zonder iets en is nog steeds jeuk vrij! Zou ik echt HET plekje hebben voor dit soort paarden??? Ik ga slapend rijk worden!!!!! :D :D
Wat ik wel weet is dat ik in de loop der jaren al behoorlijk wat paarden heb gehad die, als ze nieuw kwamen, door de eigenaar werden bestempeld als erg druk, niet willen eten op een nieuwe stal enz. enz.
maar eigenlijk tot nu toe ging elk paard direct eten en liggen, dat laatste is best uniek natuurlijk.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:18

Ooh wat goed zeg, echt heel fijn dat het nu goed gaat, hopelijk zet de situatie op deze manier door en kan Stef daar lekker jeukvrij blijven.
Niet te snel opgeven hoor, bij Vera heeft het ook bijna een jaar geduurd eer het allemaal minder werd. Nu is het zo goed als over.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:21

Nee hoor, we geven echt niet snel op, daar is hij veels te lief voor, want het is een schatje!!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 15:23

jeetje wat staat hij er ontzettend rustig bij. Dat was hier zelfs met deken niet zo.
Zo veel rust als hij nu over zich heeft, zo ken ik hem helemaal niet!

Stef stond bij mij aan huis met een andere 2 jarige haflinger ruin (zijn vriendje)
Twee merrie's en 2 oudere ruinen. 24/7 met deken buiten op 1 HA grond.
Het enige dat ik mij kan bedenken zijn toch echt de mugjes. Bij ons achter de weide is een heel nat natuur gebied, het zit hier dan ook werkelijk vol met muggetjes.

Ik ben zo blij om hem zo heerlijk rustig op de weide te zien staan! Dit was de beste keuze die we hebben kunnen maken!!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:36

Hier nog even een compliment voor jou! Hij word momenteel door een van de meiden gepoetst en staat daar keurig netjes voetjes te geven. Met buiten zetten loopt hij keurig met je mee, niets drammen, maar netjes wachten tot hij los mag. Wat een verademing zo'n opgevoed jong ding!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:47

Ik heb zelf nu 3 jaar een haflinger met ernstige exzeem.
Maar ik kan je vertellen dta die van mij het nog tig keren erger heeft.
Als ik die van mij geen deken op doe dan heeft ze met twee dagen kale oren, buik open liggen, nek kapot.
En dan bijt ze de benen helemaal kapot, ik moet nu ze;f nog de sokken scheren omdat ze die van de jeuk er anders met huid en al eruit trekt.

Maar ik zou dit paardje toch een deken op doen hoor, en dan geen rambo die bedekt niet voldoende.
Ik heb zelf een boett met muts, en die muts hoef ik echt niet af te doen.
Verder heb ik me deken helemaal aangepast zodat echt alles goed blijft zitten.
En ik was haar regelmatig met groene zeep, ik zweer erbij.
En ik smeer in met wiemerkamperplegeole komt uit duitsland en werk bij mij heel goed.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:01

Jongens nog een keer...ik begrijp de goed bedoelde opmerking deken op houden, maar op zijn vorige plekje schuurde hij OOK met deken zich zelf kapot.
Ik probeer de cirkel te doorbreken, of het gaat lukken...geen idee, tot nu toe gaat het ver boven verwachting.
Hopelijk kan ik jullie volgende week foto's laten zien van een hoofd waar weer wat haar op komt.
Naar mijn idee ziet het er nu al rustiger uit, er zijn geen wondjes bij gekomen.
Op stal staat hij de eerste minuten even met zijn hals te schuren, maar is het hooi toch belangrijker dan de jeuk.
Voor de goede orde, hij kan op het stuk waar hij staat naar hartelust schuren zou hij dat graag willen, er staat geen stroom op en het is afgezet met bielzen., maar hij doet het gewoon niet, hoe dat kan in zo'n korte tijd, geen idee, maar ik ben er blij mee.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:34

Haflingertje mijn complimenten voor de moeilijke keuze die je hebt gemaakt. Aerdenhout fijn dat hij bij jou mag staan.

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat na verloop van tijd. Ik wilde trouwens even reageren op iedereen die vindt dat een eczemer met deken moet staan. Er zijn wel eczemers die zonder staan, nl. de mijne. Mijn paard heeft in 2 seconden alles wat op een deken lijkt vernield, hij wil gewoon niks op zijn huid, trekt het er finaal af.

Ik heb hem al meer dan 20 jaar. Toen hij bij mij kwam, had hij geen staart en manen meer, alleen bloedende kapotgeschuurde plekken.Plekken van meer dan een halve meter in doorsnee, achter bij de staart van het schuren. Echt heel erg. Je zag alleen rood bloedend vlees. Bij mij heeft hij wel op stal gestaan, tot alles dicht was. Gewassen met huidneutraal intiemshampoo en in gesmeerd met olijfolie met teatree. De cullicoides zijn geen goede vliegers en die lopen vast in een vet produkt op de huid. Zuurvrije vaseline kan dus bv ook wel. Ik meng er wel teatreeolie door, dat werkt enigszins vliegwerend en zeker ontsmettend en jeukstillend.

De plek waar een paard staat, maakt wel degelijk uit. De mijne stond eerst in Drenthe, daar had hij last, toen verhuisde hij naar Schoorl, geen last meer, manen van meer dan een meter lang. Toen, na een jaar of vier, wegens omstandigheden terug naar Drenthe en toen was het helemaal mis. Ik woonde in het noorden van Groningen eerst en daarna in Drenthe en nu in het zuiden van Groningen. Hij heeft wel last, maar dat is goed onder controle te houden, door hem niet voor tien uur buiten te zetten en voor vier uur weer binnen te halen, gedurende de maanden mei tot/m september. Hij is inmiddels al 30 jaar oud en wordt wel sober gehouden. Hij is niet dik meer, hij had meer last toen hij dik was. Hij eet geen hooi meer, dat kan hij niet meer eten, maar krijgt Subli Seniores Priores, geen krachtvoer, wel een olierijk produkt door het voer.(Subli Omega 369)

Aerdenhout , ik zou Stef ook geen deken op doen. Je boft dat het seizoen voor de mugjes ten einde loopt .En misschien ben je inderdaad zp gelukkig dat ze bij jou niet voorkomen.
Heel veel succes!
En nogmaals Haflingertje , je bent een top- eigenaar, dat je dit voor je paard overhebt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:39

HEHE..eindelijk iemand die het met me eens is! Ik denk inderdaad ook dat de omgeving echt een wereld van verschil maakt.
En ik hoop dat Stef ook 30 jaar mag worden!!

marjank1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:53

Wat fijn om Steffie zo rustig te zien staan en ook nog zonder deken :D
Ook leuk dat ie weer een shet vriendje heeft. Ik ken Stef al van veulen af aan (ik verzorg
namelijk de merrie van Haflingertje) en het is echt een schat van een beest, deze kans verdiend
hij echt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:48

funnyhorses schreef:
Het scheelt natuurlijk ook dat we weer het koelere weer tegenmoed gaan.
Zo kan het beestje tot rust komen.De echte resultaten kun je dan pas volgend voorjaar zien.

Dat is pas na de eerste nachtvorst ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:56

Hier staan ok veel paarden met eczeem en met deken, ik woon vlakbij zee.
Als hij nu al niet meer jeukt, kan het idd zijn dat het geen ZE is, dat is er niet zo gauw uit. Misschien is het zijn gewoonte om te schuren en heb je dat met verhuizen doorbroken.
Wees dan maar blij dat het geen ZE is, als het komt door jouw thuissituatie, dan kan je de vakbladen gaan schrijven :D

Ik wou dat ieder eczemer zo gemakkelijk te behandelen was met teatree en zuurvrije vaseline haboshof. Helaas helpt het bij de meesten niet hoor. Ook ik woon in het noorden van Groningen en nee, hier moeten ze echt een deken. Het seizoen loopt nog niet ten einde trouwens, pas als er een nacht of liefst meer nachten nachtvorst is geweest, dan pas is eczemer veilig voor muggen, eerder niet.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:59

Mindim schreef:
funnyhorses schreef:
Het scheelt natuurlijk ook dat we weer het koelere weer tegenmoed gaan.
Zo kan het beestje tot rust komen.De echte resultaten kun je dan pas volgend voorjaar zien.

Dat is pas na de eerste nachtvorst ;)

Nee hoor,mijn eczemer is nu ook rustig.
Maar zodra de zon weer langer gaat schijnen en hogere temperaturen komen krijgt ze ook weer meer jeuk.
Nu is ze rustig wat dr jeuk betreft. :j

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:35

Mindim schreef:
Ik wou dat ieder eczemer zo gemakkelijk te behandelen was met teatree en zuurvrije vaseline haboshof. Helaas helpt het bij de meesten niet hoor. Ook ik woon in het noorden van Groningen en nee, hier moeten ze echt een deken. Het seizoen loopt nog niet ten einde trouwens, pas als er een nacht of liefst meer nachten nachtvorst is geweest, dan pas is eczemer veilig voor muggen, eerder niet.

Ik zeg niet dat het zo gemakkelijk is, ik zeg dat ik het zo doe. En dat mijn paard geen deken heel houdt, dus dan moet je wel wat anders. En ik zeg ook dat mijn paard bij Schoorl absoluut geen last had van eczeem. En bij mij, op alle plekken waar ik heb gewoond, wel. Bovendien houd ik hem tot tien uur 'smorgens op stal en zet ik hem voor vier uur weer binnen. Dat zijn meer dingen dan alleen insmeren.

Ik denk wel dat Stef eczeem heeft, maar omdat hij nog maar twee is, is het schuren nog geen gewoonte geworden. Ik heb al vaker gezien dat een eczeempaard snel ophield met schuren als er geen mugjes vliegen.
Ik hoop echt dat Aerdenhout op zo'n plek woont.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:40

Tjeezus Haflingertje, wat een keuze heb je moeten maken!!
Dit lijkt me zo vreselijk moeilijk, het is toch een soort van kind van je....
Ik ben echt heel blij om te lezen dat het zo goed gaat en ik hou mijn vingers gekruist dat het zo blijft!
Jemig het idee dat je hem in zou moeten slapen omdat hij zelf gek van de jeuk werd....
En dan nu al dik 2 dagen jeukvrij!
Heerlijk dat filmpje om hem zo te zien grazen lekker rustig zeg.
Wat de oorzaak ook mag zijn, ik ben ook iemand die een dierenarts gelooft, als die zegt het is ZE dan is het toch zo?
Ik geloof ook dat je echt alles hebt gedaan, dat je echt ten einde raad was.
Je maakt echt niet zomaar de keuze om je paardje kilometers ver van huis te brengen....
Echt heel erg respect!

Ook aerdenhout1, geweldig dat je een plekje hebt aangeboden terwijl je ergens eerder nog schreef dat/of je niet staat te wachten op nog een paard erbij ( zoiets in deze trant)
Ga jij hem houden op termijn? Gaat hij terug naar Limburg?
( Ben gewoon nieuwsgierig)

Klasse hoor alle 2!!!!

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:42

misschien heeft de DA een goed middel? :o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:49

wat me trouwens nog niet duidelijk was; is / blijft het paard van haflingertje of neemt aerdenhout hem over?

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 21:17

GroteVogel: de keuze was niet makkelijk, maar gelukkig wijst alles erop dat het een goede beslissing is!
Bedankt voor je leuke berichtje ;)

opisop_shop schreef:
wat me trouwens nog niet duidelijk was; is / blijft het paard van haflingertje of neemt aerdenhout hem over?

Het paard is nu nog van "mij" (familie paardje, dus niet alleen van mij)
Maar als we echt vooruitgang zien en Stef heeft daar een paardwaardig bestaan zonder jeuk (wat er alle schijn van heeft op het moment *\o/* ) wordt Stef van Aerdenhout.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:25

echt fijn dat het zo goed gaat daar!
:D
weet je,ik ben zelf ervaringsdeskundige op gebied van zomereczeem en omgeving kan enorm veel verschil maken.

zomereczeem is allergie voor de prik van een vliegje,en van dat vliegje zijn verschillende soorten.
nu kan het zijn dat er daar heel andere vliegen zitten dan waar hij weg komt.
maar het kan ook..en dat denk ik zelf omdat hij ook jeuk had met deken op...dat er een andere factor/factoren aan de orde was die voor hem jeuk gaf.
wie weet was hij wel allergisch voor iets anders in de lucht, bepaalde pollen van bomen/struiken/planten of grassen kunnen namelijk ook enorme jeuk geven en die klachten lijken enorm veel op zomereczeem!

heb ik dus de pech dat ik zelf een zomereczemer heb die allergisch is voor zowel vlieg als pollen,dus jeuk zal er wel blijven.

top dat het zo gaat en ik duim wel dat het zo blijft hoor! :j

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:00

Ik denk dat Aerdenhout heel goed weet waar ze mee bezig is dus als zij het een goed besluit vindt om de deken af te houden dan denk ik dat dit een weloverwegen besluit is en in dit geval in het belang van het paard. Mijn complimenten voor de eigenaar en voor Aerdenhout over deze oplossing van dit probleem, super zo snel als er iets voor paardje geregeld is. Ik heb er alle vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen !

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:17

Dag 4 en nog steeds goed nieuws. Geen jeuk op af en toe heel even met zijn kopie aan de paal, maar daar zit net onder zijn kuif bij zijn oren ook een schuurplek die waarschijnlijk aan het genezen is en dat geeft ook jeuk.
Nog steeds geen schuren aan staart en manen. Hij staat nog steeds "kaal" en vanmiddag was ook zijn halster met vliegen netje door het spelen af en geen gekke dingen.
Zou het dan toch een succes verhaal gaan worden??
Morgen komt mijn film maakster weer en zal ik vragen voor weer een filmpje. Hij laat zich ook makkelijk aan het hoofd aaien en aan de manen kam, wat voorheen direct tot een jeuk aanval leidde.Het is eigenlijk te mooi om waar te zijn dit!
Gisteravond stond hij op stal midden in zijn box met zijn ogen dicht te slapen... zo lief!!!

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:38

aerdenhout1 -> Wat goed!!
Super zo een update, hoop dat het zo blijft!!!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:01

Wat een verschil voor dat paard zeg! Super dat het zo goed lijkt te gaan.

Groot gelijk om het eerst zonder deken te proberen. Lijkt mij voor het paard ook een stuk fijner als het zonder deken kan. Super dat jullie dit doen!