Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:35

_Mellanie schreef:
ik haal vanmiddag eerst een iets goedkopere op, die zwarte nylan, als dat bevalt krijgt ze een duurdere

waarom ik deze keus maak ?
heb mevrouw nu 5 jaar en elke zomer is ze monster dik, ook al word ze bijna elke dag een uur gereden

ze gaat van ongeveer 8 tot 6 naar buiten en mevrouw vreet zich helemaal vol, gisteren stond ze echt te wiegen op haar benen en was nog niet aan haar hooi begonnen ( terwijl die normaal gesproken direct op is)

ze staat al op een dieet maar dit wil niet langer, ik wil haar ook niet uit de kudde halen omdat ik vind dat ze in de kudde moet blijven staan.
nu mag ze van mij een halve dag zonder en een halve dag met, ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken :j

Volgens onderzoek is het effect daarvan erg beperkt omdat ze de halve dag zonder dan gewoon veel gulziger gaan eten.
(voorop gesteld dat ze dan in de wei staan)

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:26

liljebo schreef:
_Mellanie schreef:
ik haal vanmiddag eerst een iets goedkopere op, die zwarte nylan, als dat bevalt krijgt ze een duurdere

waarom ik deze keus maak ?
heb mevrouw nu 5 jaar en elke zomer is ze monster dik, ook al word ze bijna elke dag een uur gereden

ze gaat van ongeveer 8 tot 6 naar buiten en mevrouw vreet zich helemaal vol, gisteren stond ze echt te wiegen op haar benen en was nog niet aan haar hooi begonnen ( terwijl die normaal gesproken direct op is)

ze staat al op een dieet maar dit wil niet langer, ik wil haar ook niet uit de kudde halen omdat ik vind dat ze in de kudde moet blijven staan.
nu mag ze van mij een halve dag zonder en een halve dag met, ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken :j

Volgens onderzoek is het effect daarvan erg beperkt omdat ze de halve dag zonder dan gewoon veel gulziger gaan eten.
(voorop gesteld dat ze dan in de wei staan)

ze staat dan inderdaad in de weide :j, sochtends staat ze zonder want dan komen ze in de wei en zijn ze druk aan spelen meestal smiddags gaat ze zich vervelen en vreet zich helemaal te pletter :j

maar ze vond het net niet leuk, ze blijft er wel door in beweging maar zielig vond ik het wel

edit : en we zien eerst wel of dit werkt, en anders krijgt ze hem hele dagen om

liljebo

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:45

Ja, ik vind het hier ook hartstikke sneu voor mijn shet. Maar ik heb geen keuze. Ik wil hem niet alleen zetten en ik wil niet dat hij opnieuw bevangen raakt.
Ik moet trouwens zeggen dat hij beangstigend handig is geworden met dat ding en dat ik mij af en toe stiekem afvraag of hij niet evengoed teveel vreet. Ik heb het idee dat hij toch weer dikker is geworden.
Maar als ik dan het eerder geplaatste filmpje hier bekijk, dan zou ik toch moeten zeggen dat het wel uitmaakt.
nja, we zullen ook hier zien. Het seizoen duurt niet meer zo lang en als de herfst zijn intrede doet, kan het wel weer af

Maar goed... Billy maakt verder geen probleem van het omdoen. Hij steekt er netjes zijn neus in (krijgt dan ook een klein snoepje). Dat is dan wel weer een voordeel-

Tot wanneer laat de rest hier het masker aan?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:53

mijn shet heeft hem gewoon altijd op als hij op het land staat of er moet echt bijna geen gras meer staan (is dit jaar met al die regen niet aan de orde) in de winter komt hij niet op de wei en heeft hij hem ook niet op..

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:58

liljebo schreef:
Ja, ik vind het hier ook hartstikke sneu voor mijn shet. Maar ik heb geen keuze. Ik wil hem niet alleen zetten en ik wil niet dat hij opnieuw bevangen raakt.
Ik moet trouwens zeggen dat hij beangstigend handig is geworden met dat ding en dat ik mij af en toe stiekem afvraag of hij niet evengoed teveel vreet. Ik heb het idee dat hij toch weer dikker is geworden.
Maar als ik dan het eerder geplaatste filmpje hier bekijk, dan zou ik toch moeten zeggen dat het wel uitmaakt.
nja, we zullen ook hier zien. Het seizoen duurt niet meer zo lang en als de herfst zijn intrede doet, kan het wel weer af

Maar goed... Billy maakt verder geen probleem van het omdoen. Hij steekt er netjes zijn neus in (krijgt dan ook een klein snoepje). Dat is dan wel weer een voordeel-

Tot wanneer laat de rest hier het masker aan?

ik ga het aankijken, als het helpt en ze valt goed af. dan mag de masker weer af :j
maar als ze bijvoorbeeld een slecht dag heeft gehad en te veel heeft gegeten komt die weer op.

en stalgenoot vertelde ook dat haar paard hem in de winter om had, dit paard trekt dat de wortels ook mee en krijgt zand binnen, zij gebruikt hem dus voor dat haar paard geen zandkoliek krijgt :j

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:59

Die van mij was gister toch weer behoorlijk opgeblazen. Staat ook wel op vers gras en met dit weer springt het de grond uit... Kan me niet voorstellen hoe hij eruit zou zien zonder zn muilkorf (trouwens al behoorlijk wat vragen gehad van mensen die dachten dat hij inderdaad heel erg de andere paarden zou bijten ;) ).
Tot hoe lang ik hem omhoudt? Geen idee... Eind september ofzo...??

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:05

Ik vind mijn shet net Hannibal in Silence of the Lamb.
Maar hij staat dus ook het hele jaar door in de wei.
Vandaar mijn vraag...
En dan ga ik ervan uit dat hij hier eerder af kan dan in nl, gezien het klimaatverschil, maar ik neem aan dat het voor de meeste begin herfst is afgelopen
(eind sept zal begin herfst in nl zijn?)

Mellanie... ik begrijp je stalgenoot dan wel. Dat risico is hier gelukkig niet. Te grote wei en er staat altijd wel wat te plukken.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:15

De mijne heeft hem altijd om. zomer en winter, lang of kort gras dat maakt haar niks uit. Als het gras te kort is is zo'n korf juist ook weer handig om zandkoliek tegen te gaan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:43

hm oke. Vind ik wel heftig, zomer en winter. Ik gun hem graag een tijd zonder masker. Kans op koliek is hier wel minimaal en een groot deel van de winter ligt er sneeuw. Dus dan zou het hoe dan ook zinloos zijn.
Maar ik hoop eigenlijk dat ik hem er eerder van kan verlossen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:41

Ja maar ik heb een pony die gevoelig is voor zandkoliek vandaar. Ze staat er niet de hele dag mee op, maar alleen de uren dat ze de wei op gaat.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:46

Afbeelding

kunnen ze hier trouwens wel door eten ?
zit wel een gat in maar lijkt me klein om gras door te krijgen ?

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:53

_Mellanie schreef:
Afbeelding

2 paarden bij ons op stal hebben dit masker. Zij kunnen er nog gemakkelijk mee eten.
Het masker helpt ook enorm voor paarden die teveel eten, want ze zijn beide nu mooi op gewicht. Wel houden ze het masker om want anders vallen ze gewoon weer terug in hun oude patroon.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:04

Borahlover schreef:
_Mellanie schreef:
Afbeelding

2 paarden bij ons op stal hebben dit masker. Zij kunnen er nog gemakkelijk mee eten.
Het masker helpt ook enorm voor paarden die teveel eten, want ze zijn beide nu mooi op gewicht. Wel houden ze het masker om want anders vallen ze gewoon weer terug in hun oude patroon.

deze heeft mijn pony nu dus nu ook om :j , maar ze had dus nog niet door hoe het moest om er mee te eten want kreeg me een paar kopstoten :') het masker moest af :')

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:07

Borahlover schreef:
_Mellanie schreef:

deze heeft mijn pony nu dus nu ook om :j , maar ze had dus nog niet door hoe het moest om er mee te eten want kreeg me een paar kopstoten :') het masker moest af :')

Haha, wat laten paarden het toch altijd weer goed weten wanneer ze iets wel of niet moeten, haha.
Heeft je paard erge last van overgewicht of niet?

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:15

Afbeelding
hele oude foto maar zo word ze als je haar laat gaan en te weinig rijd

het is nu wel minder omdat ze veel meer beweging krijgt :j maar als nog is ze aardig opgeblazen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:34

Bij die van mij werkt(e) het perfect. Nu kan ik het rantsoen beter afstellen en is het dit jaar nog niet nodig geweest.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:23

_Mellanie schreef:
Afbeelding

Je zou onze shet ermee moeten zien.... ik verdenk hem ervan die ie nog steeds veel te veel vreet...
Dus ja... het gaat gemakkelijk.
Een aanmerking.... het ligt ook eraan hoe het zit bij het paard.
Bij onze koudbloed silja werkte het niet. Die kon er echt niet mee eten. Voor haar hebben we het gat groter moeten maken.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 09:05

_Mellanie schreef:
Afbeelding

Zoeentje heb ik ook, en ze kan er prima mee eten. Effe wennen, maar nu redt ze zich er prima mee.
Onze Haf staat overigens maar 4 - 7 uur op het land per dag. Ligt een beetje aan het weer en hoeveel tijd ik heb.
Ze staat wel altijd op een wei waar niet teveel, maar ook niet te weinig gras staat. In kort gras is het fructaangehalte vaak heel hoog.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:14

Zo heb ik onze Haf haar graaskorf gemaakt: met lamsvel erin. Nu heeft ze ook geen kale plekken meer.
Afbeelding

Afbeelding
In mijn ogen nog steeds aan de dikke kant. Ribben minimaal voelbaar....

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:51

Na het lezen van jullie verhalen heb ik er ook eentje gekocht , 14.50 kostte die , ze heeft hem nu om en ze vind het NIET |o leuk , afwachten heb ik van jullie begrepen .
Word vervolgd...........

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:59

Ik zit er aan te denken om ook een maskertje te proberen.. Mijn haf is ook veelste dik! Heb haar nu s nachts binnen staan en op een wat kale wei overdag. Maar ze pikt het niet en schiet door de draad heen met een andere (ook te dikke) pony.. (hoewel er wel genoeg stroom op staat..) Nu laten ze haar toch buiten s nachts en gaan ze er minder doorheen, maar wordt ze dus wel nog dikker!

Welke maat hebben de hafeigenaren? Vind dat wel lastig kiezen! Haha en ook nog wel moeilijk om de stap te zetten en mijn paardje te 'muilkorven' maar zie toch zeker wel positieve resultaten!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:10

Ik heb ook een graasmasker. :j
De eerste dag deed hij alsof hij ontzettend zielig was en echt niet wist hoe hij het moest doen.
Ik stiekum om een hoekje kijken en ja hoor meneer was gewoon aan het eten. :=
Hij heeft hem bij mij 24/7 om want als ik hem af doe dan haalt hij de schade weer in en staat hij als een gek te eten.
Hij heeft er absoluut geen moeite mee om te eten, kuilgras, hooi, gras alles gaat naar binnen door dat gat. :+
Hij weet dat als hij hem niet om wil hij ook de wei niet in gaat en hij doet dus al netjes zijn hoofd naar beneden zodat ik er goed bij kan om hem om te doen.
Hij is al best afgevallen, maar zijn ribben zijn nog steeds niet te voelen :o

Afbeelding

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 09:25

Expiriment mislukt ? Er zit na een dag al een scheur in de onderkant , moet ik doorzetten of stoppen , wat vinden jullie ?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 09:30

Klijn schreef:
Ik zit er aan te denken om ook een maskertje te proberen.. Mijn haf is ook veelste dik! Heb haar nu s nachts binnen staan en op een wat kale wei overdag. Maar ze pikt het niet en schiet door de draad heen met een andere (ook te dikke) pony.. (hoewel er wel genoeg stroom op staat..) Nu laten ze haar toch buiten s nachts en gaan ze er minder doorheen, maar wordt ze dus wel nog dikker!

Welke maat hebben de hafeigenaren? Vind dat wel lastig kiezen! Haha en ook nog wel moeilijk om de stap te zetten en mijn paardje te 'muilkorven' maar zie toch zeker wel positieve resultaten!

Ik heb een cobmaat. Maar er zit best veel verschil in de verschillende merken.
Heb een Shires: omtrek korf 60 cm en hoogte korf 17 cm.
En een Imperial Riding: omtrek korf 63 cm en hoogte 15 cm.

Ik wissel ze af en doe haar regelmatig eentje om met schoon bont erin. Zo heeft ze geen last meer van kale/schuurplekken.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 09:31

petrea schreef:
Expiriment mislukt ? Er zit na een dag al een scheur in de onderkant , moet ik doorzetten of stoppen , wat vinden jullie ?

Voor de gezondheid van je pony: doorzetten!!!