Zou je dit paard in laten slapen????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:48

Maar dat kunnen we wel een beetje genuanceerd brengen dan he!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:48

Dat denk ik niet? Ik vind het geen lieve omstandigheden namelijk.

Paard loopt al jaren met een breuk in de rug. Om dan aan je eigen gevoel te denken vind ik een beetje overbodig.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:50

fokfanaat schreef:
geen twijfel, Ik zou hem naar de slager brengen.
85% pijnvrij zou ik hem niet aandoen, en zo'n jong dier als weidevulling gebruiken zou ik ook niet doen.

succes met je keuze

Idem :j

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:51

Dat zal ze nu wel doorhebben denk je niet? Ze weet dit ook pas net. En om dan er zo in te hakken is niet erg subtiel. Ik ben ook niet de aardigste mens van de wereld maar probeer met een wat minder opdringerig toontje te laten zien wat ik bedoel, ipv de ts een beslissing in pushen die ze uiteindelijk toch aan zichzlf en niet aan ons moet verantwoorden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:53

Jezus mensen doe toch eens normaal met z'n allen.
Gaat helemaal nergens over dit.

Paard loopt al jaren met een breuk.
Het paard loopt al tijden onder behandeling van DA's en klinieken, denk dat de TS alles gedaan heeft wat binnen haar mogelijkheden lag. Dat ze nu een dag nodig heeft om een keuze te maken.

So be it.

Waar bemoeien jullie je mee zeg! Wees blij dat het paard in elk geval de zorg krijgt die hij nodig heeft. En de diagnose is nu ineens heel slecht, maar wat ik begrijp was dit niet zo heftig.

Lekker belangrijk of ze hem wel of niet laat afmaken.
Ik had het wel gedaan, voor mij is dit niet paardwaardig.
Maar die keus is aan de eigenaar, daar kunnen wij helemaal niks over zeggen.

En al helemaal niet op zo'n toon. Het is een hartstikke zwaar onderwerp, toon een beetje respect zeg.

Ongelofelijk.

EvaaaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:58

ik zou hem laten inslapen.
het is niet alleen voor je paard pijnlijk
maar het is voor jou denk ik ook geen leuk gezicht om je paard daar pijn te zien lijden.
en met 85% pijnvrij, heeft hij nogsteeds 15% pijn als je het ff snel rekent.
maar het is niet aan mij om deze keuze te maken, jij moet het beslissen dus
succes met je keuze. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:59

Dat bedoel ik dus Chaos...... Alle moraalridders staan weer aan de kant te jouwen wat TS MOET doen. Nou, verrassing: TS MOET helemaal niks :n
Een beetje respect en medeleven zou fijn zijn op bokt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:00

Hoe moeilijk het ook is zou ik het paard laten inslapen.
Die keuze zou ik ook niet zomaar van de ene op de andere dag kunnen maken. Maar als mijn paard niet pijnvrij zou kunnen leven dus ook niet als grasmaaier dan is de keus toch voor mij wat makkelijker. Ik zou het persoonlijk niet aan kunnen zien een paard met pijn te laten leven. Hij is nog jong maakt de keus natuurlijk niet makkelijker maar anderzijds wat als het dier nog inderdaad 20 jaar rondloopt omdat hij een sterk hart heeft. Ik denk ook wel dat hoe langer je er mee wacht hoe moeilijker het wordt.
Het is een keus die jezelf moet maken.
Bedenk je wat eerlijker is. Als het paard dusdanig beschadigd is vraag ik me ook af of het paard ook een door de wei kan rennen of op de vlucht slaan als die eens schrikt. Bedoel als het paard zichzelf daar nog meer pijn mee doet is de keus misschien wat makkelijker.

Ik wens je in ieder geval veel succes en sterkte met het maken van je beslissing.

Mixx

Re: Zou je dit paard in laten slapen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 15:05

Als ik niet het beste had gewild voor mijn paard had ik hem na een half jaar al weggebracht..
Ik ben superblij dat hij bij mij is en niet bij iemand die gewoon was doorgereden en niet naar al de klinieken was geweest..
Natuurlijk weet denk ik aan mijn paard, aan wat het beste voor hem is.
Was alleen benieuwd wat anderen zouden doen...

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:06

Als twee lieve bruine ogen vragen
Help me, ik voel me niet fijn
Mag je dan omdat je voelt dit is het einde
Egoistisch zijn?

Als je van de dierenarts hoort
Dit komt nooit meer goed
En hij krijgt steeds meer pijn
Mag je dan omdat je hem niet kan missen
Egoistisch zijn?

Als twee trouwe ogen zich sluiten voorgoed
En je zonder hem naar huis toe moet
Met een halster in je hand
En je hart vol pijn
Dan probeer je jezelf te overtuigen
Ik mocht niet egoistisch zijn.

Al die tijd met zijn tweetjes
Elke dag samen was een feest
En in al die jaren
Is hij zelf niet één keer
Egoistisch geweest

Deze las ik laatst in een ander topic, maar ik denk dat het alles zegt.......
Sterkte

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:07

als ik in jouw schoenen stond zou ik heel goed nadenken over wat voor leven dit dier te wchten staat, ik bedoel daarmee..stel je zet m lekker in de wei en hij schrikt daar van een hond die achter m aan komt of een ander paard wil m wegjagen...? kan hij dat aan? en doet dat m pijn? als het antwoord daarop ja is wist ik het voor mezelf. een paard solitair wegzetten kan ook niet..ik begrijp dat dit een keus is die je liever niet zelf maakt.ik kan eroverheen gelezen hebben hoor,maar wat raadt de dierenarts aan?
ik denk dat ik ervoor zou kiezen om hem nog een lekkere zomermaand te geven en de datum nu al te prikken. hoe moeilijk ook

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:08

En wie weet wat er nog kan gebeuren.
Ik ben geen DA en heb al helemaal geen kliniek.

Maar ook de ergste verwondingen kunnen toch helen als een wonder.
Nu heb ik geen ervaringen met dwarsleasies etc.

Maar heb hier een paard met een gebroken nek, een van de eersten die het overleefd heeft, en die is volledig genezen. Loopt dagelijks onder het zadel. Een ander paard dat na een ongeluk de schouder had gebroken en rondom het schouderblad ALLE zenuwen kapot waren geslagen, ook deze loopt nu weer wedstrijden.

Wij hebben helemaal geen inzicht in de volledige situatie, en uitspraken als die van Phormicola gaan dan ook te ver, veels te ver.

TS ik wens je ontzettend veel sterkte en ik hoop dat je een goede keus kunt maken!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:09

Herhaal mijn vraag nog even: wie heeft je gezegd dat hij voor 85% pijnvrijn kan worden met de behandeling? Daar ben ik benieuwd naar, want dat is wat het o.a. nu zo moeilijk maakt voor jou om te beslissen wat te doen. Hoe reëel is die kans dat dat gaat lukken?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:10

Hoeveel van de mensen die reageren hebben daadwerkelijk (al jaren) een grasmaaier? Uit mijn eigen ervaring weet ik dat mensen heel snel het 'kapotte' paard opruimen om een er een 'hele' voor in de plaats te kunnen zetten. Als dat je handelswijze is, zul je het nu ook zonde vinden om een paard nog een x aantal jaren te laten dienen als grasmaaier. Duidelijk is in elk geval dat ts niet zo makkelijk afscheid van haar paard neemt.

@allen: inslapen kan net zo snel gaan als schieten/slachten. De snelheid en het wel of niet vechten is namelijk helemaal afhankelijk van het door de da gebruikte middel. Ook bij inslapen kunnen ze direct dood neer vallen en zelfs over de kop slaan. Niet fijn om te zien, maar ook in 1x gebeurt zonder de stress van vervoer of een vreemde plek.

@TS, de afweging hoef je niet vandaag of morgen te maken. Neem je tijd voor een onomkeerbare beslissing. Ondersteun je paard met pijnstilling en groei toe naar een definitieve keuze. Ik ga ook heel ver in mijn liefde voor paarden, maar als ze niet meer in essentie vluchtdier kunnen zijn of worden dan beperk je ze imo in hun wezen paard.
Als jouw paard slecht kan opstaan, regelmatig valt, geen sprint meer kan trekken of uberhaupt geen galopje of drafje heeft hij het dan nog wel zo naar z'n zin? De andere kant is dat vaak ook de factor tijd veel blessures verminderd. Rust, ongedwongen beweging doen soms wonderen en vaak veel meer dan menig da wil toegeven. Mss moet je wel de keuze maken het een jaar aan te zien, eventueel met pijnstilling en dan je keus te maken. Anders gezegd, ik ben blij toen wel die keuze te hebben gemaakt. Heel veel sterkte met je keuze en luister vooral naar wat je zelf wilt!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:12

En niet alleen van het middel dat wordt ingespoten maar het heeft ook veel van doen met de hoeveelheid.

Inslapen heb ik het nu over!

Ik heb beiden veel gezien, en heb er met inslapen een heleboel verschrikkelijk zien vechten, ook met overdosissen ed. Met slachten waren ze allemaal kalm en vredig. Ben er altijd tot op het laatste moment bijgeweest.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:13

Marion71 schreef:
Hoeveel van de mensen die reageren hebben daadwerkelijk (al jaren) een grasmaaier?

Ik. Maar deze heeft geen pijn en dat maakt voor mij de situatie heel anders. En ik zou in deze dus de beslissing "loslaten" nemen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:15

Mixx schreef:
De discussie over de slager is hier inderdaad niet op zijn plek, en ieder zijn eigen mening..
Het is niet zo dat Mixx eruit ziet alsof hij vergaat van de pijn... Misschien is dat ook wel omdat hij er al minstens 3 jaar mee loopt.. In het land komt ie gewoon naar me toe met zijn oren naar voren.
Het moeilijke hier aan vind ik dat hij pas net 6 is... Tussen zijn oren wil hij nog zoveel doen. Zijn lichaam lukt het alleen niet...

Maar dat is dus dan ook precies het probleem. Maak je hem blij met een langer leven of alleen ongelukkig omdat hij toch niet kan wat hij eigenlijk diep in zijn hart het liefste zou willen (rondrennen, dollen, etc.) Is hij nu tevreden volgens jou met dit leven of niet? Dat maakt namelijk precies het verschil. Sterkte, zo'n beslissing is al niet makkelijk en helemaal niet bij een jong paard :(:) :(:) .

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:17

Wat doen jullie allemaal naar tegen TS! Sorry hoor maar ze heeft het hier al moeilijk mee!
Ik zou hem zoiezo niet naar de slacht brengen maar m een spuitje geven. Een hele reis voor zo'n dier, en hij heeft wel voor haar gewerkt ondanks de pijn.
Succes met je keuze!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:20

De keus slacht/inslapen is voor mij af te wegen op één ding:

Is het paard in staat veilig en goed vervoerd te worden? Slachten.
Heeft het paard helse pijnen, kan het niet meer op zijn benen staan, slagaderlijke bloedingen weet ik veel wat voor accuut trauma? Inslapen.

GamblersCup

Rianne12: Dank je voor het over één kam scheren van alle bokkers die hier reageren, waarvan het grootste gedeelte vriendelijk hun mening gegeven hebben.
En de rest van je bericht doet er niet toe, daar gaat het hier niet om. Dat moet TS zelf weten, die discussie is in dit topic niet op z'n plek.

knollentuin

ik heb ook een grasmaaier :j en hier heb ik gesteld dat ze gaat op het moment dat ik zie dat ze pijn heeft en er geen zin meer in heeft.dat kan dus elke dag zijn

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:21

TS, ten eerste vind ik het benoemenswaardig dat je over deze beslissing nadenkt. Het is denk ik toch wel 1 van de moeilijkere beslissingen in het leven, in ieder geval, zo zou ik het denk ik ervaren.

Wat ik persoonlijk zou doen: je paard nog 2 weken ofzo op pijnstilling zetten. Nog eventjes genieten van elkaar en op die manier heeft je paard ook geen afsluiting met pijn. Na die 2 weken zou ik m in laten slapen. Het moeilijke daaraan is alleen dat je je paard ziet opbloeien door de pijnstilling en dat je je paard dan niet meer zou willen laten gaan. Maar ik zou die 2 weken koesteren samen, leuke dingen doen. Nog even genieten samen en werken naar de afscheid.

Heel veel sterkte wil ik je wensen.

(ik ben momenteel bezig met verkopen van mn maatje, maar gaat me ook niet in de koude kleren zitten, moet je nagaan hoe jij je moet voelen)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:21

Cayenne schreef:
Als hij een breuk in zijn rug, een dwarslaesie heeft en ook zijn bekken vast zitten waardoor zijn ruggewervels en zenuwen niet goed meer functioneren, kan hij dan uberhaupt nog wel lopen?
Het feit dat ie af en toe op slot staat lijkt me verre van goed.
Hoeveel pijn heeft hij nu? De klachten die je hierboven beschrijft lijken mij niet pijnloos.

Ik denk dat ik de keus zou maken hem te laten inslapen.
85% pijnvrij betekent nog altijd 15% met pijn en dat is imo 15% teveel.

Was ook mijn eerste gedachte. Hoe kan een paard met een dwars laesie en een bekken dat op slot zit, nog lopen???
Dat zou dan onmogelijk moeten zijn. Heb je geen filmpje waar je kan zien hoe hij loopt?
Want wat doet hij in het land, kan hij b.v wel draven en zo ja hoe loopt hij dan?
Zijn er trouwens foto's van zijn breuk in de rug en het vaste bekken? Wat voor onderzoek heeft hij gehad.
Maar als hij echt zo in elkaar zit als word beweerd door de dierenarts, dan zou ik hem in laten slapen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:23

GamblersCup schreef:
Marion71 schreef:
Hoeveel van de mensen die reageren hebben daadwerkelijk (al jaren) een grasmaaier?

Ik. Maar deze heeft geen pijn en dat maakt voor mij de situatie heel anders. En ik zou in deze dus de beslissing "loslaten" nemen.

Niet om je aan te vallen hoor, maar hoe weet jij dat zo zeker? Jouw grasmaaier zal ook niet voor niks daartoe bevorderd zijn.

Mijn grasmaaier (nu 11, toen 5) heeft zeker ook momenten van pijn gekend, behandelingen ondergaan, maar leidt nu een verrekt leuk pijnvrij leven. Zo leuk eigenlijk dat als ik zou willen haar best weer aan het werk zou kunnen zetten. De factoren tijd, goede zorg en een geduldige baas hebben heel veel goeds gedaan. Waarom zou dat niet ook voor het paard van TS kunnen gelden? Haar paard heeft nooit de kans gekregen te revalideren. En als het niet gaat, kan inslapen altijd nog. Het is niet een nu of nooit keuze. Begrijp werkelijk de haast van een aantal hier niet.

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 15:24

Ik moet wel zeggen dat de DA heeft gezegd dat zijn lichaam NOOIT meer zal verbeteren...