Paard allergisch voor bomen en gras

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Re: Paard allergisch voor bomen en gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 18:52

Nee, toen ze vorige keer zo slecht was ben ik eerst begonnen met Equimucin en Ventipulmin. Toen ze hierdoor was opgeknapt ben ik naar de holistisch dierenarts geweest.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:05

En ga je dat nu weer doen?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 08:02

Eerst moet dit weer beter worden. Daarnaast heb ik de grootste verbetering gezien na de reguliere medicijnen, dus ik moet er nog eens goed over nadenken of ik wel weer het holistische pad op ga. De behandeling was wel goed en ik was er wel tevreden over, maar ze heeft iets nodig wat haar kan opvangen op het moment dat ze gaat pieken in het probleem. Dit zal toch iets zijn wat steeds terug blijft komen blijkt maar, als ik dan op de alternatieve methode bezig moet blijven gaat me dat meer kosten dan wanneer ik - zeg 4x per jaar - een kuur ventipulmin en equimucin moet geven. Dat kostenplaatje had ik in ieder geval al uitgerekend. Ik denk dus niet dat ik weer naar de holistische arts ga. Ik weet wat het probleem is, ik weet waar het zit en waar het door komt, en wat er nog aan te doen is.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 08:56

Het verschil is dat ze bij Den Hoek de oorzaak hebben aangepakt, o.a. de schimmel. Schimmels zijn heel hardnekkig en je moet zeker niet verwachten dat dat na één behandeling over is. Ik denk namelijk dat je deze terugval voor had kunnen zijn door hem eerder te laten nakijken/controleren. Dit is geen verwijt! Ik probeer je uit te leggen dat je de oorzaak moet wegnemen. Doe je dat niet dan is het alleen symptoombestrijding en zal dit ieder jaar eerder terugkomen en/of langer duren en/of heftiger worden.

Ik kan me voorstellen dat je deze manier van behandelen te duur vind. Maar er zijn therapeuten die op dezelfde wijze werken en bij je op stal komen en die minder kosten.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 10:16

Het probleem is alleen dat die vaak niet komen voor maar 1 paard, of je bent dan een vermogen kwijt aan de kosten. Ik sta op een kleinschalige stal, dus het wordt al lastig om dan met meerderen af te spreken om een paard te laten behandelen. Het moet maar net nodig zijn namelijk. Op dit moment is het al duur genoeg om een paard te houden, vandaar dat ik ook met het rekenplaatje zit. Wat is er nog mogelijk en het allerbelangrijkste: wat is er nou eerlijk voor mijn paard?? Als ze de komende winter weer zo wordt als afgelopen winter, dat wil ik haar echt niet nog een keer aan doen. Zaak is nu dat eerst weer het vocht uit de longen gaat zodat ze daar minder last van heeft, maar als je kijkt naar het ademvolume wat ze iedere keer haalt, dan heeft ze minder longinhoud dan ik zelf. Althans, minder longcapaciteit.

En het beeld waar ik dan mee zit: ik kan wel iedere keer behandelen om het vocht weg te halen, en om een schimmel weg te krijgen, maar ik kan niets doen om die longen weer op te knappen. Die worden geen haar beter dan dat ze nu zijn. Met conditie kom je ook echt wel een eind, maar ik vraag me af of ik haar een plezier doe als ze de rest van haar leven de hele dag staat te puffen.

Maar goed.. het is al moeilijk en k%t genoeg...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:31

Je kunt ook eens googlen op allergie en vit B12 (zit geloof ik in biergist).

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:50

In welke regio zit je? Mijn holistisch therapeute komt wel voor 1 paard hoor, ze is zowiezo maandelijks in mijn regio (westen). Zo zijn er wel meer.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:11

Ik heb ergens in het begin gereageerd, mijn paard mocht de wei namelijk niet meer op.
Ik heb dit wel gedaan, 16 uur per dag, en veel bosrijden.
Nu hoest hij bijna niet meer, en dat met dit weer, waar mijn ogen van gaan branden (pollen).
Enige maar is dat hij elke dag loopt, ik had hem onlangs 3 weken stil en de eerste dag heeft hij heel veel gehoest, dag erna 4x en daarna niet meer.

Ik had ook een pony met acute dampigheid, ik zeg had omdat ze door conditieopbouw niet meer hoest en zo in de endurance zou kunnen starten.

Ik denk dat beweging zeker helpt, grotendeels zelfs op kan lossen. Sterkte met je paard!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:00

Snadrem schreef:
Het probleem is alleen dat die vaak niet komen voor maar 1 paard, of je bent dan een vermogen kwijt aan de kosten. ..

Mijn therapeute komt voor 1 paard mits je niet te ver weg woont. En er zijn therapeuten over heel Nederland dus er is er altijd wel 1 te vinden.
Ga wel altijd na of je iemand hebt die alle frequenties heeft voor het doormeten anders heb je er nog niets aan.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:01

Vervelend zeg, dat het nu toch weer slechter lijkt te gaan.

Geef de moed niet te snel op, de meeste paarden hebben inmiddels ook weer een aardig vachtje aangemaakt, terwijl de temperaturen overdag 's zomers zijn. Door de grote temp. verschillen tussen overdag en 's nachts en het wisselende weer, wordt de weerstand ook weer aangesproken. Dus het is niet heel gek dat ze als eerste weer last krijgt van haar zwakke plek.

Verder ben ik het helemaal met Pentax eens, beweging is grotendeels al een een oplossing, tenminste dat is mijn ervaring met mijn luchtwegen paardje.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:11

Hoe gaat het nu met je paard?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:16

Ik heb dit topic al even niet meer actief gevolgd Y;( maar dat was meer omdat ik het een beetje druk had met 1 van mijn paarden, waarbij dus ook een allergietest is gedaan en blijkt dat ze voor verschillende grassoorten, bomen en planten allergisch is (zelfs voor paardebloemen is ze allergisch, en die vind ze zo lekker := ). En ze is ook nog allergisch voor verschillende mijtsoorten.

Bij haar gaan we dus een dubbele desensibilisatiebehandeling doen. En TS ik moet zeggen de prijzen daarvoor vallen mij heel erg mee.
Ik zou daar toch nog eens extra naar gaan informeren als ik jou was.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 11:51

Daar heb ik in het begin al naar geïnformeerd. Mijn veearts raadde het af vanwege de kosten en de kans op slagen. Bij Zelano werken de meeste medicijnen gewoonweg niet is intussen gebleken uit ervaring. Ik heb inmiddels medicatie die goed genoeg werkt en waarmee ik het direct kan opvangen op het moment dat het weer niet goed gaat. Los daarvan wil een allergietest niet per sé zeggen dat ze allergisch moet zijn voor dingen die hoge waardes aangeven. Bij Laarakker heb ik begrepen dat het eigenlijk tests zijn waar je niets aan hebt, want je krijgt een waarde te zien maar geen resultaat zeg maar. Wat ze daar zeiden is dat het goed kan dat Zelano bijvoorbeeld een hoge waarde heeft voor wilgen, maar helemaal niet reageert op wilgen.

De erge terugval van een paar weken geleden is achter de rug, maar ze heeft niet veel longcapaciteit over gehouden. Het wordt iedere keer weer een beetje minder, waarna we weer conditie moeten gaan opbouwen om de weggevallen longcapaciteit op te vangen. Inmiddels heb ik besloten dat ik, als ik met haar aan het werk ben, ik geen andere versnelling meer ga vragen dan stap. Voorlopig in ieder geval. Als ze lekker gek wil doen en wil racen op de wei dan is dat prima, met werk wil ik haar gewoon ontspannen houden en rustig aan de conditie weer gaan opbouwen. We maken nu iedere zondag een buitenritje van ongeveer een uur waarbij we alleen stappen. Daar geniet ze ontzettend van. Zolang zij nog geniet is het goed voor mij.

Ik heb geaccepteerd dat ik het verder los moet laten. Het blijft staren in een glazen bol en nu gaat het goed, maar het gaat ook weer een keer mis. Ik moet gewoon genieten van de dingen die we wel kunnen, en als we dan weer meer blijken te kunnen is dat alleen maar mooi. Ik heb geen idee of ze nog een leven van enkele jaren voor zich heeft of enkele maanden. Het zal een enorme mijlpaal zijn als ze in april de 8 gaat halen. Gebaseerd op haar ademhaling in rust is haar longcapaciteit nog niet eens de helft van mijn andere paard, en met die helft zullen we het moeten doen. Ik blijf bij de behandeling die we nu volgen, die kan ik direct toepassen wanneer het nodig is en het heeft onomstotelijk bewezen dat het werkt bij Zelano. Maar ik weet ook dat er een dag komt dat we uitbehandeld zijn, en dat is al moeilijk genoeg om te accepteren.

Ik weet dat hier een hoop mensen zitten die vinden dat er nog andere wegen te behandelen zijn, ik heb besloten om te kijken en te luisteren naar mijn paard en naar mijn gevoel, en ik hoop dat jullie je daar ook in kunnen berusten. Ik doe wat werkt bij ons, net zoals iedereen de methode aanhoudt die werkt in hun eigen situatie. Ik krijg door dit topic - ondanks dat de adviezen ontzettend goed bedoeld zijn, en dat weet ik echt wel en neem ik jullie ook echt niet kwalijk - vaak het gevoel alsof ik niet het juiste doe voor Zelano of dat ik het niet voor haar over zou hebben, terwijl iedereen in mijn directe omgeving weet dat ik er alles aan doe en alles aan heb gedaan om haar in leven te houden. Het blijft gewoon ontzettend raar, op foto's die je een kerngezond paard, maar ze is niet meer kerngezond. Het is al moeilijk genoeg om te accepteren dat ze veel niet meer kan, en ik ben iedere keer weer bang voor de dag dat ze laat zien dat ze er klaar voor is.

Echt, het is al k*t genoeg.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:34

rina schreef:
Bij haar gaan we dus een dubbele desensibilisatiebehandeling doen. En TS ik moet zeggen de prijzen daarvoor vallen mij heel erg mee.

Voordat je hiermee begint zou ik je toch even goed laten informeren over de resultaten en slagingskansen van deze behandeling. Meerdere DA's en klinieken hebben mij nl. verteld dat bij allergieën bij mensen en honden desensibilisatie behandelingen succesvol kunnen zijn, maar dat het bij paarden anders werkt en totaal geen effect zou hebben.

Niet dat je het niet moet proberen, maar het zou zonde zijn van je geld en hoop als je op voorhand al weet dat het nauwelijks iets gaat uithalen.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor allergietesten. Er is een kans van 40% dat ze dmv van een test achterhalen of het paard een allergie heeft of niet. Van die 40% is er 10% kans dat er te achterhalen is in welke groep allergenen het valt (bijv. pollen, grassoorten, stof etc). En er is maar 1% kans dat je de precieze oorzaak van de allergie vindt binnen de groep allergenen.
Vervolgens: als je het weet, wat dan? Je kunt je kunt je paard niet in een glazen hokje zetten om te voorkomen dat hij wordt blootgesteld aan de allergenen.

@ TS:

Je hebt volkomen gelijk. Het belangrijkste is dat jij naar je paard blijft kijken en aanvoelt wat ze wel en niet kan. Of een ander nog 1000 euro in een behandeling zou stoppen is niet van belang.
Ik heb ook nog zat ideeen van mijn DA gekregen, bijv. een longfunctie meting / long saturatietest (oid). Het zal best, maar ik ga dat niet doen. Ik probeer mijn paard ook zo goed mogelijk te houden en vang het (net als op dit moment overigens) weer even op met prednisolon en ventipulmin. Die periode probeer ik zo kort mogelijk te houden, maar soms is het gewoon even nodig om het lichaam te ondersteunen en te helpen meer schade te voorkomen. Het is toch altijd kiezen tussen 2 kwaden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:23

Jibbel schreef:
rina schreef:

Voordat je hiermee begint zou ik je toch even goed laten informeren over de resultaten en slagingskansen van deze behandeling. Meerdere DA's en klinieken hebben mij nl. verteld dat bij allergieën bij mensen en honden desensibilisatie behandelingen succesvol kunnen zijn, maar dat het bij paarden anders werkt en totaal geen effect zou hebben.

Niet dat je het niet moet proberen, maar het zou zonde zijn van je geld en hoop als je op voorhand al weet dat het nauwelijks iets gaat uithalen.

Laat de slagingskans hier in Dld nou heel erg goed zijn. Mss dat ze hier anders werken dan in NL (dat ken ik van meerdere andere behandelingen nl) maar hier zijn ze dus lang niet zo negatief, en worden er hele goede resultaten mee bereikt. Net als de tests die gedaan worden, die zijn erg toch wel iets uitgebreider dan alleen maar allergenen. Ik heb een hele uitgebreide lijst waarop ze getest is en waarop ze (haar bloed) gereageerd heeft (welke dan ook nog precies overeen komen met mijn eigen waarneming). Daarnaast vind ik 128 euro voor 1 spuit maar weinig in verhouding tot behandelingen met Prednisolon die ook al dik over de 100 euro gaan voor 1 maand.
En ja ik ben bekend met beide, naast die ene die allergisch is heb ik ook nog een 25 jarige die dampig is, en regelmatig aan de prednisolon staat.
Dus ben ik mede doordat mijn paard behandeld wordt door een Duitse DA, iets minder pessimistisch dan jullie ;)

TS is was er echt niet op uit je een slecht gevoel te geven. Het was alleen dat ik nu toevallig ook met zon zelfde probleem te maken kreeg. Ik vind het juist erg goed dat je naar je paard luistert. En in sommige gevallen kan je wel van alles willen doen om ze beter te maken, maar gaat dat gewoon niet. En sorry ja been there done that. Ik heb in mijn leven ongelovelijk veel paarden gehad, liefgehad en moeten laten gaan. Sommige door verkoop maar ook een aantal door "de beslissing". En geloof me die is nooit makkelijk, en helemaal niet als je paard er van buiten nog zo goed uitziet. Soms moet je je neerleggen bij die verschrikkelijke beslissing, en niet meer willen dokteren. Maar ik hoop voor je dat je die samen met Zelano die nog even voor je uit kan schuiven. En nog een poos van elkaar kunt genieten. Heel veel sterkte in ieder geval :(:)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 19:51

Even weer een update over hoe het nu gaat.

We zijn inmiddels al weer een behoorlijke tijd medicijnloos, en het gaat goed! We hebben alweer aardig wat bosritjes gemaakt, varierend van een uur tot anderhalf uur, en zelfs zo'n twee uur. De eerste ritten hebben we alleen gestapt, vandaag hebben we ook weer twee stukjes gedraafd. Die drafjes mogen eigenlijk niet echt een naam hebben, maar toch heerlijk dat ze dat gewoon kan doen zonder daarna helemaal buiten adem te zijn.

Tijdens de bosritten loopt ze het grootste gedeelte ook voorop met stevig de pas er in. Afgelopen week zijn we nog even gezellig aan de kletter gegaan omdat er ineens een paar crossmotoren in onze hakken hingen, maar zelfs na een stevig rodeoritje is ze nauwelijks buiten adem. Ik ben echt blij dat het tot nu toe zo goed gaat, ze is ook weer een stuk opgewekter vergeleken met een tijdje geleden en voelt zich overduidelijk erg lekker.

Hopelijk kunnen we dat even vast blijven houden! Met deze temperaturen is er vooralsnog in ieder geval geen vuiltje aan de lucht :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 17:05

Ik wilde laten weten dat onze strijd voorbij is. Zelano is ingeslapen op 8 mei j.l.

Het ging niet meer. De benauwdheid werd steeds erger en Zelano zat niet meer lekker in haar vel. Het frustreerde haar. Ik wilde haar niet nog een hete zomer aandoen.

Ze is op 8 mei 2012 heel rustig en vredig ingeslapen. Het ging allemaal heel snel. Zo snel en rustig dat ik zeker weet dat ze er klaar voor was. Ik heb mezelf sinds ik wist dat ze ziek is lopen verontschuldigen tegenover haar dat ik niets voor haar kon doen, maar dat ik naar haar zou luisteren. Toen ik zag hoe vredig ze weg gleed, wist ik dat ik al die tijd maar één ding had kunnen doen. Het was en is vreselijk moeilijk, maar het was het enige wat voor haar nog eerlijk was.

Ik kon nooit in woorden uitleggen hoeveel Zelano voor mij betekende. Ze was mijn collega, mijn beste vriendin, mijn maatje. Ik kan het nu nog steeds niet in woorden uitdrukken. Ik voel alleen de enorme pijn en leegte die ze heeft achtergelaten, maar ik weet dat het nu goed is. Ze heeft nu weer lucht.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 17:24

Sterkte met dit verlies :(:)

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 17:53

Ik lees je topic nu voor het eerst.....
Na de lange geschiedenis en gevecht wat jullie samen hebben geleverd vind ik het dapper dat je haar hebt laten gaan! Veel sterkte met dit verlies.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 17:56

Ik heb de hele topic gelezen.

Sterkte met het verlies.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:07

jeetje,ik had gehoopt na je laatste post dat het nog wel een tijdje goed zou gaan maar helaas dit nieuws.
heel veel sterkte ermee. Y;(