Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je paarden jaarlijks enten? Graag nadere uitleg in het topic.

Ja
210 (80%)
Nee
50 (19%)

Totaal aantal stemmen: 260

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:05

Mist schreef:
En hier, voor er een enting was: http://en.wikipedia.org/wiki/Equine_influenza en dus niets beschermd was in 1872, percentage wat toen dood ging was tussen 1-10% vd paarden.

en dan zullen sommige zeggen: tja, kan hier niet gebeuren....nee idd niet op deze schaal omdat GELUKKIG! de meeste mensen WEL enten, dat wil dus zeggen dat de infectiedruk voor de non-believers een stuk lager blijft, en ze daarom er weinig van merken.

Horses with horse flu can run a fever, have a dry hacking cough, have a runny nose, and become depressed and reluctant to eat or drink for several days, but they usually recover in 2 to 3 weeks.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:09

10tje2 schreef:
Stof tot nadenken:
http://www.icelandic-horses.com/ijs/v2/ ... 1541&sall=

Het is een lang artikel, maar zeer goed leesbaar.

Ik heb mijn conclusies door veel lezen en o.a dit artikel getrokken, in nauw overleg met een DA overigens.
Tegen influenza enten doe ik niet meer en tetanus eens in de 5 jaar.

In dit artikel komt ook deze zin voor:
"De KNHS en FEI kunnen geen wetenschappelijke gronden aantonen als bewijs voor de door hun verplicht gestelde entingen".

Overigens staat mijn paarden 24/7 buiten en ik kom niet op wedstrijden of evenementen waar entingen verplicht zijn.

mooi stukje uit het artikel
Wat de dierhouder en ook vele dierenartsen over de entstof en bijwerkingen weten is niet volledig onafhankelijk, zij verkrijgen de informatie enkel en alleen van de fabrikant zelf.

Vergeet niet, hoeveel macht de farmaceutische industrie is, daar gaan miljarden in om.
boezemen mensen angst in...

Airborn

Re: Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:23

Entingen zijn niet alleen om te voorkomen dat jou eigen paard besmet word, maar ook, en eigenlijk vooral, om de verspreiding van ziektes tegen te gaan, doordat er minder gevoelige dieren rondlopen. Daarnaast is het zo dat als er minder dieren ziek zijn, er een veel lagere kans is op mutaties van ziektes, en dan vooral virusen als influenza. Die zijn namelijk heel mutatie gevoelig, en kunnen na mutatie zowel voor dieren als voor mensen hele nare ziektes veroorzaken. Denk aan de "varkensgriep"!

Dus ja, ik zou braaf optijd enten als ik nu een eigen paard had.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:31

Enkele feiten:

- Tetanus is niet uitgeroeid. Het komt veel minder voor dan vroeger, omdat het merendeel van de paarden geënt is. De enting beschermt 100% tegen de ziekte, dus is onfeilbaar. Tetanus bij paarden komt wel elk jaar nog voor, en altijd bij paarden die niet geënt zijn. In de meeste gevallen kan nooit een wonde worden gevonden aangezien een kleine steekwonde genoeg is. Je hebt een diepe wonde nodig, waar de bacterie inkruip, maar die wonde moet zich ook terug sluiten, omdat het gaat om een anaerobe bacterie, één die geen zuurstof verdraagt dus. Dus in tegenstelling tot wat mensen denken gaat het niet om grote open wonden die gevaarlijk zijn, maar om steekwondjes, of snijwondes die zich terug sluiten, met als gevolg dat je ze niet dikwijls terug vindt. Na een natuurlijke infectie wordt je paard NIET immuun! Hij kan het nog verschillende keren krijgen. Je paard is maar 100% beschermd door een enting. Wat je paard ingespoten krijgt door de DA in geval van een wonde is tetanusserum, iets wat direct beschermt, maar enkel voor het moment dat het gespoten is, dus je moet je paard toch vaccineren nadien, want hij is niet beschermd.

- Ik hoor hier geregeld vallen dat enting tegen griep nutteloos is, omdat er zoveel varianten zijn? Dit is dan een voorbeeld waarbij je een paard niet met de mens kan vergelijken. Mensen kunnen ontelbare varianten en mutanten krijgen van het griepvirus. Bij het paard zijn er echter maar twee varianten waarvoor ze gevoelig zijn. Dat is H3N8 en H7N7. Deze laatste is al jaren niet meer gevonden en is waarschijnlijk uitgestorven. De eerste komt veelvuldig voor. Deze twee varianten zitten in het vaccin. Dus bij paarden is het niet zo dat ze geënt worden voor een bepaald vorm, terwijl ze een andere kunnen krijgen. Ze zijn volledig beschermd. Wat niet wil zeggen dat ze het niet kunnen krijgen, maar het kent een mild verloop. Bij een echte griep (als je paard niet gevaccineerd is), moet hij voor elke dag dat hij koorts gehad heeft een week rusten, zodat de longen kunnen herstellen. Zoniet kan hij permanente longschade oplopen.

- Verder is het zo dat de niet-enters dikwijls geen zieke paarden zien. Dat is niet omdat ze zo slim zijn en omdat deze ziektes niet voorkomen, maar omdat ze meedrijven op het succes van de wel-enters. Deze laatsten zorgen er namelijk voor dat de infectiedruk sterk daalt en het virus niet kan spreiden. Dus dat niet-enters hun paarden niet ziek worden is niet omdat hun eigenaars zo goed bezig zijn, maar omdat de wel-enters ervoor zorgen dat zij lekker kunnen blijven geloven dat ze zo slim zijn.

- verder nog een persoonlijke opmerking. Volgens mij is de hoofdreden dat de meeste mensen niet vaccineren het feit dat ze er voor moeten betalen. En dat is redelijk belachelijk, want een ziek paard kost veel meer.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:34

Citaat:
verder nog een persoonlijke opmerking. Volgens mij is de hoofdreden dat de meeste mensen niet vaccineren het feit dat ze er voor moeten betalen. En dat is redelijk belachelijk, want een ziek paard kost veel meer.

wat mij betreft sla je de plank ongelooflijk mis, alleen tetanus enten kost nl precies evenveel als een cocktail en voorrijkosten heb ik ook gewoon.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:47

Daar had ik het niet over. Ik bedoel dat de hoofdreden dat mensen beslissen om helemaal niet te enten de kosten zijn.

Nog een opmerking trouwens: Ik hoor vele mensen zeggen dat die vaccins een aanslag zijn op het lichaam en de immuniteit van je paard. Dit klopt niet. Je moet eens denken: het immuunsysteem dient om je paard weerbaarheid te geven tegen indringers van buitenaf. Dagelijks komt hij in contact met honderden bacteriën en virussen die hem kunnen bedreigen. Het immuunsysteem werkt dus continu, zonder ophouden, om al deze dingen aan te vallen en uit te schakelen. Wat doet het als het iets tegenkomt dat gevaarlijker is dan iets anders? Dan gaat het frontaal in de aanval. Het drijft het metabolisme op van je paard, zodat het als het ware in overdrive gaat en verschillende malen zo snel begint te werken. Eén van de gevolgen daarvan is bijvoorbeeld koorts, omdat alles vele harder gaat werken. Is eigenlijk een natuurlijke reactie. Dus als je paard reageert op de enting is dat eigenlijk compleet natuurlijk en normaal. Het lichaam gaat in de aanval, verwijdert de indringer en zorgt er voor dat je een herinnering opbouwt, zodat het de volgende keer sneller kan aanvallen. Dus als je er rekening mee houdt dat je paard dag en nacht zijn hele leven continu tegen honderden aanvallers moet vechten, denk je dan echt dat dat ene vaccin voor hem of het immuunsysteem een verschil uitmaakt? Helemaal niet. Die enting is verwaarloosbaar in vergelijking met wat je paard anders moet verwerken. Dat merkt het lichaam echt niet. Bovendien wordt het vaccin in zo een toegankelijke vorm toegediend, dat het lichaam er direct mee aan de slag kan. In tegenstelling tot natuurlijke infecties, waar alles eerst moet verwerkt worden en het veel langer duurt eer het lichaam door heeft dat er iets aan de hand is.

Ik heb er dus geen probleem mee als mensen niet willen enten, maar wel als hun keuze gebaseerd is op onzin. En dat is in de meeste gevallen dus wel zo.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:14

JaBa schreef:
Enkele feiten:

- verder nog een persoonlijke opmerking. Volgens mij is de hoofdreden dat de meeste mensen niet vaccineren het feit dat ze er voor moeten betalen. En dat is redelijk belachelijk, want een ziek paard kost veel meer.

Het is een zeer bewuste keus geweest om niet meer te enten tegen influenza en wel tegen tetanus. Die keuze heeft absoluut niets met geld te maken. Ik maak keuzes altijd in het kader van welzijn voor mijn paarden. Vandaar ook 24/7 buiten o.a. Het is een heel welzijnsconcept.

Zou het niet zo kunnen zijn dat veel mensen er niet over nadenken en juist wel enten tegen influenza omdat "iedereen" het doet? (tetanus vind ik een ander verhaal, maar dat is niet besmettelijk.)

Wessel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:16

Ik ent mijn paard 1x per jaar anders mag ik niet op wedstrijd.
Maar als ik geen wedstrijden zou rijden zou ik haar net zo vaak enten. Ik laat al mijn huisdieren enten. Dit om te voor komen dat ze iets oplopen van andere dieren maar ook om te voorkomen dat ze andere dieren ergens mee besmetten.
Ik vind (maar dat is persoonlijk) dat je de verantwoordelijkheid hebt om je dieren te enten als ze in aanraking komen met andere dieren.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:23

En mag ik je vragen wat je exacte reden is om niet te enten tegen influenza? Want ik vind het bijvoorbeeld niet passen in een welzijnsconcept om je paard een bescherming tegen een bepaalde ziekte te ontzeggen. Wat zijn dan jouw argumenten om influenza niet te geven?

10tje2 schreef:
JaBa schreef:
Enkele feiten:

Het is een zeer bewuste keus geweest om niet meer te enten tegen influenza en wel tegen tetanus. Die keuze heeft absoluut niets met geld te maken. Ik maak keuzes altijd in het kader van welzijn voor mijn paarden. Vandaar ook 24/7 buiten o.a. Het is een heel welzijnsconcept.

Zou het niet zo kunnen zijn dat veel mensen er niet over nadenken en juist wel enten tegen influenza omdat "iedereen" het doet? (tetanus vind ik een ander verhaal, maar dat is niet besmettelijk.)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:24

ik ent alles (influ, rhino en tetanus) 2 keer per jaar!
dat voor de wedstrijden en op onze stal is het ook (terecht) plicht! paarden gaan naar grote internationale wedstrijden (italie, duitsland, belgie, nederland).

ik raak zelf ook nooit paarden aan waarvan ik niet weet of ze geent zijn ed, je weet nooit wat ze met zich meeslepen.

alleen als je je paarden thuis hebt staan, die nooit ergens anders komen en jij zelf ook nooit in aanraking komt met andere paarden (yeah wright..) is neit enten je eigen ding.
en ander belast je anderen met jou probleem van niet enten en vind ik het dus a-sociaal om niet te enten! jouw paard kan ook dat van een ander ziek maken!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:05

maar de enting tegen rhino werkt haast nooit :n
ik zou dat alleen doen als je een dragende merrie hebt :j

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:21

Ik ent geen influenza meer en tetanus eens in de vijf jaar. Ik heb wel ooit een paard gehad dat influenza kreeg en behoorlijk heftig dit was in de tijd dat alle paarden hier nog netjes volgens de regels ge-ent werden. Alle paarden hier staan 24/7 buiten, weinig tot geen contact met vreemde paarden.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:32

@ponies: Hoe weet jij dat je paard toen influenza had? Dat kan je namelijk enkel zeker weten als dat ook met behulp van labotesten nagegaan is. Dus moet men ofwel een swab genomen hebben uit de neus van je paard, ofwel twee keer bloed genomen hebben om antistoffen aan te tonen. En dan moet je dus een rekening en een verslag van het labo gehad hebben waarin stond dat ze of griep geïsoleerd hebben (duurt twee weken) of antistoffen gevonden hebben die gestegen waren (dit kan je maar ten vroegste 6 weken nadat hij ziek geweest is geweten hebben. Dus tenzij dit gebeurd is en bevestigd, is de kans dat je paard griep had niet groot. Hij zal eerder rhino gehad hebben, wat de mensen dikwijls foutief als "griep" bestempelen.

@ M_D_H: Dat is ook alweer foutief. De enting tegen rhino werkt altijd, ongeacht het feit of je enkel je eigen paard inent, of de hele stal, jouw geënte paard zal weerstand opbouwen tegen rhino. Er zijn verscheidene onderzoeken gebeurd. Enting beschermt volledig tegen de ademhalingssymptomen (hoge koorts, neusvloei), het zorgt er voor dat je paard tot 100 maal minder besmettelijk is tegenover andere paarden en tot bijna 14 dagen minder lang. Het beschermt merries tegenover abortus in 80% van de gevallen. Tegen zenuwstoornissen heeft men niet kunnen testen of paarden al dan niet beschermd zijn, maar uit wetenschappelijk onderzoek wereldwijd is gebleken dat het niet of onvoldoende hebben van antistoffen tegenover rhino een grote risicofactor is voor het ontwikkelen van zenuwstoornissen na een infectie! Dus je hebt gelijk dat het vaccin niet kan garanderen dat je paard niets krijgt, maar het verlaagt het risico toch aanzienlijk!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:19

JaBa schreef:
Enkele feiten:

- Verder is het zo dat de niet-enters dikwijls geen zieke paarden zien. Dat is niet omdat ze zo slim zijn en omdat deze ziektes niet voorkomen, maar omdat ze meedrijven op het succes van de wel-enters. Deze laatsten zorgen er namelijk voor dat de infectiedruk sterk daalt en het virus niet kan spreiden. Dus dat niet-enters hun paarden niet ziek worden is niet omdat hun eigenaars zo goed bezig zijn, maar omdat de wel-enters ervoor zorgen dat zij lekker kunnen blijven geloven dat ze zo slim zijn.

beetje arrogante redenatie
Iedereen heeft zijn eigen beweegreden het wel of niet te doen.
Ik doe het niet (meer), wel gedaan, totdat ik ZELF eens ging nadenken.
Heeft niets met financieel te maken, wel met een overtuiging dat een lichaam heel goed in staat het zelfherstellend vermogen in werking te zetten.
Wel zie ik een heel duidelijk patroon, dat de farmacie er (soms tot het agressieve af) probeert iedereen te overtuigen (of bang te maken) dat het echt nodig is voor onze lieve dieren.(en hun portemonnee)

Dat doen ze zelfs bij de regering met de mexicaanse griepprik en de entingen voor jonge meisjes van 12/14 jaar !

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:24

Ja hoor, het lichaam is heel goed in staat om tetanus te overwinnen. Dan ga je namelijk dood. Heel effectief. Ik zal niet ontkennen dat de farmaceutische industrie hier bakken geld mee verdient, maar één paard/dier/mens dat sterft aan tetanus is er één te veel. Het is namelijk een ziekte die je perfect kan voorkomen met vaccinatie. Wat dacht je van de pokken? Of polio bij jonge kinderen? Vind je bij deze ook dat het lichaam het maar zelf moet oplossen? Of ben je blij dat deze ziektes onder controle zijn (dus niet uitgeroeid zoals velen denken) dankzij vaccinaties? Eigenlijk is het een behoorlijk arrogante denkwijze dat mens en dier alle dodelijke ziektes maar moeten meemaken, omdat het lichaam een "zelfherstellend" vermogen heeft. Het lichaam kan duizenden problemen zelf oplossen inderdaad, maar er zijn er ook een hele hoop waar je simpelweg aan sterft. En als je dat kon voorkomen, maar niet wil, dan ben je arrogant vind ik.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:35

Nee, maar na de basisenting (jongere dieren zijn vatbaarder en nog niet bestand tegen veel ziekte) kunnen de dieren en mensen prima overleven. Of ga jij nog steeds jaarlijks je cocktailtje halen? om te voorkomen dat je ziek wordt?
Tetanusenting kan prima, als er sprake is van een wond met straatvuil. Verder is 1x in de 10 tot 15 jaar voldoende.
Maar influenza gaat er bij mij niet in.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:40

Een paard is geen mens en je kunt nog steeds gewoon dood gaan aan influenza (net als aan tetanus), dus het lijkt me niet meer dan logisch dat als je paard in contact komt met vreemde paarden, en dat is ook op een pensionstal waar wisseling van klanten is, je het wilt beschermen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:50

Lusitana schreef:
Een paard is geen mens en je kunt nog steeds gewoon dood gaan aan influenza (net als aan tetanus), dus het lijkt me niet meer dan logisch dat als je paard in contact komt met vreemde paarden, en dat is ook op een pensionstal waar wisseling van klanten is, je het wilt beschermen.

een mens heeft een lichaam....., en een paard/dier ook
lever, nieren, milt, afweersysteem werkt op dezelfde wijze
Mensen kúnnen ook dood gaan aan griep

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:57

trouwens, ik heb heel wat GP stallen gezien, die zeer goed waren in het plakken van stikkertjes in paspoorten!

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:03

nombrado schreef:
Nee, maar na de basisenting (jongere dieren zijn vatbaarder en nog niet bestand tegen veel ziekte) kunnen de dieren en mensen prima overleven. Of ga jij nog steeds jaarlijks je cocktailtje halen? om te voorkomen dat je ziek wordt?
Tetanusenting kan prima, als er sprake is van een wond met straatvuil. Verder is 1x in de 10 tot 15 jaar voldoende.
Maar influenza gaat er bij mij niet in.

Ok, dat is natuurlijk je goed recht. Influenza is vervelend en kan erge gevolgen hebben, maar als je daar niet wil tegen enten, kan ik dat nog enigzins begrijpen. Tetanus zal inderdaad wel niet noodzakelijk zijn om jaarlijks te geven, maar ik geloof niet dat er studies gebeurd zijn bij paarden om te bepalen hoelang ze na vaccinatie beschermd zijn. Ik haal mijn vaccin overigens om de vijf jaar (risicogroep) en griepvaccinatie jaarlijks. Ik vind het gewoon geen moeite om mijn paarden elk jaar te laten vaccineren tegen alle ziektes. Waarom zou ik het dan niet geven?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:05

nombrado schreef:
trouwens, ik heb heel wat GP stallen gezien, die zeer goed waren in het plakken van stikkertjes in paspoorten!

Wat een groot schandaal is.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:08

JaBa schreef:
@ponies: Hoe weet jij dat je paard toen influenza had? Dat kan je namelijk enkel zeker weten als dat ook met behulp van labotesten nagegaan is. Dus moet men ofwel een swab genomen hebben uit de neus van je paard, ofwel twee keer bloed genomen hebben om antistoffen aan te tonen. En dan moet je dus een rekening en een verslag van het labo gehad hebben waarin stond dat ze of griep geïsoleerd hebben (duurt twee weken) of antistoffen gevonden hebben die gestegen waren (dit kan je maar ten vroegste 6 weken nadat hij ziek geweest is geweten hebben. Dus tenzij dit gebeurd is en bevestigd, is de kans dat je paard griep had niet groot. Hij zal eerder rhino gehad hebben, wat de mensen dikwijls foutief als "griep" bestempelen.

@ M_D_H: Dat is ook alweer foutief. De enting tegen rhino werkt altijd, ongeacht het feit of je enkel je eigen paard inent, of de hele stal, jouw geënte paard zal weerstand opbouwen tegen rhino. Er zijn verscheidene onderzoeken gebeurd. Enting beschermt volledig tegen de ademhalingssymptomen (hoge koorts, neusvloei), het zorgt er voor dat je paard tot 100 maal minder besmettelijk is tegenover andere paarden en tot bijna 14 dagen minder lang. Het beschermt merries tegenover abortus in 80% van de gevallen. Tegen zenuwstoornissen heeft men niet kunnen testen of paarden al dan niet beschermd zijn, maar uit wetenschappelijk onderzoek wereldwijd is gebleken dat het niet of onvoldoende hebben van antistoffen tegenover rhino een grote risicofactor is voor het ontwikkelen van zenuwstoornissen na een infectie! Dus je hebt gelijk dat het vaccin niet kan garanderen dat je paard niets krijgt, maar het verlaagt het risico toch aanzienlijk!

dan ligt het er nog aan voor welke vorm je je paard wilt beschermen ;)
aangezien het vaccin absoluut niet tegen de verlammingsvorm werkt ;)
wel tegen de abortus en de verkoudsheidsvorm...
maar niet tegen die van verlamming...
aan de verkoudsheidsvorm gaan ze niet door...
de abortus is vervelend, maar alleen als je een drachtige merrie hebt ;)
de verlamming is het vervelends... maar daar helpt hat vaccin niet tegene ;)
blijf ik dus toch bij mijn mening dat ik alleen zou vaccineren tegen rhino als ik een drachtige merrie heb ;)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:11

Je moet mijn stukje eens heel goed lezen. Er bestaat niet zoiets als drie verschillende vormen van het virus. Er is maar één vorm en die kan deze drie symptomen veroorzaken. En het vaccin heeft wel degelijk een bescherming tegenover zenuwstoornissen, dat staat ook in mijn stukje. Dus je paard kan altijd maar 1 virus krijgen en dat virus veroorzaakt het alle drie. Dus met één vaccin, bescherm je je paard en andere paarden tegen alle drie de symptomen, alleen kan het niet in alle gevallen beschermen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:17

je hebt gelijk, maar ook weer geen gelijk ;)
het is idd een virus geweest...
die gemuteerd is naar drie verschillende vormen :)
de basis is steeds hetzelfde, maar hetverloop gaat steeds weer anders...
dus je kunt je paard inderdaad vaccineren tegen de verlammings vorm...
hij zal daardoor 1 procent minder kans hebben om niet verlamt te raken ;)
nogmaals, voor de abortus vorm werkt het perfect...
maar zelfs de dierenartsen raden het af om het bij een ruin te doen of bij een merrie die niet dragend is ;)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:21

Ik zou je dringend vragen om eens wat onderzoek te gaan doen. Het is één virus, het is niet gemuteerd naar drie verschillende vormen. Het is een DNA virus, en is één virus, niks mutatie. Het virus begint altijd in de neus, daar vermenigvuldigt het zich (daardoor ademhalingsproblemen en spreiding van het virus naar andere paarden). Daarna komt het in het bloed terecht, in witte bloedcellen en kan zo verspreiden in het lichaam. Dan komt het bij ALLE paarden in verschillende organen terecht, waaronder dus een drachtige baarmoeder en het zenuwstelsel. Daar vreet het bloedvaten kapot, wat dus in de baarmoeder leidt tot een abortus en in het zenuwstelsel tot zenuwstoornissen. Zenuwstoornissen is afhankelijk van hoe groot de schade daar is. Dus dit is allemaal één en hetzelfde virus, dat al deze dingen tegelijk doet in een paard. Geen verschillende vormen, geen mutaties.

Dit virus zit in het vaccin en beschermt je paard tegen al deze symptomen, met volledig succes voor de ademhlaingsproblemen, gedeeltelijk effect voor de abortus en een niet bewezen, maar wel waargenomen effect op de zenuwstoornissen.