JaBa schreef:@ponies: Hoe weet jij dat je paard toen influenza had? Dat kan je namelijk enkel zeker weten als dat ook met behulp van labotesten nagegaan is. Dus moet men ofwel een swab genomen hebben uit de neus van je paard, ofwel twee keer bloed genomen hebben om antistoffen aan te tonen. En dan moet je dus een rekening en een verslag van het labo gehad hebben waarin stond dat ze of griep geïsoleerd hebben (duurt twee weken) of antistoffen gevonden hebben die gestegen waren (dit kan je maar ten vroegste 6 weken nadat hij ziek geweest is geweten hebben. Dus tenzij dit gebeurd is en bevestigd, is de kans dat je paard griep had niet groot. Hij zal eerder rhino gehad hebben, wat de mensen dikwijls foutief als "griep" bestempelen.
@ M_D_H: Dat is ook alweer foutief. De enting tegen rhino werkt altijd, ongeacht het feit of je enkel je eigen paard inent, of de hele stal, jouw geënte paard zal weerstand opbouwen tegen rhino. Er zijn verscheidene onderzoeken gebeurd. Enting beschermt volledig tegen de ademhalingssymptomen (hoge koorts, neusvloei), het zorgt er voor dat je paard tot 100 maal minder besmettelijk is tegenover andere paarden en tot bijna 14 dagen minder lang. Het beschermt merries tegenover abortus in 80% van de gevallen. Tegen zenuwstoornissen heeft men niet kunnen testen of paarden al dan niet beschermd zijn, maar uit wetenschappelijk onderzoek wereldwijd is gebleken dat het niet of onvoldoende hebben van antistoffen tegenover rhino een grote risicofactor is voor het ontwikkelen van zenuwstoornissen na een infectie! Dus je hebt gelijk dat het vaccin niet kan garanderen dat je paard niets krijgt, maar het verlaagt het risico toch aanzienlijk!
dan ligt het er nog aan voor welke vorm je je paard wilt beschermen 
aangezien het vaccin absoluut niet tegen de verlammingsvorm werkt 
wel tegen de abortus en de verkoudsheidsvorm...
maar niet tegen die van verlamming...
aan de verkoudsheidsvorm gaan ze niet door...
de abortus is vervelend, maar alleen als je een drachtige merrie hebt 
de verlamming is het vervelends... maar daar helpt hat vaccin niet tegene 
blijf ik dus toch bij mijn mening dat ik alleen zou vaccineren tegen rhino als ik een drachtige merrie heb