NF-ruin absoluut niet fit, erg sloom, veel zweten. Tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YSR1971

Re: NF-ruin absoluut niet fit, erg sloom, veel zweten. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 21:44

Gaan we dus weer bloed laten prikken, ik wil dit ook uitsluiten (of constateren, mag ook...). Dank je!

Zet de olie niet teveel aan? Ik gaf dit altijd bij aan mijn A-scharminkeltje die moest aankomen en bij hem zette dat mooi aan, maar dat is bij Mack niet nodig.
Je omschrijving in je laatste zin sluit erg aan bij hoe Mack is nu!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:55

Te dik worden is dan wel een risico idd met olie. Ik heb ook een te snel vet papatje en geef daarom bijna geen krachtvoer, maar enkel onbeperkt hooi met een supplement aangevuld met haver en olie. Ze krijgt dus eigenlijk enkel energierijke stoffen. Dat werkt voor deze merrie goed.
Echter is voeding soms heel moeilijk af te stemmen hoor. Ik heb nog een ander paard dat zo ongeveer de helft van de commerciele voeders niet verdraagt en dat uitte in gebrek aan spieren, dikke benen en stijf in het lichaam. Het was destijds een flinke zoektocht om die goed in de conditie te krijgen.

Ik zou hoe dan ook je pony niet helemaal met vakantie sturen omdat hij zich dan ook genegeerd kan voelen, Ik zou eens wat nieuwe dingetjes proberen (desnoods clickeren) om te zien waar hij nu eens echt lol aan heeft. Soms zit het echt in kleine dingetjes. Ik heb laatst het achterwaards aangeleerd en dat vond ze heel eenvoudig. Ik doe dat dus nu relatief vaak omdat ze het eenvoudig doet en dus weer snel beloond wordt. Op zo'n moment wordt het paard echt weer fanatieker en kan ik dat weer gebruiken voor een moeilijkere oefening.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 10:20

Uitslag Lyme is binnen... is het ook niet.
Er komt telkens niets uit de onderzoeken naar voren. Ik word er nogal moedeloos van...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:44

Nogmaals: Steffie consulteren?
En wat Sizzle zegt vind ik ook niet gek hoor! leuke dingen uitbreiden en belonen!

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:33

jemig yorike...
wat een gedoe hea?
soms denk je dan had ie nou maar wat dan kon je teminste rekening ermee houden of er wat aan doen...

sterkte..

mlep01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:34

heb je het bloed wel eens getest? PN boek aanschaffen en lezen! helpt een hooP!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:38

YSR1971 schreef:
Ik rij hem zelf niet hoor, hij wordt gereden door mijn 8-jarige zoon en een 12-jarige meid, soms ook door haar moeder. Hij doet (deed) verschillende dingen, dressuur, sprongetje, maar ook naar buiten (onder het zadel of wandelen aan de hand).
Hoe heb jij dat opgelost Sizzle?

Vitamine E was niet te laag, heeft DA nog wel geopperd omdat met name sportpaarden hier regelmatig een tekort aan hebben. Selenium zat niet bij de tests volgens mij.
Met IR bedoel je infraroodonderzoek? Heb ik wel naar gekeken, maar voorlopig nog even in de ijskast gezet in afwachting van alle bloedtesten. Ook omdat infraroodonderzoek zich volgens met name richt op pezen e.d. en niets in die richting wijst.

mijn pony was moe,sloom en had nergerns zin en bij bij testen bleek het vitamine E gehalte prima te zijn,maar de selenium dus te laag.
nadat hij extra selenium heeft gekregen is hij weer veranderd in een blije opgewekte pony :D
als je dan toch alles laat onderzoeken zou de selenium er eigenlijk ook nog bij moeten.
dat tekort komt namelijk wel vaker voor.

zet es op een rijtje wat je allemaal hebt laten uitzoeken?

en misschien rare vraag,maar heb je een recente foto van de pony?

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 14:54

Ik zal vanavond op een rijtje zetten wat we inmiddels allemaal hebben laten onderzoeken. Erg druk op kantoor (jaja, kerst komt eraan, dan wil iedereen nog even scheiden, voordat ze weer met hun schoonloeder aan tafel moeten ;) ).
Ik ga ook Steffie raadplegen.
Insuline moet nog nuchter geprikt worden, ik laat dan ook meteen selenium meenemen.

Vanmiddag lekker wandelen in het bos met hem. Ga dit weekend met de clicker aan de gang, ben benieuwd of hij het leuk vindt (mijn Haf wel).

Ik heb heel veel foto's van hem, maar niet van de afgelopen dagen. Wil je echt eentje zien van de afgelopen week Ellepel?

@MLep01: heb jij dit topic wel gelezen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:59

nou,ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe hij er nu uitziet,dus zo recent mogelijk.
soms kun je aan de uitstraling van een dier ook al een hoop zien. :j

nu moet ik wel zeggen dat mijn pony dus een opname probleem in de darmen heeft waardoor hij bepaalde voedingsstoffen niet goed op neemt uit het voer en dus snel tekorten heeft.

ik merk bij mijn dier dat als hij niet bij de juiste paarden staat en hij zijn energie daar niet kwijt kan hij daar ook sloom en ongeinterreseerd van word.,
hij eet prima en ziet er prima uit,maar je merkt dan dat hij eigenlijk niet zoveel zin heeft om mee te werken.
in zijn geval staat hij alleen bij een oudere merrie,maar zet ik hem in een groep waarin hij zijn "harem"moet gaan vededigen dan zie ik ineens een heel ander dier

sorry ik heb niet alles goed doorgelezen,maar je weet zeker dat hij de juiste paarden om zich heen heeft?

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 15:08

Hij heeft 7 andere pony's om zich heen. Met de alfamerrie is hij dikke vriendjes, hij staat ook 's nachts samen met haar op stal. Zowel overdag als 's nachts is het veel kroelen. Mijn kleine merrie kan hij het ook goed mee vinden (helemaal nu ze hengstig is na het verlies van haar veulen). Dan heb je nog zijn dochter, waarmee hij bij de vorige eigenaar ook altijd samen heeft gestaan. Toen dikke vriendjes, nu trekken ze eigenlijk niet meer met elkaar op.
Dan 3 Hafjes, met de leider heeft hij regelmatig kroelcontact, maar ook wel eens een beetje strijd, met de andere 2 trekt hij nauwelijks op. En ten slotte onze Shetmetafgezaagdepootjes: dikke lol hiermee. Lekker achter elkaar aan, veel spelen, hengstenspelletjes als steigeren e.d. De enige die mist in dit groepje, is onze A-welsh, die begin juni is overleden. Hij was vanaf het eerste moment zijn vriendje en hij beschermde Rocky altijd tegen de rest van de groep (was overigens niet echt nodig, de rest deed niet banketstaaf).

Ik zal zo even kijken of ik hier op kantoor nog redelijk recente foto's van hem hem, anders hou je dit van me tegoed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:17

ach jee ,dus er is wel iets gebeurd wat misschien toch wel een grotere impact op heb kan hebben gehad dan je eventueel zou denken?
op zich is de groep wel mooi genoeg,alleen mist er nu dus iemand die hij onder zijn hoede kan nemen en zich dus "baas" kan voelen?

is er nu wel een pony waar hij hetzelfde contact mee heeft als de pony die overleden is?
is hij er bij geweest toen die pony overleed en weet hij wat er gebeurd is?

misschien heeft iemand dat al eerder gevraagd,maar het gebeurd wel dat een overlijden voor een dier toch best wel ingrijpend is
:j
en nee ik ben niet zweverig ingesteld ofzo,maar dieren kunnen wel degelijk een maatje missen en dan krijg je dus ook dit soort symptomen

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 15:25

Gevonden, een wedstrijdfoto van begin oktober. Ik heb het hoofd van de amazone er even "afgeknipt", omdat ik haar nu niet kan vragen of ze dit wel goed vindt. Bij deze wedstrijd was hij ook enorm sloom. Verder wel heel netjes hoor, ook wp, maar zoooo sloom. Zoals je ziet is hij eigenlijk altijd wel zonnig met de oortjes naar voren. Een foto van nu kan ik pas morgen maken, ik moet uit werk direct met kiddie naar zwemles en vanavond is er te weinig licht bij stal denk ik.

Afbeelding

Ze waren er allemaal bij toen Rocky overleed. Ik heb ze ook allemaal "afscheid" laten nemen van hem. Maar de dood van Rocky is bijna 5 maanden geleden. Ik vraag me af of dit nu nog zo'n impact kan hebben. De groep is een dag of 2 van slag geweest toen Rocky dood ging. Ze hebben allemaal vrij gehad toen en na een paar dagen was het zo te zien klaar, iedereen keerde terug naar hun normale "zelf", zo ook Mack.

Pas eind september begon hij met zijn huidige problematiek, daarvoor levenslustig, actief, zin om te werken, e.d.

Hij heeft nu de Welshmerrie om te beschermen (de andere merrie heeft dit niet nodig, heeft aan 1 oor bewegen genoeg om de hele groep weg te sturen) en dit doet hij ook graag.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 15:29

Heb je al eens gekeken of geinformeerd (mocht ik het over het hoofd gezien hebben sorry dan maar) op het internet over
magnesium tekort?? Dit wordt nml snel over het hoofd gezien...
mischien heb je hier iets aan

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 16:36

Volgens mij is magnesium niet apart gemeten. Ik zal ook dit navragen. Als ik kijk naar wat voor symptomen je kun verwachten bij een magnesiumtekort, zou dit zeer wel mogelijk kunnen zijn, maar aan de andere kant komt dit tekort heel vaak voor bij paarden die juist veel te veel supplementen gevoerd krijgen en wij voeren in principe niks anders dan hooi, eenvoudige brok en een daarnaast een liksteen.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:37

YSR1971 schreef:
Gevonden, een wedstrijdfoto van begin oktober. Ik heb het hoofd van de amazone er even "afgeknipt", omdat ik haar nu niet kan vragen of ze dit wel goed vindt. Bij deze wedstrijd was hij ook enorm sloom. Verder wel heel netjes hoor, ook wp, maar zoooo sloom. Zoals je ziet is hij eigenlijk altijd wel zonnig met de oortjes naar voren. Een foto van nu kan ik pas morgen maken, ik moet uit werk direct met kiddie naar zwemles en vanavond is er te weinig licht bij stal denk ik.

Afbeelding

Ze waren er allemaal bij toen Rocky overleed. Ik heb ze ook allemaal "afscheid" laten nemen van hem. Maar de dood van Rocky is bijna 5 maanden geleden. Ik vraag me af of dit nu nog zo'n impact kan hebben. De groep is een dag of 2 van slag geweest toen Rocky dood ging. Ze hebben allemaal vrij gehad toen en na een paar dagen was het zo te zien klaar, iedereen keerde terug naar hun normale "zelf", zo ook Mack.

Pas eind september begon hij met zijn huidige problematiek, daarvoor levenslustig, actief, zin om te werken, e.d.

Hij heeft nu de Welshmerrie om te beschermen (de andere merrie heeft dit niet nodig, heeft aan 1 oor bewegen genoeg om de hele groep weg te sturen) en dit doet hij ook graag.

Ik snap nu nog beter wat je bedoelt.. Want de foto die ik nu zie is niet de fairy die ik kende :n .. Hij kijkt wat 'zielig' uit zijn ogen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:53

YSR1971 schreef:
Volgens mij is magnesium niet apart gemeten. Ik zal ook dit navragen. Als ik kijk naar wat voor symptomen je kun verwachten bij een magnesiumtekort, zou dit zeer wel mogelijk kunnen zijn, maar aan de andere kant komt dit tekort heel vaak voor bij paarden die juist veel te veel supplementen gevoerd krijgen en wij voeren in principe niks anders dan hooi, eenvoudige brok en een daarnaast een liksteen.

zeker als je in verhoudign erg weinig brokj voert dan kunnen magnesium en seleniumtekorten voorkomen.
als je bijvoorbeeld ook nog es ouder hooi voert of hooi van verkeerd bemest land dan zit daar vaak maar erg weinig in.
en zo kan een dier met aanleg er voor dus wel een tekort opbouwen wat dus deze symptomen kan geven.
zou daar echt naar laten kijken.
op de foto vind ik hem met zijn uitstraling er heel oud uitzien,maar hij is maar 9 toch?

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 16:55

Jumpie, ik zie dat zielige zelf niet zo (maar misschien omdat ik hem elke dag zie natuurlijk). Hij was toen wel erg bezweet, zijn hoofd was ook nat en dat geeft die zwarte schaduw op zijn hoofd, misschien dat dat het is?

Om te vergelijken een foto van begin april dit jaar, hij was toen ongeveer een week bij ons. Heb een foto gekozen die dezelfde kant in beeld brengt als de wedstrijdfoto. Ik vind de uitdrukking van zijn gezicht zeer vergelijkbaar. Hoe denken jullie daarover?

Afbeelding

Ja klopt, hij is 9.
Laatst bijgewerkt door YSR1971 op 17-11-10 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:56

nee niet echt,ik vind zijn oogopslag op beide foto's verschillend.
maar dat maakt niet uit hoe je dat ziet.
zou toch nog wel laten kijken naar deze 2 tekorten als je toch alles bekijken wilt..wie weet is het net dat?

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 17:00

Ik neem alles mee naar de DA (ze wordt nog eens gek van mij).
Stalgenote stuurt me net sms (het is haar dochter die op hem rijdt) dat Mack en de kleine merrie ontzettend jolig aan het doen zijn in het land. Dat vind ik nou fijn!

Zo met kid naar zwemles, dus kan dan even duren voordat ik weer reageer.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:23

ik vind de oogopslag ook niet hetzelfde :n , maar miss komt het idd door het fotomoment...

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 18:06

Manlief was zo aardig nog even een fotootje te nemen van Mack, voordat we naar zwemmen moesten. Ga nu zo uploaden, is dus eentje van vanmiddag. Zit nu "in" zwembad met laptop, reuze handig!

Hier komt ie dan, fotootje van vanmiddag. Lekker vieze hals en deken van het rollen, het is bij ons nu flink modderig. Op de achtergrond vriendinnetje Aaf.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door YSR1971 op 17-11-10 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:10

haha,wat een luxe zeg :D :P

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:23

mg tekort is niet altijd aan te tonen in het bloed volgens mij...
dan zou je een spier biopt moeten nemen en dat is natuurlijk ook niet alles.
Mg bijvoeren is volgens de gegevens die ik heb gelezen niet erg als er geen tekort is
(wordt nml weer uitgeplast)

Je zou natuurlijk dus ook mg bij kunnen gaan geven (natuurlijk in overleg met de DA)
Als er dus idd een tekort is is dit door extra mg (en minder Calcium) te geven
dan heb je binnen 6 weken resultaat. (Calcium is voor het lichaam een verglijkbare vorm
voor beter uitleg kijk maar naar Paardnatuurlijk.nl)

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 18:27

Ja, ik had het gelezen. Ook dit ga ik overleggen met de DA. Wat er kan gebeuren bij magnesiumtekort komt wel heel aardig overeen met wat Mack toont. Qua voeding vind ik het niet logisch, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan natuurlijk.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:10

bij mijn ruin is wel degelijk zijn Mg gemeten in zijn bloed.
Bij hem was het net op de grens.Hij had vergelijkbare klachten,echter niet alle.
Bij hem zat zijn magnesium op de grens en zijn vitamine e was schrikbarend laag.