Mijn pony is broodmager en komt niet aan. HELP

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 01:44

Ik vind het heel gaaf dat je dit doet, ik weet niet zoveel van de beenproblemen hierboven beschreven af, maar neem aan dat iets tussen jou en je dierenarts is.
Wel vraag ik me af of het paard veel groter is geworden sinds nov. 2009? Dit omdat ik, en dat bedoel ik echt abaoluut niet gemeen of onaardig, denk dat je dan wat te zwaar gaat zijn om te rijden.

Ik vind het nogmaals, ontzettend gaaf dat je dit doet! Ben benieuwd naar jullie in de toekomst. :) (en daarmee hoop ik natuurlijk dat ook het rijden voor jullie beide gaat lukken, op een manier die voor beiden leuk is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:25

countrygirl schreef:
[***], ik heb hier een heleboel goede reacties gelezen.
Leverbot (Fasciola) is idd. iets waar nog niet zoveel over bekend is, maar wél een hele goede mogelijkheid.
Gezien de combinatie nat weiland, poeltjes en schapen in de nabijheid!

In de mest zijn de eitjes van de leverbot idd. niet te zien, d.m.v. bloedonderzoek kan je DA daar wel achterkomen.
Verder, door olie te voeren, wordt de opname van Vit.E sterk bemoeilijkt.
Klinkt lekker tegenstrijdig... maar laat het bloed ook hierop eens nakijken?
Is dit het geval... bestel dan s.v.p. Chevivit bij b.v. PaardNatuurlijk, in hun webwinkel.
Het is een zuivere Vit.E zonder onnodige toevoegingen... aanrader!

En dan nog iets, iemand heeft het al eerder geopperd: wat mogelijk is is dat je paardje last heeft van 'n maagzweer.
Of meerdere. Ook dat kan een DA vaststellen.
Als het maagzweren betreft wordt er vaak een dure (humane) medicatie ingestopt..
Je kunt dit zelf vrij eenvoudig oplossen met Curcuma/Koenjit (Oosterse geelwortel).
Er zijn verschillende paardenrescue's in o.a. Frankrijk die dit middel standaard bij paarden gebruiken met écht opzienbarende resultaten. Mocht dit het geval zijn zal ik je de dosering graag toesturen. Het middel zelf kan absoluut geen kwaad.
En kost vrijwel niets. Je zou het ook gewoon uit kunnen proberen als je wilt.

Allemaal vrijblijvend uiteraard, en ik hoop dat je paardje snel opknapt en jullie de oorzaak kunnen achterhalen.

De DA Heeft gezegt dat het haar sterk lijkt dat ze een maagzweer heeft maar ze gaat straks haar daar wel op controleren. Ik zou het graag willen proberen als ze een maagzweer heeft bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:27

maXcomX schreef:
Ik vindt dat je paard na 2 maanden al goed is bijgetrokken. Eigenlijk kun je pas wat zeggen na 4-6 maanden goed voeren met eiwitrijk voer (kuilgras, klaver) Veel paarden op die leeftijd zien er vaak wat mager uit, dat is redelijk normaal. Sommige fokkers zetten hun jonge paarden op een karig dieet tijdens de inrij periode. Hierdoor gaat het inrijden vaak wat soepeler, dan bij een volgevreten paard. Je moet wel oppassen dat je paard geen dikkerd wordt, wat al gauw als normaal gezien wordt. Dat is eigenlijk ook slecht (meer kans op suikerziekte, hoefprolemen etc.). Werk vooral aan spieropbouw op die leeftijd, dat is belangrijk. Als je langs je paard met vlake hand voelt, dan mag je iet wat ribben (heel licht) voelen, dan is je paard niet te dik en niet te vet. Ingevallen flanken zoals op je eerste foto is wel extreem. Het lijkt me dat er wel wat volbloed in zit, dus qua postuur mag ze iets meer aankomen, maar niet te veel. Onbeperkt ruwvoer kan, maar dan kan zich een buik gaan vormen, en dat moet ook niet. Staat ze alle dagen in de weide of op stal? Dat maakt ook uit, want in het laatste geval moet je zelf precies uitvogelen hoeveel voer ze nodig heeft. Op een goede weide kan ze dat goed zelf, maar voeder wel hooi bij als het 's avonds kouder wordt dan +/- 10 graden, dan blijft ze lekker op temperatuur.

Ze staat op stal met onbeperkt hooi en van 12.00 tot 20.30 op het land. Ze heeft idd meer dan 50% volbloed in zich ( tenminste op paardenfokken.nl staat dat).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:29

Pentax schreef:
Ik vind het heel gaaf dat je dit doet, ik weet niet zoveel van de beenproblemen hierboven beschreven af, maar neem aan dat iets tussen jou en je dierenarts is.
Wel vraag ik me af of het paard veel groter is geworden sinds nov. 2009? Dit omdat ik, en dat bedoel ik echt abaoluut niet gemeen of onaardig, denk dat je dan wat te zwaar gaat zijn om te rijden.

Ik vind het nogmaals, ontzettend gaaf dat je dit doet! Ben benieuwd naar jullie in de toekomst. :) (en daarmee hoop ik natuurlijk dat ook het rijden voor jullie beide gaat lukken, op een manier die voor beiden leuk is)
Jammer dat er dingen worden aangenomen zonder te weten waar ik zelf mee bezig ben. Ik ben al bezig met afvallen namelijk.

Sorry voor de korte reacties maar ik ben pas net wakker. Jullie horen meer van mij als de DA is geweest.

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:43

ik begrijp dat je geen voeradvies wilt,maar ik wil je toch een tip geven.
ik heb ook een jong paard gehad wat onbeperkt ruwvoer kreeg aangevuld met vitaminekorrel,maar toch ging ze niet lekker.
(bleef mager,slecht in de vacht,mest eten) paard had ook geen wormen,maar bleek gewoon meer nodig te hebben.
ik ben toen naast het onbeperkt ruwvoer (grof hooi) geweekte bietenpulp met zemelen bij gaan voeren,hierdoorheen had ik een vitaminesuplement (poeder) gemengd van subli.
dit heeft haar echt enorm goed gedaan!
ik moet even terug denken hoeveel ze precies kreeg,heb het langzaam opgebouwd,maar volgens mij zat ik op een volle schep droge bietenpulp + nog zemelen (weet zo uit mn hoofd niet de juiste verhoudingen meer,maar dit heeft met calcium/fosfor te maken,zal vast wel ergens terug te vinden zijn op het forum).hier deed ik dan een hoop heet water overheen,en liet dit een halve dag weken,verdeelde dit over 2x per dag.
ik zou trouwens als ik jou was niet meer van alles met voer gaan experimenteren met dit paard,eerst eens kijken of er een oorzaak gevonden kan worden voor haar klachten,en verder de voerveranderingen in goed overleg met da,misschien kan je de genoemde opties is bespreken?
als je een ander voer wilt proberen zou ik je aanraden om voer te geven wat zo zuiver mogelijk is,dus geen muesli's met veel suiker etc.
ik wil je in ieder geval heel veel succes wensen met dit paard.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:58

_Chanel_ schreef:
Pentax schreef:

Jammer dat er dingen worden aangenomen zonder te weten waar ik zelf mee bezig ben. Ik ben al bezig met afvallen namelijk.

Sorry voor de korte reacties maar ik ben pas net wakker. Jullie horen meer van mij als de DA is geweest.

Wat neem ik zomaar aan? Dat ik denk dat je niet aan het afvallen bent?
Dan neem jij ook zomaar iets aan, ik vroeg daar juist niet naar omdat dat een oplossing is die je niet 123 hebt bereikt, en die ook nog wel een jaar of 2 op zijn kortst zal gaan duren.
Maar hoe wil je dat ik het breng, zodat je je niet aangevallen voelt?
Ik denk niet dat ik het nog meer in fluweel had kunnen inpakken, terwijl ik het echt niet banketstaaf bedoel...
Daarom vroeg ik of het paard al gegroeit was, zodat dat geen probleem zou zijn?

Kom op zeg, het is toch gewoon een normale en nuchtere vraag, niks meer en niks minder.

Je hebt zat eigenaren die datsoort dingen zelf niet zien, en een ander perspectief bied dan juist uitkomst, een frisse kijk.

kimmie88

Re: Mijn pony is broodmager en komt niet aan. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:55

Wat fijn dat er nu wel (meerendeel) erg goede en positieve reacties komen voor Sas en Chanel.
Sas, je doet super je best voor haar en neem je zelf niks kwalijk.

@Goya: Wat super dat je dat voor hun wilt doen, top meid

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:04

Ze ziet er op die 2e beter echt veeeel beter uit dan toen je haar kocht. Petje af..
Mijn paard is ook niet voller te krijgen bijna... als je uiteindelijk straks alles geprobeerd hebt maar accepteren dat het zo is en lekker goed blijven voeren?
Wellicht ziet ze er straks met rijden beter uit met wat bespiering.
Hoe groot is ze eigenlijk?
Leuk dier hoor :-).

Jogi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:15

Hoi,

Mijn paardje heeft ook de neiging om snel in te vallen.
Toen ik hem kreeg was hij ook te mager en had moeite met op
gewicht blijven.
Ik heb hem toen een hele tijd gebroken mais naast zijn kracht en ruwvoer gevoerd.
Dit heeft wel goed geholpen.
Misschien dat het helpt!
Je pony ziet er op de foto van twee weken gelden iniedergeval stukken beter
uit als de foto van vorig jaar! :9
Hopelijk vind je een oplossing en misschien dat de DA toch wat vind.

Succes ermee!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:15

Jogi schreef:
Hoi,

Mijn paardje heeft ook de neiging om snel in te vallen.
Toen ik hem kreeg was hij ook te mager en had moeite met op
gewicht blijven.
Ik heb hem toen een hele tijd gebroken mais naast zijn kracht en ruwvoer gevoerd.
Dit heeft wel goed geholpen.
Misschien dat het helpt!
Je pony ziet er op de foto van twee weken gelden iniedergeval stukken beter
uit als de foto van vorig jaar! :9
Hopelijk vind je een oplossing en misschien dat de DA toch wat vind.

Succes ermee!

Dat zou ik bij dit paard niet doen...mais zorgt voor een scheve mineraalverhouding.
Dat kan dit paard er niet bij hebben...

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:08

countrygirl schreef:
En dan nog iets, iemand heeft het al eerder geopperd: wat mogelijk is is dat je paardje last heeft van 'n maagzweer.
Of meerdere. Ook dat kan een DA vaststellen.
Als het maagzweren betreft wordt er vaak een dure (humane) medicatie ingestopt..
Je kunt dit zelf vrij eenvoudig oplossen met Curcuma/Koenjit (Oosterse geelwortel).
Er zijn verschillende paardenrescue's in o.a. Frankrijk die dit middel standaard bij paarden gebruiken met écht opzienbarende resultaten. Mocht dit het geval zijn zal ik je de dosering graag toesturen. Het middel zelf kan absoluut geen kwaad.
En kost vrijwel niets. Je zou het ook gewoon uit kunnen proberen als je wilt.

Allemaal vrijblijvend uiteraard, en ik hoop dat je paardje snel opknapt en jullie de oorzaak kunnen achterhalen.

De DA Heeft gezegt dat het haar sterk lijkt dat ze een maagzweer heeft maar ze gaat straks haar daar wel op controleren. Ik zou het graag willen proberen als ze een maagzweer heeft bedankt![/quote]

Geen dank... per slot willen we allemaal graag helpen toch?

Dosering:
De dosering is 1 grote (wat de Fransen koffielepel noemen) theelepel per dag.
Je kunt het mengen met wat bietenpulp... of iets wat je paardje lekker vind.
Dit hou je minstens 2 weken vol. Daarna kun je de dosis halveren, je mag het maandenlang geven.
Alleen, als het niet meer nodig is.... zou ik dat niet doen.
Maar wél tot je zeker weet dat de maagzweer verdwenen is.
Ik heb hier paarden van zien opknappen, echt ongelofelijk.
Daarom schreef ik dit ook... het is een goede en vooral goedkope oplossing, + dat het absoluut niet schadelijk is voor je paard.
Koenjit, Curcuma, Koerkuma, geelwortel... in Engels: Turmeric.
Je kunt het per kilo kopen, denk bij een Chinese Toko of zo...
Conimex verkoopt het in van die kleine potjes... maar dat is natuurlijk dan schreeuwend duur!

Weet je, je kunt je er nooit een buil aan vallen. Heeft die een maagzweer... wordt het opgelost.
Heeft die geen maagzweer... kost het je niet veel geld.

We hadden bij 'n vriendin van mij hier ene 26-jarige, zware artroseklant. Ook die had waarschijnlijk een maagzweer. Vermagerde, verschrikkelijk. Toen overleed z'n beste vriendin afgelopen najaar, een 35-jarige merrie. Gewoon óp. Dat dier heeft zoveel verdriet gehad, ook aangevoeld dat de eigenaresse verdriet had. Eerlijk gezegd had hij het denk ik opgegeven...
Die heeft ook geelwortel gekregen... geloof het: glanst weer.... is weer vrolijk.
Het is nl. ook nog heel erg ontstekingremmend. Wat ie ook had..... maakt niet uit. Hij is er weer!
Die artrose kunnen we niet wegnemen... maar wel z'n levenskwaliteit nog wat verbeteren, en dat is goed gelukt.

Ik hoop voor je dat het werkt! Echt hoor... niks ergers als vermageren en je weet gewoon niet waarom!

Succes!

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:29

@ coutnrygirl: als je zegt dat het ook nog ontstekingsremmend is, is het dan wel iets dat dopingvrij gegeven kan worden ? Is nu niet voor dit paard van toepassing, maar vraag het mij in het algemeen af. Want duivelsklauw staat nl wel op de lijst van dopingmiddelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:19

Haay! Daar ben ik weer een de veearts is geweest. Ze is zelfs klinisch een beetje gekeurt en ze is hartstikke gezond! hartkleppen hoorde ze minder als de vorige keer, longen klinken goed. Ze heeft bloed afgenomen en dat wordt gecontroleerd op:

* leverbot ( ze zei dat dat best een mogelijkheid kon zijn)
* wormen ( leek haar sterk)
* Maagzweer ( leek haar ook sterk)
* lever
* nieren
* Darmen
* parasieten.
* Ontstekingen

Ze heeft haar gebit nog gecontroleerd en dat was nog goed en hoeft voorlopig nog geen behandeling ( dat scheelt weer want as vrijdag zou eigenlijk de TA komen) maar ze heeft wel een losse tand! Ze zei tegen me: Ik kan die tand er nu wel uittrekken als je die graag wil hebben en anders zou ik de komende dagen goed in haar stal kijken haha. Dus dat wordt goed zoeken voor mij want wil haar tand wel graag hebben haha.

verder heb ik haar ook verteld van de reacties die hier kwamen over haar benen en dat vond ze werkelijk belachelijk! Ja ze heeft een weke koot dat kan elke idioot nog zien maar haar andere benen zijn gewoon goed en ze zal een heel goed reacreatiepaard worden!

Ze zei dat de koliekaanvallen konden komen door van 24/7 op het land opeens een dagdeel binnen staan en dus minder beweging. Zeker omdat ze dan mest na een rondje lopen. Ze had ook geen zand in haar mest.

Verder over het voer... Volgens de DA moet ik niet veranderen wat ik nu geef. 2kilo sportbrok met olie vond zij meer dan genoeg zeker aangezien het hooi van goede kwaliteit is. Ik moest absoluut niet aan slobbers gaan beginnen omdat daar weinig eiwitten inzitten en jonge paarden hebben veel eiwitten nodig.

Ook vond ze [***] aangekomen sinds de vorige keer dat ze haar zag ( 1,5 maand geleden) en zei dat het nog wel even kon duren maar dat ze wel heel gezond is!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:27

_Chanel_ schreef:
Amalarab schreef:
Haar achterbenen zijn niet steil die zijn juist week en nee pijn heeft ze niet

OFF-Topic maar op de foto zie ik een paard/pony die week gekoot is in het achterbeen maar wel degelijk een stijl achterbeen heeft. Dit gaat vaak samen.
Pijn hoeven ze daar zeker niet aan te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:27

Oh en aanstaande donderdag of vrijdag heeft ze uitslagen van de bloedtesten dus ik ben benieuwd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:29

Nou dat is toch heel fijn om te horen TS. Heel gezond. Nu hopen dat de uitslag ook goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:31

Nou ik hoop meer dat er wel iets uit de uitslag komt, dan kan het tenminste behandeld worden. Maar zo aan de buitenkant ziet ze er heel gezond uit. Ogen, oren, tandvlees etc heeft ze ook naar gekeken en dat is ook gewoon goed...

het vage was alleen dat ze niet gechipt is.. terwijl ik hier toch haar paspoort heb liggen MET transponder nummer???

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:34

_Chanel_ schreef:
Nou ik hoop meer dat er wel iets uit de uitslag komt, dan kan het tenminste behandeld worden. Maar zo aan de buitenkant ziet ze er heel gezond uit. Ogen, oren, tandvlees etc heeft ze ook naar gekeken en dat is ook gewoon goed...

het vage was alleen dat ze niet gechipt is.. terwijl ik hier toch haar paspoort heb liggen MET transponder nummer???

Ja daar heb je gelijk in.

Geen Chip...en wel een transponder nummer... Je hoort het wel eens vaker...maar vaag blijft het wel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:35

_Chanel_ schreef:

Wat is haar afstamming?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:35

Ik ga even op paardenfokken opzoeken even wachten dan zal ik de link plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:36

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:39

_Chanel_ schreef:

Hmmm niet perse een heel klein lijntje. Moeder is niet al te groot maar mijn merrie was ook 165 op de keuring en is nu 170...

Is het soms de helft van een tweeling?

Kunnen ze ook een beetje achterstand van overhouden...ook qua voerconditie kunnen ze dan soms de eerste jaren niet zo veel hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:43

NatasjavE schreef:
_[***]_ schreef:

Hmmm niet perse een heel klein lijntje. Moeder is niet al te groot maar mijn merrie was ook 165 op de keuring en is nu 170...

Is het soms de helft van een tweeling?

Kunnen ze ook een beetje achterstand van overhouden...ook qua voerconditie kunnen ze dan soms de eerste jaren niet zo veel hebben.

Ik heb je een PB gestuurd, vanwege meelezers hoeft dit niet in het topic.

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:44

goed om te horen dat er een aantal dingen al uitgesloten zijn!
ik hoop dat het bloedonderzoek ook een aantal dingen uit zal sluiten.
heb je het voeren van bietenpulp icm zemelen en vitaminen nog besproken met de da?
ik vind 2kg sportbrok wel erg veel eerlijk gezegd voor een jong paard wat nog niet aan het werk is.
ik snap dat je paard extra voeding nodig heeft,maar er is naast bix nog zo veel meer!
hoe dan ook,wij zijn geen dierenartsen hier,en we hebben dit paard ook niet in levende lijve gezien.
ik wil je heel veel succes wensen,en wie weet is het slechts een kwestie van snelle stofwisseling icm het groeien,en trekt het straks als je paard ouder wordt allemaal wel weer bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:46

oelewapper schreef:
goed om te horen dat er een aantal dingen al uitgesloten zijn!
ik hoop dat het bloedonderzoek ook een aantal dingen uit zal sluiten.
heb je het voeren van bietenpulp icm zemelen en vitaminen nog besproken met de da?
ik vind 2kg sportbrok wel erg veel eerlijk gezegd voor een jong paard wat nog niet aan het werk is.
ik snap dat je paard extra voeding nodig heeft,maar er is naast bix nog zo veel meer!
hoe dan ook,wij zijn geen dierenartsen hier,en we hebben dit paard ook niet in levende lijve gezien.
ik wil je heel veel succes wensen,en wie weet is het slechts een kwestie van snelle stofwisseling icm het groeien,en trekt het straks als je paard ouder wordt allemaal wel weer bij.

Dat had ik al eerder geprobeerd en de DA vind 2kilo sportbrok meer als genoeg en wil liever geen voerverandering.