Het (west-)Nijl-virus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:36

Als het zover is zou ik me meer zorgen maken om de mensen, voor ons is er geen vaccin!!
Daar wel eens bij stil gestaan?

Anoniem

Re: Het (west-)Nijl-virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:43

Het is voor mensen eenvoudiger om zich te beschermen tegen inesectenbeten. Maar verder heb je gelijk.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:47

Ik heb er ook eentje laten enten kortgeleden. Die komt toch op best veel grote wedstrijden en dan is het risico wel erg groot dat hij ermee in aanraking komt (mocht het in Nederland komen). Vandaar het zeker voor het onzekere, dat is het me wel waard.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:49

Ik ga sowieso de omliggende landen extra in de gaten houden.
En zodra het die landen bereikt wordt hij meteen geënt. Aangeraden of niet.

sjaantje, waarom denk je dat? Op wedstrijd zijn toch niet ineens meer muggen?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:33

Omdat hij op die wedstrijden meer in aanraking komt met paarden die veel internationaal lopen ;) Op het NK vorig jaar stond hij ook in de box tegenover die van Adelinde. Dus daarom denk ik dat. Mijn dierenarts gaf ook aan dat het voor hem een heel goed idee is.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:47

contact met andere paarden heeft geen invloed op het wnv!!
een paard is het "eindstation" van het virus en kan alleen door besmette muggen worden geïnfecteerd.
maar wanneer jij bedoelt dat er een eventueel besmet paard tegenover het jouwe staat en er op dat moment muggen actief zijn, heb je gelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:36

Hinta, ook niet. Muggen kunnen het virus niet bij besmette paarden weghalen, maar wel bij besmette vogels.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:32

Ik kan me van een aantal jaar geleden nog herinneren dat we op een show in Duitsland gek werden van een soort kever die zowel de mensen als paarden pijnlijk beet.
We deden er alles aan om die beesten maar uit de vrachtwagen te houden, het was daar echt een plaag en dat wilden we liever niet mee naar huis slepen.
Toch zaten ze bij aankomst thuis wél in de veewagen en gingen ze met de paarden en spullen mee de schuur in.
Zo ook met een soort steekvliegje uit Denemarken, na 11 uur rijden zaten ze er nog en de dagen daarna zag ik ze ook nog thuis in de stallen.
Nu waren dat redelijk onschuldige dieren en waren ze na een paar dagen weg maar dit kan dus ook gebeuren met besmette mugjes op internationale shows waar paarden uit diverse landen naast elkaar in de stallen staan.
Dat is de reden dat ik de showpaarden heb laten enten, en niet de paarden die gewoon thuis blijven.
Afgelopen jaar stonden mijn paarden ook naast paarden uit Frankrijk, Spanje, Tsjechië, Zwitserland, Denemarken, Duitsland e.d. op stal.
Nu zijn dat meerdaagse shows dus de kans dat een besmet mugje op donderdag met een transport uit bv. Tsjechië meereist en dan zondagavond weer met ons mee naar huis reist, die kans acht ik erg klein. Maar de paarden op de show zelf hebben natuurlijk wel een (zeer kleine!) kans om besmet te worden.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:39

Dat soort dingen bedoel ik inderdaad MarijeR. Dat paard is me teveel waard om door zoiets stoms (waar je dus gewoon iets tegen kunt doen) ziek te worden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:40

Sjaantje, je paard kan het niet krijgen van andere paarden.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:44

Dat zeg ik toch helemaal niet?

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:13

Lovely schreef:
Hinta, ook niet. Muggen kunnen het virus niet bij besmette paarden weghalen, maar wel bij besmette vogels.

OEPS. dom, dom!! |o even niet nagedacht.

_shana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 08:13

Vanmorgen was het wederom op het nieuws, tenminste hier in Limburg (op de regionale zender), het virus rukt op en zou Italie al gepasseerd zijn, het komt de alpen over en die steekdieren die het verspreiden kennen geen grenzen. Geadviseerd wordt om preventief te vaccineren, vandaag dus maar eens de dierenarts bellen om meer informatie te krijgen.

Als het een reeele bedreiging vormt aarzelen we toch zeker geen moment om te vaccineren, zoiets als de drama's denkend aan de MKZ crisis, vogelpest en recentelijk Q-koorts, is toch genoeg geweest?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:17

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:22

Zonet de dierenarts gebeld om te informeren naar de vaccinatie maar de assistente had er nog nooit van gehoord. >;) Ze bellen me in de loop van de dag terug. Onze paarden staan aan de rand van een bos. Muggen in overvloed en op een achterste wei zitten tientallen trekvogels!! Ik vind het maar link en wil mijn paard gaan enten voordat het te laat is. De paarden zijn namelijk pas beschermd 3 weken na de laatste vaccinatie dus dan zijn we weer weken later.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:49

waarom nog niet druk maken om mensen omdat alleen mensen met een zeer zwak gestel er aan kunnen overlijden....tja....ik zal toch zo ook eens even gaan bellen hoe en wat.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:09

Mag ik tussendoor even iets vragen? Als je je paard ent tegen dit virus, is hij/zij dan 100% beschermd ertegen?

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:40

Vraagje:
waar is het west nijl virus nu ??!!

(ik hoorde een verdacht geval in twente, daar woon ik, maar de dieren artsen zeggen alleen geen commentaar, ik heb er 3 gebeld 1 zei dat het ronduit belachelijk was om te enten omdat het virus er nog niet was, ''jou paard zal maar de eerste zijn dat vergeef je jezelf nooit'' en er blijken bijwerkingen te zijn bij het vaccin, de andere 2 dierenartsen bellen vandaag terug omdat ze nu nog geen antwoord hadden..)

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:43

frangelica schreef:
waarom nog niet druk maken om mensen omdat alleen mensen met een zeer zwak gestel er aan kunnen overlijden....tja....ik zal toch zo ook eens even gaan bellen hoe en wat.

ik zit vlakbij een paar paarden artsen dus ik bel morgen vroeg ff tussun half 9 en 9 uur mezelf ff goed laten informeren en idd je zal de eerste maar wezen dat vergeef je jezelf nooit dus.....tje ik doe morgen ff verslag ik woon in brabant.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:20

Lubberslieke schreef:
Vraagje:
waar is het west nijl virus nu ??!!

(ik hoorde een verdacht geval in twente, daar woon ik, maar de dieren artsen zeggen alleen geen commentaar, ik heb er 3 gebeld 1 zei dat het ronduit belachelijk was om te enten omdat het virus er nog niet was, ''jou paard zal maar de eerste zijn dat vergeef je jezelf nooit'' en er blijken bijwerkingen te zijn bij het vaccin, de andere 2 dierenartsen bellen vandaag terug omdat ze nu nog geen antwoord hadden..)

Men had het over Parijs. Dichterbij weet ik zo niet. Misschien iemand anders.
Vertel eens over die bijwerkingen....???? Heb net een DA gebeld en die gaf aan dat er geen bijwerkingen waren zoals bij de Rhino enting.
De andere twee hoor ik nog, die bellen terug.
Momenteel zou volgens die DA al geënt worden maar nog niet zo veel, ze verwachten dat het komend voorjaar drukker met enten wordt.

Ik laat ze in ieder geval wel enten. Ws deze week nog.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:28

Ik ben ook erg benieuwd naar de bijwerkingen van de enting!

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:36

volgens mij zijn er helemaal geen bijwerkingen....

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:10

Zullen we eerst wachten tot er inderdaad iets officieel bevestigd wordt? Niemand wordt beter van indianenverhalen van 'een verdacht geval in Twente' of een veearts die zegt dat er gevallen in Ierland/Engeland/Duitsland zijn. dat zal dan toch ergens officieel te vinden zijn? Tot nu toe vind ik het een best geval van paniekzaaierij, niet persoonlijk bedoeld. Met paarden preventief enten is niets mis, maar om elkaar op de kast te jagen met hear say's schiet niemand veel op :)

edti: toch nog even mijn eerdere vraag; is je paard 100% beschermd als zij/hij wordt ge-ent?

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:13

Pfoeh, ik ga morgenochtend meteen even de DA bellen, mijn paard heeft vandaag net d'r inentingen gehad voor tetanus/influenza maar ik lees dit nu pas :\ .

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:26