Peesblessure in de rug, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:11

Balen Shanouk :(:) Hier een beetje hetzelfde verhaal. Drie L-crossen als een zonnetje en foutloos rijden maar ondertussen zat zijn hele rug vol met vocht :+

WMW: Spannend, hopelijk is het goed nieuws
Aukelizzy: Fijn om te horen!!

Mijn paard loopt nog steeds poedersuiker. Ik moet 10 november terug naar Bodegraven. De afgelopen 3 weken staat hij alweer op rust, maar ik heb met mijn instructeur overlegd en ga hem optrainen richting Bodegraven om er zeker van te zijn dat hij dan ook kreupel loopt. Ik zit nu nog voor een week in het buitenland en dan heb ik 10 dagen tot Bodegraven. Ik ben er eigelijk al een hele tijd heel erg klaar mee :o

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:17

:(:) Mo van dijk
Doen jullie daarnaast nog iets om het sneller te laten herstellen? Massage/shockwave therapie ofzo, supplementen zoals MSM, Pees compositum/Puur Pees, coolgel smeren? Of Primeval Gelatinaat/ Cavalor Artri Matrix?

MyWishMax

Re: Peesblessure in de rug, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 10:02

Nee, alleen rust en massage...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:24

Nou meiden, ook ik had te vroeg gejuichd. Ik heb gister voor het eerst 5 minuten op zhuf gezeten en vanmorgen haal ik haar van stal met een zwelling in haar rug. Ook is ze weer gevoelig, als ik er met mijn hand overheen ga krimpt ze weer echt in elkaar. :(:) Ze staat nu weer op rust en ik ga maandag meteen weer Bodegraven bellen om te vragen hoe nu verder... :\

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:18

Dat is balen Aukelizzy :(:)

Hadden ze haar afgelopen keer gescand in Bodegraven? dat kon ik niet helemaal uit je berichtje halen..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:42

Nee afgelopen keer is ze niet gescand. Ze was helemaal niet meer gevoelig en liep als een trein dus Sander vond het niet nodig.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:50

Ik heb mijn paard wel elke keer laten scannen, ook toen de DA op Bodegraven het 'niet nodig' vonden. Tsja, ik betaal de rekening, dus ik bepaal :=
Ik heb er ook voor gekozen om tijdens mijn laatste controle éérst mijn paard te laten scannen, voordat ik erop ging zitten. De controle ervoor zag het er namelijk klinisch heel goed uit, en toen moest ik erop, dat was zo'n groot drama :x Later bleek ook uit de scan dat mijn paard nog niet goed was, dus vandaar dat ik er niet meer op wilde zonder een scan.

Balen dat de meeste paarden toch nog niet goed blijken te zijn.

Met de mijne gaat het erg goed, ben lekker aan het rijden, hij is niet gevoelig op zijn rug, alleen ben ik wel erg voorzichtig hoor :o Elke keer na het rijden voel ik panisch op zijn rug of hij gevoelig reageert :=
Ik moet eind nov. terug voor controle. Ben erg benieuwd!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:18

Nee Zilly die fout maak ik idd maar 1 keer. ;) Ik wil ook dat ze nu eerst weer gescand wordt, eerder ga ik er zeker niet op. Fijn dat het met die van jou wel goed gaat. :j

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:54

Zie dit topic nu pas! Hier mijn verhaal (positief): Op 5 februari jl heb ik met mijn paard een springongeluk gehad en Omar is in de hindernis terecht gekomen, balk doormidden. Hij dook bijna met zijn hoofd in het zand, maar herstelde zich en kwam als een kameel weer overeind. Ik viel er toen af. Nou ja leek niets aan de hand en ik ging er weer op en binnen 1 min. lag ik al weer op de grond want Omar kickte me er meteen of -O- nou ja weer erop (hij liep gewoon goed verder en leek niets aan de hand) en alsnog een paar kleine sprongetjes genomen en dat ging gewoon goed en toen gestopt.

Na een paar weken merkte ik dat Omar af en toe niet helemaal regelmatig liep, maar dan weer gewoon goed. Hij begon opeens raar door zijn achterhand te zakken met opstijgen, maar daarna niets meer aan de hand en liep hij met buitenrit vol enthousiasme, eigenlijk een beetje te hard en hij was door het dolle. Ik vertrouwde het niet helemaal en ben op 19 maart jl. naar Bodegraven gegaan, heb daar Sander de Blaauw als vaste DA. Volledig kreupelheidsonderzoek en uiteindelijk drukte Sander op Omar's rug en toen wou Omar hem het licht uit zijn ogen meppen := Foto's en scan gemaakt en foto's gelukkig helemaal goed verder, maar Omar bleek dus op scan een peesblessure in zijn rug te hebben! Gelukkig was de prognose wel 100% herstel :) En hij is gelukkig ook 100% hersteld :) In Bodegraven is Omar's rug wel ingespoten de 1e keer dat ik daar was en Omar heeft best wel veel pijn gehad en ik moest hem iedere dag longeren en na 3 weken weer terug voor controle, toen was hij nog niet goed en moest ik weer 6 weken longeren en daarna weer terug en toen kreeg ik gelukkig groen licht :D

In het begin van zijn blessure (nadat ik al in Bodegraven was geweest) liep Omar best beroerd en niet helemaal zuiver, je zag ook dat hij eigenlijk helemaal geen zin had om te werken/longeren. Omar liep thuis iedere keer niet lekker tijdens het longeren en vervolgens liet hij dat in Bodegraven niet meer zien :( Daar dachten ze volgens mij dat ik gek was := kwam waarschijnlijk door de adrenaline denk ik :? Toen ben ik met hem naar Steffie van der Laarse (da/chiropractor) gegaan en die heeft hem 'uitgedeukt'. Omar zat als een harmonica in elkaar zei ze, net of hij van achteren was aangereden! Eenmaal door Steffie gekraakt heeft hij gelukkig geen pas onregelmatig meer gelopen. Daarna nog 2x terug voor controle en na de 2e x was het gelukkig helemaal goed en mocht ik weer normaal onder het zadel verder gaan opbouwen.

Nu zo'n dikke 8 maanden verder loopt hij als nooit te voren en heeft totaal geen rugklachten meer. Ik blijf wel met hem voor onderhoud bij Steffie vd Laarse lopen en bij een Paardensportmasseuse. Springen mogen we niet meer en ben ik zelf ook niet meer van plan. Ben al lang blij dat ik verder weer alles kan met mijn paard en ook nog gewoon endurance kan blijven rijden met hem! Omar is trouwens 15 jaar en ik ben ook heel erg voorzichtig met hem. Liever een paar weken te lang opbouwen dan te snel weer beginnen :)

Ga nu even verder jullie verhalen lezen.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:43

Zilly schreef:
Nikka schreef:
Ik heb geen paard met dit probleem, maar wat ik me nu afvroeg is het ooit wel eens vastgesteld door een kliniek behalve Bodegraven?

Wat bedoel je hier precies mee?

Ik kom ook alleen op Bodegraven ;)

Ik ook :D en naar volle tevredenheid!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:02

Heel veel sterkte en beterschap voor alle paarden die nog niet genezen zijn! Hoop dat het bij jullie net zo goed als bij mij en Omar zal aflopen!!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:25

Balen AukeLizze :(:) Dat is echt rot zeg

Ik ben vandaag teruggeweest om zadels door te meten. Mijn dressuurzadel lag absoluut niet goed, maar met mijn springzadel loopt ze fijn en die ligt goed. Ik moet over 4 weken terugkomen. Deze 4 weken mag ik licht dressuurwerk (B dressuur) doen, en dan hopen we dat het genoeg verbeterd wordt. Zo niet, dan moet ze nog meer terug in het werk. Wat is jullie ervaring met het laten inspuiten van ontstekingsremmers? Mijn instructrice & een andere dierenarts hebben het me afgeraden, dus ik heb het (nog) niet gedaan.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:44

Ik heb goede ervaringen met inspuiten! Mijn paard is in maart ook ingespuiten met ontstekingsremmers toen de peesblessure in zijn rug is geconstateerd. Mijn ervaring is dat het herstel veel sneller gaat en je een eventuele viciueuze cirkel doorbreekt. Mijn paard is volledig hersteld van de peesblessure in zijn rug.

Sterkt en ik hoop dat jouw paard ook volledig hersteld van de blessure!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 12:58

Mijne is ook ingespoten, met kleine dosering, maar tot nu toe weinig verbetering aan gemerkt. Hij loopt nog steeds niet goed, vrijdag weer naar de DA...

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:17

Hoe lang geleden is je paard ingespoten MWM?

Is je paard al door een chiropractor nagekeken? Ik had dat namelijk ook met mijn paard. Helemaal goed op scan en rug voelde ook super aan, maar hij bleef toch niet helemaal lekker lopen en bleek toen ik bij Steffi vd Laarse kwam dat zijn wervels en heilig been e.d. niet goed zaten. Nadat Omar behandeld is liep hij helemaal zuiver en totaal geen rugproblemen meer gehad gelukkig :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 15:05

Teun bij Bodegraven heeft zijn rug helemaal goed gezet en doet nu elke keer zijn hals.

Hij is denk ik, ehmmmmm, 2 maanden geleden ingespoten/

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:02

Na 2 maanden inspuiten zou het nu toch onderhand wel moeten werken en ook al gekraakt dus. Wat balen joh! Succes alvast vrijdag!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 12:38

Ik heb een heel stom en raar paard. Ik longeer iedere keer voor het 'rijden' en steeds was die daar al niet 100%, beetje sloom en kort. Vandaag was ik daar beetje klaar mee, dus flink achter zijn vodden aangezeten. Geeft hij me daar een paard rotbokken en ging ineens weer lopen.

Rijden ging ook super goed, weer echt voorwaarts, regelmatig en ruim.

Denk toch dat hij nog dacht dat die pijn had en dat wij te voorzichtig bleven.

Maar het loopt weer, nu afwachten hoe zijn rug er morgen uitziet

:):) :):) :):)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 12:56

Goedemorgen!

Wij zijn weer terug van de DA. Dankzij zijn vastligavontuur van gisteren had die klein beetje opgelopen been dus hebben niet voorgereden. Buigproeven waren helemaal goed, zijn wervels in hals en rug ook. De scan was bij 3 van de 5 wervels super en 2 waren goed verbeterd maar nog niet goed. Nog een +-, dus daar moeten we nog voorzichtig mee doen.

Voorlopig komende 6 tot 8 weken mag ik 7 minuten draven op beide handen en paar rondjes galop in verlichte zit. Dan weer terug komen.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:40

Dat is goed nieuws toch MWM? Alleen rot dat die andere 2 wervels nog niet goed zijn.

Ik doe momenteel iets rustiger aan dan ik mag, gewoon voor de zekerheid. Doe nu niet alleen rijden, maar veel afwisseling. De ene dag rijden, volgende dag longeren, dan een dagje rust. En 1 a 2x in de week een stapbuitenritje :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 16:20

Was ook niet te verwachten, dat waren de 2e die vorige keer zo enorm achteruit waren gegaan ;)

Ik red die 7 minuten draven ook niet en ook niet 3 keer p/w _O-

Meestal 2 of 3 keer en dan net aan 5 minuutjes _O- Hij is echt mega moe dan. Geen conditie niks meer

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:42

Wat goed nieuws MWM!

Ik ben ook nog steeds aan het opbouwen, lijkt goed te gaan, maar dat zal aan het eind van nov. blijken!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:06

Goed nieuws gelukkig MWM :) Fijn dat je voorzichtig mag gaan opbouwen!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:46

@ Aukelizzy: Heb je al weer contact gehad met Sander?
@ MWM: Hoe gaat het met opbouwen?
@ Snoekiej: Hoe gaat het met Vorstin?

Ik moet dinsdag weer terug naar Teun. Ik hoop eerlijk gezegd dat hij er geen toekomst meer in zit. Mijn paard valt me zo ongeveer aan als ik hem de stal uithaal, om over zijn gedrag tijdens het longeren maar te zwijgen. Het idee was dat ik hem al weer drie weken zou rijden, maar ik heb er nu twee keer opgezeten, waarvan hij er 1 keer alleen maar rechtovereind stond. Ik ben alleen bang dat de DA wil blijven door-dokteren.... Dit is nu de derde keer in 5 jaar dat hij een ernstige peesblessure heeft... Hoe lang wil je dan doorgaan. Ik moet mijzelf er ook echt toe zetten om naar hem toe te gaan.. Ik ben er echt helemaal klaar mee!

Een vriendin van mij heeft haar paard van de week laten ophalen door de verzekering. Van de drie jaar dat ze haar paard had, heeft ze er twee en een half jaar naast gelopen. Haar paard was onder behandeling van Bart. Terwijl zij er al geen toekomst in zag, was Bart eigelijk nog super positief. Uiteindelijk heeft vorige week de verzekering de stekker eruit getrokken.

Als Teun nog verder wil met behandelen, denk ik eerlijk gezegd dat ik hem laat overnemen door de verzekering (als zij dat goed vinden)!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:07

Jeetje mo_van_dijk dat is ook goed klote zeg!

Ik heb idd nog weer contact gehad met Sander. Hij kon zich echt niet voorstellen dat ze nog last had van haar rug en dacht eerder dat ze een drukking van een sjabrakje oid had. Nu kon ik mij dat weer niet voorstellen want ik zorg juist dat dat soort dingen altijd perfect liggen. Maargoed Sander vond het verstandig als we het nog even aankeken. Dus op zijn aanraden heb ik haar drie dagen op rust gezet. Toen was de zwelling en de gevoeligheid weg en ben ik drie dagen aan alleen een halster gaan slingeren. Vervolgens moest ik haar bijgezet longeren en dan echt heel rond zetten. Dit ging allemaal goed en toen mocht ik er afgelopen week op. Ik heb er nu een keer of 5 opgezeten en ik moet zeggen dat het erg goed gaat. Ze loopt over de benen heel zuiver, gaat met haar neusje over de grond en heeft geen gevoelige rug meer. Ik durf het bijna niet meer te zeggen, maar het lijkt nu echt de goede kant op te gaan.