Paard krijgt aanvallen, artsen weten het niet meer!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Buunty

Re: Paard krijgt aanvallen, artsen weten het niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:26

Ha chocobroodje,

Bedankt voor je reactie! (Zirano natuurlijk ook).
Heb inderdaad wel het idee dat 'ie jeuk heeft. Hij schuurt eigenlijk nooit, maar we zien hem heel vaak in z'n vel happen en met zijn hoeven achter de oren krabben e.d. Duidelijk vaker dan dat mijn andere paard dat doet. Het lijkt dus meer echt een 'pijnlijk' steken dan echt jeuk.
Ze denken er nu trouwens ook dat hij erbovenop een flinke wormbesmetting en zelfs een anurisma van wormen in zijn hoofd heeft....
Dat wordt dus wel ineens een ander verhaal....
Heb 'm altijd goed ontwormd en op de kliniek heeft ook zowel pramox als eraquell gehad (met een maand ertussen, zo lang stond hij er...)
Heeft iemand dat wel eens gehoord; een anurisma in het hoofd? Dacht dat ze vrijwel altijd in de darmen voorkwamen...
Het blijft echt een heel vervelend verhaal, want iuk ben zo bang dat we hem in laten slapen, terwijl er iets is wat we gewoon hadden kunnen behandelen.
Zucht.....

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 00:26

Infarctkoliek bij een paard (darminfarct)
Een infarct is de verstopping van een kleine slagader. Het weefsel dat dan van bloedtoevoer wordt afgesloten, sterft af. Voorbeelden bij de mens zijn het hartinfarct en het herseninfarct; maar die komen bij dieren niet voor. Bij paarden kan wel een slagader naar de darm verstopt raken. Dat darminfarct veroorzaakt hevige buikpijn die koliek wordt genoemd. Bij zo’n infarctkoliek gaan paarden rollen van de pijn.

Wormlarven
Darminfarcten bij paarden worden veroorzaakt door de larven van een bepaalde worm (Strongylus vulgaris). De volwassen wormen bevinden zich in de darmen van het paard, maar de larven doorboren de darmwand en kruipen in de bloedvaten omhoog tot ze in de grote darmslagader terechtkomen. Dat is tegen de rug van het paard tussen de twee nieren. Daar verblijven ze een aantal maanden. Er ontstaat een knobbel in de wand van de slagader, die wormaneurysma wordt genoemd. Zo’n aneurysma wordt vaak groter dan een mannenvuist en kan soms uitgroeien tot het formaat van een kinderhoofd. De larven laten na enkele maanden los uit de slagaderwand en drijven met de bloedstroom mee terug naar de darm. Ze dringen daar weer door de darmwand heen; maar deze keer de andere kant op, de darm in. Daar ontwikkelen ze zich tot volwassen wormen. Ze paren en produceren dan eieren die met de mest op het gras komen. En zo begint een nieuwe besmettingsgolf voor de grazende paarden.

Darminfarct
Meestal verloopt deze narigheid ongemerkt voor de eigenaar. Maar soms laat uit het wormaneurysma een klont larven tegelijk los. Die loopt vast op een plek waar de vertakkingen van de darmslagaders kleiner worden; de bloedstroom stremt daar. Dat infarct blijft niet onopgemerkt want het paard krijgt heftige koliek. Het stort zich op de grond, rolt over zijn rug, slaat wild met benen en hoofd en is drijfnat bezweet; het ramt tegen muren en schotten, steunt en kreunt. Het is vreselijk om aan te zien. Het dier kan zo razend tekeergaan dat het zichzelf beschadigt. Die koliekaanvallen kunnen zo plotseling opkomen dat je in de nabijheid van zo’n dier ook zelf niet veilig bent. Kleine darminfarcten kan een paard overleven; als een groter deel van de darm afsterft, volgt de dood. Die doodsstrijd duurt urenlang, soms wel een dag. Geen pijnstiller helpt; zelfs niet in de hoogste dosering. Je staat machteloos.

Moderatoropmerking:
bovenstaande tekst is afkomstig uit het boek

'Veterinaire Verhalen over Paarden', hoofdstuk 'Infarctkoliek (darminfarct)' - www.verberneboek.nl
Schrijver: Rogier Verberne, en illustrator, Marisca Bruinooge-Verberne
Laatst bijgewerkt door Eline op 26-03-10 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek van auteur, bronvermelding toegevoegd.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 00:26

Heel veel sterkte laat in ieder geval alles heel goede bekijken of eht wel of geen wormen zijn, hoor.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 00:37

Buunty schreef:
Ha chocobroodje,

Bedankt voor je reactie! (Zirano natuurlijk ook).
Heb inderdaad wel het idee dat 'ie jeuk heeft. Hij schuurt eigenlijk nooit, maar we zien hem heel vaak in z'n vel happen en met zijn hoeven achter de oren krabben e.d. Duidelijk vaker dan dat mijn andere paard dat doet. Het lijkt dus meer echt een 'pijnlijk' steken dan echt jeuk.
Ze denken er nu trouwens ook dat hij erbovenop een flinke wormbesmetting en zelfs een anurisma van wormen in zijn hoofd heeft....
Dat wordt dus wel ineens een ander verhaal....
Heb 'm altijd goed ontwormd en op de kliniek heeft ook zowel pramox als eraquell gehad (met een maand ertussen, zo lang stond hij er...)
Heeft iemand dat wel eens gehoord; een anurisma in het hoofd? Dacht dat ze vrijwel altijd in de darmen voorkwamen...
Het blijft echt een heel vervelend verhaal, want iuk ben zo bang dat we hem in laten slapen, terwijl er iets is wat we gewoon hadden kunnen behandelen.
Zucht.....

Als iets echt heel intens jeukt is dat ook een soort pijn gevoel. Ik hoop dat je gauw een antwoord hebt

melodica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:57

Ik zit even te denken: een paar jaar geleden ben ik ook jaren aan het zoeken geweest naar de oorzaak van "aanvallen" van mijn paard. Hij stampte, gooide zich tegen de muur (één keer de hele muur om, paard van 1.80 m.), beet in zijn flank tot het vlees er los aanhing, en leek helemaal gek... Die aanvallen duurden (geklokt in de kliniek) precies 2,5 minuut. Dus: niets aan de hand - oren in de nek en stampen, al wat het halen kon - oren naar voren en klaar... Uiteindelijk is in de kliniek Kerken, in Duitsland, de diagnose gesteld: Neuritis, een chronische ontsteking van de zenuwen in de huid, die bij tijd en wijle verschrikkelijke pijn doet (vergelijkbaar met aangezichtspijn bij mensen). Hier heeft hij (humane) medicijnen voor gehad, en hij heeft geen aanval meer gehad.
Misschien ook een idee om eens in deze richting te denken...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:29

Een paard van een kennis van ons is afgelopen donderdag overleden. Volgens de DA die hem nog heeft geprobeerd te redden had dit te maken het het slecht ontwormen als veulen, paard was 14.
Er zouden wormen ( naar ik aanneem de strongylus vulgaris) door de darm en bloedvat wand heen getrokken zijn. Daar zou dan bindweefsel vorming hebben plaatsgevonden, er zou vervolgens een bloedprop in de slagader klem zijn komen te zitten waardoor een deel van de darm is afgestorven; paard heeft ernstige koliek gekregen en toen pijnstillers niet hielpen is het dier naar een kliniek ( in Kerke Dld) gebracht waar het op de operatie tafel is ingeslapen omdat de schade aan de darm onherstelbaar bleek te zijn.

Zo hebben we het verhaal gehoord van de eigenaresse, die nog flink overstuur was.
Volgens haar heeft het paard nooit eerder problemen gehad ( ze had hem al ca. 9 jaar). Nu vraag ik me dus af of dit verhaal van een "oude" wormbesmetting klopt of dat dit is ontstaan door een "verse" besmetting, zoals boven beschreven door Zirano.

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:38

Ben benieuwd hoe het met t paard van de ts is?

Buunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 01:26

Hoi allemaal,

Ben wel niet de TS, maar wou ook even een update geven van mijn peerdje. Helaas heeft hij er nog steeds last van. Bijna twee weken niets gezien, dus bijna gejuicht, maar helaas toch weer raak... ;(
We gingen bij 'm kijken en wilden 'm eens lekker borstelen en toen begon 't. De volgende dag wilde
één van degenen waar hij nu staat ook eens kijken of het daaraan lag. Waarempel, toen hij ging borstelen kreeg hij het ook weer. Dus nu twee keer nadat we een deken op hebben gedaan, twee keer tijdens het borstelen. Ook lijkt hij rond het mesten en urineren last te hebben. Alsof hij het spannend vindt te mesten en/of het hem pijn doet. Toen we erbij stonden mestte hij drie keer, maar echt maar een heel zielig beetje (3 boontjes per keer zeg maar)
Het wordt nu wel een heel moeilijk verhaal... vind het alleen zo raar om een paard in te laten slapen als je niet weet wat 'ie heeft, als het niet erger wordt en hij wel veel goede dagen/uren heeft....

Het verhaal hierboven over neuritis klinkt wel aannemelijk en enigszins herkenbaar. Hoop eigenlijk ook ziets en dat we dan ook een passend medicijn vinden.....

Zijn er meer mensen die een paard hebben gehad met ontstekingen aan de huidzenuwen?
Ik zit er alleen mee dat er met de drie keer dat er bloed is onderzocht geen ontstekingsbeeld uitkomt.

Zijn (dat soort) ontstekingen niet ALTIJD in het bloed terug te vinden?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:33

Allergische reacties zijn niet altijd te vinden in het bloed, hangt er van af hoe hij ontstaat en wat voor soort. Ik denk dat je, als je die richting uitgaat, naar de alergien en de zenuwproblemen, je misschien de uitzonderlijkste ziekten en aandoeningen moet bekijken, die op 1/miljoen voorkomen enz. Dierenartsen vergeten die, omdat ze die niet veel te zien krijgen.
Veel succes

Buunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:11

Hoi Aria_zz,

Bedankt weer voor je meedenken. Denk inderdaad dat het verstandig is dan toch nog eens een keer bloed te laten nemen.
We blijven duimen!!

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:36

hallo, het lijkt erg veel op een aanval dat een paard heeft gehad wat ik voor klanten heb gereden. Zij gaven aan dat hun paard erg stout was, en ik zou hem moeten africhten. Hi deed ook ineens hele stomme dingen ohz, vervolgens ging hij weer "braaf "op dezefde voet verder.

Totdat ik op stal kwam het halster aan wilde doen omdat ik de tandarts had laten komen. ik dacht iets doet hem zeer, da vond niets dus ik dacht tanden! Maar toen ik haar uit de box wilde halen kreeg ze weer een aanval, ze viel hierbij voor mijn neus op de grond en haar ogen draaide even weg en begon te trillen..
Ik dacht dat ik misselijk werd, ik dacht dat ze voor mijn ogen dood lag te gaan, vreselijk! Na een paar minuten misschien seconden ik weet het niet, stond ze op, en liep rustig verder.

Hierna heb ik met de eigenaar besloten dat ik haar niet meer wilde rijden dat het echt niet gemeen was bedoeld. Tandarts dacht aan een epileptische aanval.
Ze zijn dit gaan onderzoeken en nu blijkt ze een tumor in haar hoofd te hebben die dus zit te drukken tegen haar hersenen |(

Natuurlijk zeg ik niet dat die v jou dit heeft maar misschien kun je balletje opgooien bij de da? Succes

Buunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:59

Hoi Muiltje,

Bedankt voor je berichtje(s). We hebben het met de da inderdaad ook gehad over een tumor. Het lijkt alleen niet het geval omdat hij niet 'bllind' is tijdens een aanval. Hij is heel goed bij en dat wijst niet in die richting. Ook heeft hij geen uitvalsverschijnselen en hij is nog maar 5. Dat samen duidt dus allemaal weer niet op een tumor. Da zei dat we een mri kunnen laten maken in Utrecht, maar dat in veel gevallen tumoren niet te zien zijn ook al ziet 'ie er wel. Dus als je niets vindt, weet je nog niet of hij het echt niet heeft. Zien ze wel wat, dan is het volgens mijn da sowieso einde verhaal. Echt veel zin heeft het volgens hem dan ook niet om dat te doen. Ook niet, omdat niet alles in die richting wijst.
Maar goed, afgelopen dagen heeft hij geen aanvallen gehad en hij is zowaar nog een keer geborsteld ook!!
Nou, houd jullie op de hoogte en bedankt allemaal voor het meedenken!!!

Buunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:06

Even een (late) update van mijn paard.
Hij staat nog steeds ergens anders en we hebben nog steeds geen diagnose.
Wat echt begint op te vallen is dat hij doordraait zodra hij een deken op krijgt
en hij krijgt ook ongemak rond het borstelen. Soms lijkt het ook wel tussen de oren te zitten, want
als 'ie een deken ziet wordt 'ie al naar.
Toch heeft hij het eerder ook gehad zonder dat hij een deken op had....
We gaan proberen 'm weer wat op te pakken en 'm behandelen als ieder ander gezond paard.
Hopelijk kunnen we hem over zijn 'psychische' stuk helpen en zien of wat er fysiek
nog daadwerkelijk echt iets overblijft. We geven 'm in ieder geval nog een half jaar de tijd....
Ben heel benieuwd hoe het met de TS haar paard is en of er al een diagnose is gesteld.
We blijven duimen....

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:25

Buunty heb je je paard al eens na laten kijken (behandelen) door een goede osteopaat?

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:08

het lijkt dan toch iets te maken te hebben met zijn huid...
Heeft hij ook last als je zijn zadel oplegt?
misschien toch iets met die zenuwuiteinden?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:46

ik heb het hele topic net gelezen,wat een verhalen!

en wat vreselijk dat het niet gevonden word!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 23:21

Wat een naar verhaal dat je er niet achter komt wat je paard heeft.

Ik ken nog een goede heel veelzijdige DA die DA is en manueel therapeut en tevens accupuncturist. Hij kan daardoor op heel veel manieren en vlakken een paard nakijken en controleren op problemen. Zijn naam is Arthur van Asveld, hij komt ook bij mensen langs. Wie weet kan een dergelijke DA nog iets toevoegen. Heel veel sterkte.

Pijn kan veel rare reacties op leveren. Maar ook hormonale vergiftiging kan rare reacties opleveren; ons cushing paard had indertijd angstaanvallen, was duizelig en misselijk, onzeker en afstandelijk en liet zichzelf vallen en was daardoor echt onbetrouwbaar geworden. Nu hij op de medicijnen staat is hij weer helemaal betrouwbaar en niet meer gevaarlijk.
Ik hoop dat er bij jouw paard ook iets gevonden wordt als kissing spines, si-gewricht of iets anders wat echt opspeelt en toch te behandelen zal zijn waardoor jullie je paardje niet kwijt hoeven te raken en hij weer betrouwbaar zal zijn. Heel erg veel sterkte.

LynnLinkan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 13:54

Om jullie even up to date te houden: met Kanu gaat momenteel alles goed.
Hij heeft geen aanvallen meer gehad.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:39

Zo dat is fijn te horen zeg!

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:55

LynnLinkan schreef:
Om jullie even up to date te houden: met Kanu gaat momenteel alles goed.
Hij heeft geen aanvallen meer gehad.

dat is indd heel fijn om te horen. Ik hoop voor je dat het zo blijft. :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:45

Wat is het nu eigenlijk geweest dan?

LynnLinkan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:14

Kanu is terug verkocht aan de oude eigenaar (dat is een goede vriendin van me) en hij staat nu sinds oktober 24/7 op de wei bij een rusthuis en daar hebben ze de aanvallen nog nooit gezien.
Dus wat het nu geweest is, is niet te zeggen. Er zijn geen onderzoeken meer gedaan.
Dus misschien dat het probleem ontstaan is door verkeerd rijden of iets dergelijks, maar daar kan ik verder niet over oordelen.
De huidige eigenares gaat nu langzaam aan starten met longeren.
En dan toch weer proberen te rijden in de hoop dat alles goed gaat.