Spierbevangenheid, oorzaak foliehooi?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 12:41

Ik bedoel de bovenkant. Nek zit volgens mij bij de oren. Tor heeft geen extreme onderhals. Is normaal los spierweefsel.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:43

Zammie, op deze Engelstalige powerpoint presentatie KLIK van dr. Nicholas Frank heel veel uitleg en ook over symptomen en wat je eventueel kunt doen, misschien heb je er wat aan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:48

Zammie schreef:
Ik bedoel de bovenkant. Nek zit volgens mij bij de oren. Tor heeft geen extreme onderhals. Is normaal los spierweefsel.

bij cheyenne was de manenkam zo`n 15cm breed en de hals eronder was gewoon normaal
al het vet is opgeslagen in de manenkam.
als ze wat afviel werd de manenkam bij de oren en bij de schoft wat zachter
de onderhals is geen plek om vet op te slaan.
alleen de hele bovenlijn.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 13:26

EstherHegt schreef:
Zammie, op deze Engelstalige powerpoint presentatie KLIK van dr. Nicholas Frank heel veel uitleg en ook over symptomen en wat je eventueel kunt doen, misschien heb je er wat aan.

Zo dik is Tor niet (geweest) maar ze heeft wel een hele tijd geen training gehad. Dus heeft haar lichaam ook geen reserves verbruikt deze winter. Tor had afgelopen winter/voorjaar ook ineens een paar vreemde bulten onder de buik. Dit kom ik ook tegen op deze film. Maar heb ook begrepen, dat een bloedtest nu in dit stadium geen zin heeft. Paard moet eerst pijnvrij zijn en dan pas kunnen ze echt goed de insuline meten. Zeer duidelijke uitleg. Bedankt voor het plaatsen!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:32

Mirgino, ik had al eens eerder in je Profiel gekeken vanwege je mooie paard, geen naam onthouden toen en zie nu pas dat het om datzelfde mooie paard ging bij jou. Ik wil je nog even sterkte wensen met het verlies van dit prachtige mooie dier. :(:) En het is nog maar zo kort geleden ook gebeurd...

Ben benieuwd naar het gesprek met de andere DA vandaag.

Hmm die manen kam en ook bij de staart, dat zijn symptomen van meerdere dingen toch ? Ook redelijk onschuldige op te lossen problemen ?
Ik ken paarden die hebben het standaard het hele jaar door wegens teveel en te rijk voer, die zijn dan ook gewoon helemaal te vet.....en gaan steeds meer gebreken of aandoeningen vertonen.

Ben het met Geerke eens dat er te veel en te luxe word gevoerd en daar veel problemen en aandoeningen door ontstaan. Dat slaat trouwens niet op jou hoor Zammie, ik weet hoe jij je paarden houdt. Wij doen het zelfs nagenoeg hetzelfde waar jij dan nog secuurder bij bent en een klein verschil is natuurijk dat mijn paarden meer sober zijn dan jouw warmbloeden.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:34

Bij mijn paard zie je ook een harde manenkam. Kan me eigenlijk niet anders herrineren.
Hij is verder niet te dik. Omdat hij recreatief gereden wordt krijgt hij niet veel brokken wel veel hooi.
Maar die manenkam betekend toch niet altijd meteen foute boel?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:47

Zammie schreef:
@geerke,
Ze heeft inderdaad de kenmerken van de hals en ook naast de staartaanzet heeft ze iets verdikking. Hier 2 foto's van haar hals.
Afbeelding

Afbeelding

het zou me niets verbazen als de test positief uitpakt...IR dus...die vetkam erop is duidelijk...

ik zal eens een foto zoeken van mijn IR paard-nek....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 14:03

Tor gaat zo op de trailer, er worden foto's gemaakt om dingen te kunnen bepalen. Bloedtest voor IR kan nu nog niet, maar ik heb het idde dat er nu wel naar me geluisterd wordt en zij denkt heel goed mee. Heeft het paard ook laten lopen en zag dat dit zo inderdaad niet langer kan...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:45

kazary schreef:
Bij mijn paard zie je ook een harde manenkam. Kan me eigenlijk niet anders herrineren.
Hij is verder niet te dik. Omdat hij recreatief gereden wordt krijgt hij niet veel brokken wel veel hooi.
Maar die manenkam betekend toch niet altijd meteen foute boel?

Voor zover ik begrepen heb betekent vetophopingen bij manenkam en staart wel dat er iets aan de hand is omdat dit daar gewoon niet hoort te zitten. Het hoeft niet gelijk foute boel te zijn maar er is iets niet goed.....
Mij als onervaren persoon die zich overal wel enorm in verdiept valt toch echt heel regelmatig op dat veel paardenbezitters het gras en op gras staan onderschatten trouwens ook voer. Dan hoor je wel het is arm gras of er staat weinig gras maar toch..........En als ik dan in mijn directe omgeving kijk krijg ik toch ook regelmatig de kriebels maar je houdt je mond omdat je niets mag zeggen en het niet gewenst is. Als ik in de winter terwijl het vriest, en behoorlijk vriest mn achterbuurman snachts tegen kom op straat wandelend met 1 van zijn friesen die koliek heeft en vraag, staan ze nog steeds op de wei ? Als antwoord krijg ik, nee hoor ze staan in de stal. Ahum ja alleen snachts dus en hele dagen op de wei want ik zie ze de volgende dag weer staan.

Mijne staan de hele winter op zand of een stukje wei waar niet 1 sprietje meer op staat. Dat vinden sommige mensen zielig. Het is wel eens geweest dat iemand dan maar het hek naar de wei open heeft gezet want er staat toch genoeg gras denken ze dan....gelukkig op tijd gezien en er af gehaald. Zo iemand zou je toch even een paar rotschoppen willen geven ?

Ik heb ook even de PP presentatie gekeken.....ik word daar niet vrolijk van omdat ik het bij meerdere paarden zie ik ken. Ik denk zelf dat mijn fjord ook hard onderweg was toen ik hem kocht. Maar die is verkocht inmiddels en was op normaal gewicht. Eens kijken of ik er een duidelijke foto van heb.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:53

Toch denk ik ook dat er paarden zijn die zo gebouwd zijn.
Als het eerst niet zo was en dan ineens wel is het natuurlijk oppassen. Maar als er niets aan de hand is verder moet je ook niet onnodig bang worden.

CM_

Re: Spierbevangenheid, oorzaak foliehooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:16

Mijn schimmelmerrie heeft al zeker 10 jaar zo'n dikke manenkam, en is nu 16 en blakend gezond ;)
Oke wel zomereczeem ...
Dat zorgt in de zomer voor soms iets meer zwelling.
Maar sommige paarden zijn nu eenmaal zo gebouwd.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:05

Zammie schreef:
Tor gaat zo op de trailer, er worden foto's gemaakt om dingen te kunnen bepalen. Bloedtest voor IR kan nu nog niet, maar ik heb het idde dat er nu wel naar me geluisterd wordt en zij denkt heel goed mee. Heeft het paard ook laten lopen en zag dat dit zo inderdaad niet langer kan...

Het duurt nu al een week Zammie :(:)
Hoop dat je snel uitslagen en behandelingen krijgt!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:30

zammie...misschien is het toch verstandig je paarden te behandelen als zijnde IR paarden....als je dit al niet deed(ik schat je aardig verstandig in...)

Dus gewoon hooi...zeker niet onbeperkt...geen kuil/folie hooi,geen granen/muslies/biks....

als je bang bent dat ze tekort vit./min. binnenkrijgen kun je een dagelijks supplement geven door een beetje geweekte ongemelasseerde suikerbietpulp heen.

Paarden met IR kunnen prima functioneren als ze (hun baasje) zich aan een dieet houden van geringe koolhydraten en suikers(fructaan).....dus ook beperkte weidegang...

Voor mijn paard is helaas een dieet niet genoeg...zelfs met dieet komt hij in een crisis terecht van hoefbevangenheid...hij heeft ook last van een te trage schildklierwerking dus afvalstoffen worden moeilijk of te langzaam afgevoerd...
gelukig gaat hij met medicijnen goed(en strikt dieet)

Trouwens.mijn paard is nooit te dik geweest en heeft ook geen bergen 'fastfood' gehad...een uitzondering dus.

Vaak word toch wel de link gelegd van IR gevallen naar overgewicht en te koolhydraatrijk voer,granen e.d.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:51

Er is geen paard gebouwd met vetophopingen bij de manenkam en staart. Dit is totaal iets anders dan paarden die een uitgesproken nek hebben of een sterk getrainde nekspier of een gezwollen nek van de ZE. Dit moet je natuurlijk niet op 1 hoop gooien. ;)

Nog geen nieuws van Zammie....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:05

Geerke, maar kunnen dieren dan geen medicijnen krijgen hiervoor? Mensen worden toch ook behandeld met medicijnen als ze schildklierfunctie stoornissen hebben en niet genoeg insuline aanmaken?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:14

Kijk maar even naar de PP presentatie Russel, daar word verteld wat je er aan kunt doen en dat er ook medicijnen zijn. Vraag ik me alleen af waarom Cheyenne van Mirgino gestorven is, het kan dus blijkbaar ook te erg zijn of was het wat anders mirgino ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:16

Heel dat stuk afluisteren heb ik niet zo een zin in... :o

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:30

Perrokai schreef:
Kijk maar even naar de PP presentatie Russel, daar word verteld wat je er aan kunt doen en dat er ook medicijnen zijn. Vraag ik me alleen af waarom Cheyenne van Mirgino gestorven is, het kan dus blijkbaar ook te erg zijn of was het wat anders mirgino ?

bij Cheyenne waren de waardes 5 x zo hoog dan normaal en dan is het niet meer te behandelen
dan heeft het al teveel schade aangebracht.
als de waardes 2 of 3 x zo hoog waren geweest hadden ze het met suppl kunnen proberen terug te dringen
maar bij haar was dat niet mogelijk.
en omdat ze al 15 dagen op hete voeten stond was het hoefbeen gaan kantelen,waarschijnlijk als ze haar opde laatste dag nog een x op de foto hadden gezet had je dat kunnen zien,en ook de waardes van de IR waren hoger dan 8 dgn ervoor ook dat proces gaat door
het probleem bij Cheyenne was ook dat het acuut in zeer ernstige mate was

als ik terug denk in de tijd heeft ze 2 x tegen bevangen aan gestaan 1 ste x met het veulen en 2 jr geleden was ze onverklaarbaar kreupel aan beide voorbenen en niks op de foto`s te zien
na zo`n 10 weken liep ze weer goed en nooit geweten wat het was

in haar lichaam zat het niet echt goed meer, het werkte niet meer met elkaar,haar cellen waren kapot die namen niks meer op.

ze hebben echt overal aan gedacht en veel info via Eng gekregen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:47

russel schreef:
Geerke, maar kunnen dieren dan geen medicijnen krijgen hiervoor? Mensen worden toch ook behandeld met medicijnen als ze schildklierfunctie stoornissen hebben en niet genoeg insuline aanmaken?

ja hoor....mijn paard heeft al 4 jaar een schildklierhormoon dagelijks....voorheen was hij 2x per jaar hoefbevangen met inderdaad net als cheyenne onverklaarbare keupelheden en stijfheid....
nu hij dat schildklierhormoon heeft gaat hij goed,niet meer kreupel,niet meer bevangen,niet meer stijf....wel nog steeds dieet.

Ik ben er heilig van overtuigd dat schildklier en IR vaak samen gaan,maar er word nog onderzoek naar gedaan.
En ik denk dat levothyroxine vaak een uitkomst kan bieden voor IR paarden....het versnelt de stofwisseling zodat afval stoffen sneller worden afgevoerd.(maar wie ben ik.....ik kan alleen niet geloven dat mijn paard het enige paard is wat er mee geholpen is..)

Drie jaar geleden heb ik de dosering gehalveerd....na een week begon hij beurtelings zijn voorbenen te ontlasten,foute boel dus.
Toen weer terug naar de vorige dosering en hij ging na een week weer goed!
tot op de dag van vandaag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:21

Dat is mooi, maar volgens mij doen ze bij mensen steeds bloed afnemen om te bepalen of de dosering juist is, doen ze dat ook bij dieren zo?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:23

Helaas is Tormanda aan beide voorhoeven bevangen. Er zit een kleine kanteling bij beide.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:50

Oei, dat is minder goed nieuws

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:51

Heb je een goede smid al besteld? Die kan nu nog heel veel voor je doen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:53

Ja, mijn eigen hoefsmid heeft hier ervaring mee en komt morgen. Dit gebeurt ook weer in overleg met DA..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:54

Succes. Wat beroerd dat het allemaal zo moet gaan lopen.