Dwerggroei of zwak gestel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Re: Dwerggroei of zwak gestel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 23:41

wat een onwijs leuk ding is dit zeg! En dat die al zo goed opgeknapt is!! Petje af ;)

Super dat je dit gedaan hebt, en t beestje ziet er nu gelukkig uit!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 00:39

Nou als ik eerlijk ben zijn de verhoudingen niet helemaal goed hoor, zijn buik, en dat is echt niet alleen van het gras, is in verhouding erg vreemd ten opzichte van de rest van zijn iele lijfje. Zijn billetjes stellen al helemaal niet voor, en het hoofd, hmm ja, toch verrassend als je ziet wat er eerst te zien was.

Maar het paardje is niet echt in verhouding, kijk maar eens goed. Hoewel die slonzie vacht het niet echt gemakkelijk maakt om er doorheen te kijken. Kent niemand hem toevallig, ik zou wel eens willen weten wat de Falabella vvan hem is. Voor een mini Shetlander ziet hij er ook weer anders uit.

Ik weet het niet, echt niet.

Die akelge hoefjes ook, hoewel hij goed hard kan crossen op die rare voetjes. Geloof niet echt dat ze hem pijn doen.

Met zijn grote vriendin, de PRE Koningin, net samen buiten.
Afbeelding

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:37

Leuk om het zo op te zien kanppen. Het had zo een verhaal in de penny kunnen zijn. :D
Denk dat als zijn haar er af is dat er ook nog best eens een mooi sierlijk paardje onder zit. Zal de foto's in de gaten houden.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:06

Omdat er nu van die warme dagen zijn is het dan niet makkelijker om hem te scheren. Waarscheinlijk ook fijner voor hem. Denk niet dat hij nu nog makkelijk zelf uit de vacht komt omdat hij niet goed in zijn vel zat tijdens de rui is het dus niet gebeurd. Heb het zelf ook bij een jaarling die ziek is geweest en daarom moeilijk uit zijn haren komt. En zelfs op sommige plaatsen hellemaal niet.

vind hem wel opknappen. Meer levens lust zo te zien

Stekelvarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:56

Als eerste wat goed van je dat je het paardje meegenomen hebt. Echt, ik zou hetzelfde gedaan hebben. Hij ziet er stukken beter uit als in maart toen je hem kocht. Veel energieker en gelukkiger.

Ik denk zelf eigenlijk ook niet aan dwerggroei, maar gewoon aan verwaarlozing. Het feit dat hij een te groot hoofd heeft en klein lijfje kan zijn dat hij veel te mager is. Hij is achter gebleven, want voor een tweejarige ziet hij er erg iel uit. Omdat hij ook een enorm gebrek heeft aan vitaminen, verklaart ook zijn wintervacht. Hij heeft te weinig energie om zichzelf warm te houden (dit zie je ook vaak bij oudere paarden). Ik raad je ook af om zijn vacht nu al af te scheren, hierdoor zou hij nl ziek kunnen worden. Maar volgens mij heb je dit al gedaan? Wassen raad ik ook af, want hij heeft nog niet zo'n grote weerstand als je zegt dat hij ook erg hoestte eerst. Toch ziet zijn vacht en nog raar uit. De vacht vertelt veel over de gezondheid van je paardje. Zolang deze niet glad en glanzend is, voelt hij zich ook nog niet helemaal optimaal.

Ik zou gewoon langzaam alles opbouwen. Dus eerst beginnen met goede voeding zoals muesli en slobber (met veel vitaminen). Gras en hooi zal als ik jou was met mate geven. Daarna nogmaals een wormenkuurtje. Je kan zelf in zn gebit kijken of hij goed wisselt en hou goed in de gaten hoe hij eet (scheef/slijm). Daarna misschien zijn hoefjes laten doen. Het zal toch wel weken/maanden duren totdat je verbetering ziet. je zal ook zien dat de vacht vanzelf loslaat. Omdat hij deze in de zomer waarschijnlijk nog niet verloren heeft, kan je een scheut lijnzaad of zonnebloemolie door zijn brokken gooien elke dag. Daardoor verliest hij sneller zijn haren en krijgt hij ook een mooie glans terug. Super veel succes ermee!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:39

Stekelvarken schreef:
Toch ziet zijn vacht en nog raar uit. De vacht vertelt veel over de gezondheid van je paardje. Zolang deze niet glad en glanzend is, voelt hij zich ook nog niet helemaal optimaal.
Zou dan niet eerst de slechtere vacht eruit moeten groeien voor er een goede vacht onderuit komt? Ik heb geen idee hoe snel een zomervacht normaalgesproken groeit, met hoeveel milimeter per maand, maar ik kan me voorstellen dat het wel even nodig heeft voor zo'n beroerde vacht zich herstelt?

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:28

Ik heb net het hele verhaal gelezen en vind het echt geweldig. Ik vind het erg knap van je dat je hem echt de tijd geeft om zelf op te knappen en te verharen. Het is een HEEL ERG LEUK DING. :j

Lighttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:22

Als allereerst, helemaal geweldig dat je hem mee hebt genomen :j

Die foto's van Inge aan het longeren zijn zo schattig!!! (Ik ken Inge, zij is de moeder van een goede vriendin van mij :P)
Hij knapt erg op idd!! En als hij binnenkort niet veel meer verhaart zou ik hem toch een beetje scheren, anders heeft hij het straks zo warm!!

(Ik pb je trouwens over Granito...)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 18:44

Heej, wat is het uiteindelijk ook een kleine wereld !

Leuk, kom gerust eens een keer langs, dan kun je ze 'live' hier allemaal zien.
Zal weer eens wat plaatjes schieten van Tibor zijn 'crossmomenten' ofwel de malle 5 minuten. Gisteren heeft hij zo hard gerend dat ik dacht te zien dat hij ook echt enorm snel is geworden. Wel zo handig met die grote jongens erbij waar Tibor uiterst in geinteresseerd is. Tot nu toen haalt hij het steeds nèt op tijd onder het draad door.
Of zouden ze hem 'sparen'.

Zijn ligplekken zijn volledig behaard, en de plukken komen van hem af. Al zou je het nog niet zeggen want hij oogt nog gelijk. Maar het meeste zit los. Ik heb het idee dat er inderdaad een fraaie bruine pony onder zit.
Warm heeft hij het inderdaad, maar gelet op zijn zal aangemeten vrijheid kan hij overal heen, dus ook de wat koelere plekken.

Pb ontvangen... ;)

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:10

Super dat je hem mee hebt genomen, ik zou er ook geen weerstand aan hebben kunnen bieden.
Ik heb ooit eens een shetland pony gekocht die volgens mij dwerggroei had, ze had x achterbeentjes beentjes en ook haar voorbeentjes klopten niet, waren te kort. Wel had ze het lichaam van een gewone shet, maar een schattig hoofdje, heel fijntjes, grote ogen (ze heeft altijd een soort "veulenkoppie" gehad) en kleine oortjes, daar leek het bij alsof er een stukje afgehaald was.
Afbeelding
Ik heb haar niet meer, ze is onder valse voorwendselen meegenomen, en heb daar soms nog erge verdriet van.
Echt, doe dit paardje niet weg als het niet hoeft, hij is heel speciaal !
Overigens zit ik zelf ook met een verhaarprobleem bij een paar ponietjes (zie profiel).

Monica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:04

Wat super dat je hem zo goed verzorgd! :) Hij ziet er duidelijk al een stuk beter uit dan in het begin! +:)+
Ben wel benieuwd hoe het nu met hem gaat? :)

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:18

er zijn speciale kammen die perfect al die dikke haren eruit halen,paar maanden geleden er een gekocht bij de lidl en werkt goed op dikke shetvachten(net zoiets als de furminator alleen voor een fractie van het geld)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:00

Heb ook het topic gelezen
wat een schatje zeg en fijn dat jullie hem toch erbij genomen hebben !
Ik blijf dit volgen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:09

Ik heb net het hele topic doorgelezen, geweldig! Wat een heerlijk hummeltje is dat zeg! :D :+:

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 20:06

Nou daar is ie weer.
De Tiran. >;)

Met zijn 60 cm schofthoogte heeft hij zich nogal 'vrij ontwikkeld'. Rennen gaat hem erg goed af, dat moet ook wel als je af en toe tussen de jongens terecht komt. Maar ook uit het niets crost hij soms ineens rond, rollen in het zandbakje en gaan ! Hij is ook goed op de hoogte van het stalbeleid, in de rode emmertjes zitten de porties van iedereen. Daar hoef je ook alleen maar een beetje tegen te timmeren en ze gaan zomaar vanzelf open. :+ . Hapje van dit, hapje van dat. Tot zij komt.... :\ dan is het weer gedaan met de lol.

Handigste is als zij even de paarden halen is en je gewoon je gang kan gaan.

Altijd inspecteren in de schuur want daar staan de voertonnen. Heerlijk museli, bix en geplette haver, een en al feest Die zijn ook een fluitje van een cent want die hoeven alleen wat geduw van het scherpe neusje van deze 'Hororwietch'.
Ook is hij nogal 'geemancipeerd' en als je aan de beentjes zit kun je een heel rap gebitje verwachten. Niet eens is niet eens, en dat laat hij blijken ook. Hij heeft nu wel een paar keer geleerd te 'wijken voor de vlakke hand die of hoofdje raakt, of hoofdje stevig weghoudt'.

Zijn hoefjes groeien rap, maar hij blijft er maar ra :Y) raar uitzien. Alsof er echt iets niet klopt.
Een veel te dikke bolle buik, wat ook door het gras kan komen, maar die vacht is nogal verfromfraaid.
Hij is levendig genoeg, dat wel, crosst hier af en toe rondjes over het terrein, door de weitjes en hij kan overal onderdoor en weet duidelijk de weg. Wordt inmiddels ook getolereerd door de jongens maar leeft bijna volledig samen met haar.
Samen met de Koninginn. Genovesa, mijn oudere en lieve merrie.

Nou een pasfotootje dan.
Afbeelding

Zo zien we hem het meest. Hoofdje omlaag, eten, eten eten.
Alles zit er aan, alleen het is heel klein.

In elk geval is hij bruin ! Dat is nu wel zeker.

Zoek de verschillen...

Afbeelding

Het lijkt ook of zijn kontje ietsje ronder is. Zijn buikje in elk geval zeker wel ! :))

Afbeelding

Het was ook inderdaad een beetje te brutaal om dit te doen, toen hij eenmaal vlakbij stond te kijken naar Juicioso werd hij even later ook verwijderd, met zachte dwang. Eigenlijk vond Juicioso het wel een amusant ding, leuk speelgoed, maar Tibor was zo verstandig om geen spelletjes te gaan doen, of te laten doen met hem. Dus keurig, volgens het boekje, kauwend er weer kruipend uit. Heel onderdanig, wat ontvangen werd.

Heel verstandig Tibor, nog niet zo stoer doen bij de grote jongens.

Heb daar een 'film' fragmentje van, zal ik die ook plaatsen?
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 04-07-09 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:19

jeetje wat een leukerd zeg!! helemaal top dat je hem meegenomen hebt! denk dat hij het daar niet overleeft had als hij in die omstandigheden was blijven leven.

ja hijs idd bruin!! heeft hij nou ook dat aanstreepje wat je eerst dacht?? :D

groetjes!!!

Jaahhh Filmpje!! :D

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:41

stille lezer: Zoo! ik heb alle foto's gekeken (waren er nogal wat hahah) en hij ziet er echt heel goed uit!
Mooi hoofdje heeft hij!
Ik ben benieuwd hoe hij er uit ziet als hij helemaal uit zijn vacht is :D

groetjes!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:45

ik ben ook een stille meelezer, echt een leuke bijdehante pony, goed dat je hem neemt en er goed voor zorgt.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 20:57

Lief dat het zo goed wordt gevonden, en als ik de foto's van het begin zien en nu zie ik wel een heel verschil ja.
Arm klein kereltje, maar uh bij Tibor moet je meer denken aan 'zelfbediening'. :=
;)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:59

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:07

Wat een aandoenlijk ventje!
Mooie mannen heb je daar! Koningin en Tibor vormen een leuk stel.
Wat een geluk dat hij jou ontmoet heeft en jij nog een plekje over had om hem mee te nemen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:19

God, wat komt hij mooi bij zeg. Het wordt een plaatje.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:26

Heb je al eens een mestmonster laten onderzoeken op wormen?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:35

Hoe gaat het nu met die kleine stoere Tibor? hij is echt vreselijk aandoenlijk. Ik heb er geen plaats voor, maar ik denk dat ik anders ook zou zijn gevallen voor zo'n zielig ukkepukje. Gelukkig is hij goed opgeknapt. tja, een goed kosthuis zou mijn moeder zeggen. Maar inderdaad met aandacht, goede verzorging en voeding kom je een heel eind. En heerlijk ondeugend zoals hij omgaat met die stoere grote jongens. Volgens mij beleven jullie erg veel plezier aan die kleine man. Hij is bij jullie goed op zijn plaats volgens mij.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:13

tuurlijk willen wij het filmpje zien. :Y)

wat is hij vreselijk opgeknapt!
een kontje erop en zelfs al wat spiertjes zo te zien,geweldig. :(:)