Waarom proppen mensen toch vanalles in hun paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

petsboem

Re: Waarom proppen mensen toch vanalles in hun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:52

waar maak je je druk om?
Laat elkaar lekker in elkaars waarde, overal zit wel eens een gek tussen en dat heeft niet met 'tegenwoordig' te maken, vroeger zaten er ook al zotten tussen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 23:16

petsboem schreef:
waar maak je je druk om?
Laat elkaar lekker in elkaars waarde, overal zit wel eens een gek tussen en dat heeft niet met 'tegenwoordig' te maken, vroeger zaten er ook al zotten tussen.

Ik maak me er niet druk om. Ik vraag het me alleen af, waarom mensen dat doen. Dat ze er niet per direct dood aan gaan weet ik ook wel, maar waarom?

Als we ons nergens over af mogen vragen waarom kunnen we bokt wel opdoeken.

En over in elkaar waarde laten: jij je nooit verontwaardigd over asociaal weggedrag, over tbssers, over pedofielen, over hondenpoep op de stoep, over mensen die voordringen in de supermarkt enz enz enz?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 08:42

Vjestagirl schreef:
trustHim schreef:
ik heb trouwens wel eens een lickit geproeft en ken mensen die er dol op zijn

en nee er is geen nut aan om het ze te laten proeven, net zo goed als je kan twijfelen aan het nut van biks, suplementen, rijden etc etc etc

Van biks en suplementen is punt 1 bewezen dat ze een doel kunnen hebben, en 2 dat ze voor paarden zijn. Iets wat je van vleeswaren, zuurtjes enz toch niet echt kan zeggen.

Biks schijnt ook niet alles te zijn.
Ik vroeg me enkele jaren geleden steeds af waarom mijn paarden zo'n last hadden van tandsteen...bleek dus gewoon van de biks te komen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 08:48

Ik moet met die zooi niet eens aan komen bij die van mij Nagelbijten / Gniffelen Die eet alleen wortels en appels. Zelfs te oud brood gaat er soms niet in. Een enkele keer krijgt hij inderdaad een biertje tegen de spierpijn, maar dat komt niet vaak voor.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:19

Tommie krijgt voordroog en biks met meusli. Bij elkaar 1 kg hardvoer op een dag.
In de winter heb ik altijd winterwortels. Daar eet hij best wel wat van. In de zomer staat hij op de wei en daarnaast ook voordroog (minder) en hardvoer (minder).

Ik geef hem wel paardensnoepjes of een broodje. En ik moet toegeven dat hij in de zomer met mij wel eens een ijsje heeft gedeeld. Maar dat is niet de dagelijkse gang van zaken.

Ik vind dat je uitzondering mag maken. Maar je moet zeker oppassen met wat je doet.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:21

Omdat veel paardenartikelen redelijk duur zijn. En mijn paarden dol zijn op pepermuntjes, en mijn portemonnee ook. Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 17:37

L_ola schreef:
Omdat veel paardenartikelen redelijk duur zijn. En mijn paarden dol zijn op pepermuntjes, en mijn portemonnee ook. Knipoog

En dat het slecht is voor je paard, en een koliekoperatie niet goed is voor je portomonee boeit niet?

Daarbij kun je er ook voor kiezen om als beloning een stuk appel/wortel/mandarijn ofzo te geven? Kost nog minder.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:40

mijn merrie eet eigenlijk alleen maar paardenvoer. Een goede muesli als basis en daarbij kuilvoer en wortelen. Als snoepjes geef ik of een beetje van haar muesli of een paardensnoepje. 1 keer heb ik haar een pepermuntje gegeven maar dat vond ze niet lekker. Wel geef ik haar als ze buikpijn heeft kamillethee (dit vindt ze niet lekker dus dan gaat er een lepel honing door.
Als de paarden ergens een ontsteking hebben (wat gelukkig nog maar 1 keer is voorgekomen, een ontstoken tandje met het wisselen) dan krijgen de paarden wat groene klei over het voer heen om ze van binnenuit wat extra steun te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:25

Vjestagirl schreef:
L_ola schreef:

En dat het slecht is voor je paard, en een koliekoperatie niet goed is voor je portomonee boeit niet?

Daarbij kun je er ook voor kiezen om als beloning een stuk appel/wortel/mandarijn ofzo te geven? Kost nog minder.

Van pepermunt en veel suikerklontjes kunnen ze luchtzuigers worden. Het is mij uitgelegd dat als dat ze dan door hun mond lucht nemen dat dat een lekker gevoel geeft. Een paardenboertje vertelde mij dat, hij had een sportpony staan die luchtzuiger is geworden door al die troep en nu bij hem staat voor de handel. Hij krijgt niks meer van die bende en het is al wat beter geworden. Ik vind het wel aannemelijk.

Jammer dat mensen denken dat de herbivoren die daar staan, voor hun nu alleseters zijn geworden, net als hun honden. Ze niet begrijpen dat ze de darmbacteriën die zorgen voor de optimale vertering van hun voedsel volledig in de war worden geschopt en dat hun paard daar een voortdurende lichte buikpijn van kunnen hebben. Het hun hele stofwisseling beïnvloed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:03

russel schreef:
Van pepermunt en veel suikerklontjes kunnen ze luchtzuigers worden. Het is mij uitgelegd dat als dat ze dan door hun mond lucht nemen dat dat een lekker gevoel geeft. Een paardenboertje vertelde mij dat, hij had een sportpony staan die luchtzuiger is geworden door al die troep en nu bij hem staat voor de handel. Hij krijgt niks meer van die bende en het is al wat beter geworden. Ik vind het wel aannemelijk.

hij staat daar voor de handel he....denk dat verandering van omgeving al een hele hoop goeds heeft gedaan.
wie weet krijgt het dier nu eindelijk goed voer en genoeg afleiding...

suikerklontjes zijn voor in de thee en koffie en niet voor paarden!!!!

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:20

Groente en fruit geef ik wel aan mijn paarden, vooral mijn arabier is gek op paprika! Zie het probleem niet echt. Paarden in het wild fourageren ook overal en eten dan kruiden, bessen of blad en bast van bomen, naast het rantsoen van gras.
Etensresten van het avondeten gaan naar de kippen en geitjes..

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:01

Mijn paard krijgt gewoon hooi, basisbrok en muesli. Ook appel en wortel als wat "lekkers"Geen zooi verder. Soms ook nog wel eens ander fruit maar niet vaak

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:16

Mijn pony krijgt in de zomer wel eens een calippo of een solero.
Ook krijgt hij af en toe wel eens een groentje (die zachte eucalyptus snoepjes).
Of hij drinkt een slokje vruchtensap mee.
Dit is wel maar af en toe maar ik vind het best kunnen.
Verschillende soorten fruit krijgt hij wel regelmatig, mandarijntjes, druiven enz. Ja
Hij is 34 jaar oud en nog nooit ziek geweest.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:20

Mijn paard krijgt alleen biks/slobber/muesli, hooi, water en soms wortels/appels enzo. Soms pepermuntjes ook of een broodje die ik niet meer hoef.
Snoep geef ik haar nooit. Ik vind dat maar niks voor paarden.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 18:49

Aan een experiment met snoepje, pepermuntje, suikerklontje, wortel of appel kan ik me nog niet ergeren. En de waarom vraag kan ik alleen voor mijzelf beantwoorden: ik heb een schooipaard (heel fout, maar vindt het ook wel lieevvvv Clown .. ) dus alles wat ik eet, wilt hij ook proeven en mag hij ook proeven van mij Lachen
Dusja, hij krijgt ook wel eens iets "niet paardachtigs"... (wel verantwoorde dingen)

Maar waar ik me écht aan irriteer: het overmatig voeren van alle supplementen zónder dat sommige mensen weten waarom ze iets voeren. De paardendrogist speelt zo leuk in op alles. "Koud weer? Voer uw paard wat extra van deze vitamine en mineralenbrokjes..." En hoppa... er worden weer extra van die brokjes verkocht aan nietwetende paardeneigenaren dat een paard voldoende heeft aan goede brok met voldoende hooi. "Paarden in de winter veel in de stal? Verminder stijfheid door bijvoeren van dit supplement E en B met een snufje Z en een poedertje van deze kruiden... "... Nagelbijten / Gniffelen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 15:13

Ik ben ook niet zo een fan van alles te voeren wat niet in je paard hoort, helemaal als je je bedenkt dat een slokdarm van een paard maar zo dik is als je duim!! Verder moet iedereen het zelf weten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:59

ik heb zelf wel eens met patat er is altijd wel een dag per jaar dat ik patat een met mijn pony. het feit dat ze mee mag eten en ik haar voortrek voor de andere doet haar goed. het gaat niet om veel maar om het gevoel denk ik. Ook is zij een pony die regelmatig voer van me jat, vlees, pizza, alles als het maar van mij is geweest. Pakte vroeger ook mijn flesjes drinken af en kon er ook uit drinken. Bij mijn andere pony's heb ik dat totaal niet. Misschien komt dat omdat zij bij vorige eigenaar regelmatig kreeg wat de pot schafte, je vond dan de pony in de pot ipv de hond Tong uitsteken