Kunstofbeslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mellamoshan

Re: Kunstofbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:22

Jouv haar beslag is nog iets uitgesteld, eerst was het wat verlaat omdat dat beter uitkomt aangezien ze mee zou gaan naar de veluwe en een weekje weg.
Nu is dat niet eens meer zeker aangezien ze stokkreupel loopt...
Even afwachten hoe het er morgen uitziet...

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 21:52

scoxxx schreef:
Mmm, dat is al heel rap dus...

Ja best wel. Maar we hebben hem er net weer onder geplakt! Wel met de fohn omdat
anders het lijm te koud word als je het op de lipjes doet :P Er zijn nog 3 lipjes ontdekt die
los zitten dus die moeten morgen maar.

Balen dat Jouv kreupel is :(:) hoop dat ze er snel weer bovenop is!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:29

Dat ziet er verdomd netjes uit Nini-Roosje! *\o/* Wat prachtig! Ik ga deze foto's opslaan in mijn eigen hoeven-logboekje onder het kopje "goed voorbeeld". Hier leer ik veel van!
Een vrouwelijke hoefsmid? Zeldzaam goed hier op deze foto's!
Kan je me de naam van deze smid PB-en? En in welk gebied werkt ze?

Wil je ook een keertje foto's plaatsen hoe de ijzers eruit zien na 7 a 8 weken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:54

scoxxx schreef:
Dat ziet er verdomd netjes uit Nini-Roosje! *\o/* Wat prachtig! Ik ga deze foto's opslaan in mijn eigen hoeven-logboekje onder het kopje "goed voorbeeld". Hier leer ik veel van!
Een vrouwelijke hoefsmid? Zeldzaam goed hier op deze foto's!
Kan je me de naam van deze smid PB-en? En in welk gebied werkt ze?

Wil je ook een keertje foto's plaatsen hoe de ijzers eruit zien na 7 a 8 weken?

ja zeker een vrouwelijkehoef smid :) en een supergoede idd ook nog (paard liep altijd kreupel toen de HS geweest was maar sind ik haar heb heeft hij geen stap kreupel meer gelopen! )

ik zal binnenkort er weer eens foto's van maken ze zitten er nu ong. 2 weken onder. De naam zal ik je zo pb-en. hoever ze gaat om te bekappen en te beslaan weet ik niet. Ze komt iig uit eindhoven. en als je wil heb ik nog wel meer foto's !

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 13:29

Mijn paard is vandaag 2 schoenen verloren -O- helaas ook nog de achtersten. Zijn achterhoeven zijn te kort en de grond is nu weer bevroren, echt balen! Moet de hoefsmid maar bellen en vragen of er andere opties zijn.. dat bij geplak is ook niets aan.. Verder loopt hij wel heel goed op kunstof! Dus zou er wel kunstof beslag onder genagelt willen hebben.

Is kunstof beslag wel geschikt voor brokkelhoeven als je ze gaat plakken?

Mooie foto's nini_roosje, ziet er goed uit!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 17:41

De 2 voorsten zijn er ook af.. niet echt handig dus. Nu staat me paard weer op blote voeten. Moet hij maar op rust en het kunstof beslag bewaren zodat dat over een tijdje er onder geslagen kan worden. Als iemand nog andere opties weet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:42

Glossi schreef:
De 2 voorsten zijn er ook af.. niet echt handig dus. Nu staat me paard weer op blote voeten. Moet hij maar op rust en het kunstof beslag bewaren zodat dat over een tijdje er onder geslagen kan worden. Als iemand nog andere opties weet..

verveelend zeg..

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:20

donderdag staat jouv ook op kunststof! :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:51

Ik ben vandaag bij mellamoshan geweest voor Jouv.
Het was voor mij de eerste keer dat ik kunststof gebruikt heb.
Irl vond ik het netter zitten dan op de foto, ga er van uit dat dat door mijn belabberde foto kwaliteiten komt :+ .
Voor zitten maar 2 lippen omdat ik bij de eerste de lip helemaal stuk sloeg op zo'n manier dat ik de rest er niet uit kreeg om er een nieuwe in te zetten. Al doende leert men, even met een nylon hamer aan tikken loop je dat risico minder dan met je smeed hamer ;). Ik heb ze zoals de bedoeling is flink ruim gehouden.
Opbouwend commentaar mag uiteraard :).

Alle 4
Afbeelding
Nog maals alle 4
Afbeelding
Achter
Afbeelding

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:54

Heeey van wie zijn die mooie benen?! :Y)

Doe je snel zeg!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:11

Bij mijn paard kan ik de takken niet zover laten uitsteken bij de voorhoeven. Dan gaat hij er in de wei met spelen met zijn achterhoeven op staan :=
De Dynamix (geprobeerd in 2007) waren voor mijn paard helemaal geen succes. Gingen draaien onder de voeten of de nagels zaten er half uit omdat hij dus met achter op de takken van voor was gaan staan.
In 2008 de Hippoflex geprobeerd en dat is super bevallen. Zowel ik als mijn smid waren hier veel blijer mee. Heeft er 9 weken onder gezeten zonder dat er iets gedraaid of afgetrapt is. Bij de Dynamix moest er in 6 weken tijd 3 of 4x een hoefsmid het 1 en ander corrigeren. Met de HF dus helemaal geen problemen gehad.

Heb van de week voor een heel seizoen Hippoflex binnen gekregen. Bliksem gaat voor het eerst rondom op beslag, ben erg benieuwd!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 18:07

Dennis, heb je je paard er niet heel erg ruim op staan? Zou best bang zijn als ze het er dan onder vandaan trappen. Volgens mij bedoelen ze met kunstof er ruim op zetten kwa breedte, niet in de lengte? Ben benieuwt hoe je paard er mee gaat lopen :D Zal vanavond eens nadenken wat ik zal doen.. mischien dat ik de smid toch maar moet over halen om toch het kunstof eronder te slaan. Denk dat hij het gaat weigeren.. maar goed eerst maar even bellen.

Djilan, ben ook benieuwt! Hoop mijn paard over een tijdje ook op hippoflex te zetten :D Vind het alleen wel jammer dat het nog niet met wedstrijden mag (iig met de ijslanders niet) anders had ik mijn andere er ook op willen zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:40

Glossi schreef:
Dennis, heb je je paard er niet heel erg ruim op staan? Zou best bang zijn als ze het er dan onder vandaan trappen. Volgens mij bedoelen ze met kunstof er ruim op zetten kwa breedte, niet in de lengte? Ben benieuwt hoe je paard er mee gaat lopen :D Zal vanavond eens nadenken wat ik zal doen.. mischien dat ik de smid toch maar moet over halen om toch het kunstof eronder te slaan. Denk dat hij het gaat weigeren.. maar goed eerst maar even bellen.

Djilan, ben ook benieuwt! Hoop mijn paard over een tijdje ook op hippoflex te zetten :D Vind het alleen wel jammer dat het nog niet met wedstrijden mag (iig met de ijslanders niet) anders had ik mijn andere er ook op willen zetten.

maar als je smid die je nu heb weigerd het te doen kun je toch een andere probeeren ? of is bij jou in de regio het erg moeilijk goede smids te vinden ?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:53

Het is mijn paard niet ;).
Ik heb de takken niet veel langer gelaten dan bij gewoon beslag, wel kwa breedte wat ruimer.
IJzerwerpers wil ik wel krapper er op zetten. Dit paard heb ik vandaag voor het eerst beslagen, en voor het eerst met kunststof gewerkt. Paard is als het goed is geen ijzerwerper dus ik ga er van uit dat het mooi blijft zitten. Mocht dat niet gebeuren stap ik in de auto om de boel toch krapper er onder te zetten.

Ik ga binnenkort Marathons bestellen om te kijken of het wat voor mijn eigen pony's is. De easywalkers zijn nl veel te groot voor mijn pony's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:01

Dennis schreef:
Het is mijn paard niet ;).
Ik heb de takken niet veel langer gelaten dan bij gewoon beslag, wel kwa breedte wat ruimer.
IJzerwerpers wil ik wel krapper er op zetten. Dit paard heb ik vandaag voor het eerst beslagen, en voor het eerst met kunststof gewerkt. Paard is als het goed is geen ijzerwerper dus ik ga er van uit dat het mooi blijft zitten. Mocht dat niet gebeuren stap ik in de auto om de boel toch krapper er onder te zetten.

Ik ga binnenkort Marathons bestellen om te kijken of het wat voor mijn eigen pony's is. De easywalkers zijn nl veel te groot voor mijn pony's.

die hebben ze toch ook in kleine maatjes ? of EW niet ?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:08

Ze hebben ze wel kleiner, maar niet klein genoeg. De kleinste maat is ongeveer vergelijkbaar met de 4x0 van mustad (gewoon ijzer) en mijn pony's staan op 7x0, dus nog 3 gewone ijzermaten kleiner ;).
De kleinste EW is 110 mm doorsnee, mijn pony met de grootste voeten heeft een doorsnee van ong 100mm(voor, achter smaller, die zou er misschien net alleen voor op kunnen). Pony met de kleinste voeten maar 90 voor en ong 75 achter.

Marathons is het kleinste kunststof beslag wat ik tot nu toe heb kunnen vinden.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:48

heb gister een buitenritje gemaakt, ze liep gelukkig erg goed. Ietwat stijf maar totaal niet meer kreupel.

Tot nu toe bevallen ze goed! ga vandaag weer een buitenritje maken. Ze loopt er ongeveer op zoals ze blootvoets ook zou doen, alleen niet meer gevoelig. Ze durft nu lekker te draven ook op het harde, hetgeen ze voorheen toch wat voorzichtig deed.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:59

Goedzo, fijn dat het bevalt :). Ben erg benieuwd hoe ze zich houden als het er langer onder zit.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 16:25

Vandaag weer een buitenritje gemaakt alleen toen we terugkwamen nog even haar hoeven uitgekrabt (zat nogal wat bagger in) zag ik dat alle 4 maar met name voor wat speling tussen zat. Niet heel ernstig nog...

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 19:57

Citaat:
maar als je smid die je nu heb weigerd het te doen kun je toch een andere probeeren ? of is bij jou in de regio het erg moeilijk goede smids te vinden ?

Vast wel, maar moet zeggen dat die van ons ook erg goed is. Hij wil mijn paard niet beslaan omdat dat heel moeilijk gaat worden. Ik weet het niet zo goed uit te leggen maar op een of andere manier slaan alle hoefsmeden die we tot nu toe gehad hebben de nagels bij mijn paard in het leven. Mijn smid kent de hoeven van mijn paard en weet dat dit een moeilijk klusje is en wanneer hij wel of niet een nagel er in kan slaan. Hij heeft op dit moment ook iets korte hoeven dus denk dat ik nog maar even moet wachten. Heb de smid nog niet gebeld. We hebben een potje lijm opgestuurd gekregen en ga een poging doen volgende weekend de schoenen er weer onder te plakken.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:30

mellamoshan schreef:
Vandaag weer een buitenritje gemaakt alleen toen we terugkwamen nog even haar hoeven uitgekrabt (zat nogal wat bagger in) zag ik dat alle 4 maar met name voor wat speling tussen zat. Niet heel ernstig nog...

Speling in de vorm van "nagels zitten los(ser)"? Zo ja, dan komt dit omdat de nagels door de smid niet diep genoeg in het ijzertje geslagen zijn. Er is speciaal gereedschap op de markt om dit te voorkomen. Sommige smeden hebben een ander handige oplossing gevonden voor dit fenomeen en slaan de nagels er dieper in mbv een onderkappertje bijv.

http://www.easywalker.at/index.php?opti ... 33&lang=de
Op pagina 8 foto's van hetgeen ik bedoel ;-)

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 08:44

Die had ze mee en de nagels zaten er dus als het goed is wel ver genoeg in. Ik zal vanavond nog eens kijken als ik het niet vergeet want heb ook les vanaaf. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 07:36

oke naja vreemd...

en er staan nieuwe foto's bij het wiki artikel over kunstof beslag :) (noble's voetjes staan er nou :) )

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:38

Het beslag gaat niet losser zitten dus miss hoort het wel zo omdat ze ook wat verder voor in de hoef genageld zijn dan bij normale ijzers toch?

mijn theorie althans :Y)

Ik zal van het weekend eens foto's maken, dan zitten ze er anderhalve week onder.