Chronische (huid) onstekingen witte benen: wie helpt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

Re: Chronische (huid) onstekingen witte benen: wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:03

Ariebren schreef:
De éne schrijver spreekt de andere schrijver tegen.

UV straling kan niet, de zon staat sinds begin oktober al te laag.
Al ga je de hele dag in de zon zitten, bruin wordt je niet meer.
Typisch een eigenschap van het klimaat in Belgie en Nederland.

Iedereen heeft het over plekjes en korsten, dus dat is één of andere vorm van mok.
Mok is een verzamelnaam voor diverse huid problemen op het paardenbeen.

Mok kan naar binnen slaan en een infectie in het been geven.
Het been wordt dik vanaf de koot en als het tegenzit tot aan de hak en zelfs hoger.
Dit is een infectie die een hele stevige anti biotica behandeling nodig heeft.
En dan ook een behandeling van ongeveer 10 dagen, en soms langer.

Daarnaast moeten de zgn mokplekken op de kootholte heel goed behandeld worden.
Kreeg een tip om deze plekken te bestralen met een gezichts bruiner.
UV dood bacterien en zal dus de huidontsteking genezen.

De dierenarts heeft bij mijn paard mok 100% uitgesloten. Knipoog Antibiotica heeft trouwens bij mijn paard ook geen effect

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 19:19

Nou vandaag weer een vorm van actie ondernomen.
Alle strooisel uit de stal, helemaal ontsmet.
Daarna een ander merk erin.
We hadden vlas en/of Rapsodie.
We gaan nu Hemparade proberen.
Ik verwacht geen wonderen, maar we proberen dit eerst maar eens.
Kijken over een paar weken hoe het dan is.
Op dit moment gaat het redelijk met hem, hij is iig niet kreupel meer.
Hij krijgt geen medicijnen en ik smeer niks.
De huid is aardig rustig.
Het been is nog dik, maar niet alarmerend.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:45

ik ben het type wat dan toch zou proberen om te kijken of er verberering optreed bij het gebruik van drainagecompositum of een probiotica....

ariebren:
ik denk dat als ik de hele dag in de zon ga zitten ik er behoorlijk verbrand weer uitkom Knipoog

zouden jullie dit willen lezen?:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Porphyria_cutanea_tarda

het is iets wat bij paarden ook wel voorkomt en het is erfelijk....

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:05

@ TS: als het niet al gedaan is, laat dan je da. een nieuw kweekje maken om expliciet op pseudomonas te testen. Dat doen ze niet standaard, dat vind je alleen als je er gericht naar zoekt.
Zie ook het verhaal van mijn stalgenootje: ARIEKOOS @ [MD] centraal topic over mok

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:14

ellepel schreef:
ik ben het type wat dan toch zou proberen om te kijken of er verberering optreed bij het gebruik van drainagecompositum of een probiotica....

Twee paarden bij mij op stal kregen ook mokachtige verschijnselen van een weide met veel klaver. Gesmeerd met van alles maar beter werd het niet. Toen drainagecompositum geprobeerd en de plekken zijn inmiddels genezen.
Zeker omdat je paard ook veel medicijnen heeft gehad kan het geen kwaad de lever te helpen met de afvoer van de afvalstoffen.
Probiotica is ook een goed idee omdat de darmflora een flinke opdonder heeft geha dvan o.a de antibiotica.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 23:35

Zeer bedankt allemaal weer voor het meedenken en de suggesties!
Ik zal alles doorlezen, navragen en afwegen of ik toch niet zo'n drainage kuur moet doen (hoor nu toch wel heel veel goeie verhalen daarover)

Super!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:59

misschien een hele gekke gedachte gang maar bij sommige om mij heen zie ik iets verband.
zeker als je de link van ellepel erbij haalt.
er staat een stukje over hormonen in.
nu is het dat bij mijn merrie de problemen begonnen tegelijk met ernstige! hormoon problemen.
de tinker die verbrande [zou door schimmel in het gras komen] kreeg het net na het veulenen.
klinkt dit mensen bekend?

ik weet het echt niet hoor maar ik loop hier al langer over te denken Bloos

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:48

ellepel schreef:

ariebren:
ik denk dat als ik de hele dag in de zon ga zitten ik er behoorlijk verbrand weer uitkom Knipoog

zouden jullie dit willen lezen?:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Porphyria_cutanea_tarda

het is iets wat bij paarden ook wel voorkomt en het is erfelijk....

Mijn paard heeft een kuur drainagecompositum gehad en krijgt nu probiotica. Het is wel rustig, maar wordt niet minder. De benen werden wel mooi dun van de drainagecompositum Knipoog

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:30

Hoi Franka-vosje!

Hier weer een update!

Bij Jolene zijn haar benen nu erg rustig gisteren haar benen gewassen met groene zeep (was erg ranzig geworden na twee dagen sudo creme en een drassige bosrit).
Ik heb ze de laatste weken niet meer gewassen, en ik zag dat de korsten los begonnen te zitten.
Het was niet te geloven de korsten zijn nu voor 75 % verdwenen OK dan! , haar benen zijn nu ook weer wat dunner en zien er rustig uit.
Gaat dus de goede kant op al had ik niet verwacht dat het zo snel zou gaan.

( Jolene krijgt ook Drainage compositum en Probioforte)

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 17:12

Super Alice! Bedankt. Hopen dat het zo goed blijft gaan!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:17

drainage werkt inderdaad heel goed tegen dikke benen of stalbenen.

even voor de geinterreseerden:

http://www.completerider.com/pasterndermatitis.htm

is wel in het engels.
nog een artikel:
http://evergreenholisticvet.com/Documen ... gazine.pdf

maar dit geld dan dus niet voor dieren waar echt duidelijk is dat UV de veroorzaker is.
dit artikel gaat over de zwaardere types paarden,maar ik heb al andere artikelen gelezen dat het ook wel bij andere paardenrassen voorkomt.

bij google kun je intypen pastern dermatitis en als je dan op afbeeldingen klikt krijg je heel veel foto's te zien

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 22:18

Bedankt voor de links. Super bedankt dat je dat allemaal hebt uitgezocht!

Wat ik wel weer opmerkelijk vind is dat beide stukjes elkaar toch op sommige punten tegenspreken.
Ik vind de eerste voor mijn geval het meest kloppend.
Niet erg bemoedigend, maar wel duidelijk. En zeer herkenbaar. Alleen de foto's herken ik niet en het gaat natuurlijk ook niet om shires. Maar verder is het allemaal waar.

Hoe dan ook: de drainage compositum is besteld Bloos

En die afbeeldingen als je googelt: onze avatars staan daar ook bij Nagelbijten / Gniffelen

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:56

Hoi Franka

Ik heb voor mijnmerrie ook eea in huis gehaald om het van binnen te gaan bestrijden. Waaronder dus ook de drainage compositum. Heb het net binnen. Ik hoop dat dit mij en mij merrie een eind op weg helpt. We zullen zien.
Wel handig om andere verhalen te lezen. Met het een kun je wat en het ander niet. Lijkt er dan soms ook niet op.
Maar meer ervaringen kunnen je helpen.

marielle76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:06

Uv straling kan een oorzaak zijn aangezien er een nieuwe ziekte zich aan het ontwikkelen is die eerst allaan bij koeien voorkomt en door een schimmel in het gras aan het paard gegeven wordt; maar ook problemen met de lever en de nieren zijn een mogelijkheid.Ik heb inmiddels dit jaar meerdere paarden behandeld en mocht je meer willen weten kun je me een pb sturen natuurlijk.
heel veel sterkte alvats met het paard ik weet dat het heel moeilijk is om je paard zo te wien lijden.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:45

Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen, maar na de eerste pagina's zie ik al heel veel bekends....

Mijn merrie loopt al 2,5 jaar met 'mok' die niet opgelost kan worden en niet logisch reageert op de normale behandelingen.
Zit alleen op de witte benen, benen worden heel dik en pijnlijk. Incidenteel loopt ze er kreupel mee. Ze is er uiteindelijk mee opgenomen in Wapenveld. Daar kregen ze het onder controle maar niet weg.

Wij zijn nu experimenteel met een hormoonbehandeling bezig die aan lijkt te slaan Lachen

Bellasdodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:37

vaak krijgen paarden aan de witte benen, plekken en worden ze dik.. ik merk bij mijn eigen paard dat als ze dit heeft dat er dan veel eiwitten in het voer zitten.. dus kan zijn in het gras maar ook in kuil of hooi of brok.. vooral paarden die last hebben van zonnebrand die hebben last van de eiwitten.. mijn paard krijgt nu standaart muesli van equifirst. die zijn als een volledig voer en te verkrijgen in basis en sport enz..

voor de mok gebruik ik een spul van dierenarts op basis van pretnison.. is niet echt lekker spul om te gebruiken maar werkt wel heel goed.. weet de naam ff niet zo snel, kan wel opzoeken als je wilt..

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:02

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 00:39

Ja.
Je DA laten bepalen wat de oorzaak is en die behandelen.
Niet zelf gaan dokteren.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:16

Hoi Franka, ik heb niet alle bladzijden van het topic gelezen, maar heb je al eens bloed laten nemen? Photodermatitis kan ook wijzen op lever- of nierproblemen, is dat al uitgesloten?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 11:24

Ja, dat is gedaan. En het is uitgesloten dat daar de oorzaak ligt.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:39

mariska32 schreef:
misschien een hele gekke gedachte gang maar bij sommige om mij heen zie ik iets verband.
zeker als je de link van ellepel erbij haalt.
er staat een stukje over hormonen in.
nu is het dat bij mijn merrie de problemen begonnen tegelijk met ernstige! hormoon problemen.
de tinker die verbrande [zou door schimmel in het gras komen] kreeg het net na het veulenen.
klinkt dit mensen bekend?

ik weet het echt niet hoor maar ik loop hier al langer over te denken Bloos

Dit vind ik heel interessant Ja

Mijn merrie hebben we dus na zeer lange en ernstige mokproblemen laten dekken. Toen we de mok enigzins onder controle hadden, bleef ze ziek worden omdat de weerstand door alle medicatie volledig afgebroken was.
Één van de veeartsen heeft toen geroepen "Het is nooit wetenschappelijk bewezen, maar sommigen knappen onwijs op van laten dekken" Even getwijfeld en het er toen maar op gewaagd, je weet het niet ten slotte en doorgaan zoals we bezig waren, was iig geen oplossing.
Met 2,5 maand dracht, was de mok volledig verdwenen en bleef het ook weg de rest van de dracht, omstandigheden waren verder precies hetzelfde als ten tijde van de ernstige mok. Toen het veulen 5 weken oud was, kwam de mok weer behoorlijk heftig terug en weer kregen we het heel slecht onder controle en al helemaal niet weg.
Ik ben toen na overleg met verschillende veeartsen gestart met regumate geven, de hormoonspiegel was immers het enige dat anders was tijdens de dracht. Alle veeartsen zeiden "Ik heb er nog nooit van gehoord, maar probeer het maar en we horen graag het resultaat"
Tja we zijn er nog niet, maar het lijkt heel positief! De benen zijn met geen enkel ander middel (buiten de dracht Clown) zo rustig geweest en knappen eigenlijk alleen maar verder op Pling

Als meer mensen een dergelijke ervaring hier mee hebben, hoor ik dat graag Ja Mijn veearts is daar ook erg in geïnteresseerd Lachen

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:33

richtje,ik ben blij dat ik dan niet als enige met die gedachte loopt.
helaas kan ik mijn ervaring niet verder met je delen omdat mijn merrie zulke ernstige hormoon problemen kreeg dat regumate niets uithaalde,zelfs de dubbele dosering niet. Boos!
de merrie die ik beschrijf leeft inmiddels ook niet meer....

ik weet wel dat de drachtige merrie het net na het veulenen kreeg [verandering hormoon huishouding] en een aantal weken nadien opknapte.
bij die werd het op schimmel gehouden maar ik weet het niet.
pb haar anders eens,whitney hier op bokt. Knipoog

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:35

Ik heb nog even het topic wat verder doorgelezen en zal nog wat antwoorden geven, voor zover je daar nog iets aan hebt Lachen

De merrie waar het hier om gaat, krijgt op dit moment pavo-brok. Voorheen kreeg ze ander brok dat ze slecht at, op pavo-brok lijkt de mok eerder beter dan slechter te gaan, voor zover het wat doet.

Wel of niet op gras lopen, maakt voor haar geen verschil. Wel of niet in aanraking komen met vocht ook niet overigens.
Ze staat op houtkrullen als ze op stal staat.

Er is een bloedonderzoek gedaan, daar kwam niets zorgwekkends uit. Als je daar nog interesse in hebt, kan ik de uitslag er wel even bij zoeken!

Andere paarden op stal hebben overigens nergens last van in mijn geval Lachen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:37

mariska32 schreef:
richtje,ik ben blij dat ik dan niet als enige met die gedachte loopt.
helaas kan ik mijn ervaring niet verder met je delen omdat mijn merrie zulke ernstige hormoon problemen kreeg dat regumate niets uithaalde,zelfs de dubbele dosering niet. Boos!
de merrie die ik beschrijf leeft inmiddels ook niet meer....

ik weet wel dat de drachtige merrie het net na het veulenen kreeg [verandering hormoon huishouding] en een aantal weken nadien opknapte.
bij die werd het op schimmel gehouden maar ik weet het niet.
pb haar anders eens,whitney hier op bokt. Knipoog

Rot dat dat niet hielp en dat ze er niet meer is Ach gut

Maar dan lijkt er in sommige gevallen dus wel degelijk een verband te zitten. Ik zal haar wel eens pben inderdaad Lachen Zal het ook eens aan mijn veearts voorleggen nog! Die wilde er sowieso een artikel over gaan schrijven Ja

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:39

laat je de uitslag weten? Knipoog