[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:54

tass:

staat de fjord nog op dat grasland?
ziet er namelijk heel erg slecht uit dat land.....
bemesten jullie daar ook en zo ja met wat?

wat voer jij en is er wel eens bloedonderzoek gedaan?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 07-10-08 07:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:56

Myour schreef:
Mijne niet meer en staat al meer dan een week zonder deken! Kan zomereczeem trouwens ook komen door een stofwisselingsprobleem? Volgens m'n hoefsmid heeft mijn paard daar tussen maart/mei veel last van gehad (uitte zich vooral in de hoeven, hij blijkt drie hoefzweren gehad te hebben en tegen hoefbevangenheid aan te hebben gezeten). Arm paardje..

nog sterker...ik denk dat dat hetzelfde is.
zomereczeem IS een stofwisselings probleem, een imuunprobleem.
alles werkt niet zoals het moet en daardoor reageerd je paard op de vliegjes en andere dingen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:57

indi staat sinds gister ook op stal (helaas :@) maar heeft niet geschuurd. ze hebben ook haar deken er af gehaald.
ik had gister geen tijd, maar ga toch vandaag even vragen wat de plannen zijn, want ik wil indi niet de hele winter op stal hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:00

Komen ze ook overdag dan niet op het land ?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:02

nee :s ik weet ook niet wat nu weer de reden is hoor... normaal staat indi 24/7 op t land, ook in de winter in een midderpoel, maar dat heb ik liever dan in dat kleine donkere stalletje waar ze nu in staat. 1 voordeel: roos staat nu niet meer te weven. die denkt natuurlijk ook: eindelijk niet meer alleen!

(roos staat swinters 24/7 op stal en komt niet eens haar stal uit dan! wordt niks mee gedaan... :s )

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:15

weeralarm!!!!
dit worden geen fijne dagen voor onze eczemers. Warm, erg vochtig, weinig wind......
Ik heb Kinke vanmorgen maar flink met anti-vlieg gesprayd. Ik heb het ook op haar eczeemdeken gedaan.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:38

ellepel schreef:
fresco schreef:
Zou iemand mij kunnen adviseren voor ik er een DA bij haal?
Heb 2 pony's staan, ze schuren de hele zomer niet en sinds 3 weken staan ze met dek op en zodra het dek afgaat worden ze helemaal gek van de jeuk!
Paarden zijn schoon van wormen (wormonderzoek laten doen), hebben nieuwe dekens op, zijn onderhand geschoren, dus geen luizen en hebben geen enkel teken van plekjes oid.
Ze glimmen als een spiegeltje en hebben verder nergens last van.
Wat zou dit kunnen zijn?
Zou het middel darmflora balans van Bloem een optie zijn om eens te geven en te kijken of het beter gaat?

wat voer jij?
hebben ze niet gewoon kriebel van losse haren vanwege het verharen nu?
zonder deken kunnen ze dan lekker even schuren natuurlijk..

en die nieuwe dekens..misschien ligt het daaraan?
ademen ze wel goed,zijn ze niet te dik?

Ik voer hooi wat uit grote ronde balen komt, direct van ons eigen land.
Ze hebben geen last van losse haren want ik heb ze al geschoren.
De dekens zijn ademend en 200 gram, dat moet volgens mij wel kunnen.
Gisteren was het naar mijn inziens wel beter, ze jeukte toen het dek af ging maar toen ze dat eenmaal had gedaan, was het goed!
Misschien kan het zijn dat het nu onderhand aangeleerd gedrag is.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:00

Mijn paarden jeuken ook wel als de deken eraf gaat hoor. Maar dat is meestal na een kwartiertje wel over. Weet ook niet waar dat door komt. Mn niet excemer doet het ook.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:32

Tis hier bewolkt en kouder dan ze hadden voorspeld. Vannochtend stralende blauwe hemel met zon maar die is nu alweer uren verdwenen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:53

mijne had tog welweer wat geschuurd had deken gister niet opgedaan buiten. vandaag weer wel maar hij heeft nu ook jeuk door al die losse haren

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:54

aisie: Door de Rambo deken werd het beter Lachen Maar kan het wel een proberen Ja

ellepel: Bedoel je dat land op die foto van haar hoofd je? Met de deken op?
Jah daar staat ze nog Ja. Ze worden daar steeds op 3 stukken wei gezet. Dat veranderd steeds.
Maar is nu meer blub....
Er is geen bloed onderzoek gedaan. Ze krijgt van mij Pavo koeken bij, dat had ik als advies gekregen van iemand.

Ze staat dag en nacht buiten in de zomer...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:59

ellepel schreef:
Myour schreef:
Mijne niet meer en staat al meer dan een week zonder deken! Kan zomereczeem trouwens ook komen door een stofwisselingsprobleem? Volgens m'n hoefsmid heeft mijn paard daar tussen maart/mei veel last van gehad (uitte zich vooral in de hoeven, hij blijkt drie hoefzweren gehad te hebben en tegen hoefbevangenheid aan te hebben gezeten). Arm paardje..

nog sterker...ik denk dat dat hetzelfde is.
zomereczeem IS een stofwisselings probleem, een imuunprobleem.
alles werkt niet zoals het moet en daardoor reageerd je paard op de vliegjes en andere dingen

M'n hoefsmid zei dat dit probleem nu enkele maanden al over is.. dus ik heb ook gewoon kans dat ie volgend jaar niet eens meer last heeft van ZE?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:04

ellepel schreef:
guanacotje schreef:
Ik wilde eigenlijk een nieuw topic openen, maar ik ging er van uit dat die toch gesloten zou worden. Daarom post ik het maar hier, in de hoop dat er reactie op komt Lachen

Ik heb een haflinger merrie, die sinds kort is beginnen schuren. Het is begonnen ongeveer een 2-3 weken nadat ze gedekt is (ze is ook meteen drachtig geraakt). Daarom vermoed ik dat die 2 dingen op een of andere manier aan elkaar gerelateerd zijn.
Verder ben ik er vrij tot heel zeker van dat het niks met zomereczeem te maken heeft, aangezien ze hiervoor nooit heeft geschuurd, en een dikke bos maken van 1m lang had. Verder schuurt ze net zo hard/vaak als het regent, terwijl die rotvliegjes dan niet voorkomen.
Zijn er nog mensen die dit kennen? Gaat het over na de dracht? Kan ik er iets tegen doen?

Alvast bedankt om dit te lezen Lachen

ook al regent het daarom kunnen ze nog wel geprikt worden he?
en een allergisch paard is gevoelig voor 1 prik Knipoog

ben je anders gan voeren nu ze zwanger is?
rijd je minder?

Voor een allergisch paard klopt dat inderdaad, maar ik begrijp niet goed waarom ze nu allergisch zou zijn,en dat de afgelopen 7 jaar niet is geweest...
Mijn vorige pony had erg veel last van eczeem, en dit lijkt er in niks op. Het is ook enkel haar manenkam, aan haar staart heeft ze nergens last van.
Ik ben niet anders gaan voeren, en ze loopt nog steeds even veel als ervoor.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:06

Myour schreef:

Zomereczeem en hoefbevangenheid zijn beide een stofwisselingsprobleem.
Verkeerde voeding, niet al te fijne darmflora, teveel of teweinig goeie nutrienten enz. enz.

Even offtopic:
Ik schrik behoorlijk van je hoevenverhaal Bloos!
Heb jij een traditionele of een natuurlijke bekapper?
Zoiets als wat jij beschrijft moet toch al eerder flink opgevallen zijn ?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:21

@ Henny: dus nu dat stofwisselingsprobleem weg is, heb ik theoretisch gesproken kans dat er volgend jaar geen probleem is?

Offtopic: eentje van natuurlijkebekappers.nl, dat is volgens mij toch een beetje van beide? Hem viel het direct op inderdaad, maar m'n vorige hoefsmid (de enige 'echte' natuurlijke bekapper, naam laat ik maar achterwege) is wat dat betreft nalatig geweest, want die heeft er niets over gezegd Boos!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:40

Myour schreef:
@ Henny: dus nu dat stofwisselingsprobleem weg is, heb ik theoretisch gesproken kans dat er volgend jaar geen probleem is?

Offtopic: eentje van natuurlijkebekappers.nl, dat is volgens mij toch een beetje van beide? Hem viel het direct op inderdaad, maar m'n vorige hoefsmid (de enige 'echte' natuurlijke bekapper, naam laat ik maar achterwege) is wat dat betreft nalatig geweest, want die heeft er niets over gezegd Boos!

Het kan zijn dat je het stofwisselingsprobleem kwijt bent, maar het zal wel altijd een gevoelig punt blijven bij je paard.
24 uur per dag in het gras in het zomerseizoen is bijv. niet aan te raden.
Zeker niet nu hij al dicht tegen de hoefbevangenheid aan gezeten heeft, want dan blijft het gras toch een extra risico.
Heb je de mogelijkheid om te rantsoeneren wat weidegang betreft ???

Enne weer offtopic:
Ojee bedoel je DE enige 'echte' natuurlijke bekapster" hier van Bokt ?

Ik heb een hoge pet op van de bekappers van natuurlijkbekappers.nl
Die hebben bijna allemaal een traditionele achtergrond waardoor ze een behoorlijke scholing hebben gehad.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:53

Ik heb gisteren de deken er weer op gedaan Scheve mond ze stond weer de hele tijd te schoppen naar haar buik en te zwiepen met dr staat en onrustig heen en weer te lopen.
Toen de deken eenmaal op was, was het ook weer klaar.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:57

Op een schaars stukje land te zetten bedoel je? Misschien wel, maar dat zien we volgend jaar dan wel weer, want nu is het weideseizoen hier bijna voorbij. Maar hier heeft hij ook twee maanden op toch wel goed grasland gestaan en z'n hoeven hebben toch geen last meer gehad, vandaar dat ik dat dacht.

Offtopic: haha ja die bedoel ik ja Knipoog
hij is nu één keer geweest (de nieuwe hoefsmid) maar ik heb er een zeer goed gevoel bij, of hij nu natuurlijk of traditioneel is maakt me niet zoveel uit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:05

Tass schreef:
aisie: Door de Rambo deken werd het beter Lachen Maar kan het wel een proberen Ja

ellepel: Bedoel je dat land op die foto van haar hoofd je? Met de deken op?
Jah daar staat ze nog Ja. Ze worden daar steeds op 3 stukken wei gezet. Dat veranderd steeds.
Maar is nu meer blub....
Er is geen bloed onderzoek gedaan. Ze krijgt van mij Pavo koeken bij, dat had ik als advies gekregen van iemand.

Ze staat dag en nacht buiten in de zomer...

pavo koeken...ik vind ze echt totaal ongeschikt he?
geef je 1 hele of een halve koek?
in 1 hele koek zit namelijk net zoveel als in 2 kilo krachtvoer! en een hele bult suiker!
ga maar es kijken op hun site..

als ik deze fjord zo zie zou ik toch es een keer het bloed laten nakijken om te zien of er misschien organen niet helemaal goed werken...je zult niet de eerste zijn met een paard met zulke klachten waarbij lever,nieren of andere zaken niet goed werken.

en die pavokoeken zou ik gaan verkopen of weggeven Knipoog

kies daarvoor in de plaats eens voor een muesli die laag in suiker etc zit en geef een aanvullend supplement bij wat de weerstand goed ondersteund.
ik ga nog even reclame maken voor de gemus&krauter van st hippolyt
http://www.hippolytshop.com/Mineralien/GKM.htm

komt bij henny_w vandaan en dat zijn hele goede kruiden.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:08

Ik sluit me aan bij ellepel wat betreft Hippolyt, mijn paardje vindt het erg lekker. Ook de Sempermint vindt ie erg lekker trouwens!

Overigens heb ik op Horse Event contact gehad met mensen van Hippolyt die me vertelden dat er ook verkooppunten in Nederland komen, en binnenkort zelfs al! In Amstelveen is voor mij het dichtste bij, maar het moet allemaal nog gerealiseerd worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:11

ik heb mijn reinigingspakketje net binnen.

drainage kuur van de paardendrogist, een kuur probiotica en omdat meneer alweer last heeft van zijn winterstoflongen foeneknofzeewier erbij....
Cool

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:26

Nieuw topic weer gevonden!
Mijn pony is redelijk de zomer doorgekomen, de meeste manen zitten er nog aan Clown , maar heeft nu voor het eerst in al die jaren onder zijn buik gaan schuren. Zijn staart is ook een flink stuk eraf van boven, helaas.
De deken heb ik sinds 1 week af, eens kijken hoe die het doet zonder.

Heeft iemand trouwens ervaring met Marstall ExZem en ExZem-Plus?
Op Horse Event werd mij verteld dat als je dat ongeveer 2 jaar zou voeren (Feb t/m okt) dat je paard exceemvrij zou zijn.
Ik wil daar volgend jaar mee beginnen en dan kijken wat er wel niet gaat gebeuren.

En heeft iemand ervaring met de producten van Cojosol?
Ik ben nu ongeveer 2 maanden de olie aan het geven, maar er is totaal geen verschil....
Man zei dat je paard na 2 weken een glanzende vacht zou krijgen, nou dat heeft die zowiezo al, dus dat merk ik niks van en het schuren is niet minder of erger geworden...

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:28

Elk paard krijgt een glanzende vacht van olie.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:01

ja appie ook, die krijgt een paar keer per week een scheut zonnebloemolie over zijn voer.
lijnzaadolie kan ook,maar dit geeft hetzelfde resultaat

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:32

Vorige week zonder eczeemdeken gestaan, door het slechte weer.
Ging uitstekend.

Gisteravond was het weer helemaal mis.
Pony hield zich als dood op de grond,(misschien dacht ze dan onzichtbaar te zijn?!?)
Dus toen maar deken weer opgedaan.

Ben er al wel achter dat je je gevoel telkens een stap voor moet zijn.
Denken: ow het kan nog wel, NEE juist niet. Er maar weer afhalen? NEE, oplaten.
Continue je eigen gedachte dus voor zijn.

Manen en staart zitten er nog aan. Wel is de ene helft manen nog steeds heeeeel erg dun, vergeleken bij de andere helft.
Misschien letsel van al dat geschuur eerder? Op d'r staartwortel geen "cavia"meer te bekennen, groeit lekker aan.

Alleen dit jaar heeft ze haar hoofd te pakken genomen, met name onder de ogen. Maskers,vliegennetje, niets wou ze om, dus toen gaan smeren met uiercreme, wat een wonderspul!!!!

Straks weer een paar maandjes rust en dan is het alweer zo ver. Huilen