Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dookia

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:49

Hoe oud is ze JP?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:38

18

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:54

Is ze officieel bevangen? Ik zie haar wel manken maar niet meteen achterover leunen

En ze heeft precies toch ook vetbultjes boven de ogen he?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:09

tantesam schreef:
Sorry, heb al een tijd niet bijgelezen, maar heb een dringende vraag.
Ik weet echt niet meer of ik paardlief vanmorgen zijn pil heb gegeven, en vraag me af wat erger is....
Geen pil of dubbele dosis?
Hoop dat iemand mij snel antwoord wil geven.

Lastig, je zou kunnen overwegen om een halve te geven zodat je in ieder geval iets geeft en niet per ongeluk een dubbele dosis?
Sorry als mijn reactie te laat is ..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 00:07

dookia schreef:
Is ze officieel bevangen? Ik zie haar wel manken maar niet meteen achterover leunen

En ze heeft precies toch ook vetbultjes boven de ogen he?

Kun je ook niet-officieel bevangen zijn? :+ ;)
Een bevangen paard gaat echt niet altijd in de 'achteruitleun-stand' staan - bovendien heeft ze op het filmpje aardig de pas erin omdat ze zag dat er hooi in de stal opgehangen wed. En eten doet ze als een gek momenteel. Sinds kort ook veel drinken.
Ja, ze heeft inderdaad dikke bobbels boven de ogen - dat was juist zo mooi weg en nu opeens weer helemaal dik. Ook onder het oog is het wat opgezet.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:20

lol juist

Dat ze niet allemaal achteruitleunen weet ik wel maar vind haar manken geen typisch hoefbevangenpaard manken. Ze heeft in ieder geval beduidend meer pijn op één voorbeen dan op het ander

Ja idd onder het oog ziet het er ook gezwollen uit

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:44

De 500 pagina's zijn bereikt..
heeft iemand al een nieuwe opener voor het 2e deel gemaakt?

@ Dookia: jij ze heeft op één voorbeen wat meer last, dat klopt. Als ze wat rustiger loopt, zie je wat beter dat beide voetjes pijn doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:46

jij kunt dat erg goed! :D
Ik vind haar vooral achter vreemd lopen....doet mij denken aan Isabella van Isapaardje.
Benen hoog optillen en net of er coordinatie mist.Kan het mishebben natuurlijk ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:47

Jannepauli schreef:
De 500 pagina's zijn bereikt..
heeft iemand al een nieuwe opener voor het 2e deel gemaakt?

@ Dookia: jij ze heeft op één voorbeen wat meer last, dat klopt. Als ze wat rustiger loopt, zie je wat beter dat beide voetjes pijn doen.

Ik hoop eigenlijk dat deze open mag blijven, er staat zoveel informatie in, dan blijf je quoten en verwijzen naar vorige zaken denk ik..

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:49

Is daarom een nieuwe OP niet veel effectiever waarin alle informatie staat, dat we in de toekomst enkel verwijzen naar de OP?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:54

Douraque schreef:
Is daarom een nieuwe OP niet veel effectiever waarin alle informatie staat, dat we in de toekomst enkel verwijzen naar de OP?

Er zijn zoveel artikelen genoemd, bijsluiters e.d. dan zou je die allemaal moeten opnemen.

Bijsluiters prescand, referentiewaarden, grafiekjes die ik hier eerder weer gequote heb van focussed over ACTH waarden over de dag door het jaar heen. en een link naar het vorig topic ..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:07

Volgens de Bokt-regels moet een topic als dit bij 500 pagina's gesloten worden.
Ik denk overigens dat het inderdaad beter is om een goede OP te schrijven waar wat uitleg over de aandoening, symptomen, medicatie en 'doe hetzelf'-supplementen etc. beschreven wordt.
Een OP moet een eerste aanzet geven en (nieuwe) lezers een basis geven.
Vragen blijven er toch altijd - dat zie je wel aan het huidige topic, en ook hier worden zaken maar al te vaak herhaald.
Het nadeel van de Wiki - maar dat is mijn mening - dat het niet erg literair of uitnodigend geschreven is.

Zoals eerder gezegd: in het HB topic heb ik een tekst geschreven en daar zoveel mogelijk informatie uit het sluitende topic overgenomen. Daarna heb ik aan een aantal deskundige mensen de tekst voorgelegd voor controle en aanvullingen. De vraag is nu: wie wil er een basistekst gaan schrijven voor het Cushing topic, en dat met een aantal 'deskundigen' uit het topic bewerken tot een goede OP.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:10

Als ik eerlijk ben denk ik meteen aan jou JP en aan Fargo, dat zijn mijns inziens de eerste die te binnen schieten die hier zoveel vanaf weten :o

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:18

Laatst bijgewerkt door fargo op 11-10-13 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:45

Douraque schreef:

Zo'n openingspost als JP geschreven heeft bij Hoefbevangen topic, miste ik wel, toen ik voor het eerst in dit topic kwam. De informatie staat zo verspreid, waardoor vragen vaak herhaald worden. BIjdragen aan de openingspost kan ik helaas nog niet, ik ben dit topic nog aan het doorlezen. Nog zoveel te lezen en op mij in aan laten werken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:46

Het schrijven van een goede OP is echt geen kinnesinne als je het tenminste enigszins wetenschappelijk en medisch verantwoordt wilt doen. Het HB topic heeft me een week schrijfwerk en bronnenonderzoek gekost - tenslotte neem je wel een bepaalde verantwoordelijkheid op je en moet de informatie kloppen, liefst met bewezen theorieën en behandelingen.

Maar goed: hier een eerste opzet voor de tekstindeling:

1. Cushing, wat is dat (uitleg)
2. Symptomen
3. Bijkomende problemen: HB, IR
3. Hoe nu verder: test/ uitslagen en referentiewaarden
4. Medicatie
5. Alternatieve medicatie ( supplementen, ondersteuning)
6. Dieet
7. Management v.h. paard ( wat kan ik nog met het paard doen etc.)

Aanvullingen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:53

Lijkt me prima opzet en idd is boel werk het maken van zo'n post.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 11:03

Ik heb de mods van dit topic een mail gestuurd met de vraag of het huidige topic open kan blijven totdat de nieuwe OP klaar is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 11:12

Douraque schreef:
Als ik eerlijk ben denk ik meteen aan jou JP en aan Fargo, dat zijn mijns inziens de eerste die te binnen schieten die hier zoveel vanaf weten :o

inderdaad...en het ook goed weten te verwoorden.Zonder taalvouten :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 11:19

geerke schreef:
Douraque schreef:

inderdaad...en het ook goed weten te verwoorden.Zonder taalvouten :D

sgrijfen is best lastug hoor ..

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:47

Ik denk dat een OP idd een heel goede aanvulling kan zijn, zeker voor de mensen die het nog moeten ontdekken.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:48

fargo schreef:
Douraque schreef:

Er zijn zoveel artikelen genoemd, bijsluiters e.d. dan zou je die allemaal moeten opnemen.

Bijsluiters prescand, referentiewaarden, grafiekjes die ik hier eerder weer gequote heb van focussed over ACTH waarden over de dag door het jaar heen. en een link naar het vorig topic ..

hihi fargo ik vind de prescand wel een goede (babelonische spraakverwarring) :D

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:54

Jannepauli schreef:
Het schrijven van een goede OP is echt geen kinnesinne als je het tenminste enigszins wetenschappelijk en medisch verantwoordt wilt doen. Het HB topic heeft me een week schrijfwerk en bronnenonderzoek gekost - tenslotte neem je wel een bepaalde verantwoordelijkheid op je en moet de informatie kloppen, liefst met bewezen theorieën en behandelingen.

Maar goed: hier een eerste opzet voor de tekstindeling:

1. Cushing, wat is dat (uitleg)
2. Symptomen
3. Bijkomende problemen: HB, IR
3. Hoe nu verder: test/ uitslagen en referentiewaarden
4. Medicatie
5. Alternatieve medicatie ( supplementen, ondersteuning)
6. Dieet
7. Management v.h. paard ( wat kan ik nog met het paard doen etc.)

Aanvullingen?

Lijkt me goed zo.
Misschien ook nog een kopje met interessante onderzoeken? bv dat onderzoek over vit e?

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:26

Ik kom me ook weer even melden.

Beauty heb ik begin augustus getest en hij had een ACTH waarde van 19 en staat sindsdien op Prascend. Hij is nog niet echt veel aangekomen helaas. Wel iets, maar lang niet genoeg.
Volgende week wordt hij nogmaals getest.
(Beauty zijn kenmerken zijn dat hij erg is afgevallen en spieren zijn weg. Aanleg voor hoefbevangenheid nadat hij ooit spuiten heeft gehad tegen zijn zomereczeem.)

Black verdacht ik er ook al een tijd van dat hij Cushing heeft (dikke buik, hele lange haren, maar zonder krul, aantal stevige vetbulten en hoefbevangenheid.)
Helaas heb ik zojuist ook van hem een positieve uitslag gekregen.
Black heeft een ACTH waarde van 381 waarbij onder de 47 normaal is...

Ik weet even niet meer waar ik het moet zoeken hoor..

Allebei mijn mannen nu dus op 1/2 pilletje Prascend.

Verder krijgen ze:
Senior prior van Subli
Duitse bietenpulp
Beetje Optiform van mijten (lucernemengsel)
Beauty krijgt nog omega 3-6-9 van Subli
ruwvoer om gedurende de dag te knabbelen
enkele uurtjes per dag mogen ze op het gras ('s ochtends of laat in de middag)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:57

Nammie schreef:
Lijkt me goed zo.
Misschien ook nog een kopje met interessante onderzoeken? bv dat onderzoek over vit e?

Het vervelende van onderzoeken is dat ze 1) vaak auteursrechtelijk gebonden zijn en 2) door de tijd telkens weer ingehaald worden door nieuwe bevindingen. Wel leek het me een goed idee om ook een kopje te maken met interessante links waar ook het nodige over Cushing is terug te vinden.

Het onderwerp van Vitamine E komt aan bod bij het kopje 'Dieet'

Verder: wat heeft jullie voorkeur - het huidige topic nog even open laten totdat de nieuwe OP klaar is, of alvast een vervolg topic starten en dan in een later stadium de OP toevoegen? Ik begrijp van de mod(s) dat beide opties mogelijk zijn.

Mijn voorkeur: hier nog even doorschrijven en overschakelen als de OP klaar is.
Wat vinden jullie?