Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:20

Douraque schreef:
Even een update van die van mij: hij is de afgelopen tijd steeds beter in zijn vel gaan zitten, wil graag lopen/bokken/rennen. Maar nu kwam mijn stalhouder net naar mij toe dat far slecht eet. Ik reageerde eigenlijk verbaasd, zijn biks at hij al een tijd niet meer maar dat vang ik op door muesli te geven. Maar hij bedoelde het ruwvoer, dat eet hij slecht. Hij krijgt momenteel 2x per dag kuil en tussen de middag luzerne (wat hij wel eet). Ik ga eens kijken of hij hooi wel eet (liever dat hij kuil blijft eten omdat ik 50 euro moet bijbetalen voer hooi) en na mijn vakantie maar eens een tandarts bellen. Maar ik denk niet dat het zijn tanden zijn eigenlijk, gras eet hij goed en zijn muesli ook. Zit even de praktiseren wat ik kan doen en of het met een veranderde smaak te maken heeft

In welke week zit je nu? Willy van ons heeft dat ook gehad dat hij ineens zijn ruwvoer minder goed at. Dat was gelukkig tijdelijk, wij hebben het opgevangen door tijdelijk gewoon wat meer luzerne te geven. Ik zou er wel alert op zijn, maar niet te paniekerig mee omgaan, kijken of hij tijdelijk inderdaad hooi wil en luzerne en dan komt van lieverlee de kuil wel weer aan bod hoor. Ze zijn in die beginfase gewoon soms even grillig qua eten en wat hem beviel en niet beviel.

Douraque

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:32

Ik zit in de 13e week, hij gaat morgen op hooi maar op stal zeggen ze dat hooi minder geliefd is bij paarden omdat het viezer smaakt. Ik ben benieuwd

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:42

Douraque, hier eten ze met alle liefde hooi. Ik heb vroeger (=tot 2,5 jaar geleden) altijd kuil gehad, tot op het moment ik gewoon gehele balen weg kon gooien van de schimmel. Het hooi krijgen ze trouwens wel natgemaakt omdat Q allergisch is voor stof. Op natgemaakt hooi doet hij het super, en in mijn idee eten ze het liever dan dat ze eerst het kuil aten, maar dat is onderhand al een hartstikke lange tijd geleden.
Met Q gaat het nog steeds super, hij is geschoren, waarbij hij hartstikke braaf was. Vorig jaar moeten verdoven, en nu hoefde hij nogeneens vastgehouden te worden, hartstikke fijn dus. Hij doet het ook nog steeds hartstikke goed op de 0,25mg, hij is wakker in z'n koppie maar niet extreem bang of druk. Echt precies goed, hij begint ook weer heel erg aandacht op te zoeken, met mij maar ook met Bibi, z'n vriendinnetje waarmee hij staat. Eten doet 'ie nog steeds als 'n gek, er blijft geen enkele hap meer over!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:51

Douraque schreef:
Ik zit in de 13e week, hij gaat morgen op hooi maar op stal zeggen ze dat hooi minder geliefd is bij paarden omdat het viezer smaakt. Ik ben benieuwd

okay, wij geven op stal ook kuil (dat meer als goed hooi eruit ziet) en hebben losse baaltjes dat we zelf erbij kunnen geven. Ik moet zeggen als ze kunnen kiezen dan nemen ze vaak kuil, maar als mijn kolieker ziek is, eet hij wel hooi maar geen kuil dus. Kuil is over het algemeen genomen iets zuurder dan hooi en het kan best zijn dat dat tijdelijk niet trekt. Willy heeft uiteindelijk gewoon weer kuil gegeten, maar ook bijvoorbeeld tijdelijk zijn mueslie niet gegeten en daarna toch weer wel ;-).

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:01

Ik ben benieuwd of hij het gaat eten, net gaf ik een beetje en dat at hij wel. Daarna gaf ik zijn dagelijkse portie muesli met magnesium en daarna nogmaals een plukje. Maar dat tweede plukje at hij niet op. Wel eet hij luzerne en gras. Ik hoop dat ik met een gerust hart op vakantie kan

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:07

Ja, onverwachts een patiënt. Had het echt niet verwacht bij haar. Enige wat er aan mankeerde is dat ze redelijk snel wat schraal op haar rug werd. Verder mankeert er eigenlijk niets aan zo op het oog.
Maar dacht eigenlijk dat dat kwam omdat ze misschien pijn had omdat ze vast zat in haar hals en SI gewricht (door een been wat door een schop van een ander niet super functioneert zet ze haar lichaam snel vast).
VA wou toch wel graag testen, en ach, gratis test, waarom niet toch? Maar wel een doos dure medicijnen rijker :+.

Ik moet echt er verder nog in duiken wat wel handig is kwa voeren en wat niet. Merrie is nog nooit hoefbevangen geweest (is een shet en word met ex-bevangeners mee gevoerd en deed het hier altijd prima op tot ze nu wat schraal werd).

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:52

Jee, Dennis, toch even schrikken. Argi werd ook schaal in de winter, heb die link ook nooit gelegd met cushing, je denkt sneller "ouderdom"
Gelukkig nog nooit hoefbevangen geweest, hopen dat de medicijnen haar helpen.
Hier ook altijd gevoerd met laag suiker gehalte e.d. wellicht dat dit heeft meegeholpen om niet bevangen te worden........

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:53

Douraque, de andere paarden van stal eten het hooi/kuil wel goed?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:55

Caballos schreef:

Andere paarden eten het kuil zonder problemen. Dat maakt het ook zo vreemd voor mij en dat hij wel luzerne/gras wel eet. Enkel zijn kuil is momenteel een probleem

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:13

Douraque schreef:
Caballos schreef:

Andere paarden eten het kuil zonder problemen. Dat maakt het ook zo vreemd voor mij en dat hij wel luzerne/gras wel eet. Enkel zijn kuil is momenteel een probleem

Zit hem waarschijnlijk gewoon in de smaakervaring van de jouwe, het smaakt hem gewoon op het moment niet. Gaat wel weer over :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:15

Dennis schreef:
Ja, onverwachts een patiënt. Had het echt niet verwacht bij haar. Enige wat er aan mankeerde is dat ze redelijk snel wat schraal op haar rug werd. Verder mankeert er eigenlijk niets aan zo op het oog.
Maar dacht eigenlijk dat dat kwam omdat ze misschien pijn had omdat ze vast zat in haar hals en SI gewricht (door een been wat door een schop van een ander niet super functioneert zet ze haar lichaam snel vast).
VA wou toch wel graag testen, en ach, gratis test, waarom niet toch? Maar wel een doos dure medicijnen rijker :+.

Ik moet echt er verder nog in duiken wat wel handig is kwa voeren en wat niet. Merrie is nog nooit hoefbevangen geweest (is een shet en word met ex-bevangeners mee gevoerd en deed het hier altijd prima op tot ze nu wat schraal werd).

In principe zal ze door de medicijnen ook al weer wat minder schraal moeten worden omdat de hormonen op orde gaan komen waardoor ze haar suiker en vethuishouding beter op orde krijgt en ze minder op haar spieren zal interen (veroozaakt door de overproductie van cortisol). Dus ook gewoon even goed aankijken, want door medicijnen moet het ook al beter gaan worden..

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:18

fargo schreef:
Zit hem waarschijnlijk gewoon in de smaakervaring van de jouwe, het smaakt hem gewoon op het moment niet. Gaat wel weer over :(:)

Dat denk ik inderdaad ook, maar ja hij moet ruwvoer krijgen en als hij het hooi ook niet eet moet ik een oplossing gaan bedenken. Ik denk dan dat ik hem dan tijdelijk SP of grasmix van Hartog ga geven. En dit moet precies een week gebeuren voordat ik voor drie weken op vakantie ga.

Leuk hoor zo'n zorgenkind, ik hou verschrikkelijk veel van mijn paard maar af en toe denk ik wel eens was het maar makkelijker. Kon je maar praten -O-

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:22

Ah, dan idd zal het zijn smaak zijn. Gelukkig eet hij wel gewoon gras/lucerne.
Weet precies wat je bedoeld met zorgenkind, hebben er hier 2, soms heel lastig, op het moment dat je denkt ik dreig in zak en as te zakken, kom je 's ochtends op stal, zie je 2 lieve koppies in de wei met een zacht hinnekje.......... ja, dan begint de dag toch weer goed...........

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:24

Douraque schreef:
fargo schreef:

Dat denk ik inderdaad ook, maar ja hij moet ruwvoer krijgen en als hij het hooi ook niet eet moet ik een oplossing gaan bedenken. Ik denk dan dat ik hem dan tijdelijk SP of grasmix van Hartog ga geven. En dit moet precies een week gebeuren voordat ik voor drie weken op vakantie ga.

Leuk hoor zo'n zorgenkind, ik hou verschrikkelijk veel van mijn paard maar af en toe denk ik wel eens was het maar makkelijker. Kon je maar praten -O-

Nou wil ik niets voorstellen ;-) maar ik heb van de week een paardentolk over de vloer gehad. Reuze interessant.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:54

Oh? Vertel eens?

De Prascend is gearriveerd.. ( altijd leuk zo'n DA die het even komt brengen maar je dan uit bed belt - ik sliep nog).. dus we gaan een start maken.
Ik heb zojuist Pauli op de film gezet, zodat ik een soort van videodagboekje kan bijhouden en hopelijk na verloop van tijd verschil ga zien. Niet dat ik iedere dag ga filmen hoor, maar eens in de zoveel weken.

Als ik 'm geladen heb wil ik het filmpje hier wel even plaatsen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:04

Wat wil je weten? Ze heeft met mijn 3 paarden gesproken en zij vertelden over zichzelf en soms ook over ons ;-)
Het was soms op het komische af - spot on.

Kan een paard trouwens een te lage bloeddruk hebben en hoe kom je daar achter als je dat zou willen controleren?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:06

fargo schreef:
Wat wil je weten? Ze heeft met mijn 3 paarden gesproken en zij vertelden over zichzelf en soms ook over ons ;-)

Kan een paard trouwens een te lage bloeddruk hebben en hoe kom je daar achter als je dat zou willen controleren?

wat grappig!
Een paard een lage bloeddruk?Geen idee,zal haast wel denk ik.
Ik ken veel paardeneigenaren met een hoge bloeddruk waarvan het paard de oorzaak is :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:10

De gemiddelde bloeddruk van een paard is 120/70 mmHg.
Ze kunnen wel degelijk hoge of lage bloeddruk hebben ( o.a. bij schildklierproblemen). Meten gaat net zoals bij de mens en moet meerdere keren achter elkaar gemeten worden om eventuele stress bij het paard uit te sluiten.

Ik ben altijd zo benieuwd of zo'n tólk écht met een dier kan communiceren of dat het niet net zoiets is als 'cold reading'..

Geerke: _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 10-10-13 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:11

geerke schreef:
fargo schreef:

wat grappig!
Een paard een lage bloeddruk?Geen idee,zal haast wel denk ik.
Ik ken veel paardeneigenaren met een hoge bloeddruk waarvan het paard de oorzaak is :+

Hahaha Geerke, ja dat herken ik wel ;-)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:18

Jannepauli schreef:
De gemiddelde bloeddruk van een paard is 120/70 mmHg.
Ze kunnen wel degelijk hoge of lage bloeddruk hebben ( o.a. bij schildklierproblemen). Meten gaat net zoals bij de mens en moet meerdere keren achter elkaar gemeten worden om eventuele stress bij het paard uit te sluiten.

Ik ben altijd zo benieuwd of zo'n tólk écht met een dier kan communiceren of dat het niet net zoiets is als 'cold reading'..

Ja - whizz is heel close met mij en ze zei ook dat ik soms er even tussen uit moest - even wegstappen oid omdat hij dan met mij spiegelt als het ware ;-)

Whizz heeft bij mij al een tijd krampen vanuit buik naar rug gehad met name merkbaar aan einde van de galop (zijn litteken van koliekoperatie bevat wat scheurtjes aan buitenkant). Zij heeft bijna de hele tijd dat ze met hem sprak met haar hand in haar rug gestaan aan rechterkant omdat hij dat dus steeds doorgaf.

Arie onze kleine die makkelijk wat dik is, gaf op enig moment aan dat hij een lage bloeddruk had?! Vandaar dat ik het vraag.
Arie benoemde linkerachterbeen/voet - wat idd zijn trage(re) achterbeen is en Arkos noemde ook zijn linkerachterbeen als zwakker (rond kniebanden is hij daar wat zwakker). Arie noemde zichzelf lui en Arkos zichzelf stijf, een laatbloeier en onstabiel. Whizz gaf aan dat hij van heel groot draven hield en dat hij trots is op zijn voorbenen - en dat we daar toch op aan het trainen waren haha
Dit dus zonder enige info vooraf van mij. Ze kende paarden niet en heeft ze behalve daar in de wei met deken op niet eerder zien lopen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:56

Ik wou idd niet meteen te veel rommelen aan haar dieet. Tot een maandje terug deed ze het er prima op, en mager is ze nog niet (maar er zouden weer een paar kilo bij mogen).
Ik heb alleen maar shetten lopen. Dus snel dik, aantal al bevangen geweest ooit. Ze krijgen nu beperkt weidehooi en daarbij onbeperkt graszaadhooi. En zomers word het weidehooi vervangen door beperkt weidegang.

Zit te twijfelen of ik Dennis niet nog eens laat testen. Die verdacht/verdenk ik er meer van. Ze kosten me voorlopig toch al weer voldoende :+.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:04

Sorry, heb al een tijd niet bijgelezen, maar heb een dringende vraag.
Ik weet echt niet meer of ik paardlief vanmorgen zijn pil heb gegeven, en vraag me af wat erger is....
Geen pil of dubbele dosis?
Hoop dat iemand mij snel antwoord wil geven.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:07

Dennis schreef:
Ik wou idd niet meteen te veel rommelen aan haar dieet. Tot een maandje terug deed ze het er prima op, en mager is ze nog niet (maar er zouden weer een paar kilo bij mogen).
Ik heb alleen maar shetten lopen. Dus snel dik, aantal al bevangen geweest ooit. Ze krijgen nu beperkt weidehooi en daarbij onbeperkt graszaadhooi. En zomers word het weidehooi vervangen door beperkt weidegang.

Zit te twijfelen of ik Dennis niet nog eens laat testen. Die verdacht/verdenk ik er meer van. Ze kosten me voorlopig toch al weer voldoende :+.

Als je snel bent: BI heeft deze maand nog de actie voor gratis bloedonderzoek lopen. Ik betaal nu 10,50 voor het complete onderzoek (ipv 100 euro meer)....
Dus áls je wilt laten testen is nú júist de tijd ervoor!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:19

De test is gratis, maar het consult en de bloedafname van de DA is niet gratis!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:32

De kwaliteit is niet om over naar huis te schrijven, maar hier een korte impressie: dag 1, vóór de start met Prascend