[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:48

Ja eventueel vliegengaas voor de ogen toch, dit is een berichtje dat ik op bokt vond:

Helaas heeft niets geholpen. Vorig jaar heb ik een tafelzeil om een vliegenmasker genaaid en sindsdien kan ze naar buiten als het regent en kan ik zelfs rijden in de regen. Uit het vliegenmasker heb ik wel een uitsparing voor de ogen gemaakt. Eroverheen zit dus weer het zeil. Hierdoor kan ze wel alles zien maar voelt ze niets. Ik ben er dus uiteindelijk zelf achter gekomen dat het haar ogen zijn. Had ik dat maar 10 jaar eerder geweten. Het probleem is niet verholpen, maar het maakt het voor mijn paard wel een stuk dragelijker als het regenen.

Dus als iemand ideeën heeft graag, paard kan niet vlak voor zich zien toch? Misschien beetje zoals oogkleppen voor mennen maar dan net andersom?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 01:13

Het blijft uitzoeken en proberen. Mijn haflinger reageerd op zon. Hij heeft het Guardian horse mask.

Afbeelding

En het schudden is verdwenen. Ik heb wel een hele behulpzame staleigenaresse want als het echt heel heet is met veel zon zet ze hem in de paddock in de schaduw. Ik hoop dat je iets vind wat echt goed gaat helpen. Misschien kan je een rambo proberen te bekleden. Dat zit al verder van zijn hoofd afAfbeelding.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 03:40

Ga het met een gewone proberen maar zou graag een strakkere hebben zodat het nier gaat schuiven. Die rambo heb ik gehad en de neus flap is redelijk kort!

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 07:20

Hè wat balen K_m! Goed dat je het geprobeerd hebt, maar wat zonde dat het dan zo snel al niet goed bleek.

Misschien kan je contact zoeken met mensen uit de draf- en rensport waar de maskers die die paarden dragen worden gemaakt? Ik weet dat die ook compleet UV-werende oogbollen kunnen hebben, dus wie weet maken ze ze ook wel waterdicht? Geen idee wat zoiets kost, maar als je daardoor nog geen afscheid hoeft te nemen is het misschien wel een optie.

Edit. Hier verkopen ze het merk Zilco, misschien kom je hier verder mee?
https://www.horze.co.uk/shadow-rolls-ma ... cing-horse

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 07:27

https://zadelmakerij-bosch.nl/webshop/
Harry vd Bosch is de tugenmaker van drafspor. Hij kan allees op maat maken.
Janouk had het meeste last van zon en regen. Vooral motregen.
Binnen zetten helpt het snelste. Ik heb allerlei kappen, die ik afwissel afhankelijk van het weer.
Door de cranio sacraal behandelingen gaat het al maanden heel goed en staat ze de hele dag buiten zonder kap.
Dim duim dat het hier zo goed blijft gaan.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 08:34

DankjeWel allemaal. We gaan vandaag even zelf iets proberen knutselen maar ben idd al verschillende partijen gevonden die gelijkaardige dingen maken, alleen zonder neusnet vaak maar dat moet zelf te maken zijn denk ik.. ga ook jou cranio nog eens een berichtje sturen janouk..

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 08:35

Je hebt ook doorzichtig zeil, als het puur gaat om de tikjes van druppels te weten. Tafelzeil of zo'doorzichtige paraplu gebruiken misschien.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 17:47

Wat erg k_m!
Ik hoop echt dat je snel wat vindt voor haar! Het is zo'n rotziekte :(

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 09:01

Heb weer antwoord van de kliniek en mijn DA.. Mss toch nog maar is een herhaling van die zenuw stimulatie proberen..

Dierenarts schrijft dit;

Dag Kelly,

Ik heb al antwoord gehad van de faculteit.

Professor Lieven Vlaminck is van mening dat inzetten op zenuwstimulatie de beste keuze zou zijn. Hij vertelt er wel bij dat de aandoening van Callista meestal niet definitief geneest, maar dat door de herhaling van de zenuwstimulatie op regelmatige basis (om de ‘zoveel’ maanden) de beste kans heeft op het drastisch verminderen van haar symptomen.

Ook het geven van ‘gabapentine’ is in zijn oordeel een goede keuze.
(800mg, week 1 12t; week2 6t; week 3 alternate day 6t).

In mijn opinie zou je best, gezien de ernst van de symptomen op dit moment, de beide therapieën combineren.

Moeilijk want die stimulatie is dat dan weer 4 keer of maar 1 keer.. even goed navragen en bekijken..

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:06

Opzich toch positief dat er mogelijkheden zijn en dat het met herhaling misschien voor haar leefbaarder kan worden.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 14:30

Lastige keuze zeg. Je bent van de zomer nog geweest voor die PENS toch? Is wel snel als je nu weer moet herhalen, maar ja, als het helpt...
Heb je er al een keer een goede cranio sacraal therapeut bij gehad? Dat helpt bij Guus altijd goed, een is een stuk goedkoper.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:52

Wij hebben 4 sessie PENS gehad in april / mei. Heb besloten er nu toch weer 1tje te herhalen, maandag kunnen we terecht.

Hij zegt dat dit normaal wel moet werken omdat we vorige keer ook goed resultaat hadden. Als het echt niet werkt kunnen we gabapentine proberen. Werkt bij 4/10 zei hij.

Wel nog eens goed benadrukt dat het NIET geneest, enkel de symptomen neem je weg, het genezen is tot nu toe nog bij geen enkel paard gelukt. Maar wie weet ontwikkelen ze nog iets, ik heb nog wel hoop. Even kijken hoe die pens nu weer gaat verlopen..

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:46

Fijn dat jullie zo snel terecht kunnen! Snap dat je alles uit de kast haalt om te proberen, het is soms zo lastig. Zeker omdat je weet dat er geen genezing is, en de behandelingen werken ook niet altijd of niet lang. :(:)

Memenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:12

Hey k_m, ik vind het heel jammer voor je dat de lijdensweg opnieuw begonnen is. Ik kreeg van professor Vlaminck als laatste behandelingsoptie voor mijn merrie ook Gabapentin voorgeschreven. Helaas heeft dat niet mogen baten. Er was geen enkel verschil en ik heb dus beslist om haar niet langer te laten afzien. Ze werd in oktober ingeslapen. Het heeft veel pijn gedaan, maar het was - in haar geval en naar mijn aanvoelen - de enige juiste keuze.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:08

Ja het is echt niet eerlijk.. wat was bij jou de doorslag? Lijkt wel heel gelijkaardig ons traject. Ik denk ook aan inslapen, nog gabapentine maar daarna is het klaar. Doet zo veel pijn maar ik ga er zelf helemaal aan onderdoor en wat heeft Callista er zo nog aan.. niks..

Een uitgebreide update staat trouwens in ons volg topic in mijn onderschrift, dan hoef ik het niet nog eens helemaal over te typen.

Memenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:07

Bij mij gaf de doorslag het feit dat ze, zodra ze wat sneller dan stap ging - al was het maar een sukkeldrafje -, meteen begon te schudden. Alleen in haar stal, in stilstand, leek ze volkomen rust te hebben, maar dat is geen leven. Toen bleek dat de Gabapentin geen enkel verschil maakte, heb ik van mijn hart een steen gemaakt en de knoop gewoon doorgehakt. Dat wilt niet zeggen dat er nadien geen stortvloed aan tranen liep, maar ik wou niet dat ze nog verder leed. Beter een kort, goed leven, dan een lang uitgerekt gevecht tegen pijn.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:29

Ja herkenbaar.. mijne is nu echt weer heel slecht. Terwijl ze lang echt goed is geweest. Dit was vandaag ;(

Memenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:57

Dat filmpje is helaas ook heel herkenbaar :'( Ik vind het zo erg voor jullie!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:14

ach ja wat sneu. Ze kijkt zo vrolijk naar je, maar ondertussen straalt de onrust er vanaf.

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 17:03

Ook ik meld mij hier....

Kan iemand iets zinnigs zeggen over wat dit paard mankeert? 6jr, heeft minimaal geschud enkele weken geleden en nu ineens dit? Geschiedenis volledig onbekend verder.

Paard kan op dit moment ook niet normaal gereden worden zo.

Alle tips zijn welkom!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 17:19

Oh Pff.. ik vrees dat je ‘prijs hebt’. Ik zou nu eerst dierenarts alles laten cheken, tanden nek enz.. maar ziet er niet lief uit, jammer genoeg heel herkenbaar. Je kan evt mijn berichten hier terug lezen ik heb een headshaker waarbij ik al vanalles heb geprobeerd.. houd er rekening mee dat dit een pijn reactie is. Je paard heeft pijn zo en kan echt niet gereden worden.. probeer hem voorlopig zo symptoomvrij mogelijk te houden en ik zou ook niet te lang wachten met verdere onderzoeken. Best ook even van te voren aan je dierenarts aangeven dat je headshaking syndroom vermoed, en goed vragen of ze er bekend mee zijn. Wordt door sommige dierenartsen niet genoeg erkend dus beter gelijk iemand met kennis erbij..

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 17:27

Hij “kon” ook normaal doen. Snap er niets van. Krijg die video niet gedraaid, op Mn gsm klopt ie wel, maar zodra ik hem upload op YouTube wordt ie zo gedraaid... grrrr :)

Röntgen in orde, ook rug en hals. Tandarts heeft hem ook in orde bevonden.
Osteopaat zegt iets met zijn heiligbeen, maar krijgt er geen beweging in.
Paard staat nu pas sinds enkele weken bij mij, werd eigenlijk steeds beter en nu dit...?

Memenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 17:33

Headshaking is heel onvoorspelbaar. Stress is vaak een trigger, maar daarnaast zijn er zoveel factoren die het kunnen uitlokken en vaak is het niet mogelijk om ze te identificeren. Zoals k_m aangeeft, gaat het om een uiting van vreselijke zenuwpijnen. Van mensen met dezelfde aandoening is geweten dat ze me hun kop tegen de muur slaan om van de pijn verlost te geraken. Zelfs morfine kan in vele gevallen geen soelaas bieden, dus dat zegt genoeg, denk ik. Verder sluit ik me bij k_m aan dat je je best door een dierenarts laat adviseren die vertrouwd is met de materie. Het gaat om een trigeminus neuralgie. Als je dat zegt en ze horen het in Keulen donderen, dan weet je dat je te maken hebt met een dierenarts die niet thuis is in neurologie. Veel succes alvast!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:49

Volgens mij zit je bij mij in de buurt. Ik heb Dries vermeiren en die is via mij bekend met het probleem. Hij adviseerde mij wel ook om naar Merelbeke te gaan om te laten doorlichten. Wel heeft hij bij mij een zenuw verdoving gedaan waardoor je kan weten of het van de zenuw komt. Hij zit in Loenhout, mij al heel vaak goed geholpen maar de kans dat je hiermee toch naar een kliniek zal moeten voor meer duidelijkheid is groot.

Evt een endoscopie van de luchtwegen zou nog poliepen oid kunnen ontdekken of een irritatie / ontsteking..

Als je mijn berichten terug leest zie je dat mijne ook soms normaal is, maar vaak ook heel heel erg. Het is heel onvoorspelbaar. Je gaat moeten uitzoeken wat het veroorzaakt maar dit kan gaan van allergie tot blokkade tot zonlicht,...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:14

Hoe is het met die van jou k_m ?