Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ash_ schreef:Ja aan magnesium zit ik ook te denken.
Die van mij zit ook op de grens qua bloedwaarde. Het moet 47 zijn en heeft een bloedwaarde van 57. Vind zo rot hem zo te zien
Hij heeft ook goede dagen maar toch is het zo vervelend hem zo te zien. Hopelijk is dit tijdelijk.
Caballos schreef:Ik geef op het moment om de dag magnesium. En iedere dag provarium breeding.
Een behoorlijk aantal pagina's terug ging het over vitamine E en selenium bijgeven aan cushing patienten, dit omdat het ook een positieve uitwerking zou hebben????
ohjajoh6 schreef:Ik twijfel ook echt elke dag hoor; waar doe je nu goed aan eigenlijk? Zag dat er vanavond een uitzending is op tv om 21;00, waarin de nieuwste bevindingen wat hb en cushing betreft worden besproken. Klikte op de link en zag eigenlijk gelijk weer filmpjes van verschillende DA's die erg pro testen en prascend geven zijn, maar word dan niet uitgelegd waarom, dus ga vanavond maar even kijken...
fargo schreef:Ash_ schreef:Ja aan magnesium zit ik ook te denken.
Die van mij zit ook op de grens qua bloedwaarde. Het moet 47 zijn en heeft een bloedwaarde van 57. Vind zo rot hem zo te zien
Hij heeft ook goede dagen maar toch is het zo vervelend hem zo te zien. Hopelijk is dit tijdelijk.
Dit zie je niet helemaal goed of je zegt het in ieder geval niet precies genoeg
Dit is het referentiekader, met 10 aan weerszijden van de ATCH waarden:
20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47
Korte toelichting: als jouw paard geen cushing zou hebben, dan zou hij onder de 37 moeten zitten in deze periode (als je de grenswaarden van 10 aan beide kanten mee neemt) en hij zit dus aan de hoge kant namelijk op de grenswaarde van 57. Al kan het natuurlijk altijd nog extremer en dramatischer. Maar het is wel een redelijk duidelijk geval van cushings omdat in deze periode in principe vanaf 37 al wordt gekeken/gerekend dat het cushings zal/kan zijn.
Douraque schreef:Hmmm interessant, ben wel benieuwd of er verschillen in zitten
Toen ik mijn DA belde voor de test wilde ze juist in de ochtend testen en het paard moest die ochtend nuchter zijn (dus niets meer hebben gegeten na een bepaald tijdstip)
Jannepauli schreef:Heb je een link?
Focussed schreef:Abstract
Elevated concentrations of plasma adrenocorticotrophic hormone (ACTH) in horses with pituitary disturbances are often associated with dysfunction of the pituitary’s pars intermedia. The majority of such animals exhibit an increased susceptibility to laminitis, particularly during the autumn. The 24 h plasma ACTH profiles of horses with pituitary pars intermedia dysfunction (PPID), and those of matched controls, were determined in March, June, September and December. Differences in ACTH concentrations between the groups were significant (P < 0.0001), regardless of photoperiod, and persisted throughout the 24 h cycle in all seasons. ACTH concentrations were significantly higher in September and December than in March and June in both groups of animals. Cosinor analysis of the data indicated that the amplitude of changes was season-independent but higher (P = 0.0441) in PPID horses and that a significant interaction (P = 0.0096) existed between body condition (control versus PPID) and season of peak ACTH response. There were significant, but opposite, phase-shift differences in June and September. These results suggest that ACTH has a role as a biomarker of equine PPID providing that appropriate ‘cut-off’ values are used at different times of the year.
[ Afbeelding ]
Zuo-Yen Lee, Robert Zylstra, Susan J.A. Haritou, 2003.
Er is dus wel een bepaald verloop over de dag, die wel weer verschilt per jaargetijde. In juni is hij het laagst rond 13.00 u en in december rond 22.00 u.
Caballos schreef:Merci!
Nuchter zijn heeft dat invloed op de ACTH? Wel op de insuline/glucose (deze waren bij Argi nog net "normaal" maar tegen het hoge aan), viel mij op, zeker als ik naar de uitslagen keek van ons andere paard. DA heeft daar niets over gezegd......