Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:55

Ik val ook maar weer binnen. Vorige week is er van mijn schimmeltje bloed mee genomen omdat ze niet 100% was, maar ik niet m'n vinger er op kon leggen.
Gister ook de osteopaat er bij gehad, die vond aardig wat, dus hoopte dat dat het was. Maar werd net gebeld door de VA dat haar waardes ook verhoogt waren (dacht 97, verbinding was slecht, dus moet het nog eens navragen). Dus zometeen meteen medicatie ophalen en maar zien wat er gebeurd.

Ik heb eigenlijk altijd mijn Dennis verdacht van cushing, die testte vorig jaar goed. En bij Judith zag ik het juist helemaal niet aankomen.

Ben heel benieuwd of ze op gaat knappen of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:17

Ik twijfel ook echt elke dag hoor; waar doe je nu goed aan eigenlijk? Zag dat er vanavond een uitzending is op tv om 21;00, waarin de nieuwste bevindingen wat hb en cushing betreft worden besproken. Klikte op de link en zag eigenlijk gelijk weer filmpjes van verschillende DA's die erg pro testen en prascend geven zijn, maar word dan niet uitgelegd waarom, dus ga vanavond maar even kijken...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:21

Ash_ schreef:
Ja aan magnesium zit ik ook te denken.
Die van mij zit ook op de grens qua bloedwaarde. Het moet 47 zijn en heeft een bloedwaarde van 57. Vind zo rot hem zo te zien :(
Hij heeft ook goede dagen maar toch is het zo vervelend hem zo te zien. Hopelijk is dit tijdelijk.

Dit zie je niet helemaal goed of je zegt het in ieder geval niet precies genoeg ;-)

Dit is het referentiekader, met 10 aan weerszijden van de ATCH waarden:
20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

Korte toelichting: als jouw paard geen cushing zou hebben, dan zou hij onder de 37 moeten zitten in deze periode (als je de grenswaarden van 10 aan beide kanten mee neemt) en hij zit dus aan de hoge kant namelijk op de grenswaarde van 57. Al kan het natuurlijk altijd nog extremer en dramatischer. Maar het is wel een redelijk duidelijk geval van cushings omdat in deze periode in principe vanaf 37 al wordt gekeken/gerekend dat het cushings zal/kan zijn.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:45

Setteli, balen van de diarree. Ik zou ook eens een kuur probiotica overwegen? Wellicht dat de zemelen ook laxerend werken? Het helpt ook niet mee dat ze niet echt haar hooi eet...... Hoe gaat het nu, want je ging de medicatie even niet in een boterham verstoppen?

Jannepauli, waardeloos dat de waarde hoog is, aan de andere kant heb je wel meteen een verklaring. Ik vind dat nu ook fijn te weten waardoor al die "afwijkende" dingen komen en dat ik nu gericht iets kan doen.... Hopelijk voelt je paardje zich snel wat beter!

Fargo, wat is eigenlijk een normale ACTH waarde? Zolang hij er maar onder zit?

Argi lijkt nu wat minder traag, gisteren met wandelen zat er iets meer "snelheid" in. Vanmorgen had ze zelfs "honger als een paard" en moest en zou als eerste haar bakje krijgen haha.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:47

Ik geef op het moment om de dag magnesium. En iedere dag provarium breeding.

Een behoorlijk aantal pagina's terug ging het over vitamine E en selenium bijgeven aan cushing patienten, dit omdat het ook een positieve uitwerking zou hebben????

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:52

Caballos schreef:
Ik geef op het moment om de dag magnesium. En iedere dag provarium breeding.

Een behoorlijk aantal pagina's terug ging het over vitamine E en selenium bijgeven aan cushing patienten, dit omdat het ook een positieve uitwerking zou hebben????

Vitamine E en selenium wordt ook wel aan bevangen paarden gegeven, weet ik toevallig.

Geef nu een mix van PAVO aan mijn jongere paarden (8 en 10 jaar) daar zit magnesium, vitamine en selenium in omdat zij vaak een beetje stijvig kunnen zijn en wat hulp kunnen gebruiken. Ik geef het ook aan mijn koliekgeopereerde paard, zijn litteken was beschadigd en daardoor had hij gauw spierpijn aan zijn buik rondom litteken.
http://www.pavo.nl/advies/spieren/soepe ... n+selenium
http://www.pavo.nl/producten/supplement ... lus?filter[2][]=3

Het is soms lastig te bepalen wat je wel en niet moet geven, ook omdat je niet alleen poeders en pillen kunt voeren ;-)

Wat super trouwens dat je verbetering gaat zien Caballos, het moet als het goed is ook steeds beter gaan!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:55

Afgelopen winter is bij onze beide paarden een selenium tekort (vit E) gevonden, Argi had het ergste tekort..... Kan met cushing te maken hebben gehad of met het weinig vers gras eten in de winter? Bij het vervolg onderzoek (na een kuur chevivit) beide weer keurig op peil in het bloed.
"grappig" vond ik dat beide bloedonderzoeken/uitslagen behoorlijk op elkaar leken, sja ze krijgen immers ook het zelfde te eten e.d.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:56

JP helemaal nog vergeten op jou te reageren, jemig dat is dan toch ineens schrikken dat haar waarde zo om hoog zijn gegaan. Aan de andere kant, bij Willy hebben wij - als wij verhogingen moesten doorvoeren in de pergolide - de verhoging vaak rond deze periode gedaan. Hoop dat het snel verbetering geeft. Sterkte!

Dennis - onverwacht dus nog een patient erbij begrijp ik? Rustig opbouwen dan maar he?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:04

ohjajoh6 schreef:
Ik twijfel ook echt elke dag hoor; waar doe je nu goed aan eigenlijk? Zag dat er vanavond een uitzending is op tv om 21;00, waarin de nieuwste bevindingen wat hb en cushing betreft worden besproken. Klikte op de link en zag eigenlijk gelijk weer filmpjes van verschillende DA's die erg pro testen en prascend geven zijn, maar word dan niet uitgelegd waarom, dus ga vanavond maar even kijken...

Op welk net komt dat? Wil ik ook zeker zien!
fargo schreef:
Ash_ schreef:
Ja aan magnesium zit ik ook te denken.
Die van mij zit ook op de grens qua bloedwaarde. Het moet 47 zijn en heeft een bloedwaarde van 57. Vind zo rot hem zo te zien :(
Hij heeft ook goede dagen maar toch is het zo vervelend hem zo te zien. Hopelijk is dit tijdelijk.

Dit zie je niet helemaal goed of je zegt het in ieder geval niet precies genoeg ;-)

Dit is het referentiekader, met 10 aan weerszijden van de ATCH waarden:
20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

Korte toelichting: als jouw paard geen cushing zou hebben, dan zou hij onder de 37 moeten zitten in deze periode (als je de grenswaarden van 10 aan beide kanten mee neemt) en hij zit dus aan de hoge kant namelijk op de grenswaarde van 57. Al kan het natuurlijk altijd nog extremer en dramatischer. Maar het is wel een redelijk duidelijk geval van cushings omdat in deze periode in principe vanaf 37 al wordt gekeken/gerekend dat het cushings zal/kan zijn.

Goed om te weten indd! Dacht inn dat er vanaf 47 werd gekeken.
Bedankt!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:09

Nou ik heb maandagavond de medicijnen niet in een boterham gedaan en prompt had ze de volgende ochtend 2 mooie keutels in de stal liggen *\o/* . Gisteravond weer zonder brood gegeven en vanmorgen had ze weer redelijke poep. Dus ik ga hier nog even mee door.
Gisteren ook probiotica gehaald (wel bij de drogist voor mensen, dat had ik sneller in huis) en hier geef ik nou 2 x daags 1 caspule van. Capsule eet ze zo niet op dus heb het poeder over het voer gedaan. Even afwachten hoe dit aanslaat.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:58

Dat is fijn! Zo zie je maar, goed dat je dat gedaan hebt!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:51

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:06

Voor mensen die geintereseerd zijn in Nieuw (in)zicht op Bloed-onderzoek "Is meten werkelijk weten?"
1. Diagnose: Hoe relevant zijn onze metingen?

Binnen dit onderwerp probeert Dr. Ing. Peter Voshol een bewustwording te creëren over wat een meting, in de brede zin van het woord, betekent en inhoudt. Wat zegt de waarde die uit een meting komt? Is deze waarde correct, en zo ja, voor hoe lang? Maakt het uit of ik vandaag, morgen,‘s ochtends, ‘s middags, zomers of s’winter deze meting uitvoer? Geeft dat dezelfde waarde en/of dezelfde interpretatie/diagnose? Heeft voeding invloed op de uitkomst van de meting, korte termijn cq lange termijn? Met voorbeelden van dag en nacht ritme’s, seizoens- en andere verschillen hoopt Peter uw blik te verruimen en u een handvat te geven om wat breder naar resultaten van onderzoeken en metingen te kijken. Een praktisch handvat voor interpretatie, diagnose en mogelijk aanpak?

Dit is een lezing die ook nog over Fysiologie en het CardioMetabole Syndroom gaat en wordt gegeven bij kliniek Den Hoek en gaat uit van Healthcare Academy.
Het is helaas niet goedkoop maar duurt wel een dag.
Misschien voor degene onder ons die meer willen weten over bloedwaardes?
Mij lijkt het erg interesant

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:09

Heb je een link?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:09

Hmmm interessant, ben wel benieuwd of er verschillen in zitten

Toen ik mijn DA belde voor de test wilde ze juist in de ochtend testen en het paard moest die ochtend nuchter zijn (dus niets meer hebben gegeten na een bepaald tijdstip)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:13

Douraque schreef:
Hmmm interessant, ben wel benieuwd of er verschillen in zitten

Toen ik mijn DA belde voor de test wilde ze juist in de ochtend testen en het paard moest die ochtend nuchter zijn (dus niets meer hebben gegeten na een bepaald tijdstip)

Dit is ook omdat over het hele jaar gemeten de waarden in de ochtend meestal het hoogste zijn, er is hier wel een keer een grafische afbeelding van getoond hier in topic, misschien even zoeken op bepaalde woorden dat je hem dan vindt..

Is door IMJ of door Focussed gepost denk ik, de grafiek ging met name over de waarden door de dag heen en niet zozeer over nuchter of niet...
Laatst bijgewerkt door fargo op 09-10-13 14:27, in het totaal 3 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:14

Ja Douraque en daar verschillen de - wetenschappelijke - meningen zeer over. Het zgn 'nuchter' testen is een overblijfsel uit de humane geneeskunde; een paard daarentegen mag best wel gegeten hebben met uitzondering van krachtvoer.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:16

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:21

Focussed schreef:
Zoiets?
[ Afbeelding ]

Deze is misschien nog fijn voor de vraag van Caballos over wat normaal is en wat niet

>> belangrijk schema voor volgend topic?
Laatst bijgewerkt door fargo op 09-10-13 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:30

Focussed schreef:
Abstract
Elevated concentrations of plasma adrenocorticotrophic hormone (ACTH) in horses with pituitary disturbances are often associated with dysfunction of the pituitary’s pars intermedia. The majority of such animals exhibit an increased susceptibility to laminitis, particularly during the autumn. The 24 h plasma ACTH profiles of horses with pituitary pars intermedia dysfunction (PPID), and those of matched controls, were determined in March, June, September and December. Differences in ACTH concentrations between the groups were significant (P < 0.0001), regardless of photoperiod, and persisted throughout the 24 h cycle in all seasons. ACTH concentrations were significantly higher in September and December than in March and June in both groups of animals. Cosinor analysis of the data indicated that the amplitude of changes was season-independent but higher (P = 0.0441) in PPID horses and that a significant interaction (P = 0.0096) existed between body condition (control versus PPID) and season of peak ACTH response. There were significant, but opposite, phase-shift differences in June and September. These results suggest that ACTH has a role as a biomarker of equine PPID providing that appropriate ‘cut-off’ values are used at different times of the year.

[ Afbeelding ]

Zuo-Yen Lee, Robert Zylstra, Susan J.A. Haritou, 2003.

Er is dus wel een bepaald verloop over de dag, die wel weer verschilt per jaargetijde. In juni is hij het laagst rond 13.00 u en in december rond 22.00 u.

HOERA gevonden, afbeelding geeft waardes door het jaar heen en over de dag > Belangrijk schema - voor volgend topic??

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:56

Merci!

Nuchter zijn heeft dat invloed op de ACTH? Wel op de insuline/glucose (deze waren bij Argi nog net "normaal" maar tegen het hoge aan), viel mij op, zeker als ik naar de uitslagen keek van ons andere paard. DA heeft daar niets over gezegd......

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:20

Caballos schreef:
Merci!

Nuchter zijn heeft dat invloed op de ACTH? Wel op de insuline/glucose (deze waren bij Argi nog net "normaal" maar tegen het hoge aan), viel mij op, zeker als ik naar de uitslagen keek van ons andere paard. DA heeft daar niets over gezegd......

Ik denk het niet, maar wel op evt suikergerelateerde waarden lijkt me. De meningen verschillen vlgs mij bij DA's of dit al dan niet nodig is. Zie ook post van JP hierboven.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:41

Even een update van die van mij: hij is de afgelopen tijd steeds beter in zijn vel gaan zitten, wil graag lopen/bokken/rennen. Maar nu kwam mijn stalhouder net naar mij toe dat far slecht eet. Ik reageerde eigenlijk verbaasd, zijn biks at hij al een tijd niet meer maar dat vang ik op door muesli te geven. Maar hij bedoelde het ruwvoer, dat eet hij slecht. Hij krijgt momenteel 2x per dag kuil en tussen de middag luzerne (wat hij wel eet). Ik ga eens kijken of hij hooi wel eet (liever dat hij kuil blijft eten omdat ik 50 euro moet bijbetalen voer hooi) en na mijn vakantie maar eens een tandarts bellen. Maar ik denk niet dat het zijn tanden zijn eigenlijk, gras eet hij goed en zijn muesli ook. Zit even de praktiseren wat ik kan doen en of het met een veranderde smaak te maken heeft

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:46

Kuil is sowieso geen goed paarden voer. Zeker als ik bedenk welke kwaliteit het kan zijn.
Goed gesealed hooi is nl bijna net zo duur als pakjes hooi.
Is het mooi droog kuil.?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:54

Het is droog kuil ja. Maar is het dan niet vreemd dat hij in een week tijd minder kuil eet?

Het is iig niet dat nattige kuil