[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:39

ja, indi heeft ook haal manen kaal waar die deken niet komt...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:55

ikenindi schreef:
ik heb natuurlijk toevallig indi haar bloed t laatste half jaar een aantal laten controleren op alles wat maar kon, maar daar kwam geen wormbesmetting uit, dus mag toch aannemen dat als zowel mest als bloed het niet uitwijst dat ze dan geen wormbesmetting heeft en dat verm-x dan tot nu toe goed genoeg is...

ja klopt als bloedonderzoek verder niks uitwijst dan kun je daar idd best op vertrouwen

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:26

het wemelt nog van de vliegjes/mugjes! Gisteravond vlogen wel 100 van die kleine krengen boven mn paardje Boos! mijn dochter en ik stonden ook als gekken op ons kop te krabben in de wei!

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:38

borderjay schreef:
het wemelt nog van de vliegjes/mugjes! Gisteravond vlogen wel 100 van die kleine krengen boven mn paardje Boos! mijn dochter en ik stonden ook als gekken op ons kop te krabben in de wei!

ja verschrikkelijk is het he!
afgelopen zondag zaten er smiddags ook al genoeg!
ik kon mijn proefje niet fatsoenlijk rijden, radhika was blij toen ze de deken weer op had !

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:19

Nou hier ook BALEN !!!

Afgelopen weekend begonnen mijn paarden ook jeukerig te worden. Het gaat al een paar jaar prima dus ik snapte er geen moer van. Quinta kreeg oa. rare korstjes op de rug, niet in de manenkam of staart. Rebel is juist in staart en manenkam erg jeukerig.

Tot ik gistermiddag langs 1 zijkant van mijn weide een strookje gras over de hele lengte geel zag worden.
Heeft mijn buurman een paar weken terug Roundup gespoten langs de omheining zonder dat even te melden Stoom uit je oren
Bij Roundup kan het wel tot 2 weken duren afhankelijk van het weer, eer het gras gaat vergelen en dood gaat.

Het is goed te zien dat de paarden tot aan de omheining gegraasd hebben dus ze hebben ongetwijfeld die rotzooi binnengekregen.
Ik vrees dat ze daar de jeuktoestand van hebben opgelopen.
Potverdorie nog aan toe Boos!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:35

I_Moondance schreef:
borderjay schreef:

ja verschrikkelijk is het he!
afgelopen zondag zaten er smiddags ook al genoeg!
ik kon mijn proefje niet fatsoenlijk rijden, radhika was blij toen ze de deken weer op had !

Mijn paarden worden ook helemaal gek van de vliegjes nu. Ik doe ze nu om een uur of 4-5 op stal, dat werkt nog het beste in combinatie met een goede deken. Dan blijft de schade redelijk beperkt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:51

henny_w schreef:
Nou hier ook BALEN !!!

Afgelopen weekend begonnen mijn paarden ook jeukerig te worden. Het gaat al een paar jaar prima dus ik snapte er geen moer van. Quinta kreeg oa. rare korstjes op de rug, niet in de manenkam of staart. Rebel is juist in staart en manenkam erg jeukerig.

Tot ik gistermiddag langs 1 zijkant van mijn weide een strookje gras over de hele lengte geel zag worden.
Heeft mijn buurman een paar weken terug Roundup gespoten langs de omheining zonder dat even te melden Stoom uit je oren
Bij Roundup kan het wel tot 2 weken duren afhankelijk van het weer, eer het gras gaat vergelen en dood gaat.

Het is goed te zien dat de paarden tot aan de omheining gegraasd hebben dus ze hebben ongetwijfeld die rotzooi binnengekregen.
Ik vrees dat ze daar de jeuktoestand van hebben opgelopen.
Potverdorie nog aan toe Boos!

:s lekker is dat... maar ff vragen of buurman int vervolg eerst even overlegt...

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:50

Henny_w dat is echt erg! Lekker zo'n buurman. Ik zag vanavond ook onwijs veel van die witte beestje fladderen. Deken blijft dus nog mooi even op!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:50

Wow henny, het is te hopen dat je paarden geen andere schade hebben opgelopen door dit vergif... Is daar wat van bekend als paarden van dit spul binnen krijgen?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 23:02

Zammie schreef:
Wow henny, het is te hopen dat je paarden geen andere schade hebben opgelopen door dit vergif... Is daar wat van bekend als paarden van dit spul binnen krijgen?

Ik heb ze van het gras gehaald sinds vandaag. Extra zeezout door het voer zodat ze flink gaan drinken en met een opschoonkuur voor de lever begonnen.

Het is inderdaad belachelijk dat zoiets niet even gemeld wordt.

Nog zoiets stoms:
Achterin de wei, niet eens vlak langs een grens met buren heb ik een stukje brandnetels staan.
Bewust om geregeld brandnetels te kunnen geven.
Ik schat zo'n 3 m2 aaneen gesloten bij elkaar.
Heeft echt niemand last van, want aan weerszijden van de wei daar is een klein bosperceeltje.

Tot voor een paar jaar terug ineens de brandnetels hardstikke slap hingen en later kapot gingen.
Had een buurman van achter even gif erover heen gespoten Boos!
Nou zie je bij die gifsoorten meestal daags erna al dat het 'onkruid' slap gaat hangen en ben je dus gewaarschuwd.

Ik snap alleen niet waar sommige mensen het lef vandaan halen om zomaar in andermans wei gif te gaan spuiten.

Misschien was het wel puur uit goede bedoelingen hoor. Was hij zelf in zijn weide aan het gifspuiten en dacht, ach laat ik die bos van de buren ook maar even meepakken maar dan nog.
Hij heeft daarvoor over de omheining moet klimmen om erbij te kunnen en ook niks overlegd.

Het is te zot voor woorden dat je niet eens baas in eigen weide kunt zijn, en heb momenteel even van die Hamer neigingen.

Afijn, ik zit dus ook weer even met 2 schuurders.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:01

Misty heeft wat nieuws ontdekt gisteren, zelf de deken af doen! De deken lag binnenstebuiten in de wei!
Het komt denk ik doordat de staartsingel en dat elastiek beide al kapot waren. Ik heb nu een strotouwtje achter de kont langs geknoopt, hopen dat het helpt!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:05

kijk je uit dat dat niet ontieglijk gaat schuren of zelfs snijden?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:31

Kreeg een mailing van Ivanhoe waarin ze waarschuwden voorlopig de dekens nog op te laten. Dat vind ik wel goed dat ze dat doen. Jeetje er zitten er nu echt veel 's avonds.

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 18:21

Ja echt rot, het ging eindelijk een beetje goed maar nu heeft mijn pony weer jeuk Huilen
Ik heb ook maar een regendeken met hals aangeschaft, strak staats ze wel helemaal doorweekt met zo'n natte deken. En 's nachts is het al behoorlijk koud!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:25

het klinkt op zich wel goed.

heb vanavond wel lekker kunnen rijden. deken afgedaan op de poetsplaats. paard helemaal ingespoten met muggenspray en gaan rijden niet teveel halthouden en hij had nergens last van

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:02

Het was hier ook drama met de mugjes, vooral woensdagavond hele zwermen. Zelfs bij mijn huis waar ik ze anders bijna niet zie.
Als ik de deken maar op laat, en ze op tijd naar binnen gaat, is er niks aan de hand.
Mijn pony is nog steeds (op een paar wondjes op de oren na) jeuk en schuurvrij.

Ik kan trouwens niet wachten totdat het wat kouder word, en dat klereding af mag.
Weer lekker met de billen bloot op de wei Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 07:00

volgende week word het slechter weer he, en daar zijn wij denk ik als enigen zo'n beetje blij mee Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:47

Jemawi schreef:
Het was hier ook drama met de mugjes, vooral woensdagavond hele zwermen. Zelfs bij mijn huis waar ik ze anders bijna niet zie.
Als ik de deken maar op laat, en ze op tijd naar binnen gaat, is er niks aan de hand.
Mijn pony is nog steeds (op een paar wondjes op de oren na) jeuk en schuurvrij.

Ik kan trouwens niet wachten totdat het wat kouder word, en dat klereding af mag.
Weer lekker met de billen bloot op de wei Lachen

Mijne staat dus door dr eczeem ook echt 365 dagen per jaar onder een deken Ach gut

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:55

ik laat ap af en toe wel even een uurtje of 2 bloot lopen hoor, heb het idee dat dat voor de aanmaak van vitamine D wel goed is. ze staan toch wel heel erg bedekt he.
kan hij lekker rollen in het zand, ook weer goed voor zijn vacht Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:56

bloot komt ze niet in het land , meestal wel na het rijden ff rollen in de bak Ja

AMDZHDBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:10

kan ik een paard,die zomerexceem heeft,gewoon zonder deken in de bak zetten(na het rijden ff rollen ofsoo) en vanaf waneer ong. moet je dek opdoen,en vanaf wanneer kun je het weer aflaten?
ik gaa waarschijnlijk een Fjord kopen,die het heeft,dus wil ik wel wat meer weten erover...
en ik kan hem toch gewoon 24/7 op het weiland laten(in de zomer dus met dek)?

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:15

ja , wat ik altijd met mijn shet doe (die het hele jaar door buiten staat, geen stal heeft) die laat ik in de zomer altijd over dag zonder deken staan, maar in het voor en na jaar doe ik de deken alleen af tijdens het rijden. En dan laat ik haar daarna altijd nog even rollen en dan gaat die weer op.

AMDZHDBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:18

oke.. heel bedankt..
want ik was dus opzoek naar een (redelijk) goedkoop paard,en een Fjord is precies mijn ding
lkkr eigenwijs en lkkr stevig(net als ik:P)

dus exceem houd in dat ie in het voor en najaar met een dek moet staan? da`s niet zoown heel probleem..
in de winter moet ie oowk met een dek gaan staan,want ik zet hem in een (half) overdekte paddock,en niet in een box

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:31

AMDZHDBD schreef:
oke.. heel bedankt..
want ik was dus opzoek naar een (redelijk) goedkoop paard,en een Fjord is precies mijn ding
lkkr eigenwijs en lkkr stevig(net als ik:P)

dus exceem houd in dat ie in het voor en najaar met een dek moet staan? da`s niet zoown heel probleem..
in de winter moet ie oowk met een dek gaan staan,want ik zet hem in een (half) overdekte paddock,en niet in een box

Nooooiiiiit kopen een paard met exceem!
Ik heb een fjordje, maar ze heeft het exceem later ontwikkeld. Je doet zo'n beessie echt niet meer weg. Maar ik zou never nooit weer een paard met eczeem willen hebben.
De tijd, geld, stress, controle die het kost moet je echt wel inacht nemen.

Ik kan je wel een fjord aanraden Pling , maar er zijn ook zat leuke fjordjes zonder exceem.

Oja die van mij staat sinds 3,5 dag zonder deken, staat 's nachts op stal, maar ze heeft nog niet geschuurd!! Cool

justsannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 19:43

ik dacht dat zomereczeem echt in de zomer was maar m'n fjord heeft het toen niet gehad... ze heeft altijd wel een beetje geschuurd in de zomer maar niet extreem, gewoon beetje korte haartjes bovenaan de staart, meer niet.
nu is ze eind september 2007 begonnen met schuren als ze 's avonds op stal kwam en sindsdien is ze een chinees naaktpaard Boos!
de hele winter door bleef (nu nog steeds) ze maar schuren... heb een eczeemdeken voor haar gekocht maar het haald niks uit, ze blijft schuren. het is een heel ritueel... als ze op stal komt eerst eten, dan met haar kont tegen de muur schuren, dan haar manen langs de deuropening, dan haar hoofd aan de drinkbak en dan het hele rondje op nieuw. het is nu zelfs zover dat ze vlak voor haar schoft schuurplekken heeft gecreeerd.
had mooie lange manen bij haar laten groeien, waren al langer dan 30 cm en een staart van een barbiepaard zo dik dat ie was. maar nu heeft ze bijna geen manen meer, 2 kale billen en een zebrastaart, de hele staartwortel is kaal.
kent iemand dit, zo'n ritueel of de periode van het schuren?
ik las hier ergens ook iets van een stofje in het gras....
ze heeft dus nooit eerder zo geschuurd en jeuk gehad, kan dat stofje in het gras zo opeens veranderen dat ze er last van krijgt of kan dat niet?
de veearts denkt dat het ook een groot deel tussen haar oren zit, dat ze een tic heeft gecreeerd. hoe kan ik dat doorbreken?
iemand tips? Lachen