[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinGu

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 15:32

Lastige keuze! Inderdaad wat Ellepel zegt, weet je zeker dat ze de schuilstal in kan en ook in gaat als het regent? Zij raakte ook zo in paniek van de regen toch?
Onbeperkt hooi en lekker buiten kunnen lopen is dan wel weer heel fijn.

Guus staat in een overdekte uitloop stal. Hele achterwand is open, maar wel een dak boven zijn hoofd. Daarnaast komt hij zo'n 4 uur per dag eruit, op de paddock en wandelen/rijden.
Ik merk wel dat hij op stal echt rust heeft. Daar schudt hij nooit, en heeft hij ook nooit zo'n blik in z'n ogen die aangeeft dat hij last heeft. Weet niet hoe ik dit blik moet omschrijven. Is geen uitdrukking van pijn, maar je ziet wel duidelijk dat hij ergens last van heeft dan.

Dit is zijn box
Afbeelding

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 16:57

Dat ziet er een fijne box uit idd! Ik weet niet zeker of ze zou schuilen, ze heeft die mogelijkheid nu niet. Maar ik vermoed van wel, aangezien ze nu steeds haar hoofd in de staart van haar weidemaatje wil steken als het regent.

Vandaag kwam ik ook net uit werk, paar druppels regen en ik zag d'r van in de auto al heel heftig schudden. Echt zo gek want ze heeft het dan wel echt enorm hard. Gelijk in de stal gezet met wat hooi erbij, en dan is het ook beter.

Wat ook opvallend is, ze wil dan wel als ik haar uit de wei haal gelijk van het lange gras eten, en als ze dan kan eten dan schud ze ook niet zo. Op de weide staat geen gras meer dus dan staat ze met haar hoofd helemaal op de grond en dan schud ze echt hevig..

In de schuilstal zou ze volgens mij wel gaan, maar ja ik weet het niet zeker natuurlijk. Ik vermoed van wel, ze wil echt uit alle macht altijd naar binnen als het regent en dan kalmeert ze ook gelijk. Ze zou ook hooi kunnen eten in die schuilstal normaal. En goede kwaliteit want nu krijgt ze voordroog hooi.

Dit was vandaag, arm prutsje net optijd binnen gehaald. (ging nog heel hard hagelen daarna, was zo blij dat ik er was)

Afbeelding

Ook wel een goede foto voor de stand van de ogen, vinden jullie die ongelijk? Ik vind het wel meevallen.. Ze heeft het gewoon zo hard met regen, voor de rest kan ze echt dagen hebben dat ze perfect in orde is. Ben bang voor het voorjaar want ze kreeg het in maart vorig jaar..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:44

Wat sneu zeg. Heeft ze in de winter dan juist niet ook last ivm neerslag?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 13:44

Ja ze heeft nu net meer last. Ik heb dr 1 november gekocht en ze is 10 maart beginnen shaken. Dus ik dacht nu komt er een betere tijd aan, maar regen is dus zodanig een trigger dat het net nu weer drama is..

Ben bang dat het in maart ook weer erger wordt, maar ja dat kan ik nu niet voorspellen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:51

Pff, lijkt me niks als een paard reageert op weersomstandigheden.
Over de verhuis vind ik moeilijk om iets te zeggen, het hangt allemaal van zoveel dingen af ...

Hier is het gelukkig voorbij, staat nu ook zonder pillen en gaat goed. Benieuwd wanneer het seizoen volgend jaar begint ...

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 00:22

Ik zou me hier ook graag willen melden om meer informatie in te winnen. Ik las sympthomen op internet die erg dichtbij de klachten van mijn paard komen. Ze is namelijk altijd heel onrustig met haar hoofd tijdens het rijden maar weet het altijd aan balansgebrek. Nu zie ik dat veel paarden altijd de neus aan de voorbenen jeuken na het rijden en tijdens het rijden ook veel proesten/briezen. Ik heb eventueel voor de liefhebber een filmpje waar het een beetje op te zien is. Hoor graag jullie mening want kijk toch nu een beetje somber naar de toekomst..

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 16:58

Je mag mij best het filmpje sturen!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 21:48

Ik ga de mijne verhuizen.. komende zaterdag. Ik ben heel erg benieuwd en heb heel erg dubbele gevoelens. Wel heel blij want het is echt wel een paarden paradijsje, maar ook heel bang, wat als het daar nog slechter gaat? Pff.. Ik hou jullie op de hoogte.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 21:06

En, hoe gaat het nu k_m?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 22:18

Morgen verhuizen dus even afwachten!

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 22:53

Ik duim voor jullie!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 15:23

Ik heb ze verhuist, voormiddag was droog en ging goed. Nu regent het en ben weer in de headshaking nachtmerrie terecht gekomen.. Ze heeft het echt weer zo zo zo erg, echt gevaarlijk. Kan haar niet eens een touw aanklikken.

Staat nu in de schuilstal lichtjes te schudden en beetje hooi te eten.. Geen idee wat ik moet doen. Heb maar in tranen mijn dierenarts op gebeld die komt kijken wat we nog kunnen doen. Maar ik vrees er zelf voor dat dit nog een paardwaardig bestaan is. Kan die behandeling nog wel eens doen maar hoe ver ga je daar in? Het is geen sportpaard, ik gun haar alles maar ergens moet je de grens trekken..

Wat zouden jullie doen? Ik weet het zelf even nietmeer..

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 15:29

Wat heftig, k_m!
Ik zou het nog wel heel even aankijken voor je beslissingen neemt. Er komt natuurlijk ook heel veel stress bij, dooor die verhuizing.En zou je anders eventueel terug kunnen verhuizen?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 15:37

Marloezz schreef:
Wat heftig, k_m!
Ik zou het nog wel heel even aankijken voor je beslissingen neemt. Er komt natuurlijk ook heel veel stress bij, dooor die verhuizing.En zou je anders eventueel terug kunnen verhuizen?

Op zich wel maar dan moet ze 24/7 binnen en dat is ook niet paardwaardig.. ze schud binnen soms ook

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 16:00

Veselijk om je dier dan zo te zien :(:)
Wacht nog even af.
alles is nieuw daar,door stress komt het schudden ook meer opzetten.
Maar kijk even een tijdje aan

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 16:05

Ik wil met alle liefde nog even aankijken maar is dat paardwaardig om ze zo een week in de regen te laten staan ze schud zich helemaal rot.. het js echt extreem.. de dierenarts komt zo Mss kunnen we ze een week pijnstilling geven en dan even kijken..

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:12

De dierenarts was geweest, deze raadde toch aan om haar te laten gaan na alles wat we geprobeerd hebben. Ik moest m'n tijd nemen en kijken hoe of wat. Dan heb ik beslist dat ik haar terug naar haar oude stal wou, daar kon ze rustig zijn. Dus we hebben ze terug naar haar stal gebracht, hier was ze gelijk veel rustiger. Is ook een dichte stal binnen ipv een schuilstal.. Omdat ze nu zo rustig is wil ik toch nog even afwachten proberen een oplossing te vinden. Haar probleem is echt regen, dat is gewoon de boosdoener.. Ik ga proberen een vliegennet waterdicht te maken, online zo iets te vinden,... Wil dat nog zeker geprobeerd hebben, stel ze kan met zo een masker gewoon de weide op dan zou ze perfect kunnen blijven waar ze nu is..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:57

Jemig wat rot zeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:02

Bah, wat naar k_m.
Je zou een manier moeten kunnen vinden waarbij ze wel buiten kan maar ook uit de regen. Mijn pony's hebben een kleine paddock met een volwaardige stal als schuilstal. Dus niet 1 zijde volledig open maar enkel een deuropening. Als het echt regent zijn ze vaak nog kurkdroog, dan kamperen ze gewoon in de stal (ligt ook altijd gewoon stro in). Misschien is zoiets nog een optie? Desnoods voor haar alleen als ze niet erin durft met andere paarden, dat ze wel nog buiten kan..

Al is het maar als voorlopige oplossing om nog wat tijd te krijgen om te zoeken naar eventuele andere oplossingen. Want het is natuurlijk ook niks als je constant bang moet hebben als je paard eens een druppel regen op haar krijgt...

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:10

@[***], ik had haar verhuist met het idee dat ze dan zelf kon kiezen schuilstal of buiten. Helaas bleek de combi stress en een schuilstal hoe jij het beschrijft niet ideaal. Droog geen probleem maar met regen helemaal om zeep. Ik kan dit haar niet laten wennen in deze omstandigheden, ze schud zodanig hard dat ze volledig in paniek geraakt en het is gevaarlijk. Vandaar nu terug naar haar oude stal, ik dacht eerst gelijk ik laat haar inslapen dit kan niet. Maar op de oude stal stond ze heel rustig te eten in de stal gelijk.. Vandaar dat ik een waterdicht masker wil proberen. Vond nu ook via google iemand op bokt die een vliegenmasker bekleed heeft met tafellaken, dit gaan we nu zo snel mogelijk proberen. Wie weet DE oplossing. Stel je voor, ik durf het niet hopen maar ik zet inslapen nog heel even aan de kant. Ze staat nu dan wel even binnen maar so be it, als het droog is ga ik haar wel buiten zetten. Ik wil en moet en zal een oplossing vinden voor die regen gevoeligheid. Het moet mogelijk zijn toch.. Ze kunnen paarden volledig waterdicht inpakken bij wijze van spreken, dan moet het hoofd ook lukken.. Pff fingers crossed, rot ziekte is het toch..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:15

Maar ze ging toch een kudde in? En met een echte stal als schuilstal dan? Of gewoon een standaard stal met 1 zijde open?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:18

Ja ze ging in een kudde maar wel met een grote schuilstal die zo goed als dicht is, met gewoon 1 opening. Alleen geen dichte deur. Niet zoals Tin Gu postte, de stal stond wel buiten en niet in een gebouw. Ik zoek even een foto.

Afbeelding
Afbeelding

Zo goed als dicht dus, niet met een hele open zeide. Enkel de bovenkanten. Wat blijkbaar toch te veel was voor haar, of het was in combi met de stress.. In ieder geval geen houdbare situatie om het een weekje aan te kijken daar, daarom is ze nu terug thuis. Eerst met het idee van haar daar rustig te laten inslapen, nu wil ik eerst nog een regen masker zoeken / proberen. Aangezien ze nu rustig kan staan in haar stal is er niet zo een enorme haast bij om haar eventueel te laten inslapen, momenteel staat ze pijnvrij hooi te knabbelen in haar stal.. Maar ik wil haar niet heel haar leven binnen moeten houden met regen, dat vind ik geen paardwaardig bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:25

Ahja, ik snap het :j Al denk ik dat er langs de bovenopening ook nog genoeg regen kan (bij mijn stal zit er nog een groot afdak boven) en ik vraag me af of de regen niet een heel irritant geluid geeft op zo'n stal... Misschien heeft ze daar ook moeite mee?

Ook lijkt de stal niet zo groot, ik weet niet hoe groot de kudde is maar kan me voorstellen als ze met z'n allen willen schuilen dat dit voor een paard zoals die van jou niet leuk is en (te)veel stress oplevert. Daarom dat ik ook opperde om haar met zo'n soort stal, maar dan alleen (ev. met buurpaarden in een ander stuk als het kan), te zetten. Of in ieder geval is dat iets wat ik nog als mogelijke (tijdelijke) optie zie ;)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:30

De stal is wel ruimer dan dat het lijkt op de foto's, maar ze staat nu in ieder geval weer op haar oude stal. Helaas zijn stallen met zo een uitloop niet dik gezaaid. En dan nog kan ze gewoon niet buiten wanneer het regent, dan is het verschil met waar ze nu staat niet zo groot..

Geluid is geen issue, haar stal nu maakt hetzelfde geluid. Maar het was wel duidelijk dat ze gewoon niet op haar gemak was, ookal was het een super plekje. Ze staat nu weer lekker in haar vertrouwde stalletje, dat is voor haar ook momenteel het fijnste..

We gaan morgen proberen mijn vliegenmasker om te bouwen. Ben heel benieuwd of het effect gaat hebben..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:45

Gekke vraag misschien maar hoe kan ze dan nog kijken?