[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:42

Fijne kerst iedereen! {:)

Ik ben net terug van een reis van 3 weken en in die periode is mijn paard kreupel geworden. Ze had daarvoor ook dat ze af en toe niet rad liep maar niet zo erg als nu -O- Voel ook warmte en een verdikking op de pees, waar ze reageert als ik er in knijp, net onder haar voorknie. Balen want de PPID lijkt met de medicijnen best onder controle te zijn.

Wil de dierenarts vragen voor een paar dagen Metacam en haar binnenkort te laten scannen om te weten hoe ernstig het is. Pijnvrij leven i het streven, rijden hoeft niet perse meer.

Had nog een vraagje hebben PPID paarden en verhoogde behoefte aan vitamine E? Zou het nuttig kunnen zijn om dit in de winter als ze nauwelijks vers gras eet bij te voeren?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:14

cynthiar schreef:
Is wel erfelijk. Heb ik ooit eens gelezen in een amerikaans artikel.
Mijn paard zijn vader had het hoogst waarschijnlijk ook.

Overigens zou ik wel benieuwd zijn naar dat artikel, ben het niet tegengekomen en heb echt het hele net afgegraasd naar artikelen hierover (die niet achter betaalmuren zaten.)

Maar voor zover ik weet is het verhaal van Jannepauli wat er min of meer bekend is nu, behoudens waarschijnlijk enkele onderzoeken die nog gaande zijn, maar waarvan we dan nog wel de uitkomst zullen horen.

Overigens is het in de kleine ponystamboeken helemaal gevaarlijk om dergelijke uitspraken te doen, aangezien de dieren nogal eens aan elkaar verwant zijn, ook op manieren die niet direct opvallen. Binnen bepaalde rastypes (bijv. de Welsh cob die vaak nogal op 'massa' gefokt wordt en waar obese-aanleg als het ware gewoon erin gefokt is) zijn dan in principe alle dieren zon beetje erfelijk belast maar omdat bepaalde lijnen meer voorkomen of bepaalde ouderdieren meer voorin de stambomen staan, zouden die eruit springen.... Terwijl de hele problematiek zeker niet tot die ouderdieren beperkt is.

Vaak treedt het cushing ook nog op op veel oudere leeftijd. Het is nog eens extra jammer om bepaalde lijnen verdacht te maken, als het hier nou net gaat om de lijnen waarin veel dieren zo gezond en hard zijn dat ze een hoge leeftijd bereiken (waarna ze dan cushing krijgen.) Ik geef dit toch maar even mee.

Verder is soberheid op zich geen 'erfelijke kwaal', maar het is wel logisch dat die dieren niet passen in de manier van houden waar we ons tegenwoordig prettig bij voelen: stallen, dekens, veel krachtvoer, weinig beweging omdat ze maar een hobby zijn (de shetten vroeger in de mijnen hadden weinig kans om obese te raken.)

Ik ben er zelf van overtuigd dat we onze cushie (van onze dieren een die het makkelijkst dik werd) zelf 'kapotgevoerd' hebben op jonge leeftijd.... door haar krachtvoer te geven als een drachtige pony, terwijl ze dat niet is.

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:28

Over obese gesproken, ik was gister Sed aan het knuffelen en ging daarbij met mijn vingers drukkend door zijn dikke vacht, en voelde hierbij goed zijn ribben.. Maar door de dikke vacht ziet hij er in principe goed uit, krijgt onbeperkt hooi, 1 hand muesli per dag met de supplemmenten, wat moet ik hier nu mee? Zie ik spoken om niks of toch in de gaten houden/ melden bij de DA?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:24

Houd het in de gaten Shanna. Hooi is wel van goede kwaliteit?

Voor iedereen:

Fijne kerstdagen {:)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 12:27

Dat artikel heb ik jaren terug eens gelezen. Toen er in Nederland veel minder bekend was over Cushing. Ik denk dat dat artikel ook niet meer terug te vinden is. Ik heb toen veel gegoogled op Amerikaanse artikelen en kwam dat toen tegen. Is zo'n 6 jaar geleden.

Wat betreft de fjordenlijn die ik aanhaalde; ik weet het ook niet zeker, maar ik ben wel meerdere gevallen van Cushing tegengekomen. Dus toeval of niet.
De mijne heeft sinds zijn 11e Cushing en is hiervoor nooit te dik geweest. Was zelfs voor een fjord aan de slanke kant. Dus ook de niet ir geweest.
Maar inmiddels is hij dik 27 en doet het nog goed. Dus met langdurige ppid kan je paard oud worden.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 01:46

Ik lees al een tijdje mee in dit topic,en verbaas me er een beetje over dat ik niets lees over het gebruik van de aardpeer...ook bekend als knolzonnebloem,jerusalemartisjok of topinamboer.
Deze knol bevat inuline ,dit geeft bewezen een betere bloedsuiker spiegel,en de knol werkt super op de darmfunctie,voorts bevat hij veel waardevolle vitamines en mineralen.
vooral paarden die insulineresistent zijn naast PPID,hebben hier vaak veel baat bij.
Je geeft gewoon een paar knolletjes in plaats van peen.nadeel is wel dat ze slecht verkrijgbaar zijn,en vaak nog al prijzig....ze zijn echter erg makkelijk te kweken,en 1M2 levert al snel 10 to 15 kg knollen op....de planten kunnen wel 2 1/2 tot 3M hoog worden,en zijn erg decoratief...de knollen zijn ook voor mensen erg smakelijk en super gezond....je kunt ze rauw als salade eten,gekookt ,gebakken,gefrituurd (mijn kinderen vinden dat lekkerder als patat)en je kunt er zelfs chips van maken.
Als je een paar M2 grond over hebt.....poten dat spul,en jij en je paard eten gratis en voor niets de rest van je leven super gezond....echt ik meen het ,,,meer dan het proberen waard,en je zult zien....je paard vindt het heerlijk!!

ps...maak je geen zorgen over de suikers.....dit is een vorm die niet verteerd wordt,en dus in zn geheel via het poepgat het lichaam verlaat,en dus geen effect heeft,maar wel een zoete smaak geeft.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 08:23

Goeie tip! Ga ik proberen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 09:36

Goede tip PG ik ga me daar eens in verdiepen en spit deze kerst alvast de tuin om {:)

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 10:31

Ik had ze vroeger in de tuin en kuilde ze zelfs in in de winter. Waren heerlijk en hele mooie bloemen. Ik zal eens op zoek gaan waar ik de knolletjes kan kopen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:41

pluisbeer schreef:
Ik had ze vroeger in de tuin en kuilde ze zelfs in in de winter. Waren heerlijk en hele mooie bloemen. Ik zal eens op zoek gaan waar ik de knolletjes kan kopen.

De Lidl heeft ze momenteel....gewoon een paar bakjes kopen,en een paar bewaren op een droge, koele, donkere plaats....poten in maart,en volgende winter heb je bakken vol knollen.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:07

Wat een supertip - ga ik zeker proberen!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:56

Ik ook! Maandag op naar de Lidl!!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:03

Nou ja er zal vast niet zo veel mis zijn met een zoete aardappel op zijn tijd, maar ik neem wel aan dat iedereen begrijpt dat zoiets niet in de plaats van medische behandelingen moet komen?

Ik zie ook nog niet gelijk een andersoortige werking dan van bijvoorbeeld pulp van suikerbiet?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:13

Ik heb niet het idee dat PG hier wat probeert te verkopen, ten zij hij aandelen Lidl heeft.

Hij zegt nergens dat wij het advies van een DA naast ons neer moeten leggen, of moeten stoppen met de reguliere medicatie. Het enige wat hij doet is een tip geven over een voedingsmiddel die kan helpen bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel.

Een paar pagina's terug ging het over voeding met kokos als basis en over kokosolie die het zelfde effect wordt toegeschreven, daar viel niemand over. Ik snap deze ophef dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:14

Het gaat mij niet zozeer om die zoete aardappel, hoewel ik al niet kan geloven dat er een soort van suiker bestaat, die in het geheel het lichaam verlaat , zonder dat de hele dieet industrie er niet allang bovenop was gesprongen. Maar ik weet dat niet zeker, dus ik doe daar geen uitspraken over verder.

Maar het gaat mij vooral om het gehele post gedrag van pg in dit topic en de achterliggende gedachte hierachter.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:56

Niet zoete aardappel, maar aardpeer. Echt een heel ander gewas! De aardpeer is Helianthus tuberosum, zoete aardappel is Ipomoea batatas.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:47

Ik ben inmiddels op jullie advies toch overgegaan naar een kwartje. Beetje een dubbel gevoel want ik heb het volste vertrouwen in mijn dierenarts, maar goed, ervaringen zeggen natuurlijk ook een hoop! Ik ga maandag weer over naar een halfje. Hij heeft dan 6 dagen een kwartje gehad.
Op Facebook zijn 2 interessante PPID groepen. 1 Nederlandstalige in 1 Engelstalige, wellicht een aanvulling voor sommige :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:53

Waratje schreef:
Niet zoete aardappel, maar aardpeer. Echt een heel ander gewas! De aardpeer is Helianthus tuberosum, zoete aardappel is Ipomoea batatas.

Bevat wel beiden inuline!

Zoete aardappel krijgt de mijne weleens een stukje van als ik dat zelf gegeten heb.

Vraag mij wel af hoeveel je een paard zou moeten voeren voor het een positief effect op de darmen heeft.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:12

Ik ben zelf ook suikergevoelig. Wat voor mij handig is bij het voeren van mijn insuline resistente paard. Zoete aardappel kan ik wel eten zonder ergens last van te krijgen. Gewone aardappel weer niet. Net als tarwe niet en spelt wel. Nou ben ik geen voedingsdeskundige, maar blijkbaar zitvdat suiker anders verpakt in het voedsel, zodat het geen enirme oieken en dalen in de bloedsuikerspiegel veroorzaakt.

Dus ik denk wel dat er met voedsel veel regulieren is. Maar een tumor oo de hypofyse is wat anders (en die heb ik zelf dan ook weer gehad, haha!) en daar kom je toch moeilijk om de medicatie heen.

Dus wat mij betreft mag iedereen hier voedingstips neerzetten. Voor de 1 werkt t wel en voor de ander niet. Maar dat is voor iedereen vrij om te proberen, lijkt mij.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:52

Ben het helemaal met je eens, altijd blij met tips en of je er iets mee doet is eigen keuze. Mijn 15 jarige vertoond wat PPID verschijnselen maar de dierenarts vond het nog niet nodig te testen dus die krijgt die van mij Turmeric, en dat lijkt wat te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:06

Er word door mij in ieder geval niet gezegd dat men geen voedingstips mag geven. Dat wij ze niet in de OP zetten, heeft een overduidelijke reden: elk paard met cushing reageert anders of is er wel of niet i.r. Bij en dus heeft dat geen zin.

Ik en sommige anderen, blijven wel waarschuwen, voor bepaalde posters en hun dubbele agenda. Dat kunnen jullie irritant vinden. Maar het is alleen maar een goedbedoelde waarschuwing, want hoe serieus moet je iemand nemen die hier alleen maar berichten heeft geplaatst, om zijn producten aan de man te brengen.
Dat is wat ik bedoel met dubbele agenda.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:15

Nee hoor. Dat mag van mij ook. Ieder zijn missie, zal ik maar zeggen.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:41

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:26

Iedereen kan ook zelf nadenken heh.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:35

Essie73 schreef:
Ik kom net op de cushing FB groep een link tegen.
Iemand hier ervaring mee?

http://www.paardfit.nl/Cushing-Total.htm

Van chinese 'kruiden' is bekend dat ze vaak illegale stoffen bevatten, geneesmiddelen o.a.

En ik vind 'kruiden' altijd veel te vaag, welke kruiden en wat zijn hun werkzame stoffen en hoe zijn die op paarden bewezen dan?

Sorry voor het gebrek aan enthousiasme, maar met cushing ga je geen vage uitstapjes naar alternatief maken in mijn ogen, terwijl er zon goed geneesmiddel is. :)