Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:56

wil ze niet eten (de grasbrokjes dan). Ik meng er wel eens wat door haar andere voer, maar ze snoept het andere voer er tussen uit en die andere brokjes laat ze liggen. Ze eet het alleen als ik het dus meng met natte zemelen. Daar doe ik dan ook een paar handen luzerne door en dan eet ze het wel. Maar hele maatbekers eet ze dan niet en dan laat ze ook haar andere voer staan. Dat wil ik dan weer niet, pfff

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 22:30

Setteli schreef:
wil ze niet eten (de grasbrokjes dan). Ik meng er wel eens wat door haar andere voer, maar ze snoept het andere voer er tussen uit en die andere brokjes laat ze liggen. Ze eet het alleen als ik het dus meng met natte zemelen. Daar doe ik dan ook een paar handen luzerne door en dan eet ze het wel. Maar hele maatbekers eet ze dan niet en dan laat ze ook haar andere voer staan. Dat wil ik dan weer niet, pfff

hoe nat geef je die zemelen?Dat zou laxerend kunnen werken.Ik geef het altijd wat vochtig.

Die van mij heeft ook periodes dat hij slecht eet.Het voer dan.Gedurende de nacht gaat het dan wel op.
(die van mij eet nu ook slecht hooi,tandarts is geweest :7 )

Mijn paard had in het voorjaar ook de dunne,soms gewoon een goede drol ertussen en dan weer diarree.
Heb hem toen vijf dagen panacur door zijn eten gedaan(voor koeien)toen was het weg.Geen worm gezien trouwens. :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 23:44

Setteli schreef:
Goed nieuws Zucchero!

Met Vlek gaat het helaas wat minder. Ze is nog steeds aan de diaree (echt spuitpoep). Vorige week had ze eindelijk eens een mooie keutel (uit het boekje), maar dag erna weer diaree. Ik geef haar natte zemelen gemengd met luzerne, energy control brok, nature's best en 2 handen psyllium vezels. Daarnaast nog een schepje provarium breeding en een schepje msm. Dit krijgt ze 's avonds en in de ochtend 1/3 nature's best en 1/3 energy control (wissel ook wel eens af met Care4Life). Ze eet dit allemaal goed, maar haar hooi eet ze nog niet goed. Nog steeds proppen of ze laat het gewoon liggen. Ze is voor de rest vrolijk maar ze wordt wel steeds magerder. Dus het energie level is niet optimaal.
Gisteren is ze nog wel meegeweest op wedstrijd met mijn jongste en heeft ze nog 2 wp gehaald.

Ik heb vandaag mijn DA gebeld en hij wist het zo ook niet. Hij ging morgen met de DA van Boehringer bellen om te vragen of hier een oplossing voor is.
En anders nog een keer testen wat de ACTH waarde is en evt medicatie aanpassen (ze staat al op een kwart)

Vandaag de medicijnen niet met brood gegeven maar op de hand met een beetje brokjes. Kijken of de boterham de trigger is

Waarom gebruik je geen probiotica? Heb je het al geprobeerd, dat maakt namelijk heel veel uit met diarree.
Wist niet dat het nog steeds speelde, maar ik heb zoals je misschien weet - misschien ook niet - een paard dat aan koliek is geopereerd en vaak gaskoliek heeft en had na de operatie. Op advies van arts geef ik probiotica, dat helpt ook heel erg bij diarree. Ik heb in de beginfase zelfs yakult gegeven, dat geven ze ook vaak aan veulens die aan de diaree zijn. Ik geef nu pro bio forte van de Groene Os (nu onder de mensen naam van zelfde product) maar je kunt ook een middel van Puur geven. Zeker de moeite waard en heel makkelijk door slobber of iets anders heen te geven. Misschien heb je er iets aan, vaak zit het in de flora en fauna (en goede en foute bacterien die aanwezig zijn in darmen). Als je nog vragen hebt moet je me maar pb-en of hier nog vragen stellen. Sterkte want dit zijn lastige dingen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 08:57

Google eens op donorfaeces ...op die manier heb ik al meerdere paarden zien afkomen van hun diarree.

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:24

Hallo allemaal,
Na lang uitstellen en het eigenlijk wel weten dat mijn pony cushing heeft, maar ze nog zo goed was qua conditie, mooi op gewicht, niet veel dronk, nooit hoefbevangen, enz, alleen een flinke wintervacht die ik er echt af moest scheren aan het eind van de winter. Nu toch wel de bevestiging gekregen dat we aan de medicatie moeten gaan beginnen. Ze staat er nu na de zomer iets schraal bij en haar vacht is ook erger als de jaren hiervoor. Tandarts gaf ook aan dat de melanomen in haar mond nu hier en daar over haar kiezen gaan groeien wat het eten natuurlijk ook niet makkelijker maakt. En toen de dierenarts kwam enten zag hij ook wat ik al maanden over dup, dat het tijd wordt om aan de medicatie te gaan beginnen.

Ze is nu 25 en wordt zeker nog 4a5 x per week gereden en is nog bloed fanatiek (buiten soms iets te ;-) ). Vindt het moeilijk om aan medicatie te gaan beginnen door dat ik ook al de bijwerking zag. Zelf ook gestopt met medicatie spuiten voor mijn MS omdat het medicijn erger was als de kwaal. En dit wil ik haar niet aan doen omdat het nu lijkt of ze zich nog top voelt.

Dus kom ik hier maar even lezen hoe jullie het hebben aangepakt. Wat je in de gaten moet houden. Wat de kosten zij. Hoe de dosering te bepalen, enz, enz.

Zo, een heel verhaal, maar nu nog genoeg te lezen met 497 pagina's aan info en verhalen!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:59

Hey Manon, jij ook hier :D Ik heb de D-pony thuis op een halve pil per dag staan. Daar doet ze het nog steeds erg goed op. Maar bij Pris was de uiting van de Cushing de hoefbevangenheid (maar ze had ook de bolletjes boven de ogen). Echter heeft het lezen in dit topic wel zeker nut gehad. De DA zei 1 pil per dag, maar ik las hier dat 0.5 voor zulke ponies ook goed zou moeten werken. Pris haar ACTH waarde was 41 dus niet heel hoog. En met een halve pil per dag doe ik ong 4 maanden met 1 doosje van ong 120 euro. Is er bij DameBlanche recent nog bloedgeprikt? En geef je al iets anders zoals Provarium Breeding van de Groene Os (dat krijgt Pris ook erbij)

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:39

He Roos! Ik contact ff via facebook!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:46

DameBlanche welkom, wat voor soort pony is het, qua ras? En weet je hoe zwaar hij weegt? Weet je uitslagen van de ACTH waarde van je paardje?
De bijwerkingen van de medicijnen zijn eigenlijk het intensiefst in de opstartfase omdat het lichaam dan moet wennen aan het middel en er worden wijzigingen in het lichaam opgestart en dat kun je soms merken. Maar als je geleidelijk aan start, zijn de problemen gelukkig in de meeste vallen goed te overzien.
Voor beginnende gevallen van cushings kunnen paarden heel veel hebben aan provarium breeding van de groene os, dat brengt de hormonen van paarden op orde. Veel paarden kunnen daar best even mee toe, maar het middel is ook heel goed als supplement te geven omdat het eigenlijk de werking van het medicijn ondersteunt.
Het opbouwen naar een bepaalde dosis gebeurt bij voorkeur in stapjes van 0,25 mg per keer in 3 tot 5 dagen per stap tenzij je paard duidelijk moet wennen (omdat hij bijvoorbeeld extra duf, angstig, minder eet). Dan blijf je die stap iets langer aan houden tot het weer beter lijkt te gaan.

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:49

Hoi Fargo, ik weet niet wat voor ras het is en ze zit geloof ik op ongeveer 480 kilo. Er zijn nog geen tests gedaan. Was op vakantie moet dus nog even in overleg met mijn dierenarts hoe het aan te gaan pakken. Wilde in ieder geval alvast wat inlezen zodat ik de juiste beslissing kan maken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:52

DameBlanche schreef:
Hoi Fargo, ik weet niet wat voor ras het is en ze zit geloof ik op ongeveer 480 kilo. Er zijn nog geen tests gedaan. Was op vakantie moet dus nog even in overleg met mijn dierenarts hoe het aan te gaan pakken. Wilde in ieder geval alvast wat inlezen zodat ik de juiste beslissing kan maken.

Ok, nou eigenlijk is het zo dat je kijkt naar de symptomen (hoe heftig zijn ze), het gewicht en evt de ACTH waarde om tot een dosering te komen. De vuistregel qua gewicht heb je misschien al gelezen dat is 0,002 x 480 = 0,96 mg.
Dus qua gewicht zou ze ongeveer 1 mg mogen hebben. Maar aangezien haar symptomen nog niet heftig zijn, zou je het op basis van wat je nu weet inderdaad kunnen starten met opbouwen naar bijvoorbeeld een halve pil, van 0,5 mg en kijken hoe hij het gaat doen. Of eerst met provarium breeding aan de slag en kijken of ze daar al van op knapt. Als je de ACTH waarde weet heb je weer iets meer info over hoe erg de hormonen van slag zijn natuurlijk..

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:50

Vanmorgen met Gwendolyn bij de dierenarts geweest om haar tanden te laten doen en een bloedje te laten tappen. De DA was ook erg tevreden met haar herstel sinds het geven van prascend. Helaas wel weer een kies minder. Tandarts hoefde niet eens kracht te zettten om hem eruit te halen... Ding zat al zo los dat hij er anders zelf uit zou zijn gevallen met een paar dagen. Helaas zit nummer 4 ook al los. Toch hoog tijd om ons te gaan orienteren op een kunstgebitje?

Ben benieuwd wat de bloeduitslag zegt.

Dame Blanche, welkom. Succes met teruglezen. ;) Mijn ervaringen met de Cushing medicatie zijn erg goed. Gwendolyn is er alleen maar beter op geworden en heeft weinig wenklachten gehad. Wel lust ze geen snoepjes of pepermuntjes meer agv voeren van de pillen. Ik heb het vervolgens een tijd met brood gedaan en nu eet ze het gewoon met haar muesli op :) Ik geef haar verder gewoon haar standaardvoer, hetgeen best veel is voor een pensioenpaard van dik 25: 2 kg brok, 1 volle schep muesli, onbeperkt hooi (voordroog) en als ik het niet vergeet een scheutje zonnebloemolie. Soms brood, wortel, appel. Verder staat ze overdag lekker op de wei.
Sterkte met die van jou!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:50

Nou meiden... de bom is hier gevallen... ik heb zojuist Pauli's ACTH uitslag doorgekregen: 223 pg.. dat moet dus eigenlijk 47 zijn....
Daarmee is dus ook de pijn aan de voetjes verklaard en nu dus geen uitstel meer maar ook ik ga bijdragen aan het bedrijfskapitaal van B.I.

Grrrr -:(-

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:52

Bahh Jannepauli, dat is zwaar klote

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:53

Jannepauli schreef:
Nou meiden... de bom is hier gevallen... ik heb zojuist Pauli's ACTH uitslag doorgekregen: 223 pg.. dat moet dus eigenlijk 47 zijn....
Daarmee is dus ook de pijn aan de voetjes verklaard en nu dus geen uitstel meer maar ook ik ga bijdragen aan het bedrijfskapitaal van B.I.

oh.... |( ik pb je net...heb dus het antwoord hier.
Verdorie....hopelijk slaat de pergolide snel aan!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:27

Ja enerzijds natuurlijk balen maar aan de andere kant toch ook wel weer goed om te weten én ik heb goede hoop dat de pergolide straks gaat werken. Overmorgen gaan we starten en dan maar duimen.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:33

Sterkte!! Een flink hoge uitslag ook nog een keer. Nou... welkom bij de club van roze pillen gevers... Hopelijk slaat het goed aan en valt de gewenning mee :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:15

Jeetje JP, dat is nogal een waarde zeg.
Hopelijk slaat de Prascend goed aan en zonder teveel gewennings problemen.
Succes

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:23

Succes JP, idioot dat ze steeds zo laag zat, je had dit jaar toch al is laten meten?
Hopelijk is ze wel snel vd pijn af..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:33

Sterkte JP.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:15

Jannepauli schreef:

:(:) jemig dat is hoog.
Ik hoop dat de pr ascend heel snel aanslaat. Het is nu wel helder waar de bevangenheid vandaan komt. Nu kan je gericht de behandeling inzetten. Knuffel voor pauli en jullie

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:01

Sterkte JP

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:30

Op zich fijn dat er geen twijfel over mogelijk is JP.
Maar niet leuk , sterkte!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:34

Jannepauli schreef:
Ja enerzijds natuurlijk balen maar aan de andere kant toch ook wel weer goed om te weten én ik heb goede hoop dat de pergolide straks gaat werken. Overmorgen gaan we starten en dan maar duimen.

Jeetje balen zeg.
Indd ik had dat ook met die benauwdheid van haf. Aan de ene kant baalde ik, andere kant was ik blij te weten waar het vandaan kwam.

Zo staat haf er de laatste tijd vaak bij na de start van de medicatie, normaal is hij altijd opgewekt en vrolijk. Arm paard.
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 1854_n.jpg

Iemand intresse in Equillin Balancer.
Zit nog 1,5 kilo in. Voor een leuke prijs over te nemen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:09

Vindt dat vreselijk om te zien als een paard er zo teneergeslagen bijstaat..
Is het allemaal wel zeker dat de Prascend werkelijk goed is vraag ik me af.
Omdat mijn paard in de bloedwaarden een.randgeval was. En andere onderzoekjes ook twijfel uitbrachten. Begon ik te twijfelen wb prascend. Heb dat afgebouwd en geef nu monnikspeper maar dan van PUUR.
En moet zeggen dat gaat in ons geval vele malen beter en ze is veel fitter.
Prascend was te veel ofzo.
Ook geef ik magnesium bij

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:20

Ja aan magnesium zit ik ook te denken.
Die van mij zit ook op de grens qua bloedwaarde. Het moet 47 zijn en heeft een bloedwaarde van 57. Vind zo rot hem zo te zien :(
Hij heeft ook goede dagen maar toch is het zo vervelend hem zo te zien. Hopelijk is dit tijdelijk.