[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:49

Roquen schreef:
Ik zit met mn handen in het haar. De eczeem bij mijn paard lijkt ieder jaar erger te worden. Ze heeft altijd wel wat plekjes rondom haar uier, maar nu is het gewoon kaal met korstjes. Net als haar hele achterbenen... Wat kan ik anders doen dan smeren?

Heb je een uierflap aan de deken ? Helpt nij mijn merrie het best

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gewoon vanuit een oude deken gemaakt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:02

natasja1475 schreef:
Ik ben gisteren begonnen met hennepzaad voeren, ben ook heeeel benieuwd of dat wat doet. Al zoveel geprobeerd maar tot op heden zonder resultaat. Voor degene met positieve ervaringen, hoe lang duurde het voordat jullie iets merkten?

Ik ben er in januari jl. mee begonnen en dan zit er nog geen ongedierte in de lucht.
Wel merkte ik na zo'n 2 weken dat mijn 'hyper' merrie rustiger werd. En weer net als veulen superzacht en aanhankelijk werd. En dat is ze nog steeds :)

Wat wel belangrijk is bij hennepzaad is om het rustig op te bouwen.
Begin met 15 gr. per dag en dan een aantal dagen later 30 gr. enz.
Hier staan ze op 50 gr. per dag maar je mag ook rustig in het begin even naar een wat hogere dosering gaan. Bijv. tot 75 gram en daarna terug naar een basisdosering van 50 gr.

En ... ik maal het dagelijks iets voor ik het voer. Is niet perse nodig maar ik heb het idee dat de opname dan nog beter is.
Hennepzaad bevat o.a. natuurlijke vit. E en magnesium. Ik hoef geen extra magnesium meer bij te voeren. Kennelijk hebben ze genoeg aan wat er in de hennepzaad zit :)

Anoniem

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:14

Kom even onder m’n steen vandaan....
Klinkt als een mooi product dat hennepzaad.
Je kan dus ook gewoon de versie voor vogels voeren? Van een dierenwinkel?

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:45

Jets schreef:
Tijdje geleden een flesje wietolie van minifries hier op bokt gekregen om te kijken of het ook voor mijn fjord werk. Ben er echt heel blij mee, want het gaat eigenlijk steeds beter. Ben gestopt met fibra anti itch en geef nu alleen nog metazoa met druppeltjes wietolie. In de paddock is niks om te schuren, dus als ik haar binnen vast zet met opzadelen schuurt ze alleen een beetje haar hoofd, maar niet dat minutenlange heftige zomereczeem schuren, alleen zachtjes krabben, gewoon normaal. Merk echt dat ze er zelf zoveel baat bij heeft, ze is zoveel chiller en niet meer zo gefrustreerd door de jeuk! Ben benieuwd of dit stand houdt.

Hoor en lees veel positieve verhalen over wietolie! Zo jammer dat het nergens verkrijgbaar is. Ben benieuwd naar de verdere resultaten!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:16

Anoniem schreef:

Ja idd. Ik heb t bij Paardendrogist gehaald , maar het ligt blijkbaar ook gewoon bij boerenbond.
Weet dus ook sinds kort dat het koud gegeven moet worden ipv rechtstreeks door warme slobber, anders gaat voedingswaarde eruit.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:03

Anoniem schreef:

Yep, of hennepzaad voor sportvissers. Soms heet het ook wel Kempzaad.
Kost per kilo in een dierenwinkel ongeveer 9,95 euro.
Maar je kan ook vragen of ze een grotere verpakking willen verkopen. Soms moeten ze het even bestellen.

Dan kom je meestal op 2,50 á 3,00 euro de kilo uit. Dat scheelt nogal :)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:32

welke hoofdkap gebruiken jullie.
ik had voor mijn vorige pony altijd een boett deken met masker maar wat zijn die duur geworden :(
Bij rex twijvelde ik er aan of hij wat jeukerig was of echt eczeem heeft.
Maar denk dat ik nu wel zeker ben dat hij eczeem heeft.
Hij had een rsih maar hij doet het vliegen masker af of word erbij geholpen.
En dan blijven die gaten voor om de oren niet zitten en nu schuurt hij dus flink zijn voorpluk. Vanmorgen haalde ik een hele pluk haar uit zijn voorpluk en zitten er meerdere kleine wondje.
heb gisteren een br eczeem deken gekregen een oudje. die heeft hij nu op en past goed. Heb nu een nieuwe besteld en ook een bijpassende hoofdkap hoop dat het goed gaat nu ik alles aan elkaar kan maken.
En dan kan ik de oude br eczeem deken gebruiken als reparatie lap.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 13:58

Ik kom me helaas ook maar eens melden -O-
Mijn pony schuurt al een tijdje, maar omdat ze nooit echt kale plekken oid had heb ik er niet echt bij stilgestaan dat het zomereczeem kon zijn. Vandaag, daarentegen, tijdens het poetsen overal kale plekken gevonden. Op haar hoofd, borst, flanken, kont, staart, alles. Zelfs haar knie heeft ze linksachter tot bloedens toe kapot. Nu dus maar aan het zoeken naar de juiste dekens etc om haar compleet mee in te pakken. Maar damn, wat zijn die dingen allemaal duur.
Afbeelding
Zo'n halsstuk werd me aangeraden door de eigenaar van mijn bijrijd paard, aangezien die ook jarenlang ontiegelijk veel last van zomereczeem had. Nu vraag ik me alleen af wat voor deken daar prettig bij is. Is dit misschien iets?
https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... _7998.html
https://www.kramer.nl/eczeemdeken.htm?w ... .95..LI%3e

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 15:24

E_J schreef:
Ik kom me helaas ook maar eens melden -O-
Mijn pony schuurt al een tijdje, maar omdat ze nooit echt kale plekken oid had heb ik er niet echt bij stilgestaan dat het zomereczeem kon zijn. Vandaag, daarentegen, tijdens het poetsen overal kale plekken gevonden. Op haar hoofd, borst, flanken, kont, staart, alles. Zelfs haar knie heeft ze linksachter tot bloedens toe kapot. Nu dus maar aan het zoeken naar de juiste dekens etc om haar compleet mee in te pakken. Maar damn, wat zijn die dingen allemaal duur.
[ [url=m/O9g8p9.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zo'n halsstuk werd me aangeraden door de eigenaar van mijn bijrijd paard, aangezien die ook jarenlang ontiegelijk veel last van zomereczeem had. Nu vraag ik me alleen af wat voor deken daar prettig bij is. Is dit misschien iets?
https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... _7998.html
https://www.kramer.nl/eczeemdeken.htm?w ... .95..LI%3e

Alle eczeem dekens hebben al een hals. Je hoeft daar dus geen losse hals bij te kopen.
Het model deken wat jij voor ogen heb vind ik zelf het fijnste model voor de paarden die het behoorlijk hebben. Je kan er goede hoofdkappen bij kopen en als je zelf handig bent kan je er bijv een lap aan maken die ook het uier bedekt.
Ik vind alleen dat veel van deze dekens een erg dunne stof hebben en mijn ervaring is dat die zo kapot zijn. Daarom heb ik die van Br gekocht die stof is dikker en steviger. Boett is ook steviger maar ook heeeeel duur.
Er zijn er vast meer die ook steviger zijn maar die heb ik nog nooit in handen gehad.
Als je paard nu zo geschuurd heeft zou ik een flesje hydrocortiderm halen hij je Da en een weekje smeren tegelijk met het op doen van een nieuwe deken.
Hydrocortiderm is een hormoon lotion die de jeuk even weg haald en zo krijgt de huid ff rust om te genezen anders gaat je deken er direct al aan is mijn ervaring

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:59

E_j, weet je heel zeker dat het zomereczeem is?-
Er zijn nog best andere redenen voor kale plekken, zeker omdat je ook plekken op knie,borst en flank noemt vind ik dat niet helemaal in het plaatje van zokereczeem passen.
ga in elk geval wel goed uitzoeken of het zomereczeem is :j
Heb je eventueel een duidelijke foto van de plekken?

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:58

genja schreef:
Roquen schreef:
Ik zit met mn handen in het haar. De eczeem bij mijn paard lijkt ieder jaar erger te worden. Ze heeft altijd wel wat plekjes rondom haar uier, maar nu is het gewoon kaal met korstjes. Net als haar hele achterbenen... Wat kan ik anders doen dan smeren?

Heb je een uierflap aan de deken ? Helpt nij mijn merrie het best

Gewoon vanuit een oude deken gemaakt

Ja, heb ik ook aan zitten denken, maar ik heb een Rambo Sweet Itch hoody, dus moet daar nog even goed naar kijken hoe ik dat kan bevestigen. Helaas zit ik dan nog met het probleem van haar benen, dat gaat echt helemaal tot aan het pijpbeen... -O-

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:12

Weet iemand hoe die zwarte gespen van eczeemdekens heten ? Moet Losse bestellen maar kan ze niet vinden

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:14

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:17

ellepel schreef:
E_j, weet je heel zeker dat het zomereczeem is?-
Er zijn nog best andere redenen voor kale plekken, zeker omdat je ook plekken op knie,borst en flank noemt vind ik dat niet helemaal in het plaatje van zokereczeem passen.
ga in elk geval wel goed uitzoeken of het zomereczeem is :j
Heb je eventueel een duidelijke foto van de plekken?

Een kennis zei ook al dat het misschien een schimmel zou kunnen zijn, dus ik ga denk ik maar even een tijdje met imaverol wassen in de hoop dat het dan beter wordt. Als het na 2x wassen niet begint te verbeteren, laat ik de da komen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:19

Dit ziet er niet uit als eczeem moet ik zeggen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:19

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:29

E_j

Schimmel weet ik niet.... eigenlijk jeukt dat over het algemeen niet erg is mijn ervaring
Lijkt me wel een bacteriele huidinfectie,kan iets zijn als regenschurft plekjes.
Die van mij had er ook alweer 3 op zijn rug.
Die was ik met hibiscrub ,dat is bijna hetzelfde als betadineshampo

Dat kun je eventueel ook nog proberen.
Maar wel zo snel mogelijk beginnen met behandelen, wat je ook kiest.
want kan best zijn dat het daar mee wel weg trekt :j

Heb je trouwens een tinker? Ik zie bont en sokken :D

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:57

Ik zal het inderdaad proberen! Ga eerst even met imaverol wassen, dat kan nooit kwaad. Als dat niks doet zal ik inderdaad de hibiscrub proberen, dankje!

Er zit wel tinker in, ja! Ze is een kruising drumhorse(shirextinker)xwelsh :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:54

Betadine kan ook hoor. Die word vaak ook aangeraden.
ik heb die hibi toevallig omdat de betadine op was :j

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:04

Zijn jullie paarden soms ook zo nukkig van de jeuk/pijn?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:30

Jup. Mijn paard wordt echt gefrustreerd als ze jeuk heeft. Ze kan dan niet meer stilstaan, zit de hele tijd te wiebelen en te schrapen omdat ze ongeduldig is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:41

Niet nukkig,wel opdringerig...
krijg dan steevast een kont tegen me aan geduwd met een blik er bij, van kriebel graag!!! :+

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:08

Haha ja dat doet de mijne ook. Gelukkig is ze nu jeukvrij met de wietolie :)

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:14

Welk smeerseltje werkt nou het beste tegen de jeuk en voor het herstel van de kale plekken? Ik zie door de bomen het bos niet meer...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:03

astriidj schreef:
Welk smeerseltje werkt nou het beste tegen de jeuk en voor het herstel van de kale plekken? Ik zie door de bomen het bos niet meer...

Helaas is daar niet 1 antwoord op te geven.

Hier is dat Helmosan voor de jeuk en op sommige plekken Derfen.

Bij wondjes spray ik eerst ontsmettende spray op en als ze dicht zitten smeer ik Helmosan.