Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marcella schreef:cynthiar schreef:Is wel erfelijk. Heb ik ooit eens gelezen in een amerikaans artikel.
Mijn paard zijn vader had het hoogst waarschijnlijk ook.
In die van jouw zat toch ook nordal.
In die van mij ook via moederskant nordal erin.
Shanna schreef:Maar zweet-krullen is toch niet perse PPID?
Mijn fries ruin van 11 heeft ook een gekrulde vacht als hij nat is, nu is hij sowieso rasta (kroes manen, veel slag ook in de sokken) en ja hij is wel wat schraler in zn bovenlijn. Maar PPID is nog niet in me opgekomen bij hem. Wel maakte ik laatst de opmerking tegen mijn vriend, door de zweetkrullen, van "goh hij zou in de toekomst nog best wel eens een potentiele PPID patient kunnen zijn met zn krul-vacht!". Hij verhaart verder gewoon goed, en ook in de zomer heeft hij een "zweem" over zich heen.
Maar ik vind dat niet genoeg om gelijk te gaan testen, sommige paarden hebben nou eenmaal kroes haar en andere sluik haar toch? Ik heb hier tenminste van alles staan (1 heeft heel kort dun sluik haar, 1 heeft haar met grove slag (beachy wave) en dus 1 met kroes. En Sed, die dus wel PPID heeft, heeft dikke stijle manen maar als hij gezweet heeft wel lichte krulletjes in zn vacht. En pijpenkrulletjes in zn sokken.