[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 00:09

Is wel erfelijk. Heb ik ooit eens gelezen in een amerikaans artikel.
Mijn paard zijn vader had het hoogst waarschijnlijk ook.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 01:06

Er zit waarschijnlijk wel een erfelijke factor ergens. Paard op leeftijd van een bekende heeft het, en de eigenaar was niet heel verbaasd met die uitslag. Moeder van het betreffende paard had het ook gehad vroeger.

Wat betreft diegenen die gaan starten met medicatie. Neem de ervaringen mbt rustig opbouwen van andere eigenaren ajb serieus! Het is niet zomaar iets wat je gaat geven... En de precieze reacties zijn per paard/ pony verschillend. Ook wordt het belang van rustig opbouwen ook regelmatig door dierenartsen onderschat. Dat is ook een extra reden voor de waarschuwingen daarover in dit topic. Je kan beter heel rustig beginnen en dan als het goed gaat sneller opbouwen naar de geadviseerde/ geplande dosis dan vooraf gedacht. Dan andersom, dat je te snel gaat/ het te veel blijkt voor je dier. De bijwerkingen kunnen niet mis zijn, en bij gepast opbouwen hoeft je dier er amper last van te hebben.

Ik spreek uit ervaring, helaas.. Dacht dat ik voor mijn Gelderse model tank van 1.63 makkelijk vrij vlot kon ophogen naar 1/2 per dag. Nou dat hebben we geweten...
Paardlief was tot bijna 24/7 zo sloom en depri in zichzelf gekeerd alsof het een platgespoten zombie was. Heel vertraagd reageren& bewegen. Minder eetlust, ( en dat voor eentje die normaal qua eten type " vuilnisbak zonder bodem" is), amper sociale interactie met weide maatje etc. En normaal een actieve hare majesteit van de weide. Ik heb heel vlot aan de bel getrokken. en behalve een bonus uitbrander van mijn cushing Da, zeer uitdrukkelijk het advies gekregen om echt geleidelijk en met mini stapjes weer af te bouwen naar 1/4. Met de worden het is echt heel straf spul, vergis je daar niet in! Het heeft bijna 2 weken geduurd, voor ik mijn " gewone" paard weer terug had...
En dit is echt een keiharde voor zichzelf, ze bleef proberen om gewoon haar normale zelf te zijn qua alles. Maar kwam er stomweg niet doorheen, de werking was te sterk.. Ik ben nog nooit zo bezorgd geweest als toen.

Nu staat ze bijna een jaar op de huidige dosis. En ze is haar eigen ietwat idiote zelf, alleen de echt extreme kantjes zijn er nu af. Niet zo gek als je bedenkt wat Ppid eigenlijk is.
Zij kan het blijkbaar nu nog af met weinig, terwijl ik ook genoeg paarden van vergelijkbaar postuur/maat ken die het prima doen op 1 pil per dag. En allebei is helemaal prima!
Het verschilt echt per paard.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 04:08

cynthiar schreef:

In die van jouw zat toch ook nordal.

In die van mij ook via moederskant nordal erin.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 07:13

Tot vorig jaar kende ik nog niet zoveel over cushing.. totdat een pension paard dit kreeg..En sindsdien hoor ik het zoveel om me heen..Wat een ongelooflijke rotziekte! En wat een kosten!! Ik laat mijn oudje bijna 25 niet testen..Heb daar ook geen reden toe maar heb ook zoiets mocht ie t wel hebben hij doet t hartstikke goed nu en heb gister pakken haar van em af gekregen dus verhaart prima! Goed teken lijkt me..
Het pension paard met cushing wordt a.k maandag ingeslapen..niet alleen Door de cushing hoor, paard heeft daarnaast ernstige tand ziekte ( ben de naam even kwijt) waardoor gebit los en uitvalt en heeft daarnaast nog eens een knie met ernstige kalkafzetting en daar in de wendingen pijn aan..behandeling is wel mogelijk ( 1400) zonder garantie..paard is 23..Al met al hebben alle behandelingen minder effect Door de cushing en rijzen de kosten de pan uit dus eigenaar kiest voor inslapen. Ik begin wel steeds meer begrip te krijgen voor mensen die afscheid nemen van een paard met cushing en niet aan een behandeling begonnen. .De kosten zijn enorm en uiteindelijk is het symthoom bestrijding. Uiteraard wel afhankelijk van leeftijd.
Ik wens iedereen met deze paarden veel sterkte met moeilijke beslissingen die ze moeten nemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 08:26

Nogmaals veel sterkte biscaya, vooral voor de eigenaar.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 08:50

Marcella schreef:
cynthiar schreef:

In die van jouw zat toch ook nordal.

In die van mij ook via moederskant nordal erin.

Dan moet ik het in de gaten gaan houden. Ik heb er 2 van Nordal. Van de 1 is het de vader, van de ander is het de opa. Die met vader Nordal is nu verdacht. De waarden waren nét even te hoog. Volgend jaar nogmaals testen.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 10:15

Ik zou ook zeker rustig opbouwen met de prascend en het risico niet nemen. Ik dacht toen rustig op te bouwen, maar niet rustig genoeg denk ik. Ik had me niet goed genoeg ingelezen. Uiteindelijk paard koliek, onduidelijk wat, gesondeerd met paraffine. Achteraf viel het kwartje bij mij en was het een bijwerking. Dierenarts wist er ook niet genoeg van.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 10:26

Nordal is de broer van Brusvein, en Brusvein is de vader van de mijne. Jaermann is de vader van hun beide, dus waarschijnlijk is hij de boosdoener.
Ik was eerder ook een Brusvein zoon met cushing in het begin van dit topic tegengekomen, weet alleen niet meer van wie die was, was ook al een paar jaar terug.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:38

Nou ja, Leo is bijna 25 en doet het voor zijn leeftijd echt super goed. Je hoopt altijd dat ze zingend 35 worden, maar niemand heeft het eeuwige leven. Als dan volgend jaar blijkt dat hij het toch wel heeft, dan gaan we het gewoon proberen met de medicijnen. Als hij daar veel te veel last van heeft, tja.... Dan zien we wel weer verder. Ben al blij dat hij het niet op zijn 15de kreeg.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:41

Ik vind het nogal wat om nu naar specifieke dieren te wijzen, terwijl over de erfelijkheid van cushing nog heel weinig bekend is....

In hoeverre het erfelijk is, hoe het dan overgeerfd wordt en welke factoren dan bepalen of het tot uiting komt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:32

Terecht opgemerkt Randalinpony! Van PPID is nog helemaal niets over erfelijkheid bekend, dus om er nou weer op los te gaan fantaseren...

Nou vooruit, dan maar even een medisch lesje...

Van bepaalde rassen is bekend dat zij mogelijk EMS (Equine Metabolic Syndrom) vererven, in die zin dat ze mogelijk ook de genetische aanleg voor IR dragen. Die aanleg hoeft lang niet altijd tot uiting te komen; als het paard goed gemanaged wordt, kan hij een lang en gezond leven leiden. Echter: wordt je paard obese, krijgt hij te weinig beweging en wordt er verkeerd gevoerd, dan kan niet alleen de IR ontwikkelen, maar zien we ook dat EMS - zeker als de paarden wat ouder worden - langzaam overgaat in PPID. Als iemand de moeite wil nemen om terug te lezen: ik heb in dit topic al meermalen aanbevolen niet alleen ACTH te laten testen, maar gelijktijdig ook het bloed op IR te laten testen!

Er is nog veel te weinig bekend maar de theorie doet vermoeden dat langdurig overgewicht mogelijk zorgt voor oxidatieve stress en vrije radicalen die de cellen beschadigen, én een negatieve rol speelt bij het functioneren van de witte bloedcellen. Dat laatste lijkt de hypofyse te over-stimuleren en mogelijk PPID kunnen doen ontstaan. Zo ook de grotere afgifte van Leptine door de vetcellen - deze lijken het hormoonsysteem negatief te beïnvloeden en ook dat kan weer PPID veroorzaken.

Zoals ik al zei: er is nog maar weinig bekend over dit mechanisme en het bovenstaande is vooral theorie dat momenteel door onderzoekers gehanteerd wordt. Wat het mechanisme nu precies is, is vooralsnog onduidelijk maar wat wel op de voorgrond staat is dat langdurig obese zijn in combinatie met IR in veel gevallen leidt naar PPID.

Oh ja.. er zijn uitzonderingen die het onderzoek natuurlijk even fijn lastig maken: sommige te dikke paarden krijgen geen PPID. Sommige paarden zijn nooit te dik geweest ( of zijn zelfs aan de slanke kant), hebben geen EMS en ontwikkelen toch PPID.. Ga er maar aan staan!

Bepaalde paarden hebben meer kans op genetische aanleg voor de triggers: pony's, koudbloeden, easy-keepers.. vanuit de medische stand wordt dus vooral aangeraden juist deze ( maar ook alle andere paarden) goed te laten bewegen ( min. 20 minuten, 5 x per week) en voeding aan te passen aan hun omstandigheden.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:37

Hier begonnen met gelijk een hele pil te geven, niet mijn leus, maar van de eigenaar. Alles is gelukkig goed gegaan en er zijn geen bijwerkingen ontdekt gelukkig.

Weet niet of het uitmaakt dat ze wel extreem hoog zat?

Ik kan me voorstellen dat mensen een paard in laten slapen wanneer het dier nog meer mankeerde.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:39

Hier een kwpn'er met cushing..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:41

.. en dat is bepaald geen uitzondering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:56

_/-\o_ JP.
Dank voor de heldere uitleg!

Hoefsmid is net geweest. (is zon heerlijk eerlijke kerel en die zegt het gelijk als MiniMe te dik word enzo).
Maar ik kreeg vandaag gewoon een complimentje, dat ze er zo goed bijstaat! Was ik toch wel heel erg blij mee hoor!
Had het verhaal verteld over het toch te streng diëten en daardoor te lang zonder hooi staan (stro eet grote zonder cushing niet) en daardoor maagzweren te hebben en dat ik best in de rats zit, omdat ik Mien maar niet slanker zie worden. En ik nu toch weer een handje extra hooi erin gooi bij haar. Maar ik kijk haar toch echt dik volgens hem, was een pak van mijn hart!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:13

Mijn Dennis is nooit te dik geweest, wel bijna zijn hele leven 24/7 in het land gelopen, wel een shet. VA vond hem IR, ik vond van niet en ik had gelijk nadat beide getest waren.

Ik heb een IR exemplaar (niet getest, maar alle uiterlijke kenmerken, krijgt minder dan de rest te eten, beweegt meer en is veruit het dikst). Bij twijfel staat die ook op de nominatie om op cushing te testen. Als ze gezweet heeft krult ze wel, maar deed dit als 3 jarige ook al (is nu 14), maar verder nog geen kenmerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:23

Maar zweet-krullen is toch niet perse PPID?

Mijn fries ruin van 11 heeft ook een gekrulde vacht als hij nat is, nu is hij sowieso rasta (kroes manen, veel slag ook in de sokken) en ja hij is wel wat schraler in zn bovenlijn. Maar PPID is nog niet in me opgekomen bij hem. Wel maakte ik laatst de opmerking tegen mijn vriend, door de zweetkrullen, van "goh hij zou in de toekomst nog best wel eens een potentiele PPID patient kunnen zijn met zn krul-vacht!". Hij verhaart verder gewoon goed, en ook in de zomer heeft hij een "zweem" over zich heen.

Maar ik vind dat niet genoeg om gelijk te gaan testen, sommige paarden hebben nou eenmaal kroes haar en andere sluik haar toch? Ik heb hier tenminste van alles staan (1 heeft heel kort dun sluik haar, 1 heeft haar met grove slag (beachy wave) en dus 1 met kroes. En Sed, die dus wel PPID heeft, heeft dikke stijle manen maar als hij gezweet heeft wel lichte krulletjes in zn vacht. En pijpenkrulletjes in zn sokken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:29

Ze heeft ze ook soms licht met regen (meer dan mijn cushies, die hebben vooral lang haar, tot wel 10 cm, tot nu toe heb ik Dennis 1x geschoren in het voorjaar, half jaar voordat hij positief teste op cushing, Judith nog nooit), maar altijd al gehad, vandaar dat het voor mij geen rede tot testen is voor nu.
Al mijn 24/7 buiten pony's doen er wat langer over dan veel stalpaarden om in het voorjaar door hun haar heen te komen. De eerste is van de week alvast maar begonnen met verharen :+ (m'n 3 jarige, heel licht).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:48

Shanna schreef:
Maar zweet-krullen is toch niet perse PPID?

Mijn fries ruin van 11 heeft ook een gekrulde vacht als hij nat is, nu is hij sowieso rasta (kroes manen, veel slag ook in de sokken) en ja hij is wel wat schraler in zn bovenlijn. Maar PPID is nog niet in me opgekomen bij hem. Wel maakte ik laatst de opmerking tegen mijn vriend, door de zweetkrullen, van "goh hij zou in de toekomst nog best wel eens een potentiele PPID patient kunnen zijn met zn krul-vacht!". Hij verhaart verder gewoon goed, en ook in de zomer heeft hij een "zweem" over zich heen.

Maar ik vind dat niet genoeg om gelijk te gaan testen, sommige paarden hebben nou eenmaal kroes haar en andere sluik haar toch? Ik heb hier tenminste van alles staan (1 heeft heel kort dun sluik haar, 1 heeft haar met grove slag (beachy wave) en dus 1 met kroes. En Sed, die dus wel PPID heeft, heeft dikke stijle manen maar als hij gezweet heeft wel lichte krulletjes in zn vacht. En pijpenkrulletjes in zn sokken.

Hirsutisme e/o Hypertrichose zijn zeker 'rode vlaggen' voor PPID. Maar als een paard in z'n wintervacht 's een slag of krul heeft ( zeker als ze nat zijn) dan hoeven echt niet meteen de alarmbellen af te gaan. Wel belangrijk is een normale vachtwissel: als het paard daar niet goed doorheen komt, dan is er wat aan de hand en dan zou ik je zeker een testprotocol aanraden.
Wat mij overigens wel opgevallen is dat veel PPID paarden vaak langere haren op de benen hebben - op die plekken waar normaal geen lang haar zit ( dus niet de sokken van Fries of Tinker!)..

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:53

Dat van de langere haren op de benen in vergelijking met andere paarden met wintervacht herken ik wel. Mirah heeft dat al meerdere jaren. En idd de laatste jaren is dat meer geworden.

Al vermoedt ik dat bij haar van jongs af aan iets niet helemaal klopte met de afstelling van " haar interne biochemische fabriekje". Ik heb er nooit echt de vinger op kunnen leggen wat precies, maar dat er iets niet helemaal normaal was aan haar was wel duidelijk. Afgezien daarvan een gouden dier, en nog steeds erg blij met haar. Het zorgt alleen dat ik me afvraag of zulke dingen meer op echt jonge leeftijd voorkomen/ aangeboren zouden kunnen zijn?
Laatst bijgewerkt door samirah op 22-12-15 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:55

Mijn cushies werden van de week Newfoundlanders genoemd :') .

Mijn IR zweet-krulletjes pony heeft wel een wat mottige vacht op het moment. Droogt slecht na werk (en werkt en zweet het meest van mijn pony's). Binnenkort als ze eens goed droog is zal ik even creatief zijn met m'n scheer apparaat (niet alleen bij haar, maar meteen bij de hele groep).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:42

In mijn ogen wordt er steeds meer onderzoek gedaan, kan er tegenwoordig beter getest worden en is er meer aandacht gekomen voor cushing, dus ik denk dat daardoor de toename komt, want het lijkt soms wel of bijna op alle stallen wel een of meerdere PPID-ers staan.
Ik heb er in ieder geval ook twee, beiden toch weer tamelijk lang haar, en met dit weer hebben ze het snel warm, maar ik ga niet scheren voor die paar keer dat ik 's winters rij.

Wens jullie allen fijne feestdagen toe, hopelijk zonder al te veel zorgen en sterkte voor degene die het moeilijk hebben of omdat hun paard pas is overleden, of die recentelijk nog gaan. Zijn de minder leuke dingen in het leven om je maatje te moeten afstaan.

Afbeelding

Mede namens mijn cushies :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 16:49

Wat een vrolijke foto!! :D
Jullie ook fijne kerstdagen toegewenst!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 19:03

Wat een fantastische foto! Jullie ook goede feestdagen!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:19

Misty12 schreef:
Ik betaal 116,= €, iemand bij mij op stal 107,= €, via mijn werk kan ik bestellen voor 101,= € en een kennis betaald 180,= € voor 60 tabletten. Dus er zit een behoorlijk verschil tussen.

Rondvragen is de moeite waard ik betaal 89 voor 60 tabletten