[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:33

Over de combi drainage/wormenkuren heb ik een paar weken geleden nog een leuke discussie gehad met een da. Paardenda ook, en zij is één van de weinige hier in de buurt die ik vertrouw. Mijn paard is 12, en volgens haar had het deze keer meer zin om éérst de drainage kuur te doen omdat er toen nog geen wormen waren, en een ouder paard best een milde besmetting aan kan. Zeker gezien ik haar 2x per jaar ontworm en in het seizoen ééns per week de wei leeghaal. Dus ik doe nú draineren, wacht dan een week of wat en dan pas ontwormen. GOED overdoseren, voor het eerst sinds jaaaaren weer met ivermectine dus ik ben benieuwd. Want mijn idee was dus idd eerst ontwormen, dan even wachten en dán pas draineren. Maar dan zou ik volgens haar te laat in het seizoen draineren, en gezien het weer gaat ze nog gelijk krijgen ook.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:33

klopt, het meurt behoorlijk namelijk :P

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:40

Ik meld me hier ook maar is

Ik heb een 5 jarige kwpner die in de zomer dr manen en staart afschuurd.
Dus mischien kan ik hier nog wat tips opdoen. :)

Ik heb voor dit jaar de deken van befix gekocht.
In de hoop de manen te sparen.

Zouden jullie het aanraden om bij die deken ook nog derfen ofzo te smeren?

Hier wat fotos:
Afbeelding
eind van de zomer was het beetje aan de bovenkant ook helemaal weg (ondanks vliegendeken en lotion) -O-

de manen nu :
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door lotte002 op 15-03-12 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:41

@ Breghje nou ja zo zat ik dus ook een beetje te denken... we zijn nu nog niet direct aan ontwormen toe gelukkig, en ik mest bij mijn pony's dagelijks uit. misschien toch maar met de kuur beginnen dan... hoe lang geef jij de kuur, of maak je heel het flesje leeg? het is bij mij maar voor een Welsh A, dus die doet een jaar met zo'n flesje ofzo haha!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:05

merrieveulen schreef:
@ Breghje nou ja zo zat ik dus ook een beetje te denken... we zijn nu nog niet direct aan ontwormen toe gelukkig, en ik mest bij mijn pony's dagelijks uit. misschien toch maar met de kuur beginnen dan... hoe lang geef jij de kuur, of maak je heel het flesje leeg? het is bij mij maar voor een Welsh A, dus die doet een jaar met zo'n flesje ofzo haha!

Ik heb een Friezel, maar dacht dat het formaat niet zoveel uitmaakte? Ik begin met een paar dagen 1x per dag 10 druppels om te laten "wennen", dan na 2-3 dagen 2x daags 10 druppels, en dan elke paar dagen 5 druppels erbij, tot ik op 2x daags 30 druppels zit. Dan houd ik het flesje een beetje in de gaten zodat ik ook weer na bijna een maand terug af kan bouwen. Volgens de beschrijving duurt een kuur een maand, dan zou het flesje ook ongeveer op zijn en dan klopt wel.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:12

Wisse krijgt vanmiddag bloedonderzoek, DA komt toch langs voor enting en gebitscontrole.
Ben benieuwd!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:18

Breghje schreef:
merrieveulen schreef:

Ik heb een Friezel, maar dacht dat het formaat niet zoveel uitmaakte? Ik begin met een paar dagen 1x per dag 10 druppels om te laten "wennen", dan na 2-3 dagen 2x daags 10 druppels, en dan elke paar dagen 5 druppels erbij, tot ik op 2x daags 30 druppels zit. Dan houd ik het flesje een beetje in de gaten zodat ik ook weer na bijna een maand terug af kan bouwen. Volgens de beschrijving duurt een kuur een maand, dan zou het flesje ook ongeveer op zijn en dan klopt wel.

heeft er iemand ook ervaring met equi parex? Wormbestrijding en reiniging ineen.

http://www.wormenkuren.nl/files/Vrij%20van%20recept.pdf

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:31

opisop_shop schreef:
Wisse krijgt vanmiddag bloedonderzoek, DA komt toch langs voor enting en gebitscontrole.
Ben benieuwd!

Super! Hoeveel kost het bij jou? En je doet een gewoon onderzoek toch? Niks extras?

Hier heeft pony de wormenkuur gehad voor de leverbot.. Ik hoop zooooo dat hij weer snel de oude is.. Wel grappig want hij begon zonet te bokken uit blijdschap haha.. Misschien dat hij weet dat hij geholpen wordt! 8-)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:44

Hier gister de deken opgegooid.Ze schuurt nog niet maar zag wat mugjes.
Vanmorgen overigens weer even af gedaan.Het heeft hier flink gevroren vannacht en momenteel schijnt er zo'n heerlijk zonnetje dat ik vind dat ze daar even bloot van mag genieten!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:16

Isapaardje: Met olie ontzettend oppassen geblazen hoor!
Daarnaast verstikt het ook de huid, dus werkt averechts.

Draineren voor of na de kuur is wat ieders wil.
Ik heb er nooit zo rekening mee gehouden eerlijk gezegd.
Enige waar ik op lette was dat het niet te dicht op elkaar zat, en de ene keer was het ervoor,andere keer erna.

Ervoor werkt de kuur beter, erna is alle troep er meteen weer uit, tja,moeilijk kiezen dus :P
Heb ook een seizoen voluit drainage gegeven,en tussendoor wormkuren en beest had geen wormen ofzo.

Dat was pas geleden wel anders, fikse besmetting, enorm afgevallen en ingevallen geraakt.
Dit jaar wil ik het zonder drainage proberen, en heb daarom de deken lekker vroeg op.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:46

@ opisop, ben benieuwd wat eruit gaat komen!

@ Breghje, nee klopt op het flesje staat ook niet dat je moet kijken naar lichaamsgewicht ofzo, alleen 2 tot 3 keer daags 20 tot 30 druppels. misschien toch maar van de week beginnen dan. ben al wel begonnen met een scheutje azijn door het voer ter voorbereiding, Zned's mest is sindsdien af en toe wat slapjes. wellicht wacht ik tot dat weer helemaal stabiel is, hij is érg gevoelig en ik heb niet graag dat hij echt last krijgt van zo'n kuur.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:21

`zijn die van jullie al aan het schuren?

die van mij is helaas al erg aan het schuren

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:29

Senna ontworm ik deze week (ivermectine) en dan volgende week ga ik beginnen met drainage compositum. Vandaag heeft ze haar jurk weer aangekregen.
Afbeelding
Vorig jaar aan het einde van het zomerseizoen heeft ze haar RSIH gesloopt, dus nu maar haar reservedeken. Ik wil wel graag een nieuwe RSIH, want heb er zo'n hekel aan om dat deken over haar hoofd te sjorren. Sen heeft er zelf geen problemen mee.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:41

@ flosje, bij de paardendrogist is er nu een actie: 159 euro voor een RSIH + 50 euro korting bij een volgende bestelling...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:48

@Binoche: Thnx voor je reactie. Dat op zich wel een leuke aanbieding.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:49

@Flosje446: van waar ben je? Ik heb de mijne aangekocht voor €129 bij mijn ruitershop in België :j

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:19

like_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:36

Heb me net aangemeld op dit bokt forum, omdat ik zelf interessante info ervanaf haal.... Hopenlijk kan ik ook een steentje bijdragen...Heb al 20 jaar eigen paarden en op dit moment 2 oude (25jr en 30+) en 2 jonge paarden (3 jaar).

Aangaande zomereczeem; zelf gebruik ik P.B.H. spray, werkt erg goed tegen de knutten, ze bijten dan niet. Spray 2x per dag alleen de manentop en staart aanzet ('sochtends + 'savonds).
Ben nu al begonnen te sprayen want zag de vliegjes al in de lucht zitten. Begin je te laat met sprayen in het voorjaar, dan is het kwaad al geschiet, want een beet veroorzaakt natuurlijk jeuk.
Ben wel consequent met de spray, sla nooit 1 beurt over.
Blijf ook sprayen tm oktober, elke dag 2x
Heb bijna alles geprobeerd; andere voeding, poeders, smeersels, dit werkt voor mijn paard en het paard van een vriendin. :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:41

like_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:11

Ja precies, dat is de juiste spray.
In principe raakt de spray (olie) niet echt de huid, maar blijft op de haren liggen.
Zelf doe ik ca. 3 weken met een flesje als ik 2x p dag spuit.
Het enigste nadeel is dat de manen er wat vettig van worden. Maar dit is altijd nog beter dan jeuk voor m'n paardje.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:32

Wat het bloedonderzoek precies gaat kosten weet ik nog niet maar de DA had het over een paar tientjes.
Waarschijnlijk krijg ik maandag de uitslag al, ze bellen ter verduidelijking en dan krijg ik hem ook per mail/post als het goed is, zal hier de uitslag plaatsen als ik hem heb :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:45

like_horses schreef:
Ja precies, dat is de juiste spray.
In principe raakt de spray (olie) niet echt de huid, maar blijft op de haren liggen.
Zelf doe ik ca. 3 weken met een flesje als ik 2x p dag spuit.
Het enigste nadeel is dat de manen er wat vettig van worden. Maar dit is altijd nog beter dan jeuk voor m'n paardje.

is dat kleurloos?

Als we de paardendrogist mogen geloven dan mag dat eerdaags ook niet meer verkocht worden? Hertshoornolie.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:53

opisop_shop schreef:
Wat het bloedonderzoek precies gaat kosten weet ik nog niet maar de DA had het over een paar tientjes.
Waarschijnlijk krijg ik maandag de uitslag al, ze bellen ter verduidelijking en dan krijg ik hem ook per mail/post als het goed is, zal hier de uitslag plaatsen als ik hem heb :)

Nou ben je lekker goedkoop mee uit dan! Ik betaal hier voor een normaal onderzoek tussen de 70 en 80 euro, en voor een heel onderzoek rond de 150.. ;(

Edit] Mijn pony loopt inmiddels met Derfen op, ben benieuwd!!

Andere pony heeft vanochtend zijn wormenkuur gehad, ik ga nu magnesium bestellen en daar volgende week mee beginnen, eerst even vragen wat de DA zegt, maar ik ga wel die van PN doen! + pony net gewassen met betadine tegen de schilfertjes in zijn manen :D

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:56

Hebben jullie de paarden inmiddels al weer onder dekens staan?

En ik heb een twijfelgevalletje, zijn de knutten nou ook 's nachts actief? Ik hoorde gisteren dat pensionklanten graag wouden dat de paarden 's nachts de wei opgingen. Qua muggen en andere insecten klinkt mij dat best goed in de oren, maar hoe het met de knutten zit weet ik niet zeker..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:58

nee dan zijn ze er volgens mij minder tot niet?
Wel opletten met schemer dan, dat je ze na schemer pas buitenzet, anders zijn er juist heel veel he.