Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:50

Nu dus even niet, maar voordat deze ellende begon een uur of zes.
Ze eet goed, heeft trek genoeg om de hooinetten heel snel leeg te eten. Mest is nu was lossig maar dat kan komen omdat ik bietenpulp ben gaan geven ipv de Fiber Force die ze normaal krijgt.
Wel minder mestvolume dan normaal ( ze heeft in gewone doen echt olifantenhopen en mest vaak)

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 08:28

J.P.: ik zou zeggen: de bloeduitslagen zullen waarschijnlijk wel een beter licht op de zaak werpen. Het is oktober, een beroerde tijd voor cushingpatienten, vanwege de seasonal rise. Toen mijn merrie nog geen PPID diagnose had was de gevoeligheid in haar voeten in oktober aanleiding voor onderzoek. Ze leek EMS patient en werd als zodanig behandeld en gevoerd. Toch kreeg ze het jaar daarop in oktober weer een terugslag die zich weer vertaalde in hoefbevangen-verschijnselen. Daarna werd via bloedonderzoek in Emmeloord PPID vastgesteld.
Ik hoop voor je dat er duidelijkheid komt.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:15

Heel veel sterkte JP, hopelijk kom je er snel achter wat de oorzaak is.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:23

Tijdens de bevangenheid was die van mij niet koortsig of koliekerig. Wel heeft hij een poosje op eieren gelopen. Dat zag je mn als hij zichzelf omdraaide.
Toch is koortsig misschien helemaal niet zo gek zijn aangezien het laminitis is en dus een ontsteking, mogelijk afhankelijk van de ernst van de laminitis?

Ik heb hem tijdens de bevangenheid wel direct op een zwaar dieet gezet. Voor mijn gevoel achteraf wel te zwaar, ondanks dat het op aanraden van de DA was. Ik heb dit een dag of 5 volgehouden, ging 5 x op een dag om het kleine beetje hooi dat hij kreeg zoveel mogelijk te verdelen (gelukkig had ik toevallig vakantie toen hij bevangen raakte) in de hoop dat hij geen zand zou gaan eten.

Wel raakte hij na een dag of 4- 5 de ergste gevoeligheid kwijt, dus het strenge dieet heeft wel geholpen. Ik ben vanaf dat moment de hoeveelheid hooi wat op gaan voeren.

Mogelijk dat bij Pauli de gevoeligheid pas verdwijnt als de ACTH toch hoog blijkt te zijn en je start met Pergolide?
Mogelijk koliekerig door de paddestioelen? Maar verklaart dat het op eieren lopen?

lastig, sterkte en helaas moet je wat geduld hebben..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:25

eiber schreef:
J.P.: ik zou zeggen: de bloeduitslagen zullen waarschijnlijk wel een beter licht op de zaak werpen. Het is oktober, een beroerde tijd voor cushingpatienten, vanwege de seasonal rise. Toen mijn merrie nog geen PPID diagnose had was de gevoeligheid in haar voeten in oktober aanleiding voor onderzoek. Ze leek EMS patient en werd als zodanig behandeld en gevoerd. Toch kreeg ze het jaar daarop in oktober weer een terugslag die zich weer vertaalde in hoefbevangen-verschijnselen. Daarna werd via bloedonderzoek in Emmeloord PPID vastgesteld.
Ik hoop voor je dat er duidelijkheid komt.

Ja en dit is zo ellendig hè? Je laat het testen en je wil juist de bevangenheid als gevolg van cushing voor zijn door tijdig te starten met de medicatie..
Maar ja, als ze negatief testen op cushing..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:41

Caballos schreef:
Waardeloos Jannepauli, zou het kunnen dat zo'n half rotte boom gaat gisten in haar buik? Geen idee hoor, maar als zoiets aan het verteren is geeft dat toch ook "stoffen" die niet goed zijn om te eten lijkt mij...
Eet ze wel goed haar hooi? En mest ze wel, in welke vorm? Het andere paard heeft nergens last van?
Bevangenheid kan ook uit "de darmen" komen toch?

Fijne berichten piekosjj en douraque!

Hier ook een kleine update, ben nu 2,5 week bezig met de prascend, Argi lijkt zo moe, of eerder misschien traag.......... Heb niet het idee dat ze niet blij is ofzo, eten gaat ook prima, alleen zo traag..... Vind het lastig om te zien je paard zo traag en slap. Voor jullie herkenbaar? Ben begonnen met 4 dagen een kwart en nu dus al enige tijd op een half tablet. Heb het idee dat ze in de ochtend zichzelf beter voelt dan in de avond, dit vond ik al voordat ik met de prascend begon....

De wijzigingen in het lichaam en het verhogen van de dosis kunnen een duf en moe paard op leveren inderdaad. Dit is met name in de periode dat ze zich er op aan passen, op een gegeven moment moet ze weer frisser en helderder worden. Het is ook niet niks om je hormonenhuishouding bijgesteld te krijgen. Wanneer geef je de prascend in de ochtend of avond? Je kunt ook nog een tijdje ervoor kiezen om een kwart 'smorgens en een kwart 'savonds te geven om de impact over de dag te verdelen.

JP- sterkte, wat vervelend als je niet helemaal zeker weet wat er is gebeurd en wat er nu de oorzaak kan zijn!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:31

Ik geef een half tablet begin van de avond.
Heb niet het idee dat ze misselijk oid is, eigenlijk is ze "zichzelf" maar dan in trage variant.....
In welke tijd moet ik denken dat de traagheid weggaat?
Wel een beetje tegen m'n gevoel in, doe ik iedere dag wat met haar, beetje grondwerk of wandelen, of kan ik haar beter even "vrij" geven?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:32

Mijn cushing paardje (+ 32 jaar oud..) Is mager... Ik geef ze nu al bietenpulp bij, en ze krijgt onbeperkt hooi, maar er komt geen grammetje vet bij.

Voer ik ze meer dan 2kg onderhoudsmix, dan gaat ze bevangen staan...

Iemand een idee hoe ik ze wat voller krijg? Ze krijgt een deken voor de winterperiode (300gram). En staat nu enkel bij regenweer onder een ongevoerd regendeken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:42

alyel schreef:
Mijn cushing paardje (+ 32 jaar oud..) Is mager... Ik geef ze nu al bietenpulp bij, en ze krijgt onbeperkt hooi, maar er komt geen grammetje vet bij.

Voer ik ze meer dan 2kg onderhoudsmix, dan gaat ze bevangen staan...

Iemand een idee hoe ik ze wat voller krijg? Ze krijgt een deken voor de winterperiode (300gram). En staat nu enkel bij regenweer onder een ongevoerd regendeken.

Krijgt ze wel medicatie?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:10

Nee... Ik heb in het verleden hier al eens vermeld dat dit paardje niet van mij is, maar ik er wel mee voor zorg, aangezien ze bij mij op de weide staat.

Ze heeft al jaren cushing, dit met zelfs epilepsie-aanvallen. Sinds ze niet meer bereden wordt, en bij mij op de wei staat, heeft ze geen een keer een aanval gedaan. Bij haar vormt voeding een grote trigger.

Ik probeer nu wel al 3kg verspreid over heel de dag te geven, en dit gaat goed tot nu toe. We hebben altijd wel wat problemen gehad kwestie van gewicht, maar dan was ze ietsje te dik.. Nu is ze mager aan het worden.

De eigenares (+70) wil niet investeren in medicatie, dus probeer ik het haar zo comfortabel mogelijk te maken

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:29

Caballos schreef:
Ik geef een half tablet begin van de avond.
Heb niet het idee dat ze misselijk oid is, eigenlijk is ze "zichzelf" maar dan in trage variant.....
In welke tijd moet ik denken dat de traagheid weggaat?
Wel een beetje tegen m'n gevoel in, doe ik iedere dag wat met haar, beetje grondwerk of wandelen, of kan ik haar beter even "vrij" geven?

Dat in zichzelf dat is inderdaad herkenbaar, ze lijken daardoor ook wat duf. Ik zou wel wat met haar doen, het lichaam aan de gang houden als het gaat en als ze dat wil. Beetje afleiding maar ook gewoon kwestie van fit houden en normale ritme vast houden. Vaak is de 3e week (waarin je nu zit dus eigenlijk) de minst goede week. Dan ga je twijfelen waar je goed aan doet e.d. Soms eten ze dan ook even wat minder enzo. Na de 3e week gaan ze beter op orde komen en zie je steeds meer wijzigingen, meer praatjes, haar dat gaat ruien, fitter, etc etc.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:30

@ Alyel
Ja, lastig..
Juist doordat de hormoonhuishouding normaliseert komen de meeste cushingpaardjes weer wat aan in gewicht..
Jammer dat de eigenaresse dat niet wil..

Wat je dan zou kunnen geven wat aanzet maar weer geen bevangenheid geeft weet ik niet.
Ze krijgt onbeperkt hooi. Kan ze het nog goed verwerken denk je? En dan bedoel ik niet alleen wat betreft haar tanden als ook haar darmstelsel, het verteren dus.
Soms werkt dat allemaal niet meer zo goed bij de oudjes en komt er een hoop behoorlijk onverteerd weer uit wat ze juist nodig hebben.
Komt de tandarts regelmatig?

Misschien toch juist wat slobber (zonder zuiker/melasse) zodat ze beter verteert en verder wat grasmix (dit is een brok die gemakkelijk uit elkaar valt)? Zodat ze voldoende vezels binnen krijgt die makkelijker verwerkt worden?

Die van mij is helaas niet zo oud geworden, dus persoonlijk heb ik er niet zoveel ervaring mee.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:44

Dat in zichzelf dat is inderdaad herkenbaar, ze lijken daardoor ook wat duf. Ik zou wel wat met haar doen, het lichaam aan de gang houden als het gaat en als ze dat wil. Beetje afleiding maar ook gewoon kwestie van fit houden en normale ritme vast houden. Vaak is de 3e week (waarin je nu zit dus eigenlijk) de minst goede week. Dan ga je twijfelen waar je goed aan doet e.d. Soms eten ze dan ook even wat minder enzo. Na de 3e week gaan ze beter op orde komen en zie je steeds meer wijzigingen, meer praatjes, haar dat gaat ruien, fitter, etc etc.[/quote]
Nou idd die twijfel heb je dan. Ze is wel alert maar zodra ze in beweging gaat/moet is ze traag. Ik hou vol.......... Het warmere weer zal ook niet mee helpen. Haar zomervacht heeft ze lekker losgelaten en er is inmiddels al een aardige vacht ontstaan. Ik noem dit zelf altijd "de najaarsvacht" want hij wordt nog veel dikker/langer.
Haar hoofd staat wel vrolijk iig.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:04

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:19

Ik kreeg via de pb ( dank !!) al een tip om even met Agrifirm te bellen en dát had resultaat!

De relatie Agrifirm-Boerenbond/Welkoop is inderdaad wat veranderd, maar de Magnesiumgries van AAgrifirm is nog steeds gewoon te krijgen! Wel onder een ander nummer: 20 61 700 -- als je dat bij de winkel zou melden, kunnen ze het bestellen.
Uiteraard is het ook bij Agrifirm te krijgen maar dan komt er nog een flinke tik verzendkosten bovenop.
Een tip van de hele behulpzame dame van Agrifirm: als je een boer met rundvee in de omgeving hebt die
voer van Agrifirm voert, hem vragen of hij het heeft staan ( hoef je geen 20 kg te kopen) óf als hij voer bestelt, een zak magnesiumgies mee te bestellen. Spaart nóg meer in de kosten.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 14:29

Hoi!
Paar dagen terug had ik toegezegd een update te plaatsen over mijn cushing patient, Gwendolyn.
Het gaat SUPER met haar! Ze is nu ruim 25,5 jaar oud en sinds ze aan de prascend is, is ze echt enorm opgeknapt. Tussen haar oren heb ik nooit iets aan haar gemerkt, ze is altijd dezelfde gebleven. Lichamelijk echter... Ze was echt een uitgezakt oud paard geworden, maar ziet er nu echt heel goed uit. Ook qua beweging is ze weer helemaal in orde. Ze heeft vorig najaar zo slecht gelopen in het najaar, alleen had ik toen nog niet in de gaten dat ze Cushing had. Nu loopt ze echt als een jonge blom!! Ik rijd niet meer veel met haar, maar gisteren wilde ze echt graag mee naar het bos. Wie zegt daar nou nee tegen? We hebben zelfs lekker 2 stukjes gegaloppeerd en ze had er zzzzzziiiiiiiiiiiiiinnnnnnnnnnn iiiinnnnnn!! :D
Ik ga proberen of ik haar wat meer beweging kan geven. Ze vindt het zo leuk om mee te gaan! :j
Morgen moet ze naar de tandarts en wordt ook weer bloed afgenomen om te kijken wat haar ACTH waarde is. Ik ben benieuwd!

Ik ben iig erg blij en ga nu weer lekker in de meelees stand ;)
Laatst bijgewerkt door Zucchero op 07-10-13 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 14:38

Super om te horen - wat is het toch veel waard als je paard weer vrolijk en gezond is hé!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:22

Super Zucchero

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:43

Goed om te lezen zeg!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:52

Inderdaad goed om te lezen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:00

Daar doen we het allemaal voor in dit topic Zucchero! Super!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:08

Tandarts vandaag geweest en de DA voor de vaccins. Shamrock ziet er volgens hun heel erg goed uit voor een cushingpatientje

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:24

Goed nieuws Zucchero!

Met Vlek gaat het helaas wat minder. Ze is nog steeds aan de diaree (echt spuitpoep). Vorige week had ze eindelijk eens een mooie keutel (uit het boekje), maar dag erna weer diaree. Ik geef haar natte zemelen gemengd met luzerne, energy control brok, nature's best en 2 handen psyllium vezels. Daarnaast nog een schepje provarium breeding en een schepje msm. Dit krijgt ze 's avonds en in de ochtend 1/3 nature's best en 1/3 energy control (wissel ook wel eens af met Care4Life). Ze eet dit allemaal goed, maar haar hooi eet ze nog niet goed. Nog steeds proppen of ze laat het gewoon liggen. Ze is voor de rest vrolijk maar ze wordt wel steeds magerder. Dus het energie level is niet optimaal.
Gisteren is ze nog wel meegeweest op wedstrijd met mijn jongste en heeft ze nog 2 wp gehaald.

Ik heb vandaag mijn DA gebeld en hij wist het zo ook niet. Hij ging morgen met de DA van Boehringer bellen om te vragen of hier een oplossing voor is.
En anders nog een keer testen wat de ACTH waarde is en evt medicatie aanpassen (ze staat al op een kwart)

Vandaag de medicijnen niet met brood gegeven maar op de hand met een beetje brokjes. Kijken of de boterham de trigger is

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:14

Bah vervelend Setteli. Lastig in te schatten ook met zo'n kleintje, denk ik. Hopelijk brengt nieuw bloedonderzoek meer duidelijkheid. Gefeliciteerd met de winstpunten :j

Dookia, fijn dat het met die van jou goed gaat! :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:29

Kun je haar niet ook grasmix geven setteli? Zodat ze toch haar ruwvoer binnen krijgt?