[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelaar20

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:50

:j die van mij schuurde vorig jaar ook hele oren stuk en ook rondom de voorpluk. Zag er precies zo uit. Heb toen allerlei smeersels geprobeerd, niets hielp. Inmiddels zit ik op tectonik en nog compleet geen jeuk. Heeft nu sinds een week een deken om maar das vanwege de dazen.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:59

Babbelaar20 schreef:
:j die van mij schuurde vorig jaar ook hele oren stuk en ook rondom de voorpluk. Zag er precies zo uit. Heb toen allerlei smeersels geprobeerd, niets hielp. Inmiddels zit ik op tectonik en nog compleet geen jeuk. Heeft nu sinds een week een deken om maar das vanwege de dazen.

Maar kon jij het dan echt zien dat die van jou dat schuurde? Bij die van mij is het net of het haar uitvalt. Kan er zo plukken haar “uittrekken” zeg maar... en ik zie nooit iets aan z’n voorpluk dat dat anders zit door het schuren oid :\

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:01

Ja hoor,appie heeft het rond de voorpluk ook zo :j

Appie schuurt zijn hoofd tegen de billen van een ander paard :')
Ik smeer wel met gewoon wat uierzalf,beetje vet houden dan jeukt het minder

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:11

kaatje89 schreef:
Babbelaar20 schreef:

Maar kon jij het dan echt zien dat die van jou dat schuurde? Bij die van mij is het net of het haar uitvalt. Kan er zo plukken haar “uittrekken” zeg maar... en ik zie nooit iets aan z’n voorpluk dat dat anders zit door het schuren oid :\

Wij hebben ze aan huis dus ik zit er heel erg met mijn neus bovenop, ik zag hem dus wel schuren daar. Kan ook zijn dat het haar uitvalt doordat je bijvoorbeeld de kap vd deken erop hebt+ vliegenmasker waardoor er te weinig lucht bij kan.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:20

Dank jullie wel!

Heb de deken zelf niet om de oren, alleen de kap. En hij kreeg die kale plekken alweer voor ik de kap om deed.. heb nu een andere besteld waar het bij de voorpluk wel open is. Dacht misschien lucht dat dan een beetje :')

Hou het wel even goed in de gaten. Voor de rest gaat het dit jaar tot nu toe echt (en dit klop ik meteen even af) boven verwachting goed qua jeuk.

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:55

De vraag is vast al eens eerder gesteld, maar hier mijn vraag:

Mijn paardje is getest en heeft zomereczeem. Ze staat onder een rambo sweet itch. Ben ik in principe prima over te spreken. Wel raakt ze hieronder altijd het achterste deel van haar manen onder kwijt. Het laatste deel voor de schoft dus. Haar manenkam is prima intact. Stikt haar manenkam een soort onder de deken? Schuurt het erdoor af? En kan ik er wat aan (proberen) te doen?
Ook heeft ze vorig jaar een bult gehad die pijnlijk was. Het leek mij een drukplek van de deken. De naad van schoft/hals lag hier nl precies op. Met een cortico behandeld op advies da en zo weg..

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 22:02

Ik heb het klitteband van de hals al zo lang mogelijk,dat scheelt.
En doe op de manen anti klit,dan glijd de deken er beter overheen

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 01:08

Wat voor masker gebruiken jullie bij paarden die eigenlijk geen masker om willen? Maar wel dusdanig hun oren kapot schuren, dat het eigenlijk wel moet...

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 06:22

Ik heb nu een bucas om. Tenminste volgens mij is die van bucas. Eerste jaar dat ze überhaupt iets accepteert om der hoofd.. haha.

Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 07:29

Die van mij heeft exact zelfs probleem met rambo
Laatste deel manen kort .
Een master vliegen deken besteld
Helaas past die niet.
Ga kijken of ik m kan retourneren of verkopen 49 euro was die
Mooie reserve als de ander stuk is of in de was moet .
Maar buikflap gaat niet dicht
Onze pony past hem wel in haar eigen maat .
Paard heeft een 205 .

Voorpluk plekjes en oren stuk heb ik hier ook bij paard lief
Smeer wat hydrocortiderm erop

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 07:53

Ik durf bij die van ons niet goed een hoofdkap om te doen. Staat 24/7 buiten met de kudde en spelen erop los. Ben zo bang dat kap gaat draaien oid. Oren etc wel kapot. Maar niet tot bloedens toe gelukkig.

Afbeelding

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:35

Heeft die van jou ook een eczeem deken om?
Dan kan je eerst het masker om doen en dan het gedeelte van de deken om haar oren, gaat geen kant op hoor.
Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:55

Welmoed, haal je het halster er af als die de wei in gaat?

Die van mij staat er ook zo bij, kap op (die van Divoza lijkt enorm op die van jou) en de oren van de deken daar weer over.
Als de deken niet meer over de kap zit is het voor mij een teken dat ze weer ingesmeerd moet worden (of dat ik eigenlijk iets te laat ben).

Hier vanaf vorige week begonnen met Mariadistelzaad voeren. Advies van de cranio was om de lever te ondersteunen, goedje wat zij aanraadde was mij veel te duur, plus dat je daarbij nog 2x per dag moest smeren, praktisch niet te doen.

Wegens goede verhalen over Mariadistel hier op Bokt en in dit topic (dank Henny!) ben ik daar aan begonnen. Ben benieuwd of ik er nog iets van merk qua jeuk. Schijnt dat sommigen daar ook goed op reageren.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:01

Die van mij staat vanwege blessure op de paddock, maar ja, daar heeft ze haar halster er over heen. Als ze op stal gaat blijft masker om, maar gaat halster af.

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:38

Heb hiervoor een andere eczeemdeken gehad, pagony en premiere, maar ook daar gingen de manen aan de achterkant er af. Wel minder volgens mij. De andere dekens waren zachter van stof. Toch ben ik over de Rambo meer tevreden qua pasvorm en gemak bij het omdoen. Ik doe er verder niets aan, de huid is intact en ik zie ze eigenlijk ook niet schuren op dat stuk van de manen. Meer kort achter haar oren.

Moet zeggen dat ik van geluk mag spreken dat mijn haf uberhaupt nooit zichzelf kapot schuurt, hooguit op de staart een beetje kaal. Lijkt wel ieder jaar ietsje erger te worden helaas.

Vliegenkappen is echt een drama. Gewoon proberen. Soms blijven de goedkoopste nog het beste zitten. Ik doe eerst de vliegenkap (met oorgaten) op, en dan de deken er over heen. Soms als ik aankom ligt de vliegenkap ergens in de wei, maar zitten haar oren nog wel in de deken.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:28

Hee, ik heb een klein dilemma. Mijn haf staat 24/7 buiten met vlechten in de manen. En nu zie ik af en toe een paar losse plukken in de vlechten zitten. In de winter is dit ook geweest maar toen kreeg ze luzerne bijgevoerd. Toen ik daarmee stopte was het ook wel over eigenlijk. Maar nu zie ik regelmatig plukken los zitten. Ze staat met een IJslander met zomerexceem dus het kan zijn dat die af en toe een hapje neemt. Maar er zit anti bite spray in de manen dus lijkt me sterk. Heel af en toe zie ik haar dr hoofd een keer op en neer schuren bij de stenen muur op de hoek. Ik ben aan het twijfelen om hiervoor dan een vliegendeken te halen. Ze heeft niet heel veel last van vliegen op de wei (niet dat ze als een gek aan het rondrennen is) maar ze is wel flink aan het stampen en het zwiepen vaak. Een vliegendeken zou naar mijn idee helpen als het door insecten komt of door de IJslander wamt die kan er dan ook niet meer bij. Alleen ben ik bang dat de vliegendeken misschien juist de manen stukmaakt? Wat vinden jullie?

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:40

Help.. wij hebben een dilemma...

Stevige tinker met dikke nek, maar geen lange.
We hebben nu een 215 bucas deken geprobeerd, maar net te groot maar voor ze hals echt te lang.
Wij zoeken een exceem deken/hals die we kunnen gebruiken voor beginnende zomer exceem om er vroeg bij te zijn.

Wie helpt ons?

Afbeelding

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:43

welmoed__ schreef:
Heeft die van jou ook een eczeem deken om?
Dan kan je eerst het masker om doen en dan het gedeelte van de deken om haar oren, gaat geen kant op hoor.
[img]m/O0g4aC.jpg[/mg]

Dat is bij Sven zomaar los. Hij schuurt ook de orenkap van de deken af en dan gaat het masker mee. Heb er nu wel 1 zonder oren, maar wil er dus 1 met oren. Dus even aan het verdiepen wat het best blijft zitten.

De oren zijn tot bloedens toe stuk, dus het moet eigenlijk wel. Smeer er nu wel groene leem op om de vliegen weg te houden. Maar wil erger voorkomen

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:49

Ik praatte eerst wat vaker hier, nu al even weinig...
Ik heb namelijk mijn merrie voor het eerst in jaren zonder deken staan ! Ik heb nu een spray (sweet relief lotion) die zorgt dat ze helemaal niet schuurt. Helaas met de dazen in aankomst zal ze toch even onder een deken moeten, maar de zomereczeem lijkt erg rustig te zijn. Haar manen zijn zelfs terug aan het groeien, net in dit seizoen.

Zijn er meer mensen met succes verhalen over deze spray (of juist geen succes verhalen)?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:15

Ken deze spray niet
Post eens een plaatje van de verpakking aub

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 19:44

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 19:48

Ben benieuwd naar een link waar je het koopt!

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 19:49

Tijdje geleden een flesje wietolie van minifries hier op bokt gekregen om te kijken of het ook voor mijn fjord werk. Ben er echt heel blij mee, want het gaat eigenlijk steeds beter. Ben gestopt met fibra anti itch en geef nu alleen nog metazoa met druppeltjes wietolie. In de paddock is niks om te schuren, dus als ik haar binnen vast zet met opzadelen schuurt ze alleen een beetje haar hoofd, maar niet dat minutenlange heftige zomereczeem schuren, alleen zachtjes krabben, gewoon normaal. Merk echt dat ze er zelf zoveel baat bij heeft, ze is zoveel chiller en niet meer zo gefrustreerd door de jeuk! Ben benieuwd of dit stand houdt.

natasja1475

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 19:53

Ik ben gisteren begonnen met hennepzaad voeren, ben ook heeeel benieuwd of dat wat doet. Al zoveel geprobeerd maar tot op heden zonder resultaat. Voor degene met positieve ervaringen, hoe lang duurde het voordat jullie iets merkten?

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:36

Ik zit met mn handen in het haar. De eczeem bij mijn paard lijkt ieder jaar erger te worden. Ze heeft altijd wel wat plekjes rondom haar uier, maar nu is het gewoon kaal met korstjes. Net als haar hele achterbenen... Wat kan ik anders doen dan smeren?