[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:41

Hoe valt die deken van Shires?
Ik twijfel tussen 180 en 185. Merrie draagt normaal dekenmaat 183 (6.0)...

irisje2

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:09

D'amour haar eczeem lijkt steeds erger te worden, ze krijgt opeens heel veel kale ronde cirkels achter haar oren en naast/onder haar ogen. Smeer ze telkens in, maar lijkt totaal niet te helpen ze staat 24/7 met een eczeemdeken op. Ook krijgt ze appelazijn en was ik haar met Bethadine shampoo ongveer 2x in de week met goed weer.

Wie heeft een idee wat zou kunnen helpen voor haar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:09

Is dat geen schimmel? ROnde cirkels zijn daar heel typerend voor.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:16

Inderdaad, ringworm ! Is geen worm, maar een schimmel. Dus met Imaverol behandelen en alle tuig/dekjes/ dekens, hoofdkappen ontsmetten.

Mar_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:47

Graag zou ik jullie om hulp willen vragen.

In mei heb ik een tweejarige haflinger gekocht. Eind juni is hij begonnen met schuren van zijn manen.
De dierenarts was er eind juli en heeft naar hem gekeken ze zei dat het drie dingen kon zijn; luizen, spoelwormen of zomereczeem.
Zomereczeem vond ze minder waarschijnlijk omdat dit volgens haar meestal pas begint op een leeftijd van 3 jaar en dan met lichte jeuk.

Ik heb hem behandeld tegen luizen met Advantage (vlooiendruppels voor honden) en tegen spoelworm.
Advantage na 4 weken nogmaals herhaald. (ik heb nooit luizen gezien)
De jeuk is in die periode minder geworden. Soms dagen zonder dat je aan zijn manen kon zien dat hij geschuurd had.
Sinds anderhalve week heeft hij op zijn lichaam ook ineens kale plekken. Sommige lijken een soort schaafwondje, andere zijn gewoon kaal zonder dat de huid beschadigd is.
Opnieuw contact met de dierenarts en advies om tot de winter maandelijks Advantage te blijven geven omdat dit toch wat geholpen heeft. Maar zomereczeem zou ook kunnen.
Omdat hij nu ook jeuk op zijn lichaam had heb ik hem vorige week woensdag met defencare gewassen.
Een week geen nieuwe plekken meer gehad, maar vandaag was er weer een nieuwe kale plek.

Langs zijn manenkam wordt de vacht ook kaal. Zijn huid is verder niet kapot, geen wondjes in zijn manen, wel wat schilfers.
Ondertussen smeer ik ook met sweet itch.

Hebben jullie ervaring met kale plekken op het lichaam door zomereczeem?
Heeft het nog zin om nu een deken voor hem aan te schaffen?

Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat jullie wat tips voor mij hebben.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:14

Sammyoo schreef:

Deze heb ik ook, bevalt goed! Vind hem alleen met hele warme dagen iets te warm. In deze dagen gebruikte ik de oude dunnere van EJ. Helaas is deze eergisteren gesnueveld!

De pasvorm heb ik de normale maat van mijn paardje aangehouden en dat past prima!

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:46

Jeetje, dat is het.....Ben gelijk Imaverol aan het bestellen. Raar dat het ik het nooit langs zag komen, terwijl ik heel vaak op oorzaken van jeuk en kale plekken aaan het opzoeken was!

Ontzettend bedankt!

Maar kan het zijn dat ze na deze schimmel ook eczeem heeft? (jullie kunnen dat natuurlijk niet zien) Omdat ze ontzettend loopt te sturen en nog niet zo lang deze cirkels heeft, maar wel al de hele zomer jeuk heeft gehad.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:56

Er kan makkelijk een schimmel bij eczeem komen. Klein wondje, minder weerstand door jeuk en stress en een schimmel grijpt zijn kans.
Dus ja de combi schimmel en ZE kan.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:26

Bedankt voor je reactie! Imaverol is besteld, dus hopelijk morgen al in huis. Wel rot dat haar maatje (shetlander) al in de wintervacht zit en ik ook haar moet wassen, even kijken of ik een dekentje voor haar zie. Tevens heb ik niks geen plekken op haar gevonden, maar je weet maar nooit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:27

Tip, niet wassen, dat is met kouder weer niet fijn... En je mag het NIET uitspoelen dus paard moet nat blijven. Doe het in een spuitfles en spuit de plekken in. Zo doe ik het zelf ook :) heb de tip eens van dierenarts gehad!

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:36

Bedankt voor de tip!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 00:14

Goeie tip !!

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:32

Hoi bokkers,
Ik heb een shet en die zit al een tijdje aan het schuren bij schoft, manen, kont en staart.
Nu merk ik dat dit vooral is tijdens het wisselen van zomer naar wintervacht en andersom.
(Hoewel hij van de zomer ook niet jeuk-vrij was)
Ik zit te twijfelen of het eczeem is, hij heeft geen wondjes o.i.d en het zijn eigenlijk alleen de manen die telkens weere en stukje afbreken.
Hebben jullie tips of ideeën wat het zou kunnen zijn?
Even over de pony:
Shetlander, 2,5 jaar, 90 cm, krijgt 1 handje biks per dag voor de rest alleen hooi/gras (afhankelijk van of hij in de wei staat of in de paddock) wordt netjes ontwormt, heb dit ook extra gedaan om te kijken of het minder werd en met verschillende soorten ontwormingsmiddel.
Hij staat nu overdag op de paddock, deze is nog wel wat begroeid met gras en 's nachts staat hij in een stal van 4x8 met een ander paard. Dit is wel een vrij open stal.
Ik smeer hem nu in met babyolie om het breken wat tegen te gaan maar dat werkt ook niet super... Ik behandel liever de oorzaak.

Maestroox3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:51

Ik heb paar maanden geleden hier ook een bericht geplaatst van mijn haflinger,waarvan ik zijn schuren niet onder controle kreeg, deze zomer 2 dekens gesloopt.
Nu heb ik een vliegendeken gekregen van Animo van een vriendin en dit ligt nu ook altijd op,
ik heb de indruk dat door die eczeemdekens Nebu's manen geen lucht krijgen, laat staan dat de olie zal werken als ik dat erop smeer. Dekens zijn altijd enorm vettig en de manen énorm droog.
Nu ongeveer een week geleden stond meneer zonder deken aangezien ze allemaal gesloopt waren én ik merkte al snel schilfers op ,eerst achter zijn oren maar dan zag ik dat het van de manenkwam(bovenaan) kwam,enkel bovenaan, niet in het midden of onder.
Nog nooit eerder gezien, ik borstel het weg maar het komt terug.
Zijn dat wondjes die genezen?
enkele foto's zodat jullie een voorbeeld ervan hebben !
Afbeelding
Afbeelding
https://lh4.googleusercontent.com/-nvvl56xQBP0/VCPIf3GlniI/AAAAAAAAK80/O9-7HnybZ3g/w433-h577-no/IMG_20140924_161243.jpg

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:01

Weet iemand waar ik de Shires sweet itch combo kan bestellen.
Ik heb de laatste maanden bijna iedere website gehad die ik kon vinden, maar iedere keer krijg ik terug dat de deken niet leverbaar is.
Bij Ej heb ik hem vorige week besteld, maar kreeg ik helaas ook bericht dat ze niet leverbaar zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:05

Zou EJ je niet kunnen vertellen wie de fabrikant is? Ik zag dat die Shires Combo ook in maat 220 te leveren is.. precies wat ik ook zoek voor mijn grote paard!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:11

Ik heb die van Rambo, die hoody. Wat een kleredeken. Paard staat er met warme dagen zeiknat onder. Terwijl ik haar juist wil beschermen op die dagen... Ik had daarvoor een andere van Rambo die super fijn was en op basis van jullie reacties voor die andere gegaan. Drama. Nu dus zonder deken en gelukkig met dat spul goed rustig en onder controle (Bluehorse).

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:12

Zouden die schilfers geen allergische reactie kunnen zijn op spul wat je er in smeert?
Een beetje schilfers is mij wel bekend bij ZE maar dit vind ik wel erg veel, weet niet of anderen het wel herkennen?

Maestroox3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:30

Ik smeer er eigelijk gewoon babyolie op én hij heeft er nog nooit op gereageerd..Ik denk dat het korstjes zijn van wondjes die hij er nu gwn afschuurt?

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:46

Maestroox3 schreef:
Ik smeer er eigelijk gewoon babyolie op én hij heeft er nog nooit op gereageerd..Ik denk dat het korstjes zijn van wondjes die hij er nu gwn afschuurt?

Mijn pony heeft hetzelfde. één keer in de zoveel weken heeft ze opeens een plaatselijke schilfer plaag. Met gewoon borstelen krijg ik het niet weg. Ik was het met teershampoo of gebruik Klitwortel lotion van kruidvat om het weg te krijgen. Als je dan nog met een kammetje erlangs gaat zijn ze weg :) Daarna smeer ik er uierzalf op om het weer vettig te krijgen. Wat de schilfers betekenen is mij ook nog steeds de vraag. Dacht ook aan oude wondjes die aan het herstellen zijn. Ik denk zelf dat die schilfers enorm jeuken dus wil ze dan wel weg hebben.. Mocht iemand het weten dan hoor ik het ook graag!

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:00

Hi Allemaal, ik lees wel vaker terug in het topic om info te vinden. Alleen mn vraag die ik nu heb kan ik niet vinden. Ik heb een tinker merrie van 9 met erge eczeem. Ze loopt nu met een rambo sweetitch hoody of de shire eczeemhoody daarnaast smeer ik alpine no itch balm gaat super goed, staart manen alles hebben we nog. Alleen wat kleine wondjes op der hoofd. Alleen nu ze loopt met een haflinger en die raakt al aardig in de wintervacht, nu krijg ik het idee dar mn meisje weinig wintervacht produceert door de deken. Nu ben ik in twijfel moet ik voor de winter een winterdeken aan te schaffen. Eerder heeft ze dit nooit hrhad. Maar eerder had ze ook geen eczeemdeken bij de oude eigenaar.

Hoe doen jullie dat na de zomer met eczeemdeken, over op winterdeken of aflaten en zo zonder deken verder gaan. Liefste heb ik dat als het kan. Maar wil niet dat ze het koud krijgt.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:29

@AMarijn: bij mijn shetlander heb ik inderdaad ook het idee dat de haarproductie verminderd met eczeemdeken. Als ik de deken dan eenmaal helemaal af heb, lijkt dit ook wel weer bij te komen. Ik laat hem dus gewoon zonder deken...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:32

Heb mijn merrie in 10 jaar nog nooit een winterdeken opgedaan.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:01

Ik heb onze pony nu, over haar eczeemdeken, een regendeken op gedaan. Ze mag haar eczeemdeken nog niet af (heeft nog niet gevroren) maar ze had het wel koud in de regen.
Komt ook doordat het er bij waait en ze geen schuilplek heeft op de wei ('s nachts wel op stal).

Zodra ze haar eczeemdeken niet meer op hoeft wil ik haar ook het liefst dekenloos. Denk dat ik dat gewoon ga proberen en als ze het duidelijk koud heeft en stijf wordt dan toch maar aan de winterdekens.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:40

Bluehorse SKINCALMIN Anti-Itch lotion, hoe vaak smeren jullie die?

De shampoo en spray heb ik er niet bij genomen, enkel de lotion.
Mijn paard is geen ZE-er. Hij is beginenn schuren toen ik van voeding veranderde. Uiteraard direct terug naar het oude eten, maar nu blijft hij toch jeuk hebben.