[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:17

merrieveulen;
je zegt wel dat tea tree onschuldig is,maar appie kan daar dus niet tegen.
heb het in het verleden wel gebruikt,maar hij kreeg daar juist weer jeuk van.
zo zijn er wel meer middelen die onschuldig lijken,maar die wel een reactie kunnen oproepen

vliegenmiddelen gebruik ik zelf ook nooit.
werkt toch niet omdat vliegen op lichaamstemperatuur afkomen en niet zozeer op luchtjes.

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:24

En hier ook dezelfde reactie als ellepel bij mijn pony.
Ook ikzelf kan er niet tegen.

Niet alles wat 'natuurlijk' is, is per definitie ook 'onschuldig'.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:14

MyKayleigh schreef:
Dustinlover schreef:
Mykayleigh.. Ik denk dat ik inderdaad even wat imaverol ga halen.. Dat kan toch geen kwaad om haar daar mee te wassen? En ik wacht eerst even af.. Misschien gaat het zo ook wel weg nu ze apart staat..

Imaverol hielp bij mij niet afdoende vandaar dat ik een ander goedje heb gekregen, Neocidol(verboden in NL volgens mij)
Het kan zeker geen kwaad om haar met imaverol te wassen, dat was ook het eerste advies van de dierenarts,beter geen middelen door elkaar gebruiken.
Het advies van mijn dierenarts was:
1e keer wassen met betadine scrub
dag erna wassen met imaverol
Daarna nog 2x met 3 dagen ertussen.
Ook al je kleding iedere dag wassen, borstels, halsters ed met imaverol.
Ik moest eigenlijk haar manen kort doen maar met een plantenspuit heb ik het er goed ingespoten zodat ik haar mooie lange manen kon behouden.

ik kan me zeer sterk vergissen maar eigenlijk ben ik heel erg zeker dat neocidol in de verste verte niet in de buurt van ivamerol komt wat betreft werkzame stof en waarvoor het bedoelt is. Neocidol is bedoelt voor insecten ed en ik ben zeker dat de regelgeving daarop ook zeer sterk aan het verstrengen is volgens mij was het vorig jaar enkel nog voor de blauwtong vrijgegeven. Ivamerol is tegen schimmel, maw ik denk dat jou paardje niet reageerde op de ivamerol en de dierenarts dan overgestapt is op iets tegen insecten om luis en mijt uit te sluiten.

Lijkt me niet erstandig als je niet weet wat er in die middelen zit en hoe ze werken daar advies over te geven over wat iemand op zijn pony moet doen, ivamerol gebruiken zonder indicatie is ook niet slim de lekken op de foto zien er niet uit als schimmel ik zou toch adviseren dierenarts te laten kijken als er morgen geen verbetering is, je kan geen diagnose stellen van een foto

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:46

Ik heb een lekkere voorraad Atex daas gekocht, vorig jaar over opgestapt na jaaaaren Bremsen fan te zijn geweest, maar ik merk dat de Atex heel erg fijn werkt. Althans, voor mijn Breghels. Als we naar buiten gaan moeten we door een laantje met eikenbomen heen en terug, en dan is het toch wel heel errug fijn dat ik dat spul heb. Ook voor mezelf trouwens. :D

En daarna boodschappen gaan doen is een hit, je hebt zoooooveeeeeel plek in de supermarkt!! ;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:54

hahaha goede tip Breghje! :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:59

Bloed uitslag is binnen.. Hij heeft een zeer tekort aan magnesium (en lichtelijk vitamine E tekort), en waarschijnlijk leverbot....... Not so funny dus.. Logisch dat hij geen zin meer had..

Nu wormenkuren halen voor alle paarden, dan flink suplementjes erin.. en zo'n drainage kuur erdoorheen bij alle paardjes..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:10

ellepel schreef:
merrieveulen;
je zegt wel dat tea tree onschuldig is,maar appie kan daar dus niet tegen.
heb het in het verleden wel gebruikt,maar hij kreeg daar juist weer jeuk van.
zo zijn er wel meer middelen die onschuldig lijken,maar die wel een reactie kunnen oproepen

Daarom wordt ook aangeraden altijd eerst te testen op een stukje huid of het wel of geen reactie geeft.
Zo heb ik eens een beetje azaron bij Isabella op een fikse dazenbult gedaan (ze had erg veel jeuk daar).
Niet handig ... kon ze totaal niet tegen; stond al snel een soort van grote brandblaar op die plek.

Wat hier het best helpt bij mijn niet zomereczemers die wel jeuk in de manenkam hebben bij het vallen van de schemering straks (door de vliegjes) is een paar druppels lavendelolie. Voeg op een flesje van 30 ml een paar druppels kruidnagelolie toe (is ook erg 'brandgevaarlijk'). Smeer daar ook tussen de billen en de buiknaad mee in.
Houdt de mugjes afdoende op afstand gedurende de ergste uren.

Maar ook hier geldt ... eerst uitproberen op stukje huid of het kan.
Bij echte zomereczemers werkt het niet. Destijd met Beauty deed het weinig, want de olie is vrij snel verdampt en dan zijn de vliegjes nog niet vertrokken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:20

@ Ellepel, ik schrijf dat voor zover mij bekend, Tea Tree wordt aangeprezen als onschadelijk (natuur)produkt. blijkbaar is dat dus niet zo. 'natuurlijk' zegt mij wat dat aangaat sowieso niet zoveel, slangengif is ook natuurlijk, Jacobskruiskruid ook... maar goed, er zullen altijd paarden zijn die niet tegen een bepaald middel kunnen, sommigen reageren zelfs al slecht op bepaalde soorten gras en hooi dus tja... dat hou je toch altijd, met alles...

vliegenmiddelen gebruik ik zelf ook niet, ik heb het weleens geprobeerd maar naar mijn zin te weinig effect. ik heb daarom voor alledrie mijn apen goede vliegendekens aangeschaft. overigens hebben mijn beessies ook niet vreselijk veel last van vliegende plagen.

heeft er nog iemand tips/ info met betrekking tot mijn vragen over het gebruik van het Drainage Compositum?

@ ZJ aha nou mooi dat er zo concreet iets uitkomt. vwb de Mg, ik heb goede ervaringen met het Mg supplement van Paardnatuurlijk. makkelijk in het voer te verstoppen en mooi effectief. niet de goedkoopste maar ook niet het duurste. in ieder geval fijn dat het vooralsnog geen zomereczeem lijkt te zijn... Mone had ook behoorlijke jeuk afgelopen jaar, we verdachten haar van IR maar uit bloedonderzoek bleek ook bij haar Mg tekort.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:38

Ja zeker fijn dat er iets is uitgekomen.. Kan ik het in ieder geval behandelen! Weet iemand van jullie ik de wormenkuur toe moet dienen? Ik heb wat mee gekregen maar de betreffende kliniek was al dicht.. Heb dus een spuit met heel vloeibaar spul.. Iets wat ik niet zo ff in de mond naar binnen kan spuiten..

Ik ga even kijken wat de DA mij voorschrijft qua magnesium waar zij zelf goede ervaringen mee had (ze had wel een naam maar ze was zo snel aan de telefoon), had die van PN al gezien, wel echt onwijs duur!

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:38

Fijn dat je iets weet ZJ! Komt daar de jeuk en de schilfers vandaan? Hm, moet ik misschien toch ook maar een onderzoekje laten doen..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:39

Van het magnesium tekort kunnen ze idd jeuk krijgen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:43

ZusJacobs schreef:
Bloed uitslag is binnen.. Hij heeft een zeer tekort aan magnesium (en lichtelijk vitamine E tekort), en waarschijnlijk leverbot....... Not so funny dus.. Logisch dat hij geen zin meer had..

Nu wormenkuren halen voor alle paarden, dan flink suplementjes erin.. en zo'n drainage kuur erdoorheen bij alle paardjes..

vitamine E tekort,?
die testen ze samen met selenium,hoe was dat gehalte dan?
magnesiumtekort hoor ik steeds meer,schijnt toch te maken te hebben met dat er in het ruwvoer van tegenwoordig niet veel zit doordat er verkeerd bemest word.
leverbot is balen,ook dat hoor ik de laatste tijd steeds vaker voorbij komen.
welke kuur moet je er voor gaan gebruiken?
je zult zien dat als deze zaken worden aangepakt dat je dier dan wel heel erg gaat opknappen met een aantal weken :j

merrieveulen.
ik heb bij appie in de afgelopen 13 jaar echt talloze smeersels,pillen.poeders en weet ik wat meer geprobeerd tegen zijn zomereczeem.
ik weet dat de tea tree dat hij daar een gevoelige huid van werd.
als dat er op kwam ging hij staan schudden met zijn hals,net of het hem prikte, heel apart was dat.

ook destijds een combinatie van dettol en azijn gedaan, ook fout, toen lag zijn hele hals open omdat hij door verminderde huidweerstand een flinke schimmel infectie kreeg.

wat de drainage betreft staat me iets bij dat je het dan na de wormenkuur moet gaan geven?
weet ik zo niet meer hoe dat zat

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:45

isapaardje:
dat die olie werkt kan wel kloppen.
de vliegjes hebben een hekel aan olie,dat plakt en ze kunnen dan dus niks doen.
dus niet de geur maar de olie doet dan zijn werk.
is alleen wel moeilijk om een olie te vinden die je op je paard kunt smeren terwijl die dan in de zon staat

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:53

ellepel schreef:
ZusJacobs schreef:

vitamine E tekort,?
die testen ze samen met selenium,hoe was dat gehalte dan?
magnesiumtekort hoor ik steeds meer,schijnt toch te maken te hebben met dat er in het ruwvoer van tegenwoordig niet veel zit doordat er verkeerd bemest word.
leverbot is balen,ook dat hoor ik de laatste tijd steeds vaker voorbij komen.
welke kuur moet je er voor gaan gebruiken?
je zult zien dat als deze zaken worden aangepakt dat je dier dan wel heel erg gaat opknappen met een aantal weken :j

Ik krijg maandag alle gegevens van de test, ze belde me even snel om de belangrijkste resultaten te laten horen..

Ik moet nu Fasinex geven, maar we hebben maar een spuit en willen eigenlijk alle paarden ook gelijk geven. (vooral omdat hij niet de enigste is die een beetje dof in zijn vacht zit nu en ze ook allemaal op dezelfde weides staan).

Ik hoop echt dat hij over een paar weekjes helemaal de oude is (of misschien zelfs beter omdat dit waarschijnlijk al veel langer speelde..)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:22

Bedankt voor de info allemaal.. Nu staat ze apart en heb ik haar nog niet zien schuren.. Maar dan heb je weer een eigenwijze jaarling die met zijn kop tussen de draden door met haar samen gaat kriebelen precies bij die plekken..

Denk nog even een draadje tussen zetten dan maar...

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:21

dustinlover: mijn pony heeft dezelfde plekken,ook na het scheren te voorschijn gekomen.
eerst met sioskin gewassen (zomereczeem, luizen, mijt spul)
hielp niets, daarna maar alle ponys met luizenpoeder bestrooid
na 3 weken kwam de dierenarts enten....die wist niet wat het was, dacht mijten..
oke...schraapsels genomen (heel veel en overal waar het zat,voornamelijk onder haar deken)
uitslag : onbekend...niets te zien, was haar maar 2x met sarnacuran(andere 2 ook maar meegenomen preventief)
en nu.....niet weg.....en weer 70 euro lichter....
morgen maar met imaverol wassen...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:27

Zo, heb die van mij net onder haar deken gezet, lekker vroeg dit jaar :D
Lekkere lange dikke vlechten eronder <3

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:01

Happytime.. Was zo blij met je berichtje te lezen tot er kwam te staan en nu.. niet weg :P

Ik ga haar morgen aangezien het lekker weer is met betadine wassen en heb nog een shampoo staan die wij erna altijd moesten gebruiken voor regenschurft omdat het verzachtend enzo is.. Dus misschien dat ik dat eens doe..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:07

ellepel schreef:
isapaardje: dat die olie werkt kan wel kloppen.

Wist ik niet ... dus in feite zou 'babyolie' ook kunnen werken?

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:09

miek140 schreef:
Danique1990 schreef:
Ik ben nu bezig met een speciale kuur tegen eczeem. 2x daags 10 druppeltjes, 3 weken lang.. Ik hoop dat t werkt!!!

Wat voor een kuur is dat als ik vragen mag?

2x daags druppeltjes. Gekregen van de osteopaat due hem behandelt heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 07:04

Isapaardje schreef:
ellepel schreef:
isapaardje: dat die olie werkt kan wel kloppen.

Wist ik niet ... dus in feite zou 'babyolie' ook kunnen werken?

ja ,maar of je paard daarmee in de zon kan staan zonder dat het dan brandplekken krijgt?

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 08:14

Maar dan zou je bijna zonne-olie kunnen nemen waar een factor in zit?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:04

Meldt zich ook weer eens want het seizoen komt er weer aan -O-

Dunla heeft in de winterperiode weer een mooie bos manen gekweekt. Schuurt tot nu toe ook nog niet maar zij begint meestal toch pas als echt te schuren vanaf juni ofzo.
Van de week wel even een voorraadje Cavalesse gaan bestellen voor d'r.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:06

Heeft Derfen trouwens ook effect op andere vervelende vliegsoorten (als in dazen). Het liefst zet ik mijn paard bloot, maar omdat hij zich sowieso stoort aan wat bij hem in de buurt komt, staat hij waarschijnlijk rustiger met deken. Maar misschien helpt Derfen ook voldoende tegen andere vliegsoorten?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:11

Derfen stinkt in ieder geval hard genoeg ervoor :')
Bij Dunla werkt het ook wel tegen dazen, e.d. Ik heb vaak genoeg op buitenrit meegemaakt dat ze dan niet bij en Dunla komen maar wel massaal op de andere paarden af. Maar zodra Dunla echt begint te zweten dringen ze toch wel door die lucht heen.