[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xkimmx

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:21

Ik zit te twijfelen om het deken op te gooien. Vandaag begon ze voor het eerst bij haar manen te schuren. Ik heb gelijk TKC erop gesmeerd, wat vorig jaar volgens mij wel goed hielp. Ze heeft deze zomer op een nieuwe stal door gebracht, wat 100 meter van de zee zit. Dit heeft volgens mij wel aardig goed geholpen want ze heeft bijna niet geschuurd! Ik wil daarom ook nog niet al van te voren een deken op doen, omdat het misschien helemaal niet nodig is..

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:25

MirandaFuego schreef:
Officieel begint het pas als de vrouwtjes weer aan de gang gaan...ik zie hier alleen maar mannetjes mugjes...

Oei zulke goede ogen heb ik niet hoor dat ik bij muggen het verschil kan zien tussen mannetjes en vrouwtjes :o :D

Grapje ;)

Hier ook nog geen dekens op en ook nog geen onrustige paarden...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:09

de vrouwtjes worden toch pas actief bij 10 graden in de nachten?

Afijn, weet wel zeker dat bij die van mij de zon een hele grote oorzaak speelt.
Deken ligt op, twijfel alleen of ik drainage weer de hele zomer geef of niet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:17

Wisse had vorig jaar een tijdje erg last van jeuk bij zijn benen. Ben toen zelfs gaan schetsen om te kijken of ik beenflappen ofzo kon maken. Kwam hem ontzettend geirriteerd tegen in de wei, hele tijd trappen en stampen. Heb hem toen ingespoten met anti-daas spray en toen ging hij in een hoekje van de wei staan, leek haast wel alsof alle spanning van zijn lijf afviel en hij in een soort trance stond te genieten van het feit dat hij geen jeuk meer had!
Sindsdien om de paar dagen zijn benen ingesprayd en daarmee was het klaar.

Ellepel, hier het stukje over de deken.
Hoe het exact werkt weet ik ook niet, deze dekens zijn vorig jaar ontwikkeld.

Die Ekzemdecke SeaCell®active wirkt mittels der Verwendung von Algen- und Silberfasern hautpflegend, antibakteriell und geruchsreduzierend. Aufgrund dieser Komponenten verbessert das Tragen der Decke bei bestehenden Ekzemen das Hautbild des Pferdes und beugt bei ständigem Gebrauch Hautirritationen vor. Die in die Faser eingearbeiteten Silberionen reduzieren bzw. unterbinden zudem unerwünschtes Mikrobenwachstum. Die ebenfalls in die SeaCell®active-Faser integrierten Meeresalgen sorgen darüber hinaus für einen aktiven Stoffaustausch zwischen der Ekzemdecke und der Haut, die ebenso zugesetzten Vitamine, Mineral- sowie Vitalstoffe gewähren eine langanhaltende Pflege von Fell und Haut.

sharonye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 01:06

Hallo,

Misschien dat ik eroverheen heb gelezen maar ik zie dat veel mensen de SIH hebben.
Beschermd deze deken ook goed onder de buik?

Die van mij schuurt haar buik namelijk helemaal kappot tot bloedens toe.
Ze is nog in de groei is het dan verstandig om de SIH te kopen of kan ik beter met een goedkopere beginnen?

Groetjes Sharon.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 01:08

volgens mij heeft de sih geen buikflap?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 07:34

Ik vind de SIH ook te weinig buikflap hebben...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 08:23

bedankt voor de info opisop!
ik vind het eigenlijk wel raar als ze zoiets in een deken stoppen,dat gaat er op een gegeven moment toch uit?
zou je eigenlijk iets moeten hebben wat je in een teil kunt gooien met water erbij ,je deken er in en voila,extra bescherming :D

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 08:25

ja, en dat dan elke dag doen he ellepel...

kun je dus net zo goed insprayen ofzo ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 08:27

:P
maar een deken is genoeg, ik hoef gelukkig niet nog es te sprayen.
ik hoor net dat het in het zuiden van het land wel 20 graden kan worden 8-)

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 08:33

Morgen wordt het zeker zo warm. Ondanks dat meneer nog giga in het haar zit gaat de deken toch maar op.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 08:43

de rsih beschermt niet de hele buik. Als sen jeuk zou hebben dan had ik een flap aan het deken gemaakt. Ik vind de rsih namelijk veel fijner dan de andere eczeemdekens. Gisteren toch maar weer het eczeemdeken op gedaan. Senna was het er niet zo mee eens die vond haar dekenloze dagje wel fijn.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:25

Genieten dit weer..mn meisje heeft jeuk, alleen nog maar jeuk van het gras en het verharen gelukkig..althans, ze zit zo enorm dik in dr vacht,net als bij Refagreni haar paard, en onder dr manen laat het alleen nog maar los..

Deken ligt hier wel klaar om vanmiddag om te doen voor de nacht..en opvolgende dagen..baal ervan..het wordt snachts stukken warmer en das zo funest..de compostium moet ik nog op wachten, had gehoopt er mee te kunnen beginnen al..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:46

Amy: Gaat het om een ijslander? *Gezien je avatar*.
Zou scheren niet een optie zijn voor d'r?

De RSI zou bij die van mij veel te stug van stof zijn.
Daarom heb ik hem ook niet.

Heeft iemand hier toevallig nog drainage staan waar ze niets mee doen?

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:22

_CS_ schreef:
Amy: Gaat het om een ijslander? *Gezien je avatar*.
Zou scheren niet een optie zijn voor d'r?

Persoonlijk zou ik een paard wat net begint te verharen/aan het verharen is niet scheren.
Je loopt het risico dat je het scheerpatroon de hele zomer blijft zien omdat je ook de nieuwe haren afscheert.
Mij is ook altijd geleerd dat je na februari niet meer moet scheren ivm de aanmaak van de nieuwe vacht.
Bij medische noodzaak oké, maar anders gewoon even rustig aan met rijden.
Vanaf het weekend wordt het weer 10 graden. Dan is het "leed" weer even geleden. :D
Laatst bijgewerkt door Refagreni op 23-03-10 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:25

Is idd een ijslander..ik heb idd zitten twijfelen en info opgevraagd over het nu nog scheren..zit erover in dubio. Ik weet dat het haar enorm zal gaan helpen, althans daar is mijn hoop op gevestigd..vorig jaar ging het mis met het jeuken door al dat gezweet onder de deken..dus dat schuurpatroon zat er al in en hoop dat te voorkomen middels scheren..maar net wat Refagreni zegt, je zit wel met een paard wat een vreselijk patroon heeft straks..maar ik ga dit jaar toch nog geen wedstrijden rijden, dus zou ik het wel kunnen doen..

Of raad jij het sowiezo af Refagreni? Vind het zo moeilijk..is het echt alleen wegens het uiterlijk om niet te doen? Want dat zou voor mij dan afvallen nl ;)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:30

Niet wegens het uiterlijk, maar de zomervacht is al aangemaakt. Als je nu gaat scheren, scheer je die er ook deels af. Bij paarden met weinig zomerbeharing kan het dan zijn dat je een paard hebt die de hele zomer best wel heel erg kaal blijft. In de brandende zon of met een paar dagen regen is dat niet zo handig. De vacht werkt dan niet meer.

Is het geen idee om een jachtmodel te scheren? Zo houd je de rug (die beschermt tegen zon en regen) wel nog behaard.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:38

ik heb afgelopen jaar in april nog geschoren ;)
Daar zie je echt niets van hoor!
Toen werd het ook ineens erg warm en Darren liep er zo bij:
Afbeelding

Dat was toen echt veel te warm, hij stond gewoon te hijgen...
Ik heb de benen wel eerst zo gelaten en hem een regendeken opgelegd.
Twee weken later werd de temperatuur wat constanter en heb ik hem helemaal geschoren.

Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-87F3VALT.jpg

Zo was zijn vacht rond juli ongeveer;
Afbeelding

Ik moet zeggen dat ik een dun vachtje geen probleem vind zolang ze immers maar met eczeemdeken lopen. Een goedpassende deken geeft geen schuurplekken, en jeukplekjes kun je goed behandelen omdat het dichter op de huid gesmeerd wordt.

In 2008 heb ik Darren zelfs de hele zomer geschoren, JUIST om die plekken te behandelen, ging prima!

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:44

Amy77 schreef:
Of raad jij het sowiezo af Refagreni? Vind het zo moeilijk..is het echt alleen wegens het uiterlijk om niet te doen? Want dat zou voor mij dan afvallen nl ;)

Ik raad het niet af, maar zou het zelf dus niet doen. En niet alleen wegens cosmetische redenen maar ook zoals ook Annetje schrijft ivm de nieuwe vacht. Hier gaat gewoon zo vaak mogelijk de furminator er over en hopen dat hij deze drie dagen schuurvrij doorkomt. Vanaf het weekend wordt het weer een heel stuk kouder.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:58

Aha, ja ik was wel vergeten erbij te vermelden dat het dan alleen om haar borst en hals onderkant tot onderkant kaak zal gaan, om de hitte wat af te voeren, daar ging het mij meer om, om die warmte onder de deken wat haar die enorme jeuk geeft.

Gut, wat een gedoe he zoiets, hihi..dsie furminator haalt wel al wat haar eraf onder dr manen en hals, daar laat het al wat los, maar voor de rest ng niet..net als afgelopen jaar, eind juli, 30 graden en zij had nog groot gedeelte wintervacht, konden niets en ze stond maar in dr stalletje wegens de hitte, was zo zielig..
Als die wind maar blijft, dan is het goed..heb nog geen mugje gezien hier, dus dat scheelt al een hoop..en idd, het wordt weer kouder, dus dat scheelt ook al :) (maar ook regen en snachts rond de 6 graden, kielekiele zoals we hier zeggen, hihi).

Bedankt voor de foto's, daar zie je idd niets van..begreep dat het erg zichtbaar bleef nl ;)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:10

Bij ons was het gisteravond om 10 uur nog 9a10 graden. Erg warm dus. Ik heb Nilay maar gewoon zijn exceemdeken omgelaten. Hij helpt zelfs al mee als ik de deken om zijn hoofd moet schuiven. En dat na twee keer! Ik heb het gevoel dat hij het wel fijn vind.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:16

Citaat:
Bedankt voor de foto's, daar zie je idd niets van..begreep dat het erg zichtbaar bleef nl

Het ene paard is het andere niet. Het ligt aan de soort vacht hoelang het zichtbaar blijft.
Kan me herinneren van twee jaar terug dat er eind april verschillende ijslanders nog met "sportstrepen" van het najaar rond liepen. Na maaanden nog zichtbaar dus. :?

Als ze eind juli nog heel veel wintervacht heeft zou je eens bloedonderzoek kunnen laten doen, want dat is niet echt normaal.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:28

Nou idd daar zeg je me wat, das een goeie om eens te laten doen..de veearts is er wel bij geweest afgelopen jaar, juist vanwege dit en hij adviseerde mij toen de drainage compostium en een vitaminestoot..ik heb dat toen gedaan en toen ging het snel idd..maar dit haar maar eens anders aanpakken, bedankt voor de tip!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:48

ik zou niet gaan scheren, als het flink warm word komen de haren toch sowieso sneller los?
bij ons loopt er van alles rond met megavachten, shetten,fjorden en de tinkers ook.
van kelly haal ik echt bulten haar, komt vanzelf los toch?
ap is nu ook net flink begonnen te verharen,maar die staat nog onder de regendeken.

en een beetje zweten is goed,dan komen alle afvalstofjes er juist uit :P

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:51

Malenka schreef:
Bij ons was het gisteravond om 10 uur nog 9a10 graden. Erg warm dus. Ik heb Nilay maar gewoon zijn exceemdeken omgelaten. Hij helpt zelfs al mee als ik de deken om zijn hoofd moet schuiven. En dat na twee keer! Ik heb het gevoel dat hij het wel fijn vind.

Die van mij ook! Érg handig!
Ook met het uittrekken, loopt hij achteruit en trekt zo zelf zijn hoofd eruit. Mijn paard is ook echt heel erg blij met alleen de halsdeken heb ik gemerkt. Het is natuurlijk wel goed in de gaten houden dat hij geen last krijgt bij de staart, maar tot nu toe gaat het goed. Ik heb mijn paard nog nooit zovaak languit zien liggen in de wei, rollen in de modder, spelen in de wei met zijn maatjes of een sprintje trekken enz... Ik denk dat de deken toch in de weg zat omdat het niet zo mooi bleef liggen.
De schoft/manenkam ziet er ook nog heel rustig uit. Het is nog niet rood of schilferig en ook niet dik. Zijn oortjes jeuken wel een beetje, maar dat kan ook van het verharen zijn natuurlijk.

Het enige nadeel van die blote billen is dat hij nu écht vies is. Haha. Een wittig paard is niet zo handig, een keer in de mest en hij loopt drie weken met een groene bil rond. :Y)