Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:21

IMJ schreef:
Wat fijn Douraque en Piekosj en Imago natuurlijk ook..!
Minder bang kan ook komen door de prascend hè?
Het cortisolniveau daalt en tja-> minder stress :)

Klopt. Hij kreeg dus eerst 0,5 en vorig weekend een paar dagen geen medicatie gehad, waardoor hij erg bang werd, maar ook weer 'zichzelf.' Ik ben erg blij dat dit misverstand is voorgekomen, anders had 'ie nog steeds op 0,5 gestaan waar hij het toch aanzienlijk minder goed op deed dan op 0,25. Ik denk dat dit een gevalletje geluk bij een ongeluk is :D

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:34

Ook goed! Wat er maar prettig is voor jullie beiden! :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 16:56

En bij ons heeft het noodlot weer toegeslagen: na twee jaar zonder grote problemen, sinds vandaag op 4 benen bevangen ( gelukkig nog op tijd erbij) en koliekerig en kei-, keiharde nek... zomaar opeens -:(-
Dus dat betekent per onmiddellijk einde weidetijd, strikt dieet. Heb meteen bloed laten afnemen voor Cushing test - benieuwd hoe de cijfers nu zijn.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:26

Sh*t sterkte JP! Ben benieuwd hoe de ACTH waardes zijn. Wanneer stap je over op pergolide/Prascend? Wanneer de waarden te hoog zijn?

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:26

Och jee, Jannepauli wat een enorme schrik voor jullie.
Heel veel sterkte!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:51

Wat klote Jannepaulie

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:01

Ik krijg hopelijk Dinsdag/Woensdag de uitslagen van de ACTH - als ze te hoog zit, ga ik over op pergolide..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 20:23

ojee..Sterkte met Pauli!
Ben vanaf Januari ook sponser van Boeringer Ingelheim :(
Da was er vandaag en zei dat inmiddels de prascend ook is 'doorgedrongen' is in France.Hij gaat geen boete riskeren van 40.000 euro voor mij.Begrijp er niets van :+
Pablo gaat mij dan 160 euro per maand kosten aan pillen :D

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 22:08

Sterkte JP

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 22:37

Ach arm paard, sterkte..
Juist nu, in dit weer kan het gras toch wat heftig zijn helaas..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 00:02

Jannepauli schreef:
En bij ons heeft het noodlot weer toegeslagen: na twee jaar zonder grote problemen, sinds vandaag op 4 benen bevangen ( gelukkig nog op tijd erbij) en koliekerig en kei-, keiharde nek... zomaar opeens -:(-
Dus dat betekent per onmiddellijk einde weidetijd, strikt dieet. Heb meteen bloed laten afnemen voor Cushing test - benieuwd hoe de cijfers nu zijn.

He gatver JP, wat een schrik en toch onverwacht al met al. Heel veel sterkte voor jou en je paard en hoop dat het snel weer op orde zal komen. Goed dat je direct weer ACTH laat testen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 00:06

IMJ schreef:
@fargo, ik ben heel benieuwd naar wat jouw man zegt. Heb je er nog over gesproken?

Ja, heb er zeker over gesproken ;-) maar hij komt ook met voor mij wat minder begrijpelijke antwoorden ;-)
Hij geeft aan dat oxide een hele stabiele variant is, die wel heel goed oplosbaar en dus opneembaar is. Dat geldt ook voor de fosfaatvariant geeft hij aan, toen ik na onderstaand bericht later mondelinge toelichting vroeg ;-) :o

Of ook wel letterlijk zijn antwoord in zijn mail: MgO lost redelijk goed op in zuur milieu (maagzuur bijv. ) en is de meest geconcentreerde stabiele chemische vorm die je kunt vinden.
En dit had hij dus als antwoord op jouw uitgebreide tekstje gegeven dat ik na had gestuurd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 12:15

Mijn eigen magnesium is op dus dacht ik laat ik die Magnesium Gries van de Welkoop/Boerenbond dan maar 's proberen.. denk je wat?
Wordt niet meer geleverd, is door Agrifirm uit het assortiment genomen! -:(-

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 13:12

Grappig fargo!

Op de zak van de gries staat de fabrikant.
Mogelijk kan iemand is bellen? Ik dacht iets van nusience..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 15:53

Jannepauli schreef:
Mijn eigen magnesium is op dus dacht ik laat ik die Magnesium Gries van de Welkoop/Boerenbond dan maar 's proberen.. denk je wat?
Wordt niet meer geleverd, is door Agrifirm uit het assortiment genomen! -:(-

hoe is het met Pauli?
Laat je ook de glucose en insuline testen?
Sterkte er maar mee :(:)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 23:09

Ik zou graag mijn haflinger laten testen op cushing.
Hij heeft lang niet alle symptomen, maar wel lange vacht (wintervacht, maar dit jaar extreem vroeg en veel) heeeel graag willen lopen maar dan overmatig zweten en staan te pompen. En hij wordt er van verdacht IR te hebben.

Wat heeft het bij jullie gekost om je paard er op te laten testen? Ik weet dat dat natuurlijk niet het belangrijkste is, integendeel, maar om een beetje een indicatie te krijgen. Heeft jullie eigen DA dit gedaan?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 00:38

Momenteel loopt er gratis testen via BI
Of is dat weer voorbij?
Dan zou het alleen kosten van je veterinair zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 08:45

Ik heb de rekening pas geleden gehad van mijn testen en kwam in totaal, dus voor visite en 3 testen; Cushing, I.R. en Glucose op 175,- uit.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:41

Imago wordt binnenkort getest en dat is 10,50 geloof ik. BI heeft weer die actie voor gratis onderzoek lopen!
Voorheen was ik zo rond de 110 kwijt.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:46

De actie van BI loopt alleen nog in de maand oktober dus ik zou het dan nog snel laten doen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:38

Ik ook rond de 100,- IR en cushing test.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:22

(Eerder in het HB topic geplaatst)

De twijfel heeft bij mij toegeslagen...... ik ben er nu toch niet 100% zeker van of Pauli wel bevangen is, maar dat er mogelijk iets anders aan de hand is..
Vannacht om 5 uur schrok ik opeens wakker met een soort van lampje boven m'n hoofd :)*
Wat is het geval.. wij hebben onlangs een behoorlijke opruiming van het terrein gedaan en zo ook een oude, dikke berkenstam die al een paar jaar dood langs de bakrand stond, omgezaagd. Omdat paarden gek zijn op berkenhout, heb ik een deel van de stam de bak ingerold - tot plezier van de paarden want die stonden er dagelijks aan te knabbelen. Nu was het hout in de loop der jaren al erg vermolmd en zacht en er groeiden ook zwammen uit de stam. Die had ik wel verwijderd maar er kan dan toch genoeg in het hout zelf zitten.

Wat ik zo vreemd vond is dat in alle jaren dat Pauli HB- aanvallen had, ze nooit koortsig was, nooit in het zweet stond en nooit tegelijkertijd koliekerig was. Maar nu dus wel. En mijn man die dagelijks de mest ruimt ( heerlijk zo'n stalhulp als je het druk hebt!) zei me dat hij vond dat Pauli véél minder mestte dan normaal.

Dat 'lampje' van vannacht was dus ook dat ik me opeens bedacht: stel je voor dat er ergens een stuk hout dwars zit in de darmen, of dat de schimmels deze aanval veroorzaakt zouden hebben?
Toen ik haar darmen controleerde voordat ik de DA belde, voelde ik ook dat met name de blinde darm keihard en opgezet was, en er was veel geluid ( gas).

Nu krijgt ze inmiddels al twee dagen medicatie (buut, ascal, lijnzaadolie, zout, Vit E in bietenpulp) maar ze loopt nog steeds op eieren en heel langzaam. Haar hoeven daarentegen zijn weer gewoon koel en er is geen pols meer.

Wat denken jullie?

Ik plaats deze post ook even in het Cushing topic, daar zitten ook veel ervaringsdeskundigen

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:57

Waardeloos Jannepauli, zou het kunnen dat zo'n half rotte boom gaat gisten in haar buik? Geen idee hoor, maar als zoiets aan het verteren is geeft dat toch ook "stoffen" die niet goed zijn om te eten lijkt mij...
Eet ze wel goed haar hooi? En mest ze wel, in welke vorm? Het andere paard heeft nergens last van?
Bevangenheid kan ook uit "de darmen" komen toch?

Fijne berichten piekosjj en douraque!

Hier ook een kleine update, ben nu 2,5 week bezig met de prascend, Argi lijkt zo moe, of eerder misschien traag.......... Heb niet het idee dat ze niet blij is ofzo, eten gaat ook prima, alleen zo traag..... Vind het lastig om te zien je paard zo traag en slap. Voor jullie herkenbaar? Ben begonnen met 4 dagen een kwart en nu dus al enige tijd op een half tablet. Heb het idee dat ze in de ochtend zichzelf beter voelt dan in de avond, dit vond ik al voordat ik met de prascend begon....

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:16

JP, ik denk dat het heel goed daarvan komen.
Rotte boom, geeft rottigheid in de darmen daardoor die koliek achtige verschijnselen.
En zwak punt zijn haar hoeven daar uit zich de rottigheid dan ook.
Ik zou het lijf ontgiften en een probiotisch iets geven zodat darm weerstand kan herstellen.
Maar die stappen had je zelf vast al bedacht. ;-)
Succes

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:37

jp@hoeveel uur liep/loopt Pauli op de wei?