[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:07

volgens mij moet je meer naar de dagtemperatuur kijken..
zo lang die overdag nog boven de 10 graden uitkomt zijn die vliegen ook nog wel actief heb ik het idee

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:07

Tannetje schreef:
Wat zit er in?
Ik las even terug over klitwortel. Dat kun je dus ook inwendig geven.
Al die dekens en smeersels helpen misschien wel tegen de jeuk maar het probleem, de allergie lossen ze niet op. Dat komt van binnenuit. Dus je moet het inwendig behandelen.
Ik heb Stevo nu op de Drainage en de Puur Culico staan en het gaat heel aardig. Hij heeft geen korstjes meer alleen schuurt hij zijn manen nog wel. Met de Culico ga ik door tot eind oktober en dan houd ik hem van de winter op de drainage. En dan kijken wat hij volgend jaar gaat doen.
Samen met rantsoenbegrazing van lang gras. Hij heeft van hetvoorjaar veel te veel jong gras binnengekregen, ik denk dat het daardoor komt.

De drainage mag je maar 1 flesje per half jaar van geven hoor? Tis een ontgiftingskuur. Dus 1 flesje is voldoende.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:32

Winter is toch een half jaar? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:46

ikkiN schreef:
Winter is toch een half jaar? Knipoog

gelukkig niet !

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:24

ikenindi schreef:
indi staat swinters naakt. dan mag ze zelf vachtje aanmaken. deken heeft ze alleen voor de eczeem. als ik echt denk dat die vliegen weg zijn gaat hij er af, maar heb wel gemerkt dat ik 1 van de laatste ben die hem er af haalt, en 1 van de eerste die hem er weer op legt...

zo doe ik het ook, werkt het beste Bloos Haha!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:57

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:03

Luckystory schreef:
Eergisteren was hier de auto helemaal aangevrozen. Go jij! Go jij!
Als dat nu nog eens een nacht of 2 gebeurd, ga ik het deken af nemen. Haha!

Dat zou ik echt niet doen! Overdag zijn er nog heeeel veel vliegjes, dus laat die deken maar op anders schuurt je paard zich alsnog helemaal gek.
Nachtvorst wil niet zeggen dat die vliegjes weg zijn. Als het overdag mooi weer is zijn ze er nog volop.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:50

ik wil net zeggen. die k*tbeestjes zijn echt nog wel goed actief nu hoor... ik ben bang dat t ergste nog gaat komen eerlijk gezegd...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 09:29

ikenindi schreef:
ik wil net zeggen. die k*tbeestjes zijn echt nog wel goed actief nu hoor... ik ben bang dat t ergste nog gaat komen eerlijk gezegd...

Het is hier momenteel echt heel erg met de vliegjes, ik heb er nog nooit zoveel gezien! Dus flink oppassen nu met de paardjes.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:57

dat is ook een veelgemaakte vergissing, de deken te snel af doen (en te laat op)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 13:42

viel me wel ineens op dat ik ineens overal molshopen zie ontstaan.
zou er dan binnenkort winterweer aankomen?
dat die mollen nu snel een wintervooraadje aanleggen?

trouwens..nog een paar pagina's dan is dit topic denk ik vol?
eerstvolgende topic even openen met in de beginpost zoveel mogelijk info

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:09

Sosha schreef:
Lennox schreef:
Overgevoeligheid op drainage lijkt me niet logisch.

Net zo logisch of onlogisch als een paard gevoelig (allergisch) reageert op welk een andere stof dan ook. Je geeft het paard toch stoffen om het draineren op gang te brengen.

Mijn pony reageerde heftig op een dergelijk middel, was nog wel door de DA aangeraden. Diezelfde DA constateerde ook dat mijn pony er dus allergisch op reageerde en ik moest er onmiddelijk mee stoppen. Niet zo raar dat een dier met een allergie probleem ook op andere stoffen allergisch kan reageren dan alleen het beruchte mugje (en voeding zoals velen ook al ondervonden).

Draineren is niets anders dan de vuile stoffen uit het lichaam helpen. Natuurlijk kan het zo zijn dat het dier daar heftig op reageert, maar in mijn optiek is die reacties dan alleen maar van vuile stoffen die het lichaam uit moeten. Bij mijn paard is vorige maand zijn bloed schoongemaakt, dat was door alle middelen die hij de afgelopen jaren door dierenartsen ingespoten heeft gekregen helemaal vervuild. Dat is natuurlijk gebeurd met toestemming van mij, maar je weet niet beter en wat de dierenarts zegt zal wel kloppen. Hij is in die periode veel afgevallen en is anderhalve week meer gaan schuren. Je primaire reactie is dan ik stop ermee want hij gaat erger schuren, ik heb mezelf echt moeten dwingen door te gaan. Het was immers maar voor een aantal dagen. Langzaamaan werd het schuren minder, is de zwelling van zijn, in eczeemperiode, altijd opgezette koker af en heeft mijn paard weer energie voor tien. In de eczeemperiode is hij altijd wat "slomer". De troep moet toch eerst het lijf uit voor het beter kan worden en dat kan dus een uitbraak van extra jeuk betekenen. Nogmaals allergie voor de drainage lijkt mij onwaarschijnlijk, maar misschien niet onmogelijk ik ben geen deskundige.

Bij die van mij is zijn bloed nu gereinigd en de komende 14 dagen krijgt hij medicijnen die ook de jeuk moeten verminderen. Ik ben heel benieuwd. Mijn andere paard is voor wat anders behandeld en is echt enorm opgeknapt. Ik heb een totaal ander paard in de wei lopen nu. Met een beetje geluk (ik ben nog wel wat sceptisch) loopt mijn zware eczemer volgend jaar zonder boettekleed in de wei.

Ik ben overigens blij dat ik niet aan de hypo exema (schrijf ik het goed?) gegaan ben. Mijn dierenarts raadde het me omdat het bij zijn eigen paarden goed effect heeft. Als ik het zo lees is het weer een lucky shot dat een aantal dieren van klachten af helpt maar heel veel ook niet. Ik ben er echt van overtuigd dat de oorzaak per eczemer verschillend kan zijn wat voor de een echt super werkt en het medicijn is werkt voor de ander totaal niet. Als een dier jeuk heeft in een zomerperiode en parasieten zijn uitgesloten is het al gauw zomereczeem. Ik geloof ook niet dat die van mij jeuk heeft van de knut, het is misschien de druppel die de emmer doet overlopen maar het is niet de oorzaak. Het enige wat ik niet doe volgens alle adviezen die zijn gegeven is mijn paard op stal zetten, hij kan zelf kiezen binnen of buiten. Hij gaat enorm luchtzuigen als hij in een box moet staan. Als hij zelf kan kiezen doet hij het nauwelijks. Ik let op zijn voeding, hij krijgt meer hooi (Eiffelhooi) dan gras. Krijgt hij gras dan kan hij van een stuk uitgebloeid gras eten van een stookje van 10cm bij 5 meter wat hij moet delen met een ander paard. Hij krijgt krachtvoer zonder toegevoegde troep rechtstreeks van een molenaar in Duitsland. En hij schuurt vrolijk verder hoor. Bloedtesten zijn ok, en niets maar dan ook niets uit de reguliere diergeneeskunst heeft hem de afgelopen 7 jaar kunnen helpen. Ik heb hem nu laten uitmeten met een biotensor en daaruit blijkt dat mijn extreme eczemer dus hele andere dingen onder de leden heeft waardoor hij de huidproblemen heeft. Ik ben sceptisch en ik weet niet of het voor hem de oplossing wat de "eczeem" is maar ik heb al veel dingen zien verbeteren bij hem. Als die van mij er vanaf komt dan kan ieder paard er vanaf komen en ik heb al beloofd een enorm feest te geven als hij volgend jaar inderdaad zonder eczeemdeken en zonder jeuk naar buiten kan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:19

lennoX:

appie heeft ook drainagekuur gehad he?
hij kreeg daar wel hoofdpijn van toen,stond graag met zijn hoofd tegen de muur aan .
schijnt dat die bijwerking wel vaker voor kan komen

klopt dat als je er mee begint de symptomen eerst wat erger kunnen worden.
maar bij ap hielp het toen wel, hij had toen stalbenen die wegtrokken, zijn hals werd minder dik en zijn schimmelinfectie die hij toen had trok weg.

ik houd me van harte aanbevolen voor het feest wat je gaat geven!

en allergisch reageren?

ja tuurlijk kan dat,net zoals er paarden zijn die allergisch zijn voor reguliere middelen( denk aan antibiotica )

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:25

Die van mij reageert ook altijd op drainagecompostium hoor Ja , ik draineerde 2x per jaar en je merkte altijd wel dat het wat deed in het lichaam maar uiteindelijk was de uitwerking positief. Als een paard er niet goed op reageert kan het natuurlijk ook zo zijn dat het paard het op dat moment niet nodig heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:28

wat ik toen zo bijzonder vond dat die stalbenen verdwenen en hij ze nooit weer gehad heeft,oke nu krijgt hij dan een dikke koker maar goed....

mag je het eigenlijk ook gebruiken bij drachtige merries?
is best een ideetje om appie straks ook weer een kuurtje te geven,maar er staat een merrietje bij ons op stal die altijd dikke benen heeft,snel last van mok ect...zou heel wat zijn voor har maar zij is waarschijnlijk drachtig

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:33

Bij die van mij was echt na twee weken druppels (voor hem op maat gemaakt) van zijn gezwollen koker af. Dat was voor mij een van de tekenen dat er echt iets in zijn lijf aan het veranderen is. Ik hoop echt zo dat die van mij er vanaf komt, al is het maar voor 50% minder klachten dan heb ik wel 50% "winst". Je hoort bijna nooit iemand iets zeggen over die gezwollen koker, er werd tegen mij ook gezegd dat het geen prototype eczeemklacht is. Wel grappig om te lezen dat die van jou het dus ook heeft.

Of draineren bij een drachtige merrie kan durf ik je niet te zeggen. Ik heb alleen maar ruinen hahaha dan let je niet op dat soort dingen Haha!.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:39

hij heeft het 3 jaar geleden eens gehad en ineens afgelopen zomer dus.
het is nu wel alweer een tijdje weg hoor,maar vond het toen wel erg vreemd.
mijn veearts zei toen dat het een gevolg is van een minder goede stofwisseling,zijn hart is nagekeken omdat ik daar toen eigenlijk als eerste aan dacht dat die niet goed zou werken.
maar die was oke gelukkig pfffff Haha!

de veearts zei, je dier heeft geen stalbenen maar een stalpiemel Clown

ap heeft wel vanaf november flink wat medicatie gehad.
metacam en antibiotica voor zijn breukje toen in zijn griffelbeen, toen een kuur ventipulimn voor verkoudheid.
ik heb nog wel probiotica gegeven toen,maar die medicatie kan best invloed hebben gehad hoor dat hij daar die dikke koker van had.

omdat hij nu weer met mok zit zat ik ook al wat te dubben om hem wat te geven.
ik dacht zelf toch nog weer aan een kuur probiotica maar de drainage compositum kan natuurlijk ook.

voordeel van de paardendrogist is wel dat als je besteld je alles echt 2 dagen later in huis hebt.
daar haal ik het dan weg

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:41

Paardendrogist is echt super ,vaak heb je het de dag erna al. Ik ben nu bezig met de appelazijn/knoflook/honing om mijn paardje te helpen zijn lichaam te reinigen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:41

lennox:
bij wie heb jij laten testen met de biotensor?

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:46

Ik zou haast zeggen laat hem eens doormeten, ze halen er vaak meer uit dan uit bloedtesten. Maar ik heb nu slechts de resultaten van mijn andere paard die echt met sprongen vooruit is gegaan. Als het goed is moet ik over twee weken vooruitgang in de huidproblemen van die van mij zien. Ik houdt alles bij in een verslagje voor mezelf en met foto's.
Volgens degene die gemeten heeft heb ik een heel ziek paard wat van ver moet komen en komen zijn jeuk problemen voor het grootste gedeelte vanuit zijn pancreas (alvleesklier).

[edit] ik heb laten meten via centrum de zon in Barneveld

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:41

daar heb ik meer over gehoord...

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:54

ikenindi schreef:
daar heb ik meer over gehoord...

Over centrum de zon? Of het meten via de biotensor? Aan je reactie te merken was het in ieder geval niet positef wat je gehoord hebt of niet. Of reageerde je niet op mijn verhaal?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:56

jwel, wel positief:) en ja, wel over de zon. tis meer een mededeling dan dat ik er iets over wilde zeggen. ik hoor er steeds meer mensen over praten alleen Knipoog

ik geloof er zelf niet heel erg in, maar heb gehoord dat bij sommige paarden echt geholpen heeft.

Anna_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:29

ikenindi schreef:
jwel, wel positief:) en ja, wel over de zon. tis meer een mededeling dan dat ik er iets over wilde zeggen. ik hoor er steeds meer mensen over praten alleen Knipoog

ik geloof er zelf niet heel erg in, maar heb gehoord dat bij sommige paarden echt geholpen heeft.

Je komt morgen op TV Haha!

Weet iemand nogeen goed middel voor dit probleem:
Mijn haf schuurt alleen de bovenkant van zijn staart.
Geen echt wondjes wel wat schilfers. Zijn staart is echt super mooi
behalve dus die bovenkant. Ik was 1 in de zoveel tijd met liberate.
Maar qua jeuk, wat is makkelijk aan te brengen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:38

anna_joy:
er zijn zoveel middeltjes te koop bij de ruitersportzaak,gewoon even daar kijken