[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jets

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:12

Gewoon oplaten. Onder de Rambo kun je een regenliner doen. Doe ik zelf niet met dit weer, want als het zo wisselvallig is en de zon schijnt weer gaat ze door de liner wel zweten.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:17

Ik heb de deken vandaag gewassen en even laten uitlekken. Hup er weer op, het droogt snel weer op. Alleen bij dagenlang regen gaat ie wel af. Maar dan vliegt er toch minder ongedierte rond.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:34

Die van appie hou ik wel op tenzij het idd een hele dag regent.
Hij is nogal vatbaar voor regenschurft en ondrr een warme natte deken gaat het bij hem heel snel.
Heb zat reserve dekens,dus kan evt ook nog wisselen als er een nat is

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:58

Jets schreef:
Gewoon oplaten. Onder de Rambo kun je een regenliner doen. Doe ik zelf niet met dit weer, want als het zo wisselvallig is en de zon schijnt weer gaat ze door de liner wel zweten.

De Regenliner leek mij ideaal maar is helaas niet in de kleine maatjes te krijgen

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:07

Ik doe de amigo aussie op met dit weer en heel heet weer. Wel wat minder bescherming dan de rsih, maar lichter van gewicht en waterafstotend.

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:09

Ik heb de master nu een week in gebruik, ondanks dat ik hem superleuk vind staan bij hem ben ik niet kapot van de pasvorm bij de mijne. Hij zit normaal tussen een 205 en 215 in dus ben voor een 215 gegaan, kwa lengte prima zelfs iets te lang maar krap op de borst en aan de zijkanten van zn buik.

De rsih heeft toch mijn voorkeur dus ga daar een maatje groter van zoeken. Zowel de master als de rsih maat 206 gaan de deur uit.

Vandaag ook weer begonnen met het listerine mengsel gezien ik dat een stuk makkelijk aan vind brengen dan de anti itch van fibra dus ook die zo goed als nieuwe pot gaat op marktplaats.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 07:53

Jets schreef:
Die van mij krijgt dan inderdaad precies op dat stukje jeuk als de hals afzakt. Vind het lastig, want ja kale plekken op de borst door de Rambo lijkt me ook niet fijn voor haar. Heb ook al zitten denken of ik misschien iets zachts aan de binnenkant kan naaien ofzo..

Ik doe een onderlap van stal bandage over de sluiting
Half tegen haar borst half eroverheen
Werkt prima

Afbeelding

Ps stalhouders was vergeten hals omhoog te doen bij t buiten zetten .

Marit1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:12

Iemand ervaring met Cool4Horses?
Kwam het net tegen, zij schijnen een voedingssupplement en een olie voor uitwendig gebruik te hebben voor zomereczeem.

Hier gaat het allemaal nog goed met de kriebels gelukkig, maar was toch wel benieuwd.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:28

Hebben jullie de manen los onder het deken of juist in bijv vlechten? Ik heb ze nu los maar van de RSIH zijn er een stuk manen verloren gegaan. Twijfel om ze nu te vlechten maar ben bang als het dan schuurt dat ik dan een hele pluk kwijt ben :o

Edit: ben nu overgestapt naar het masters deken :)

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:38

xChantal94 schreef:
Hebben jullie de manen los onder het deken of juist in bijv vlechten? Ik heb ze nu los maar van de RSIH zijn er een stuk manen verloren gegaan. Twijfel om ze nu te vlechten maar ben bang als het dan schuurt dat ik dan een hele pluk kwijt ben :o

Ik ga juist van de master terug naar de RSIH :') met de master had hij gister ook heel zijn staart weer omgetoverd in een wc borstel, met de RSIH krijgt hij dit niet voor elkaar

natasja1475

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:11

Marit1995 schreef:
Iemand ervaring met Cool4Horses?
Kwam het net tegen, zij schijnen een voedingssupplement en een olie voor uitwendig gebruik te hebben voor zomereczeem.

Hier gaat het allemaal nog goed met de kriebels gelukkig, maar was toch wel benieuwd.

Geen ervaring mee, en voor die prijs ga je t niet echt zomaar even uitproberen. Heb al zoveel geprobeerd wat dan bij mijn pony net niet werkt. Ben wel benieuwd ook of er mensen met ervaring zijn

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 14:57

bamsy schreef:
xChantal94 schreef:

Ik ga juist van de master terug naar de RSIH :') met de master had hij gister ook heel zijn staart weer omgetoverd in een wc borstel, met de RSIH krijgt hij dit niet voor elkaar

_O-

Ik ben verder ook meer tevreden over de RSIH, lijkt inderdaad beter te helpen tegen de jeuk.. maar de naad van overgang deksn/hals drukte bij mijn paard heel wrg (en dus ook schuren). Dua dat was ook geen succes helaas

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:02

xChantal94 schreef:

Ik heb de manen in bosjes bij elkaar gepakt met alleen een elastiekje erin ongeveer 10 cm. vanaf de manenkam, dus niet ingevlochten.
Het zijn halve Friezen en ze krijgen als de manen wat langer worden van die dreadlocks.
Als ik dat loskam en vervolgens invlecht dan wordt het 1 klittenbende.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:21

Ik snap er niks van. Pony hier heeft (wel onder deken) vooralsnog vrijwel geen jeuk. Staart niet, hoofd niet. Ik doe heel af en toe wat Listerine erop, maar dat was het. Voorgaande jaren toch altijd hoofd wel kapot etc. Meer mensen die dit nu hebben?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 17:59

Appie vergaat wel van de jeuk aan zijn staart,maar denk dat dat puur van het gras komt
Maar verder gaat prima.

Afbeelding

Manen zitten er nog aan onder de rsih,.
maar smeer er om de dag magic gel op,dat is heel vet,dan glijd de deken er mooi overheen
En hoofd gaat ook prima!
Afbeelding

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:39

natasja1475 schreef:
Uitsluiten kan je misschien nooit maar als je niet op een mestonderzoek kunt vertrouwen kan heel die theorie wel weer de prullenbak in en moeten we weer allemaal klakkeloos gaan ontwormen?? Handig met resistentie en voor het toch al overbelaste systeem van een eczemer. Ik doe zelf met stalgenoot mestonderzoek voor 9 paarden. Daar komen verschillende uitslagen uit. We testen een aantal keer achter elkaar dus veel vaker als wordt geadviseerd. Zou typisch zijn als dan net bij mijn Haflinger steeds achter elkaar een drol is gevangen waar dan niks in zit.

Ik heb het in mijn omgeving nu meerdere keren meegemaakt dat men klakkeloos vertrouwde op mestonderzoeken maar achteraf het paard toch een flinke besmetting bleek te hebben. Maar er is natuurlijk ook zoiets als een middenweg tussen preventief elke 8 weken ontwormen en lekker overdoseren, zoals vroeger veel voorkwam, en helemaal nooit ontwormen (zolang er niks uit een eitelling komt). Er zal vast ook verschil zitten in de kwaliteit van verschillende mestonderzoeken. Het is maar een goed bedoelde waarschuwing.

Papagroom, dat wist ik niet, maar idd!

Ik kruip weer onder mijn steen, want een discussie over ontwormen is niet heel relevant voor dit topic :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:45

Oh maar helemaal nooit ontwormen is ontzettend dom.
Want je hebt wel elk najaar de horzellarves die veel kwaad kunnen doen.
Dus moet je dan sowieso ontwormen.

En er gaan nog steeds berichten rond dat neckworm eczeemklachten kan veroorzaken.
nou weet ik niet of die worm hier ook voorkomt?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:52

Komt voor ellepel...
Hier de levenscyclus.
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 20:07

Waarom nou weer speciaal voor mij dan...ik ontworm goed hoor :D

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 21:55

ellepel schreef:
Waarom nou weer speciaal voor mij dan...ik ontworm goed hoor :D

Ha ha...omdat jij je afvroeg of het hier ook voorkomt..

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:03

Hier gaat t op zich goed met de jeuk, staat met eczeemdeken op en staart houd ik bij met af en toe listerine mix of anti itch crème.

Helaas heeft hij nu ook jeuk op het voorste stukje van zijn hoofd/neus. Dus echt vanaf 1-2 cm boven de neusvleugels...
Daar komt natuurlijk geen kap... zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Want ik heb het idee dat smeren niet genoeg helpt... :(

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:15

Afbeelding

Ik heb dit masker van hv polo, daarvan is het neusnetje vrij lang.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:46

welmoed__ schreef:
Mijn merrie schuurt staart en manen helemaal niet, maar nu voornamelijk haar hoofd en oren.
Hoe behandelen jullie dit?

Hier loop ik nu ook tegenaan... Ik heb Sven vandaag het vliegenmasker over de kap van de rambo hoody gedaan. Hopelijk blijft dit zitten... Als dit werkt, schaf ik een masker met oren aan.

Cilla_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 16:01

welmoed__ schreef:
[ [url=m/O0g4aC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb dit masker van hv polo, daarvan is het neusnetje vrij lang.

Ik vind ze ook altijd te lang, knip ze vaak gewoon af :P

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:26

Stille meelezer die even om de hoek komt kijken.

Herkennen jullie dit?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De plekjes her en der op z’n hoofd had hij ieder jaar op een gegeven moment wel, maar gek genoeg komt ieder jaar die plek onder z’n voorpluk terug, dit keer er ook helemaal omheen dus.. maar ik kan er niet aan zien dat hij het echt geschuurd heeft? Qua smeren helpt er daar eigenlijk niks behalve hydrocortiderm.
Alleen vind ik het dit keer wel rustiger worden maar het haar komt nog niet terug. Waar het vorig jaar volgens mij echt beter hielp.

Heeft iemand daar ervaring mee? Tot nu toe ging het verder heel goed met mijn pony qua schuren. Heb hem met een deken en hoofdkap staan, op de paddock met hooi en voer hem vitalbix.
Vandaag had hij dan voor het eerst dit jaar z’n staart geschuurd jammer genoeg. Maar maak me meer zorgen om z’n hoofd.