[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:05

Ik weet dat ze IR is JP, dat is al getest. En daar komen ze toch nooit meer vanaf ook?
Vind het wegen van het hooi ook heel moeizaam gaan, ze eten alles achter elkaar op en kleine gaat wel op het stro over dan, maar grote dus niet, dus daar vermoed ik nu gewoon maagzweren bij. En kleine word niks minder zwaar voor mijn gevoel. Terwijl ik dus een bijrijdster heb tegenwoordig en ook al zijn we het langzaam aan het opbouwen, ze allebei nu toch een paar keer per week meer erop uit worden genomen... En dus tob ik zo maar weer voort en voort...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:10

@ Shanna: En wat is dan de reden? Te duur? Ik zie de logica niet om te gaan verlagen als je paard het op een beproefde dosis goed doet. Je kunt het beter stabiel houden ipv te experimenteren waardoor het paard mogelijk weer terugvalt. Maar goed, dat is mijn mening.

OJJ: IR kun je natuurlijk onder controle houden door het juiste dieet en veel beweging. De gevoeligheid blijft echter inderdaad altijd, dus dieet is 'levenslang'. Waarom denk je aan maagzweren? Ken je het testfilmpje?

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:13

Ja dat ken ik ja. Paard staat al maand of 2 af en aan half zacht koliekerig te zijn en reageert heftig op singel en dus ook aantal drukpunten van het filmpje. Zelfs kleine is al nijdig bij zijkant buik punt.
Heb er toch maar weer een extra voerbeurt bij toegevoegd en de laatste voerbeurt echt in de nacht gemaakt. Abprazole is onderweg.
Maar god wat baal ik ervan zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:15

De reden dat ik destijds heb opgebouwd naar 1/2e was omdat Sedje de diagnose chronisch HB had gekregen, en om dat beter onder controle te kunnen houden was advies van mijn DA die zich met het raadsel rondom Sedje bezig houdt, om toch wel op te hogen naar 1/2e pil. Het advies (1 hele) van de andere DA vond deze DA ook wat hoog voor zo'n kleine pony met zo'n lage begin-waarde.

Daarvoor deed hij het eigenlijk ook gewoon goed op 1/4e pil, en ik heb van de ophoging ook geen veranderingen gezien/ gemerkt (behalve in de portemonnee). Hij verhaart nog steeds niet/ amper, heeft nog steeds een teddyberenvacht ook in de zomer, na het scheren zit de vacht er ook zo weer aan, en hij loopt nog steeds slecht.

Dus leek het mij wel logisch om dan nu, in een veilige periode, weer terug te gaan naar 1/4e om te kijken of hij het er nog steeds goed op blijft doen. Als ik nu wel veranderingen merk dan is 1/4e toch te weinig voor Sedje en weet ik dat ook weer. :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:44

Ja die bedoel ik ook jp, heb van dezelfde man, soortgelijk filmpje opgeslagen, zodat ik het heel makkelijk kan kijken en uitvoeren als ik weer twijfel.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:04

Deze is wat uitgebreider dan die van vroeger, met meer controle- en vergelijkingspunten!

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:58

Adhira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 08:47

hallo,ik wil mijn merrie monnikspeper voeren maar hoeveel gram geef je per dag?
En ik hoorde dat je vanaf 2016 weer gratis kan laten testen op PPID,weet iemand of dat echt zo is?
En de meeste paarden ontwikkelen PPID tussen de 15 en 20,kan dat ook bij oudere paarden ?

groeten Debby

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:05

Ja dat kan adhira. Ouder en jonger ook trouwens. Maar heb je paard al getest op ppid? Maw weet je het zeker?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:23

Testen zijn in periodes inderdaad gratis. Even checken bij je DA wanneer dat weer is precies. Maar consultkosten, bezoek en bloedprikken wordt wel berekend. Alleen de test zelf is dus gratis.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:18

Is dat dan niet alleen in oktober? (gratis test)

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:22

Volgens mij van juni tm oktober is het testen gratis

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:34

Ik zal het in de gaten houden !!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 15:38

Ik verbaas me iedere dag meer over mijn smurf. Nog even en hij loopt met teveel impuls. Wat is hij onherkenbaar veranderd, van een pony die met moeite de kar vooruit kreeg naar een pony die bijna staat te stuiteren. *\o/* Ik ben 9 oktober begonnen met de medicijnen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:26

Hier net zo van slofpony naar leuke beweger *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:49

tine10 schreef:
Ik verbaas me iedere dag meer over mijn smurf. Nog even en hij loopt met teveel impuls. Wat is hij onherkenbaar veranderd, van een pony die met moeite de kar vooruit kreeg naar een pony die bijna staat te stuiteren. *\o/* Ik ben 9 oktober begonnen met de medicijnen.

Wat fijn! +:)+

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:12

Wat fijn om alle positieve verhalen te lezen :)
Enige tijd geleden (eind oktober) postte ik hier dat mijn pony een waarde had van 66, uitgangswaarde 47(?). Ponylief is 29 en voor zijn leeftijd nog redelijk actief aan het werk. Mijn, overigens hele fijne, dierenarts gaf aan niet een reden te zien om gelijk met pergolide te beginnen, omdat je ook naar het paard zelf moet kijken. Pony huppelt nog lekker door de weide, trekt nog weleens ongevraagd een sprintje onder het rijden/voor de wagen }> Eet verder goed, mooie vacht etc. Toch twijfel ik nu of het starten van pergolide een hoop verschil zal geven in de zin van levendiger worden. Mijn dierenarts gaat navragen of een 2e test ook vergoed wordt, omdat dit nog weleens gedaan schijnt te worden bij twijfelachtige waardes zoals deze. Ik wil uiteraard het beste voor mijn pony <3 Ik ben benieuwd naar jullie meningen...

Adhira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 08:30

ohjajoh6 schreef:
Ja dat kan adhira. Ouder en jonger ook trouwens. Maar heb je paard al getest op ppid? Maw weet je het zeker?

Nee ze is nog niet getest maar denk kan sowieso geen kwaad om monnikspeper te geven toch?
Ze heeft in winter altijd mega vacht,en ze plast ook veel en is op moment erg ingevallen kwa spieren maar heeft wel dikke buik. En dunne hoefzolen heeft ze eigenlijk altijd al gehad.
Dus je zou ook kunnen zeggen oude paarden kwalen maar ik zou voor de zekerheid eens een test willen doen.

groeten Debby

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:24

Kitty_ schreef:
Enige tijd geleden (eind oktober) postte ik hier dat mijn pony een waarde had van 66, uitgangswaarde 47(?). Ponylief is 29 en voor zijn leeftijd nog redelijk actief aan het werk. Mijn, overigens hele fijne, dierenarts gaf aan niet een reden te zien om gelijk met pergolide te beginnen, omdat je ook naar het paard zelf moet kijken. Pony huppelt nog lekker door de weide, trekt nog weleens ongevraagd een sprintje onder het rijden/voor de wagen }> Eet verder goed, mooie vacht etc. Toch twijfel ik nu of het starten van pergolide een hoop verschil zal geven in de zin van levendiger worden. Mijn dierenarts gaat navragen of een 2e test ook vergoed wordt, omdat dit nog weleens gedaan schijnt te worden bij twijfelachtige waardes zoals deze. Ik wil uiteraard het beste voor mijn pony <3 Ik ben benieuwd naar jullie meningen...

Ik heb de 2e test ook gratis gehad in de maand dat die testen gratis waren, was beide keren in oktober.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:49

AaronYve schreef:
Kitty_ schreef:

Ik heb de 2e test ook gratis gehad in de maand dat die testen gratis waren, was beide keren in oktober.

Het schijnt dat je buiten deze periode dus ook nog een gratis test kan krijgen, indien je een twijfel geval hebt. Kan alleen bij navraag van de dierenarts, maar dat geeft nog geen garantie voor een gratis test :D Zowieso wil ik m'n pony nog een keer laten testen.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 22:32

Wauw jeetje, mijn verzorgpaard had een waarde boven de 100 en nu zit ze op 13!!

Verschil is ook duidelijk te zien en dat maakt je toch super blij. Nu hopen dat haar benen wat goed blijven, we gaan weer een beetje het rijden oppakken. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:14

Wauw dat is flink gezakt! Leve de medicatie!!

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 07:35

ohjajoh6 schreef:
Ik weet dat ze IR is JP, dat is al getest. En daar komen ze toch nooit meer vanaf ook?
Vind het wegen van het hooi ook heel moeizaam gaan, ze eten alles achter elkaar op en kleine gaat wel op het stro over dan, maar grote dus niet, dus daar vermoed ik nu gewoon maagzweren bij. En kleine word niks minder zwaar voor mijn gevoel. Terwijl ik dus een bijrijdster heb tegenwoordig en ook al zijn we het langzaam aan het opbouwen, ze allebei nu toch een paar keer per week meer erop uit worden genomen... En dus tob ik zo maar weer voort en voort...

IR blijft altijd sluimeren Ohjajoh maar je kunt het wel controleren denk ik. Bij mijn paard was de IR tot verbazing van veearts en prof, een goed half jaar na de start van dieet / bewegingsschema niet meer vindbaar tijdens de test. Het grootste verschil is dat we zelfs op dagen dat hij niet 100% fit was zijn blijven bewegen. Als rijden niet kon dan tenminste een flinke wandeling (30 minuten plus). En daarnaast hooi zijn gaan testen. Krachtvoer kreeg hij al nooit. N.b. wij zijn nooit echt weinig hooi gaan geven - altijd nog wel een 2% van het lichaamsgewicht. Om te zorgen dat ze de hele dag iets hadden (die van mij staat met twee niet IR paarden), zijn we met dubbele netten gaan werken. Inmiddels hoeft dat niet meer want van de Cushing viel hij mega in.

Het maagverhaal herken ik helaas ook en ben net met een kuur Omeprazole begonnen. Ik heb ook ergens gelezen dat het maagslijmvlies tijdens de Cushing dunner kan worden en dus kwetsbaarder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:23

Zo duur zijn die testen nou ook weer niet toch? Ik heb er eentje gratis gehad en dat was in september, de andere twee heb ik gewoon moeten betalen. Maar het daarom laten is voor mij geen optie, wil weten waar ik aan toe ben en heb nog nooit beknibbeld op de gezondheid van mijn paarden. Niet gezegd dat een ander dat wel zou doen hoor.

En wat fijn Gett!!! :)