[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 11:53

Hoi,
ik heb een vraagje over mijn paard. Ze heeft 2 weken terug een hele lichte schimmelinfectie gehad vooral op haar nek en bovenop haar kont schuurde ze. Dit is nu volledig genezen( door smeren met anti-schimmelzalf), ze heeft geen jeuk meer aan haar nek. Ook is er mestonderzoek gedaan en ze heeft wormen maar heeft daar 1,5 week geleden een wormenkuur voor gehad. Ze blijft echt (zodra je haar op stal zet) aan haar staart schuren. Ik heb haar afgelopen zaterdag volledig gewassen met tea tree shampoo. Ik heb haar staart al eens ingesmeerd met derfen soft, met sudocrème. Ik ga haar staart dit weekend nog wassen met betadine shampoo maar is er iemand die weet waar dit vandaan kan komen en wat ik nog kan smeren/gebruiken hier voor?
Ze krijgt 1,5kg muesli per dag (vrij weinig suikers), staat op een redelijk kaal land en krijgt 2x per dag hooi bijgevoerd. Haar manen schuurt ze niet, echt enkel en alleen haar staartwortel.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:46

Bij mij valt het nogsteeds heel erg mee.

De zon gloeit en de muggen zijn erg aanwezig. Want ikzelf heb er nu ook echt last van.

Maar mykje schuurt bijna niet.
Ze is wel iets manen kwijt, maar niet schrikbarend ofzo.

Hihi, na een jaar deze deken te hebben gehad, is hij wel gaar aan de achterkant.
Ze heeft alleen eczeem in haar manen, het achterste gedeelte.

Leuk hoor, een hengstige merrie, die met plassen haar staart niet meer op tilt, haar benen niet meer opzei doet en gewoon laat lopen. -.-"

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 16:35

Is er iemand die ervaring heeft met het supplement health detox van equifyt? Mag je dit langer geven of moet je het zien als reiniginskuur? Ik ben van plan om dit te gaan voeren aan mijn beide haflinger met zomereczeem, wel in combinatie van een ruwvoer (Equi Herbs of Proteïn Light) of muesli (Natural base van equifyt) welke van de drie ben ik nog niet uit dus ervaringen met het voer zijn ook welkom.
Hoop op deze manier een keer de eczeem beter onder controle te krijgen

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:18

Ik heb een vraagje. We hebben een pony hier op stage ( haflinger) die heeft ook zomereczeem. Nu is het zo erg dat ze al
Haar manen heeft afgeschuurd met een deken om. We kunnen haar ook niet in de stal zetten want ze schuurt zich gelijk tot bloedens toe helemaal open. Ze heeft haar deken ook helemaal kapot geschuurd en die heeft ze nu dus ook niet op. Nu heeft ze allemaal wondjes bij haar
Manen van het schuren. We hebben al
Van alles geprobeerd tegen de jeuk. Sweet itch, van dat kc97( ben even de naam kwijt) maar niks helpt. Ik las ergens ook dat het wassen van de manen en staart zou helpen ? Als jullie nog tips hebben of dingen weten wat helpt tegen het schuren zou dat fijn zijn :D

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:22

Mijn ervaring is dat derfen goed helpt bij de genezing van wondjes, wij hebben inderdaad ook al heel veel geprobeerd maar de derfen lotion werkt voor de wondgenezing het beste, helaas niet tegen de jeuk

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:24

Als ik met de golfkar het weiland in rij dan mag ik wel zweep mee nemen anders duwt ze de golfkar om omdat ze z'n jeuk heeft..

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 20:48

Hoe kan ze de deken kapot schuren en wat voor deken was het?

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 20:58

Ze heeft hem aan de golfkar,hek,stal kapot geschuurd. Dat weet ik niet precies
Ik weet wel dat het de 3e deken is van dit
Jaar

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 23:56

Na mijn verhaal gedaan te hebben bij skincalm. En daarbij duidelijk foto's hoe het was voor hun product en erna. En daarbij dat mijn stalgenoot hetzelfde ervaar de als ik. Dus dat het niets doet alleen maar erger word. En we toch dicht bij zee wonen. Gevraagd door skincalmen om de verbeterede test variant te testen. Denk dat ze toch heel veel klachten kregen.

Doordat ik heel snel met derfen resultaat had eb jeuk vrij was durf ik het wel aan om dit te doen. Echter is het even afwachten of ze hier nog lang dag nacht buiten blijven. Zodra ze op stal komen heeft testen geen zin naar mijn idee.

Zijn boks staat recht voor deur. Waar je altijd wind tocht hebt

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 08:45

feneeee is het wel een exceemdeken en geen vliegendeken?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 08:54

Vanmiddag is er een demo in Giekerk.....je mag met pony/paard en al langs komen...of gewoon gezellig een bakkie doen.

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 09:22

Tinkermuts schreef:

Ja
Het is een exceemdeken.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:14

Hier geen last. Huid mooi rustig.
Alleen boven bij de staart wat jeuk.

nicaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:20

Hoi bokkers,

Mijn fries schuurt sinds 2 maanden alleen haar manen maar niet tot bloedends toe. Ik weet niet of dat nou zomereczeem is of niet omdat ze maar een kenmerk heeft. Deze week komt de dierenarts omdat ik begin te twijfelen en haar wil helpen. Ben benieuwd wat jullie denken.:)

Groetjes :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 07:14

Heb je meer uitleg nacaaxo?

Hier valt de jeuk ook nog heel erg mee.
Komende paar dagen, blijft het wat kouder!
Hoop voor haar dat het snel zo blijft, mag ze haar jasje ook uit! :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:48

Hier is het nu 16 graden, ik hoop dat het stilletjes aan gaat minderen met knutten ook nu :-)

Dit jaar was vrij succesvol. Geen jeuk én paard stond dagelijks een dik uur op de wei.
Het enige dat onverklaarbaar is is het verdwijnen van een halve manenkam...

Och ja, liever een jeuk-vrij paard zeker?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:57

Famke ging ook heel goed dit jaar. Af en toe wel wat jeuk bij de voorpluk of de staart en er is een stuk manen verdwenen (hoe dat kan..) maar ze heeft zeer weinig gejeukt! Waarschijnlijk zijn die manen er af door de deken.. :(

Ik hoop dat haar deken snel af kan! Mijne doe ik meestal af als t rond de 10 graden is. Weet ik zeker dat er geen beestjes meer zijn en ze dus geen jeuk kan krijgen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:10

Heeft iemand hier ervaring met de Willow Lick liktonnen voor in de wei? Ik ben altijd zo bang dat er veel melasse in zit maar de informatie van de fabrikant is niet echt toerijkend. Ik ga ze maar mailen denk ik.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:09

Nevermind... Op de site van de fabrikant staat het lekker niet, maar het hoofdbestanddeel is melasse :( Op de ton zelf staat het wel. Nu mijn stal nog overtuigen dat die echt niet bij mijn eczemer in wei mag...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:53

Fenneeee schreef:
Ik heb een vraagje. We hebben een pony hier op stage ( haflinger) die heeft ook zomereczeem. Nu is het zo erg dat ze al
Haar manen heeft afgeschuurd met een deken om. We kunnen haar ook niet in de stal zetten want ze schuurt zich gelijk tot bloedens toe helemaal open. Ze heeft haar deken ook helemaal kapot geschuurd en die heeft ze nu dus ook niet op. Nu heeft ze allemaal wondjes bij haar
Manen van het schuren. We hebben al
Van alles geprobeerd tegen de jeuk. Sweet itch, van dat kc97( ben even de naam kwijt) maar niks helpt. Ik las ergens ook dat het wassen van de manen en staart zou helpen ? Als jullie nog tips hebben of dingen weten wat helpt tegen het schuren zou dat fijn zijn :D

Hoi hoi,

Om de huid te resetten:
Pony even helemaal wassen met dettoloplossing (klein kopje op een emmer) en alles dik insmeren met uierzalf (zo schoon en puur mogelijk). Kijk ook even naar de uier.

volgende keren kun je haar afspoelen met azijnoplossing (2 kopjes op een emmer). Daarna zou je het af moeten kunnen met sudocreme en een antivliegproduct.

Om de jeuk van binnenuit aan te pakken:
Wat krijgt de pony te eten?
probeer zo sober mogelijk met weinig tot geen suikers.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:53

Fenneeee schreef:
Tinkermuts schreef:

Ja
Het is een exceemdeken.

staat ze op gras?
als dat zo is dat proberen te beperken, of er helemaal af met een pluk hooi,teveel of jong gras geeft vaak bij eczemers ook jeuk
wel weer een deken e rop doen,anders kun je er ik weet niet wat op gaan smeren,maar het enige tegen de prik van de vliegjes is een deken er op
( is misschien ook goedkoper dan al die smeersels)
desnoods nu een dunne regendeken er op en maak er iets van een hals aan zodat die beschermt is.

minikatje, wat jij adviseerd kan misschien wel,maar zou dit maar eenmalig doen.
azijn en dettol tasten de natuurlijke afweer van de huid aan waardoor die haar bescherming verliest en een dier zomaar een schimmelinfectie of anders kan oplopen en dat geeft weer----jeuk :j

appie gaat prima, ik heb dit jaar niet eens wat gekocht aan smeersel haha *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
alleen een nieuwe deken en die kan zoals het nu staat volgend jaar gewoon weer mee,dus dan is die dure deken van 100 euro ineens een stuk minder duur :D :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:57

Hier is het nog steeds hangen en wurgen.

Staart en manen van Cherise gaan goed, buik blijft een probleem en ik heb al een heel bouwwerk, buikflap met extra stuk naar achteren, aan haar RSIH gemaakt.
We smeren nu bijna 2 weken met Hydrocortiderm, 1e week 2x daags nu 1x daags.
De huid voor haar uier en de binnenkant van haar achterbenen gaat nu redelijk goed, maar tussen haar voorbenen zitten behoorlijk veel plekken en is de huid ook nog dik, maar wel beter dan voor de Hydrocoritderm.
Haar hoofd heeft ondanks de Rambo Famouse kap toch nog plekken, ze schuurt nog met de kap op en dat geeft m.i. extra irritatie. Kap af kan ook niet anders gaan haar oren weer kapot. Voordat ze de kap op kreeg waren haar oren zo geirriteerd dat ik ze niet meer aan mocht raken om te smeren, dat is nu over.

Blacky daar in tegen gaat super, heeft nog wel zijn deken op, RSIH zonder kap. Zijn maantop groeit weer aan, alleen de randen van zijn oren zijn nog kaal, maar geen korsten of irritatie.

Ze staan allebei, ieder in hun eigen groep, 24/7 buiten op een schrale/onbemeste wei met stripbegrazing van doorgeschoten gras, dus relatief weinig suikers.

Ik kan niet wachten op kouder weer en het liefst wat nachtvorst erbij.

Voor volgend jaar heeft Blacky nieuwe dekens nodig, hij heeft 2 RSIH-s van ca. 4 jaar oud en 3 EJ-immitatie RSIH-s van 2 en 3 jaar oud. Deze dekens zijn allemaal al vaak gerepareerd en de stof wordt nu echt wel dunner-slechter.

Heeft iemand ervaring met de SIH van Shires, deze lijkt mij ideaal omdat er al een buikflap aan zit. Scheelt mij een verbouwing. Maar hoe zit het met de halslengte en de sterkte van de stof?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:56

Ik heb voor mijn jonkie de deken van Shires. Lekker lange hals en de oren blijven beter zitten dan van de RSIH. De stof is dunner, maar nog steeds heel. Jones heeft ongeveer tegelijk een nieuwe RSIH gekregen, die is helaas niet heel meer (scheur in de startflap). Daarbij is de Shires makkelijker in de was (omdat de gespen niet zo zwaar zijn, en hij lijkt gewoon schoner te worden) en is ook 50 euro goedkoper.
De volgende voor Jones is ook een Shires.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 06:01

welke dekens zijn dat van shires?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 07:39