Zowel Aline4, Annetje en Mirandafuego zijn dus van mening dat daar waar het paard geprikt wordt, de jeuk ontstaat. Op sommige plekken is het voor de muggen makkelijker prikken, zoals manenkam, staartwortel, hoofd en buik. Dat zou dus betekenen dat je bij de ZE-paard wat alleen de buik schuurt (de mijne) alleen de buik zou hoeven in te pakken..... Ik ben nog niet overtuigd maar weet het juiste antwoord ook niet. Kan het ook nergens vinden op internet. Gevoelsmatig (nogmaals heb geen antwoord kunnen vinden) denk ik dat ZE-paarden overal geprikt worden en dat de allergische reactie (de jeuk) zich op bepaalde plekken extremer uit omdat...???....
Het is volgens mij niet helemaal duidelijk waarom paarden vooral last krijgen bij de manen, staart en/ of buik. De één zegt dat dit vooral de voedingsplekken van de Culicoide zijn en de ander zegt dat ze overal bijten. Misschien zijn deze plekken gewoon gevoeliger doordat er daar meer afvalstoffen worden opgeslagen. Wat ik trouwens wel apart vind is dat de Culicoide meer aangetrokken is tot gezonde paarden dan tot ZE-paarden.
ik weet niet of jullie dat zelf al eens gevoeld hebben: als je zo aan het eind van de middag buiten staat in de zomer, al die knutten die juist op je hoofd steken. Het kriebelt iig als een gek, dsu ik kan me er wel iets bij voorstellen dat paarden daar last van hebben. En ze steken dus enkel boven op mijn hoofd, niet ergens anders. Verder kan de mijne niet tegen eiwitrijk voer, de melasse in de brokjes en tegen in de zon staan zonder deken.
Een van onze paddocks ligt namelijk achter de mesthoopmuur dus daar zitten vrij veel vliegen, maar toch gaat ie telkens tegen die muur aan staan best wel gek ja haha!
wuswa
Geplaatst: 21-03-10 18:40
Het lijkt idd zo te zijn dat op de plaats van de steek de allergische reactie ontstaat. En dat de knut seen voorkeur heeft voor bepaalde, makkelijk bereikbare, plaatsen.
Want: Hierdoor ontstaat er een overgevoeligheid tegen het speeksel van de mug. Wanneer het paard terug gestoken wordt reageren deze IgE antilichamen, die in het bloed van het paard circuleren, met het antistollings eiwit. Dit veroorzaakt een lokale allergische reactie die samen gaat met een zeer intense jeuk.
en
De Culicoïdes Robertii mug is een zandmugje wat wordt aangewezen als de grote boosdoener. Ze zoeken de zachte, makkelijk bereikbare open huid tussen de staartharen en manen op en steken. Hierbij spuiten ze wat speeksel onder de huid, dit bevat anti-bloedstollende stoffen waardoor het mugje langer kan drinken. En dit speeksel is de jeukveroorzaker, 1 klein mugje kan al enorm veel jeuk veroorzaken.
Raya
Geplaatst: 22-03-10 00:45
Hebben jullie al mugjes gespot? Ik heb vandaag eens goed gekeken maar kan nog niets ontdekken hier.
Ik heb wel een ander probleempje. Hier nog iemand tips? Ik denk dat ik maar een thermografie en eventueel foto's laat maken. We gaan het paard maar eens binnenste buiten keren... http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=111&t=1263199
Lowara
Geplaatst: 22-03-10 02:12
Hier nog steeds geen Boett deken op wel begonnen met een nieuw middel wat mijn merrie oraal moet innemen elke dag, en waar zeer goede resultaten van zijn tot nu toe. is net een jaartje op de markt Cavalesse heet het combinatie van oraal ( druppels) en een zalf mocht de jeuk aanhouden
Smeren jullie iets op de geïrriteerde/kapotte huid ? zo ja wat
ellepel
Geplaatst: 22-03-10 09:34
je hebt zoveel smeerseltjes,maar wat bij het ene paard werkt,doet het bij het andere paard niet. zelf heb ik wel sweet-itch. of de huidolie van leovet. maar ik gebruik ook graag zinkzalf( voor babybilletjes) of heel simpel een gewone vette zalf.
maar ik ben niet zo van het smeren, als een plekje droog is dan smeer ik wel,want een droog plekje jeukt weet ik.
Bij Helly doen we er ook niks op, de huid word door haar heel snel helemaal kapotgebeten, dan kun je er ook niks mee. Op plekken waar ze ingepakt zit heeft ze geen last dus hoef je ook niet te smeren. Ze is wel ontzettend lenig, kan gemakkelijk boven op haar billen krabben met haar tanden! En volgens mij is het idd zo dat je je paard alleen hoeft te bedekken waar hij/zij last heeft, alleen is dat bij de onze bijna overal. Als je paard bijv. alleen last heeft van de manen hoef je alleen die in te pakken! Het werkt volgens mij hetzelfde als een gewone muggebeet, ben je daar allergisch voor krijg je daar een hele grote plek!
japielover
Geplaatst: 22-03-10 10:50
nou mijn paardje heeft volgens mij nog nergens last van..
heb nog geen mugjes gezien en hij schuurt ook nog niet.
ik gebruik
Puur culico van de paarden drogist en D-itch dit zijn druppels en poeder en werkt erg goed!
als zalf gebruik ik zinkzwafel zalf en ik spray jeukstop op de plekjes als hij die weer krijgt!
YvonneV
Geplaatst: 22-03-10 10:53
Ik gebruik de creme met aloe vera bij de action vandaan, werkt goed en kost geloof ik iets van 1,39 witte pot met groene dop
Officieel begint het pas als de vrouwtjes weer aan de gang gaan...ik zie hier alleen maar mannetjes mugjes...
nathalie25
Geplaatst: 22-03-10 13:10
hoi hoi nou hier een drama met dekens...
Ik wou een deken van S&K omdat die vorig jaar erg goed bevallen is. Dus ik besteld is mijn mijn maat uitverkocht...ja hij kan wel besteld worden maar niet tegen de leuke aanbiedings prijs(dat is wel erg jammer)en het duurt even voordat die binnen is pppfff ja hoor.
Nou valt het bij ons nog heel erg mee me de jeuk(lees nog geen jeuk) nou maar de deken van harry horse kopen bij ons in de ruitershop want aj van de week 17 graden en dan wil ik wel een deken op stal hebben liggen!
Moeilijk hoor voor je paard beslissen wanneer de deken op moet:( ze heeft nog totaal geen tekenen van jeuk dat is wel erg fijn..
ellepel
Geplaatst: 22-03-10 19:38
yvonnedv schreef:
Ik gebruik de creme met aloe vera bij de action vandaan, werkt goed en kost geloof ik iets van 1,39 witte pot met groene dop
ja dat is ook goed spul!!! paard van een stalgenoot van me heeft ook zomereczeem en die heb ik daar vorig jaar mee lopen smeren,en dat werkt wel goed tegen de jeuk.
nathalie welke deken bedoel jij dan? is toch vast wel een ander die ze wel in de verkoop heeft?
Ik smeer onder de buik bij koker en liezen AVS-14. Het lijkt goed te werken. Tot nu toe begon het jeuken volgens mij gelijk met kleine blaasjes op die plekken, ik heb ze dit jaar nog niet gezien. Weet ook niet precies meer wanneer dat vorig jaar begon.