Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:03

Nou nou.. Altijd even fel..
Even een naam erbij dan? Maakt het voor iedereen duidelijk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:39

Wat bedoel je met een naam erbij?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:49

In jouw post, had gezegd tegen wie je sprak, dan wist ik dat je het niet tegen mij of de anderen had die over oxide spraken. Op de hele pagina ging het, behalve fargo haar post, nl over oxide ;-)
Maar goed, mocht je nog iets willen weten/zeggen pb me maar ipv hier, niet zo leuk zo voor het topic zo.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:15

Nou heb ik me toch maar even laten verleiden om tenminste twee pagina's terug te kijken om te zien of je beweringen ergens op berustten.. maar nee.. het woord oxide kwam niet voorbij. Wel magnesium griend en biomag. Dus IMJ, ipv mij aan te vallen ( of althans daar een poging toe te doen) kun je beter gewoon toegeven dat je zelf een vergissing maakte. Dat bespaart een hoop gezeur.
En aan pb's om jou uit de wind te houden, daar doe ik niet aan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:20

De griend, als je goed leest, is de oxide...is al vaker voorbij gekomen, ging er van uit dat je dat nu wist. In de 3e post staat het er nota bene bij..
Nergens een aanval..,
Jij geeft aan dat de goedkoopste magnesium het minst werkzaam is, de griend is de goedkoopste..maar juist wel werkzaam.
Ben hier klaar mee..
Probeer mensen te helpen bij het besparen, alles is al zo duur..door het niet voor mezelf, die van mij is er helaas al niet meer.

Im mij uit de wind te houden? Get a life! Denk je daar het mij wat interesseert wat jij tegen me zegt op internet?
Zoals ik al zei, ik probeer anderen te helpen..

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:47

Ik heb nog een hele zak magnesiumoxide 90% van de Welkoop. Als iemand daar een kilo van wil overnemen, dan kan dat. Ik krijg het anders ook nooit meer op, ook zonde.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 00:00

Als magnesium gries inderdaad magnesium oxide is, dan is het inderdaad én goedkoop én goed opneembaar. En dat vind ik wonderlijk want magnesium oxide heeft een bewerking ondergaan en die maakt deze vorm van magnesium altijd duurder dan andere, niet wateroplosbare magnesiumvarianten. Ik zou dan de complete analyse en de herkomst wel willen weten.

Het is een loffelijk streven dat je anderen wilt helpen IMJ - in bepaalde mate doen we dat allemaal wel. Voor mij blijft echter een punt dat je dan wel zeker moet weten of dit middel ook voor paarden met Cushing of IR geschikt is. Wat goed is voor de koe ( vier magen, andere stofwisseling t.o. een paard met één klein maagje) hoeft nog niet geschikt te zijn voor een paard. Hoe zit het bv met ijzer? En andere onbekende vulstoffen?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 00:10

Ik zal eens op de zak kijken wat er allemaal inzit! Maar niet nu als jullie het niet erg vinden :+

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:42

Hoooooooooooi allemaal, hoe is het hier met iedereen? :wave:

Update over Imago!!!

Imago doet het nog steeds goed op De Wildtshof. Hij komt wat meer tot rust, is iets minder bezig met de dominante machoman uit te hangen. Ik kan hem inmiddels uit de groep halen en heb afgelopen weekend voor het eerst in 5 maanden zijn benen en staart kunnen wassen. Zijn korstjes en plekjes beginnen te genezen. De diarree is alweer over maar heeft wel iets terugval in gewicht; hetgeen overigens ook een typisch Imago-beeld is in het najaar. Het typische "tuigbloed-met-pensioen-beeld" begint wel vorm te krijgen; hetgeen ik deels jammer vind, maar deels ook charmant. Hangbuik(je), doorverende rug etc. Vorige week had ik Imago 20 jaar. Had het er weer enorm moeilijk mee. Ik droomde weer zo veel over hem, heb weer veel gehuild en bedenk op zo´n moment allerlei manieren om hem weer terug bij me in de buurt te krijgen. Hartstikke onrealistisch natuurlijk maar tsja…nog veel onverwerkt zeer.

Hij heeft een paar weken op halve pil gestaan maar is alweer enige tijd op hele pil. Op halve deed hij het net even te slecht. Hoewel ik misschien pas laat of nooit de echte reden zal weten omdat het samenviel met de hitte in deze zomer en hij daar altijd al erg veel last van had.

De bloedonderzoeken tegen sterk gereduceerd tarief (10 euro i.p.v. 110 :D ) vinden nu weer plaats en heb besloten wel weer even te laten checken. Dat zal dus over niet al te lange tijd weer bekend zijn. Ben benieuwd naar zijn waarden t.o.v. die van eind februari.

Op zijn stal wordt erg vooruitstrevend gewerkt. Zo wordt over 2 weken de weegschaal geïnstalleerd. Ze zijn eigenaar van receptuur van een eigen brok speciaal voor cushing paarden en kunnen op elk moment aanpassingen doen. Wanneer bijvoorbeeld de voedingswaarde van het hooi laag of hoog is, kunnen ze bijsturen met de brok.

Een andere brokleverancier heeft ze gevraagd om deel te nemen in een testpanel voor senioren voer. (Op de test zelf wil ik hier echt niet ingaan). Ze werken graag mee om beter seniorenvoer op de markt te krijgen en hiermee het welzijn van de oudere paarden te verhogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:00

Der zit magnesium in en gries, niets meer en niets minder. De gries = de oxide, wat een soort van restproduct uit de molen is. En niet om het een of ander hoor; ik heb altijd begrepen dat oxide dus 1 van de minder goed opneembare vormen is en dan begrijp ik dus niet dat als het een relatief dure vorm is volgens JP, het dus zo vreselijk vaak gebruikt word door fabrikanten, want als je naar de ingredienten van veel van de veel te dure produkten kijkt, die zelfs verkocht worden als een citraat etc. het grootste gedeelte van de magnesium de oxide vorm heeft...
En nee, ook ik heb geen aandelen bij de Welkoop, was het maar zon feest, maar ik vind ook dat alles waar paard voor staat, asociaal duur is tegenwoordig en ik vind het persoonlijk helemaal geweldig als er dan een paar mensen je willen informeren over zaken die op een veilige en correcte manier, veeeeeel goedkoper kunnen en ook eigenlijk mijn plicht om dit verder te vertellen, ieder kan vervolgens zelf bekijken of ze er wat mee doen of niet, ja toch?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:20

Er staan zo allemachtig veel onderzoeken op i-net over de verschillen tussen de magnesium oxide/chelaat/citraat etc etc etc...ik zie door de bomen het bos niet meer.

Mijn idee? Oxide is gewoon verreweg het allergoedkoopst , geen winstmarge dus valt in de meeste onderzoeken automatisch uit. Ik bedoel , als je de verschillende random , dubbelblinde onderzoeken leest wordt er juist geen oxide gebruikt , maar wel alle andere vormen die veel duurder zijn.
Het is financieel niet gunstig om te zeggen dat oxide goed genoeg is...

Of het daadwerkelijk ook minder of geheel niet werkt , wil ik graag in het midden laten!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:20

Op een site over magnesium van het magnesiumcentrum staat het volgende
http://www.magnesiumcentrum.nl/magnesiu ... kvjDM7CTcs
Verschillende vormen van magnesium

Magnesium komt in verschillende vormen voor. Magnesium oxide is zeer slecht opneembaar (maximaal 4%). Het is meer vulstof dan voedingsstof. Dit is al tientallen jaren bekend en op allerlei wetenschappelijk manieren bewezen. Toch zit het helaas nog in veel supplementen. Magnesium komt gelukkig ook voor in biologisch herkenbare vormen die goed opneembaar zijn zoals magnesium citraat (absorptie 50%+), magnesium gluconaat (absorptie circa 75%) en magnesium lactaat (absorptie 88%).

En op de paardendrogistsite staat oa dit:
In voedingssupplementen wordt magnesium in veel verschillende vormen gebruikt. De ene vorm is beter opneembaar dan de andere. Goed opneembare vormen zijn o.a. magnesiumcitraat en magnesiumchelaten (verbindingen met aminozuren, zoals magnesiumaspartaat, magnesiumglycinaat en magnesiumlycinaat). Magnesiumchelaten worden beter door het lichaam opgenomen maar de werkelijke hoeveelheid magnesium in deze verbindingen is veel lager dan de hoeveelheid in bijvoorbeeld magnesiumcitraat. Magnesiumcitraat is het magnesiumzout van citroenzuur, een eenvoudig organisch zuur dat gemakkelijk opgenomen kan worden door de dunnedarm. Magnesiumoxide is een goedkopere vorm die aanzienlijk minder goed door het lichaam wordt opgenomen.

Maar in Biomag zit Magnesiumfosfaat en dat staat helemaal nergens vermeld hahaha. Heb beide citaten maar eens even naar manlief doorgestuurd en ook de magnesiumfosfaat genoemd ;-)

NB: Het maakt mij verder niet uit wat iemand kiest hoor, denk dat het al lang mooi is dat ze hulp krijgen ..
Laatst bijgewerkt door fargo op 02-10-13 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:23

Nammie, ik zie op die manier ook door de bomen het bos niet meer.........
Er zijn ook zoveel verschillende magnesium varianten. Heb dan nu die van paardnatuurlijk, maar die is smerig dus die los ik op in water en dan met een spuit in de mond. Dacht als ik nu een goed alternatief voor de magnesiumchelaat kan vinden......... Maar ik heb werkelijk geen idee welke dan te nemen, en of die dan alsnog wel "smaakt"

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:26

Ok, uit dat verhaal zou ik zeggen de "magnesiumcitraat" dus.

Maakt mij ook niet uit, wat werkt voor de ene is prima, maar ik vraag het me altijd af/wil het graag weten hoe de vork in de steel en de steel in de vork zit :Y)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:31

Het is zo idioot, ik heb dit idd ook gelezen Fargo :j Op andere sites zie je weer wat anders :) Lekker duidelijk.
Mogelijk kan je onderstaande ook is aan je man vragen? Ik ga ervan uit dat hij dit weet!
Citaat:
Er wordt inderdaad veelal gesuggereerd dat de opname van magnesiumoxide slecht is. Er zijn ook diverse studies gedaan die de opname van magnesiumoxide hebben vergeleken met die van bijvoorbeeld magnesiumcitraat en magnesiumlactaat. Uit die studies is naar voren gekomen dat de opname van magnesiumcitraat en magnesiumlactaat rond de 90% ligt en die van magnesiumoxide slechts rond de 25%.

Misschien was de opzet van de studies echter niet gunstig voor magnesiumoxide. De duur van de studies was slechts enkele uren.
In een recente studie is voor zover ik weet voor het eerst gekeken naar de opname over een periode van 2 dagen. Over die periode genomen kwam de opname van magnesiumoxide alsnog even hoog uit als van andere goed opneembare magnesiumverbindingen.

Ik heb helaas niet de volledige details van de studie. Wat ik uit de beperkte informatie die ik heb gelezen begrijp is dat er een nieuwe meetmethode is gehanteerd voor bepaling van de opname. Het testen van de nieuwe meetmethode was het doel van de studie. Om die reden mag de gevonden uitkomst voor de opname van magnesiumoxide nog niet als een officieel onderzoeksresultaat gelden.

Voor mij kwam de bevinding over de opname van de oxide variant van magnesium niet geheel als verrassing. Rond het jaar 2000 heb ik diverse sporters met spierkrampen geholpen door ze magnesiumoxide poeder te geven. Vrijwel iedereen was hier zeer enthousiast over. De simpele magnesiumoxide bleek heel goed te werken.

Het leuke van magnesiumoxide is dat het voor 60% uit magnesium bestaat. Andere vormen zitten zo rond de 15%. Je hebt van magnesiumoxide dus veel minder nodig.

Ik kreeg de tip de oxide te geven ook van mensen die het hun sportpaarden geven. Vandaardat ik dit stuk interessant vond :)

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:04

Lekker, die discussie. Nu weet ik echt niet meer wat ik mijn paard voor magnesium moet gaan geven.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:08

Homiafortuna schreef:
Lekker, die discussie. Nu weet ik echt niet meer wat ik mijn paard voor magnesium moet gaan geven.

hahaha da's heel herkenbaar. Ik moet zeggen we zien allemaal toch verbetering na het geven van de magnesium dus dat scheelt misschien ;) :D

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:33

Ik lees nu ook teveel :o

Magnesiumoxide zou neutraliserend werken op het maagzuur.[ff googlen op opname magnesiumoxide]
Maagzuur is een van de lichamelijke barrieres tegen bacteriën...ik weet niet of het slim is om dat om te leggen...

Gerrit Smit , die van die hoefschoenen , heeft al jaren een magnesiumzout bad voor paarden.
En ik lees ook steeds weer dat dat toch de beste manier is om magnesium op te laten nemen via de huid is.

Maar....magnesiumoxide is magnesiumoxide , net als paracetamol paracetamol is.
Mogelijk dat de duurdere versies andere hulpstoffen hebben [bv dextrose wat ik niet zou willen geven aan een paard met cushing]
En hulpstoffen zijn altijd wel iets om in de gaten te houden.

Als de zak van Welkoop gewoon werkt...gewoon doen![maar houdt rekening met het ''verbasen'' van de maagsappen zou mijn idee zijn]

Ik lees dus ook erg vaak de vraag wat er gebeurd als je magnesiumoxide smane met bv appelazijn zou gebruiken , maar ik kon nergens een antwoordt hierop vinden :o

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:21

mensen met klachten van het maagzuur krijgen dit omdat het dus brandend maagzuur remt. Dat is dus juist gunstig. Mogelijk dus juist weer goed voor de slecht etende paardjes hier.. teveel maagzuur kan een maagzweer veroorzaken..
Om het nog even makkelijk te maken dus hè? :+

Gebruik de zoekfunctie op bokt gewoon is voor de verschillenden middelen. Gries is ook veel te vinden hoor.

Kies gewoon waar je je goed bij voelt, maar als je iets koopt waar oxide op staat en er staat een paard op, betaal je veel meer. Dus daar kun je in ieder geval op letten. :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:31

fargo schreef:

Magnesium komt in verschillende vormen voor. Magnesium oxide is zeer slecht opneembaar (maximaal 4%). Het is meer vulstof dan voedingsstof. Dit is al tientallen jaren bekend en op allerlei wetenschappelijk manieren bewezen. Toch zit het helaas nog in veel supplementen. Magnesium komt gelukkig ook voor in biologisch herkenbare vormen die goed opneembaar zijn zoals magnesium citraat (absorptie 50%+), magnesium gluconaat (absorptie circa 75%) en magnesium lactaat (absorptie 88%).

In voedingssupplementen wordt magnesium in veel verschillende vormen gebruikt. De ene vorm is beter opneembaar dan de andere. Goed opneembare vormen zijn o.a. magnesiumcitraat en magnesiumchelaten (verbindingen met aminozuren, zoals magnesiumaspartaat, magnesiumglycinaat en magnesiumlycinaat). Magnesiumchelaten worden beter door het lichaam opgenomen maar de werkelijke hoeveelheid magnesium in deze verbindingen is veel lager dan de hoeveelheid in bijvoorbeeld magnesiumcitraat. Magnesiumcitraat is het magnesiumzout van citroenzuur, een eenvoudig organisch zuur dat gemakkelijk opgenomen kan worden door de dunnedarm. Magnesiumoxide is een goedkopere vorm die aanzienlijk minder goed door het lichaam wordt opgenomen.

Maar in Biomag zit Magnesiumfosfaat en dat staat helemaal nergens vermeld hahaha. Heb beide citaten maar eens even naar manlief doorgestuurd en ook de magnesiumfosfaat genoemd ;-)

NB: Het maakt mij verder niet uit wat iemand kiest hoor, denk dat het al lang mooi is dat ze hulp krijgen ..

Ik vroeg mij af of de PD zich niet gewoon vergist heeft en magnesiumsulfaat bedoelt heeft...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:02

Jannepauli schreef:
fargo schreef:

Ik vroeg mij af of de PD zich niet gewoon vergist heeft en magnesiumsulfaat bedoelt heeft...

Maar ook de magnesiumsite vermeldt het JP

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:36

Hoe gaat het met iedereen zijn paardjes? Met mijn paard gaat het sinds enkele dagen weer stukken beter, na de verhoging naar 3/4 had hij toch weer last van een aantal bijwerkingen. Maar die zijn nu zo goed als over, hij is weer heel erg vrolijk en is weer aan de dijk aan het rennen/bokken met mij ernaast. Op dat soort momenten baal ik ervan dat ik er niet op kan rijden, dan kan hij zich meer uitleven als hij daar zin in heeft. Nu moet ik meerennen en na 100 meter kan ik zelf ook niet meer (chronische pijn aan knie). Maar wat voelt hij zich goed, het is mensen ook opgevallen dat zijn vacht veel mooier is geworden.

En zojuist weer pillen besteld, dit keer helaas Prascend. Ik vond de prijs op zich nog wel te doen, ik moet 102 euro betalen voor 60 pillen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:35

Met Quintos gaat het hier geweldig Douraque :)
Hij staat nog steeds op de 0,25 en dat gaat echt meer dan super. Hij is vrolijk, actief, hij heeft weer een gigantische eetlust, (hij at eerst met moeite 1 schep brok op, nu lust 'ie makkelijk 1,5!) komt hartstikke mooi aan, en is weer van het schrikachtige af. Vanmiddag ga ik hem voor een deel scheren, en morgen staat 'ie met een beetje geluk helemaal kaal. Z'n vacht is opzich redelijk mooi, overal op dezelfde lengte maar al wel erg dik, ik vind het nu al moeilijk worden om te bepalen of hij dikker lijkt door zijn vacht en dat hij wat is aangekomen. Het knopje is deze week gelukkig voor hem omgedraaid dat het scheerapparaat toch niet zo eng is als hij dacht.
Wat fijn ook dat het met jou paardje zo goed gaat, maar wel vervelend van je knie zeg! :(:)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:48

Wat fijn Douraque en Piekosj en Imago natuurlijk ook..!
Minder bang kan ook komen door de prascend hè?
Het cortisolniveau daalt en tja-> minder stress :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:49

@fargo, ik ben heel benieuwd naar wat jouw man zegt. Heb je er nog over gesproken?