[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dianalamboo

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:39

Wij hebben een haflinger die ook aan het schuren is, maar doen dit alleen als ze op het land heeft gestaan met veel gras. Als het gras erg kort is, schuurt ze niet.
Schuurt manen en staart maar niet tot bloedens toe. Naar ons idee heeft ze geen zomerexceem, maar zit er iets in het gras waardoor ze schuurt. Dit probleem is vorig jaar ontstaan toen ze 2 weken dag en nacht op het land heeft gestaan met , voor een koudbloed, veel gras.
Ze krijgt nu druppels van groene os (drainage en jeuk verminderen van binnen uit) maar de jeuk wordt alleen maar erger. Dit krijgt ze nu 2 weken.
Wat zou dit kunnen zijn en wat kunnen we nog proberen?

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:47

Het is logisch dat de jeuk verergert. Er zit iets in haar lichaam waardoor ze jeuk krijgt en de drainage zorgt er voor dat het eruit komt. En de huid is daarvoor in mijn ogen een hele logische uitgang.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:55

Kan natuurlijk ook zijn dat ze gevoelig is voor dat spul en daarom erger gaat jeuken.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:03

Overgevoeligheid op drainage lijkt me niet logisch. Draineren is niets anders dan verkeerde stoffen uit het lichaam laten gaan. Ik vind jeuk een logisch gevolg van draineren. Het moet er toch uit. Bovendien zijn de dieren ook weer volop aan het verharen en dat wil ook wel eens jeuk met zich meebrengen.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:27

Wat ik hier veelal lees is dat mensen zoveel spullen/middeltjes gebruiken maar als een paard dan 1 keer schuurt dan wordt er direct gestopt omdat het niet zou werken.
Mijn paarden die geen exceem hebben schuren momenteel harder dan me paard die wel exceem heeft.
als je een paard met exceem hebt dan wordt vaak alles op het exceem gegooit, alleen nu het seizoen bijna ten einde loopt komen de schimmels, bacterien , parasieten en mijt ook weer om de hoek kijken.
En veel middeltjes werken gewoon niet afdoende om die schimmels , mijt of wat dan ook te verhelpen dus zegt men ik heb het behandeld en het werkt niet, dus het is Z.E.
Ok ik moet toegeven dat ik ook schrik als ik mijn exceempaard zie jeuken maar wij hebben ook weleens jeuk en bij paarden net zo.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:57

pastel schreef:
Wat ik hier veelal lees is dat mensen zoveel spullen/middeltjes gebruiken maar als een paard dan 1 keer schuurt dan wordt er direct gestopt omdat het niet zou werken.
Mijn paarden die geen exceem hebben schuren momenteel harder dan me paard die wel exceem heeft.
als je een paard met exceem hebt dan wordt vaak alles op het exceem gegooit, alleen nu het seizoen bijna ten einde loopt komen de schimmels, bacterien , parasieten en mijt ook weer om de hoek kijken.
En veel middeltjes werken gewoon niet afdoende om die schimmels , mijt of wat dan ook te verhelpen dus zegt men ik heb het behandeld en het werkt niet, dus het is Z.E.
Ok ik moet toegeven dat ik ook schrik als ik mijn exceempaard zie jeuken maar wij hebben ook weleens jeuk en bij paarden net zo.

Je hebt wel gelijk maar als ik naar buiten kijk zie ik de hele dag dat het wemelt van die vliegjes. Het smoort ervan! Normaal zijn ze alleen tegen de schemer aktief maar nu de gehele dag door. Daarom jeuken de paarden ook zo. Mijn enige niet excemer jeuk ook, maar die heeft er geen rare plekken van en houd na een paar minuten wel op met schuren als ze binnen komt. De excemers schuren door, tot bloedens toe.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:12

Lennox schreef:
Overgevoeligheid op drainage lijkt me niet logisch.

Net zo logisch of onlogisch als een paard gevoelig (allergisch) reageert op welk een andere stof dan ook. Je geeft het paard toch stoffen om het draineren op gang te brengen.

Mijn pony reageerde heftig op een dergelijk middel, was nog wel door de DA aangeraden. Diezelfde DA constateerde ook dat mijn pony er dus allergisch op reageerde en ik moest er onmiddelijk mee stoppen. Niet zo raar dat een dier met een allergie probleem ook op andere stoffen allergisch kan reageren dan alleen het beruchte mugje (en voeding zoals velen ook al ondervonden).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:24

volgens mij heeft het fructaan gehalte in het gras momenteel ook flink wat te maken met de erge jeukperiode die we nu hebben.
snachts koud dus hup gaat dat fructaan omhoog, en dat is extra jeuk voor de peerdjes.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:48

mij viel ook op dat mijn paard wat kriebeliger dan normaal is, terwijl het dus idd alweer goed aan t afkoelen is. ik vraag me af wanneer jullie de deken eraf halen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:50

nooit!

hihih, ap gaat van eczeemdeken naar regendeken,van regendeken naar winterdeken en in het voorjaar van winterdeken,naar regendeken naar eczeemdeken.

arme pony Duivel

hij mag af en toe even luchten Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:48

indi staat swinters naakt. dan mag ze zelf vachtje aanmaken. deken heeft ze alleen voor de eczeem. als ik echt denk dat die vliegen weg zijn gaat hij er af, maar heb wel gemerkt dat ik 1 van de laatste ben die hem er af haalt, en 1 van de eerste die hem er weer op legt...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:55

appie verhaart nu wel heel erg,haal er echt flink veel haar van af.
wat dat betreft hebben mijn dekens geen invloed op zijn vacht, een teddy vachtje krijgt hij toch wel

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:02

dianalamboo schreef:
Wij hebben een haflinger die ook aan het schuren is, maar doen dit alleen als ze op het land heeft gestaan met veel gras. Als het gras erg kort is, schuurt ze niet.
Schuurt manen en staart maar niet tot bloedens toe. Naar ons idee heeft ze geen zomerexceem, maar zit er iets in het gras waardoor ze schuurt. Dit probleem is vorig jaar ontstaan toen ze 2 weken dag en nacht op het land heeft gestaan met , voor een koudbloed, veel gras.
Ze krijgt nu druppels van groene os (drainage en jeuk verminderen van binnen uit) maar de jeuk wordt alleen maar erger. Dit krijgt ze nu 2 weken.
Wat zou dit kunnen zijn en wat kunnen we nog proberen?

Heeft de Haflinger zowel bij het korte als lange gras dag en nacht in de wei gestaan?
Dan is het duidelijk veel te veel geweest qua gras.

Fjorden, Haflingers en andere robuuste paarden hebben over het algemeen veel te veel aan 24/7 in de wei.
Behalve zomereczeem loop je grote kans dat ze vroeg of laat hoefbevangen raken.
Mijn ervaring is dat zomereczemers beter in langer gras kunnen staan maar dan wel flink gerantsoeneerd Knipoog
Zet de Haf eens 2 weken met alleen schraal hooi in een rijbak, dus geen weidegang.
Menig paard stopt dan met schuren.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:14

Mijn paard staat dus ook zonder deken in de winter, omdat ik haar ook een paar maanden per jaar dekenloos gun, en ze krijgt toch geen megalange haren (wel een dichte vacht, maar kort). Maar het moment om hem eraf te halen vind ik moeilijk te bepalen..

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:24

Bij ons in Duitsland is een middel (plantaardig) en dat heet Schwarzkümmeloil. Dat is tegen alle soorten allergieen, jeuk enz. Het is mij aangeraden door een bevriende dierenarts hier. Mijn ene paard hoeste elke keer een beetje wat blijkbaar een allergische reactie op iets was. een van de andere paarden had last van jeuk. Zij heeft toen gezegd dat ik de Schwarzkümmeloil eens moest proberen want dat hielp goed tegen allergien en dus ook goed tegen zomerexceem. Ik heb het toen gehaald en inderdaad het is gewoon superspul. Het zit in een flesje van 500 ml en je doet er echt lang mee. je drupt het gewoon over het voer heen en de paarden vinden het lekker. Ik heb dus gelijk met de fabrikant gebeld en gevraagd of hij ons dat spul wilde leveren, omdat wij een ruitersportzaak hebben. Wij hebben het dus nu ook in ons assortiment opgenomen. Ik ben er zelf echt super tevreden over. Het helpt tegen zomerexceem en alle andere soorten jeuk en allergieen en is dus 100% plantaardig. Dus ook voor paarden die (chronisch) hoesten enz. Misschien toch de moeite waard om het te proberen.

Tannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 11:24

Wat zit er in?
Ik las even terug over klitwortel. Dat kun je dus ook inwendig geven.
Al die dekens en smeersels helpen misschien wel tegen de jeuk maar het probleem, de allergie lossen ze niet op. Dat komt van binnenuit. Dus je moet het inwendig behandelen.
Ik heb Stevo nu op de Drainage en de Puur Culico staan en het gaat heel aardig. Hij heeft geen korstjes meer alleen schuurt hij zijn manen nog wel. Met de Culico ga ik door tot eind oktober en dan houd ik hem van de winter op de drainage. En dan kijken wat hij volgend jaar gaat doen.
Samen met rantsoenbegrazing van lang gras. Hij heeft van hetvoorjaar veel te veel jong gras binnengekregen, ik denk dat het daardoor komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 11:26

Ik heb al vanalles geprobeert van binnenuit maar zonder resultaat of het werkt niet of ze was er allergisch voor dus nu maar gewoon een deken Knipoog

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 11:38

Zie onderstaand stukje. Een eindje verder staat een nederlands geschreven stukje

Öl in der Pferdefütterung
Pflanzliche Öle sind sehr energiereich. Sie werden gerne in der Fütterung von Hochleistungspferden eingesetzt, um die Energiedichte im Futter zu erhöhen. Ein weiterer Vorteil liegt in der Vorbeugung
von Verdauungsstörungen. Gerade bei stärkereichen Futtermitteln kann es schnell zu einer Übersäuerung kommen, welche man durch die Zufütterung von Öl vermeiden kann. Auch die Gefahr von Verstopfungen kann verringert werden und die Aufnahme fettlöslicher Vitamine wird verbessert. Einige Öle haben zusätzlich diätetische Sonderwirkungen, dazu gehört vor allem auch Schwarzkümmel Öl.

Schwarzkümmel
Schwarzkümmel ist nicht mit Kümmel oder Kreuzkümmel verwandt. Neben seiner Verwendung als Gewürz, wird das Öl der Schwarzkümmelsamen erfolgreich als Nahrungsergänzung eingesetzt. Auch bei Tieren wird die Zufütterung von Schwarzkümmel Öl immer verbreiteter. Besonders bei Allergien, Verdauungsproblemen und zur Regulierung des Immunsystems wird Schwarzkümmel Öl in der als unterstützende Futterkoponente eingesetzt. Nature´s best Schwarzkümmel Öl enthält hohe Konzentrationen an mehrfach ungesättigten Fettsäuren.

Zusammensetzung:
Kaltgepresstes, ägyptisches Schwarzkümmel Öl

Fütterungsempfehlung:
Bei Zufütterung über einen längeren Zeitraum empfehlen wir je Tier und Tag ca. 10-15 ml.
Kurzfristige Gaben können bis zu 50 bis 150 ml je Tier und Tag betragen.

500 ml Flasche

Extra informatie:
Schwarzkümmel of Nigella is een éénjarig kruid van 40-60 cm. hoogte met lichtblauwe bloemen en veervormige bladeren. De oorsprong ligt in het Midden-Oosten en onder de naam Ketzah is de plant al in het Oude Testament bekend, wat zou betekenen dat het kruid al meerdere duizenden jaren gecultiveerd wordt. Zelfs in het graf van Toet-Ank-Amon is een flesje Schwarzkümmelolie gevonden en de olie was Nofretetes geheim voor een koninklijke teint.
Ook de genezende werking was bij de antieke heelmeesters al bekend, zo werd de olie intensief toegepast voor de behandeling van letterlijk iedere ziekte. Hippokrates noemde het kruid melanthion of melanospermum en gebruikte het onderandere bij slangenbeten, huiduitslag en etterende wonden. In de loop de eeuwen kreeg Nigella, in het Nederlands ook wel Narduszaad genoemd, in de volksgeneeskunde een uitstekende naam en werd in veel kruidenboeken genoemd. De lange rij van heilzame toepassingen gaat van de behandeling van verhard weefsel, verkoudheid, griep en ontstekingen tot zelfs aan het behandelen van zomersproeten.

Turks brood is vaak met de karakteristieke Nigella zaadjes bestrooid. Nigellazaad is echter heden niet alleen in het Midden-Oosten maar ook in Centraal- en Zuidazië vermaard. Het verspreidings-gebied ligt in Turkije, Libanon en Iran. Vanuit Iran werd het kruid in Noord-India ingevoerd en hier hoofdzakelijk gebruikt voor het kruiden van vooral vegetarische gerechten.
De smaak wordt versterkt door het zaad te roosteren of het kort te bakken in hete olie. Nigellazaad is bijna geurloos pas bij het malen of kauwen ontwikkeld zich het aroma wat in de verte aan Oregano doet denken. De smaak is aromatisch en een weinig bitter.

Schwarzkümmel wordt in Turkije, Syrië en Egypte grootschalig verbouwd. Zuid-Egypte is veruit de belangrijkste producent en beroemd voor een uitstekende kwaliteit. Door persing wordt uit de zaden een hoogwaardige olie gewonnen.
Deze bevat een zeer hoog gehalte (ruim 80%) aan meervoudig onverzadigde vetzuren, die door hun dubbele binding met andere stoffen voor het menselijk lichaam essentieel zijn. Zij spelen o.a. een belangrijke rol bij de vorming van prostaglandine, een hormoonachtige substantie die verantwoordelijk wordt gezien voor het goed functioneren van bijv. het immuunsysteem en zenuwstelsel.

Schwarzkümmelolie mag niet als geneesmiddel gezien worden maar als een hoogwaardig en zeer werkzaam voedingssupplement. Desondanks gaat Nigella-olie wegens de talrijke natuurlijke ingrediënten en de opmerkelijke werking in de natuurgeneeskunde een steeds belangrijkere rol spelen, van het ongekend grote aantal mogelijkheden worden er steeds meer (her)ontdekt. Het is als bewezen aan te nemen dat de olie een bijzondere werking op het immuunsysteem heeft en dit sterkt en stabiliseert. Zeer goede resultaten worden bereikt bij de behandeling van allergieën. tw. pollen en stofallergie, astma, acne en neurodermitis. De pharmaceutische industrie doet hier driftig onderzoek. Ook het gebruik bij een candida-infectie geeft verbluffende resultaten, belangrijk is daarbij het dagelijks gebruik van de pure olie gedurende meerdere maanden.

Met ruim 100 bekende zeer werkzame en de gezondheid stimulerende stoffen is Nigella-olie werkzamer dan andere plantenoliën. Vooral het hoge gehalte aan linolzuur en de dubbelbindingen met andere werkstoffen maken het tot een heel bijzondere olie die goed wordt verdragen, ook door kinderen. Nigella-olie behoort tot de drogende oliën

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 14:41

De haflinger staat ip alleen overdag buiten. Staat alleen in de vakantieperiode (3 weken) dag en nacht buiten.
Toen we haar hebben gekocht als 2-jarige stond ze ook dag en nacht buiten en schuurde toen niet.
Heeft bij ons op arm land gestaan (alleen overdag) en schuurde niet. In de vakantie bij een man gestaan 24/7 met langer gras en na 2 weken begon ze met schuren. Sindsdien schuurt ze dus als er meer gras op het land staat. We halen haar op tijd weer binnen en zetten stukken af zodat ze niet teveel krijgt.
In het land schuurt ze niet/ nauwelijks. Vooral in de rijbak en op stal schuurt ze.
Naar ons idee zit er iets in het gras waar ze niet goed tegen kan. Suikers oid. Wordt erg sober gevoerd dus qua voeding kan ze geen jeuk krijgen. Arm hooi, pavokoek en beetje lucerne.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 17:38

bij zulke dieren helpt het ook wel goed als je de conditie goed omhoog haalt.
dus hup aan het werk zodat ze veel verbranden

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 18:10

Tannetje schreef:
Wat zit er in?
Ik las even terug over klitwortel. Dat kun je dus ook inwendig geven.
Al die dekens en smeersels helpen misschien wel tegen de jeuk maar het probleem, de allergie lossen ze niet op. Dat komt van binnenuit. Dus je moet het inwendig behandelen.
Ik heb Stevo nu op de Drainage en de Puur Culico staan en het gaat heel aardig. Hij heeft geen korstjes meer alleen schuurt hij zijn manen nog wel. Met de Culico ga ik door tot eind oktober en dan houd ik hem van de winter op de drainage. En dan kijken wat hij volgend jaar gaat doen.
Samen met rantsoenbegrazing van lang gras. Hij heeft van hetvoorjaar veel te veel jong gras binnengekregen, ik denk dat het daardoor komt.

Klitwortel inwendig geven???? Ik gebruik het alleen uitwendig op haar manen en staart en dit werkt fantastisch tegen de schilfers.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:05

Ik zat ook al te lezen..klitwortel lijkt me niet gezond inwendig hoor.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:19

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:38

eczeemdekens gaan hier er pas vanaf als er echt nachtvorst geweest is/is,en eerder niet..

vorig jaar deed ik dat dus wel,vond het al koud genoeg zelf,en ja hoor in 1 nacht alle manen er weer af...zooo zonde..

dus deze keer wacht ik echt af tot er een goede nachtvorst is...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 08:26

Eergisteren was hier de auto helemaal aangevrozen. Go jij! Go jij!
Als dat nu nog eens een nacht of 2 gebeurd, ga ik het deken af nemen. Haha!