[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ev_a

Re: [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:11

Wat een verschil zeg! Goed om te horen dat het weer beter gaat met Geert, Marloes!

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 01:27

Wat een verschil inderdaad! Die heeft echt een flinke jas uitgedaan.
Gelukkig is hij opgeknapt, die kilo's krijg je er wel weer aan uiteindelijk. :(:)
Nu lekker thuis in de watten leggen, dan komt het vast weer helemaal goed

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 08:05

Komt goed! Dat moet gewoon :(:)

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:09

Dank jullie wel!!! :)

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 19:19

Sinds een aantal dagen lijkt het of mijn paard is gaan headshaken. Hij is 16 jaar, nog nooit gedaan. Kan dit opeens ontstaan?

Het begint acuut als de zon gaat schijnen. Vanmorgen was het bewolkt en rond 12 uur ging de zon schijnen. Hij ging ijsberen en met zn hoofdschudden, ik dacht tegen de vliegen. Zijn masker met neusje omgedaan met vliegendeken. Uiteindelijk bleef hij rennen, heen en weer door de bak, steeds briesen en bij stilstaan van die stroomschokjes. Steeds zijn neus tegen mij aan duwen.

Ik heb hem op stal gezet en het was acuut over. Nog wel 1 of 2x keer een schokje en zijn neus schuren,maar weg was het.
Heeft iemand hier ideeën over? Het verbaast me dat het in mijn ogen zo plotseling ontstaan is en dat het gelijk over is als hij binnen staat.
Bedankt voor het meedenken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 19:40

Kan ook heel goed door de zon komen. Je zou eens een uv masker kunnen proberen.

Memenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:08

Headshaking kan heel plots optreden, vertelde mijn dierenarts me. Dus dat kan best. Maar ik hoop echt voor jou en jouw paard dat het iets anders is!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:20

Klinkt mij toch wel als stress hoor, paarden gaan ook shaken vanuit stress.
Is er op stal iets veranderd?
Andere paarden bij,of juist wat weg.
Andere wei, verbouwing? Kan van alles soms zijn

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:57

Twee weken geleden zijn er 2 ponies vertrokken, dat wel. Maar daar lijkt hij verder geen last van de hebben. Is niet onrustiger of iets dergelijks. Bedoel je dat ze typerende headshake klachten kunnen krijgen door stress? Want ik herken echt zo n beetje alles in de beschrijving. Zodra hij op stal staat is het voorbij.
Ik heb ze vanavond weer 2 uur buiten gezet en ook niks aan de hand. Daarom heb ik echt sterk het gevoel dat het door de zon komt. Hij stond vanmiddag ook zo raar. Midden in de paddock, liet zijn hoofd hangen, net boven de grond, helemaal gespannen. En dan krijgt hij zo'n prikje of stootje en dan gaat hij weer shaken, flemen en rennen. Nu moet ik zeggen dat het sowieso een heel gevoelig paard is, met regen en vliegen enzo, maar dit was wel echt extreem. Hij gaat morgen ook weer op stal als er niemand is, want hij doet gewoon gevaarlijk.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:08

Bij mijn haflinger lijkt het door de zon te komen. Ik heb echt van alles geprobeerd maar alleen een Guardian Mask helpt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 23:09

Dit klinkt heel erg als wat Nilay heeft. Die begon ook plotseling en is er helaas (jaren later) nog steeds niet vanaf.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 23:22

Tot wanneer geven jullie ceterizine of loratadine? Mijne krijgt het nu nog dagelijks, maar weet niet goed wanneer ik de gok kan nemen te stoppen en of dit dan ineens gaat of afbouwen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 23:47

ik was gestopt met geven maar het word weer mooi weer en de ambrosius en bijvoet bloeien nu en daar is hij allergisch voor merk ik
ik geef nu 3 pillen p/s ipv 6

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 06:19

Ik ben de loratidine aan het afbouwen. Zit nu op 5, op het hoogtepunt kreeg Guus er 14.

@Mona81 is er verder niets gebeurd lichamelijk dat hij dit plots kan gaan doen? Bijvoorbeeld gaan hangen in het halster / op een teugel gestaan / vastgelegen in de stal?
Zou eerst eens kijken of een fysio/osteo of cranio iets kan betekenen voor je paard.
Guus schudde overal door (zon, regen, wind, pollen), en door de cranio zijn nu nagenoeg alle triggers verdwenen. Pollen zijn nog een drama, en hij is erg gevoelig voor hagel, maar verder gaat het gelukkig erg goed. Wel merk ik dat stress ook een enorme trigger is, maar neem je de stress weg, is het schudden ook acuut weg.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 10:09

14!! pillen?
ik gaf op de piekdagen 1 pil per 100kg dus nooit meer dan 6 pillen per dag
gaf het altijd op dezelfde tijd zodat de werking bleef

maar jeetje waarom 14????

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 10:53

Omdat niets hielp en we echt op het punt hebben gestaan om hem in te laten slapen.
Toen in overleg met de DA, en mochten we ophogen tot het wel hielp. Wij gaven eerst 6 pillen bij 525kg, maar volgens de DA kon ophogen geen kwaad, mochten zelfs nog hoger gaan dan dit.
Bij 14 was het goed te doen voor hem, dus dat gehouden tot eind juni en toen langzaam gaan afbouwen.

Edit. Hij krijgt ze ook altijd op dezelfde tijd, smorgens in het voer.

Memenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:34

Ik ga vrijdag mijn merrie laten onderzoeken in Gent, door professor Vlaeminck. Ondertussen schudt ze op de wei niet meer zo heftig, maar wel nog steeds als ik met haar werk, zowel aan de hand, in vrijheid, als onder het zadel. En ze wilt zo graag vanalles doen, maar het gaat gewoon niet. Echt zielig!

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:46

mirgino schreef:
14!! pillen?

Dit valt nog mee. Ik zit nu op 22, vorig jaar was het 21. Maar ik mag tot 34 gaan, dus nog ruimte genoeg over.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:01

NRJ schreef:
mirgino schreef:
14!! pillen?

Dit valt nog mee. Ik zit nu op 22, vorig jaar was het 21. Maar ik mag tot 34 gaan, dus nog ruimte genoeg over.

even vraagje want wat doen meer pillen qwa werking?

ik heb zelf ook allergie pillen en mag er 2 van nemen totaal 10mg ,meer heeft volgens de arts geen nut
waarom zou dat bij paarden anders zijn?

ik vond 5 pillen al veel :j

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:54

Memenisse schreef:
Ik ga vrijdag mijn merrie laten onderzoeken in Gent, door professor Vlaeminck. Ondertussen schudt ze op de wei niet meer zo heftig, maar wel nog steeds als ik met haar werk, zowel aan de hand, in vrijheid, als onder het zadel. En ze wilt zo graag vanalles doen, maar het gaat gewoon niet. Echt zielig!

Ik heb dezelfde prof gehad voor mijn merrie. Heeft bij ons goed mee gekeken en gedacht, als je even door mijn berichten leest kan je zien hoe het bij ons ging!

Memenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:26

Dat is fijn om te horen! Dat geeft toch wat extra vertrouwen... Ik had al een paar van jouw berichten gelezen en ik geef toe dat ik ook jouw website bezocht. Ik was op zoek naar een fotograaf om ons huwelijk in beeld te brengen dus die link viel toen op, maar daar zag ik dat je veel meer in je mars hebt en wij houden maar een klein intiem momentje. Ik zou wel graag jouw expositie willen gaan bekijken in Aarschot. Die lijkt me super interessant en verenigt gelijk de interesses van mezelf en mijn vriend. Ik ben altijd gepassioneerd geweest door alles wat met eten te maken heeft en hij door fotografie.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:48

mirgino schreef:
Ik heb zelf ook allergie pillen en mag er 2 van nemen totaal 10mg ,meer heeft volgens de arts geen nut
waarom zou dat bij paarden anders zijn?

ik vond 5 pillen al veel :j

Simpel, als ik minder geef dan staat mijn paard te schudden als een malle. In het begin van het seizoen start ik met een lage dosis, 1 of 2. Zodra ik merk dat ze meer nodig heeft, hoog ik op met 1 pilletje. Ze mag er maximaal 17 per 12 uur (gaat op gewicht). Zodra ik aan die max per 12 uur zit, ga ik de pilletjes ook in haar ochtendvoer geven. Aan het einde van het seizoen laat ze de pilletjes die ze niet meer nodig heeft liggen, en zo bouw ik weer af.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:33

Ik geef Diva ook minimaal 10 pillen per dag, in combinatie met magnesium en ik ben best tevreden hoe het dit jaar gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:17

Hier zit ik op 8 (pony +- 400 kg) en ging dit jaar beter als vorig jaar toen ik op het hoogtepunt op 6 pillen zat. Recent nog proberen af te bouwen maar had het idee dat hij de dag erna toch weer meer last had dus even teruggezet en kijk volgende maand wel weer .. Vind het altijd zo moeilijk inschatten, vooral ook omdat ik het op voorhand klaar zet (kan dan wel aanpassingen doen als ik er ben, maar ben er niet elke dag).

Maar denk dat ik volgend jaar wel sneller ga opbouwen en indien nodig durf ik gerust nog meer geven, merk dat hij in het algemeen minder gevoelig wordt als het goed gaat, dus ook minder lastig op vliegjes ed, en dat is toch wel fijn.

Volgens mij werken dit soort pillen volgens gewicht ...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:38

Ik heb juist vorige week weer wat opgebouwd. Hij kreeg ochtend 7 avond 3 maar nu 10 en 5. Kon er toch nog niet genoeg aan doen. Volgend jaar ga ik meer gebruiken als het nog zo gaat als nu. Is een paard van 650kg ongeveer trouwens.

Dinsdag komt de chranio voor het eerst, ik ben benieuwd.