[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

welmoed__

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 22:36

Wat geven jullie nog meer door het voer heen tegen de jeuk?

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 23:02

Mariadistel, Brandnetel, biergist. Deze 3 wissel ik meestal na 4 weken af :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:04

Ik geef momenteel algae vitalis :j

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:08

Ik geef ook hennepzaad. Goedkoop te krijgen bij viswinkels (sportviswinkels). Ik geef 2 kleine handjes per dag.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:12

Ik meng mij even, lees altijd mee maar ben niet actief aanwezig hier...

Ik voer oerbalans en smeer de staart in met itch free gel van de welkoop en paard schuurt helemaal niet. Ik zie dit hier weinig voorbij komen dus misschien heeft iemand er wat aan. Vorig jaar waren zijn staat en manen helemaal weggeschuurd ondanks de deken. Nu zijn manen nog geen een keer geschuurd. Staart heel soms maar geen kale plekken of iets. Gel erin, borstelen en gaat weer goed :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:06

Ik geef 50 gram hennepzaad per paard per dag en maal het ietsjes zodat de opname nog beter is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:11

Was al even aan het googlen daar over.
Maar gebruiken jullie de gepelde of ongepelde hennepzaden.

Zie dat agradi het ook verkoopt, 14,95 voor een kilo.
https://www.agradi.nl/prohorse-hennepza ... EQEALw_wcB

prijs valt me dan mee,maar die is ongepeld.
Ik ga het nog niet proberen, heb de mijne nu beiden op de alga.
,eerst kijken wat dat doet ,anders weet ik niet wat werkt..als ik al verschil merk

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:43

tylando schreef:
Op internet staat 1-2 eetlepels, 30 - 50 gram per dag

Voldoet hennepzaad van de welkoop dan ook gewoon?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:56

ellepel schreef:
Was al even aan het googlen daar over.
Maar gebruiken jullie de gepelde of ongepelde hennepzaden.

Zie dat agradi het ook verkoopt, 14,95 voor een kilo.
https://www.agradi.nl/prohorse-hennepza ... EQEALw_wcB

prijs valt me dan mee,maar die is ongepeld.
Ik ga het nog niet proberen, heb de mijne nu beiden op de alga.
,eerst kijken wat dat doet ,anders weet ik niet wat werkt..als ik al verschil merk

Ik voer de ongepelde hennepzaad en haal het per 25 kilo bij een vogel - en andere huisdierentoko.
Het is Frans hennepzaad. Ik heb nu de grove variant en die kost 60 euro per 25 kilo.
Dat is nog geen 2,50 euro per kg.
Maar ze hebben ook een fijner variant en die is nog een stuk goedkoper.

Bij de dierenspeciaalzaak vlakbij wordt het als visvoer verkocht voor 9,95 per kg. Eerder haalde ik het daar per 15 kg. Moesten ze wel even bestellen maar dan kom je ook maar op een paar euro de kilo.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:06

Ik krijg geregeld info toegestuurd van Juliet M. Getty. Zij is voedingsdeskundige voor paarden.
Toevallig kreeg ik dit vanochtend via de mail binnen. Soja zit in veel paardenvoeders omdat het voor de fabrikanten zo'n goedkoop produkt is voor div. eiwitten en belangrijke vetten maar ... soja heeft best behoorlijk nadelen.
Zie hieronder:

Choose Hemp Instead of Soy!

By Juliet M. Getty, Ph.D.

The ingredients tag on your commercial feed says it all. Protein source? Likely, soybeans. Fat source? Likely, soybean oil. But the love affair with soy is starting to fade. An increasing number of feed manufacturers are coming out with soy-free lines due to consumer demand. There are several reasons for this:

Many horses seem to be to allergic to soy, exhibiting respiratory, skin and digestive reactions. Some of this may be a legitimate allergic response to allergens found in soy or it could have nothing to do with allergies and may be related to GMO soy. Most soy grown in the US is genetically modified, which has been implicated for variety of health issues. Discussion about this is beyond the scope of this article but suffice it to say, that if you are going to feed soy, it is best to find a non-GMO, and preferably organic source.[i]

It is difficult to ascertain from a feed label if the soy product has been heat-treated (necessary for inactivating trypsin inhibitor found in raw soybeans). Trypsin inhibitor reduces protein digestion.

Soy contains significant levels of isoflavones, a type of phytoestrogen, which may mimic estrogen in the body and influence behavior, affect breeding, or interact with other hormones.

Soybean oil is very high in linoleic acid, an omega 6 fatty acid. Some linoleic acid is required because it is classified as essential, meaning the horse cannot produce it. But too much, relative to alpha linolenic acid (ALA), an essential omega 3 fatty acid, will increase inflammation throughout the body. Since soybean oil has approximately eight times more linoleic acid than ALA, it can lead to health issues relating to joints, digestive tract, hooves, eyes, skin, lungs, and even the brain.

Hemp seeds contain essential fatty acids with two extra surprises

Both linoleic acid and ALA are found in hemp seeds. Their ratio is 3:1 linoleic (omega 6) to ALA (omega 3). While more omega 3s than 6s would better simulate the ratios found in healthy pasture, hemp seeds along with another source of fat such as ground flaxseeds or chia seeds, are an amazingly nutritious addition to the diet because of the other fatty acids they contain.

There are two types of fat in hemp seeds that you won’t find in significant quantity elsewhere:

Gamma linolenic acid (GLA) – this belongs to the omega 6 family, but unlike linoleic acid, it reduces inflammation rather than promoting it.
Stearidonic acid (omega 3) -- this is a precursor to longer chain omega 3s, DHA and EPA, found in fish oils and significantly reduce inflammation.

Other benefits of hemp seeds

No enzymes inhibitors and can be eaten raw
Easy to digest
Highly palatable and great for the picky eater
Great source of vitamins and minerals including vitamin E

Hempseeds can be fed ground or hulled. For a full-sized horse, the typical dose is ½ to 2 cups per day depending on the horse’s condition and energy needs. If your horse is overweight, you can feed hempseed protein fiber, which has less fat than hempseed products containing more of the seeds. For horses requiring more energy or those who need to gain weight, hempseed oil or high-fat hemp products, are an excellent way to add more calories.[vi]

Bottom line

Rather than reach for a feed that contains soy, consider feeding basic feed ingredients, proper supplementation, and hemp seeds. Hemp seeds are high in the quality protein and fatty acids your horse needs to maintain and repair healthy tissues. Offering whole foods on a regular basis, such as hemp seeds, gives you another tool in maintaining your horse’s overall health.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:40

Iemand hier interesse in een eczeemkap van première? Maat large, maar 1dag aangehad, maar toch te klein

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:37

Deze hitte is niet leuk en paard is flink aan het zweten onder de deken maar ik doe hem niet af.. Savonds lekker douchen en daar geniet hij zichtbaar van. Droogstappen, insmeren en deken snel weer op.
Hij doet het verder boven verwachting goed! Ben overgestapt op Shires deken en waar hij normaal rond deze tijd écht al wel flink jeukt en zn voorpluk volledig kaal heeft is dit nu nog een mooie bos! Ook de manen onder de deken worden eerder meer dan minder, hij schuurt alleen zn staart wel wat. Maar so far so good! :j

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 14:14

Ik heb een bucas sweet itch zebra deken gekocht. De sluiting van de borst lijkt een stuk zachter op mijn paard te liggen dan die van de Rambo. Vind alleen de hals en het stuk aan de bovenkant niet zo praktisch omdat ie vrij ruim valt. Heb nu wel het touwtje aan de bovenkant wat strakker gedaan. Zit eraan t denken misschien zelf oorgaten te maken zoals bij de Rambo.
Afbeelding
Afbeelding

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 14:35

Mijn merrie schuurt staart en manen helemaal niet, maar nu voornamelijk haar hoofd en oren.
Hoe behandelen jullie dit?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 14:47

Welmoed, goed masker en smeersels. Is hier het enigste wat helpt.
Verder wel een deken op, want hoe minder gesteek, hoe minder jeuk.

Jets, hoe zit de buik qua bescherming? Zou je daar eens een foto van willen maken?
Oorgaten zijn hier wel belangrijk, maar als de hals lang genoeg is kan je altijd proberen inderdaad om die zelf te maken.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 14:53

Deken heeft ze inderdaad op en masker ook, is nog even afwachten of deze goed helpt.. en ik smeer sweet itch van sectolin

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 15:08

Mijn fjord jeukt ook voornamelijk op zijn hoofd en ik heb de hoofdkap nu al 2 weken af. Het leek hem meer te irriteren dan te helpen. Nu smeer ik hem iedere dag 1x met hydrocortiderm en dat werkt. Wel gewoon zijn deken op natuurlijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 18:06

Sweet itch is op zich wel goed,maar moet je wel elke dag of zelfs 2x smeren merk ik.
Gebruik ook wel wat zinkzalf op de wat nattere plekjes.

Hier net onweer,harde wind en is het buiten ineens 18 graden :+
Dus nu even geen zorgen meer over zwetende paarden onder de dekens :)

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 03:35

natasja1475 schreef:
Bloedworm kan ik me bijna niet voorstellen. We doen regelmatig mestonderzoek. 0 eitjes.

Dat zegt helemaal niks. Het kan heel goed zijn dat je net elke keer een drol had waarin toevallig op dat moment geen eitjes zaten. Mestonderzoek sluit een besmetting dus niet uit helaas.

natasja1475

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 05:46

Allegra schreef:
natasja1475 schreef:
Bloedworm kan ik me bijna niet voorstellen. We doen regelmatig mestonderzoek. 0 eitjes.

Dat zegt helemaal niks. Het kan heel goed zijn dat je net elke keer een drol had waarin toevallig op dat moment geen eitjes zaten. Mestonderzoek sluit een besmetting dus niet uit helaas.

Uitsluiten kan je misschien nooit maar als je niet op een mestonderzoek kunt vertrouwen kan heel die theorie wel weer de prullenbak in en moeten we weer allemaal klakkeloos gaan ontwormen?? Handig met resistentie en voor het toch al overbelaste systeem van een eczemer. Ik doe zelf met stalgenoot mestonderzoek voor 9 paarden. Daar komen verschillende uitslagen uit. We testen een aantal keer achter elkaar dus veel vaker als wordt geadviseerd. Zou typisch zijn als dan net bij mijn Haflinger steeds achter elkaar een drol is gevangen waar dan niks in zit.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 07:32

Uitsluiten kun je in dit geval wel...als je paard niet op gras staat..wat bij nstasja1475 Het geval is..kan je paard geen bloedworm oplopen , omdat het stomweg Geen infectueuze larven binnen krijgt..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 07:44

Klopt, ik heb ook net mestonderzoek laten doen, was ook maar 1 ei gevonden van bloedworm
Paarden liepen toen nog niet in het weiland
Daarom kreeg ik het advies om in juli weer te kijken , dus dat ga ik doen en ben wel benieuwd :j

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:26

Oef wat gaan jullie snel, moet straks even bijlezen hoor zie een hoop tips voorbij komen.

Ons mini paardje heeft sinds vorige week een paar wondjes tussen haar oren en in het halsstuk wat gaatjes geschuurd (ze kon bij een stapel grintstenen komen). Verder zijn haar manen en staart nog intact.

Mijn paard komt een paar keer per week naar huis. Gistermiddag zochten mijn paard en mini paard me ineens bij de stallen op terwijl ze de wei op konden :oo best wel raar omdat ze normaal gesproken geen enkel oog voor me hebben als ze de wei op kunnen (ze gaan er maar heel beperkt op namelijk) >;) ik had zo'n vermoeden hhhmmmm...ik heb de vliegendekens bij ze allebei afgedaan en ja hoor mijn vermoedens klopten :D ze wilden elkaar krauwen maar dat ging blijkbaar niet vanwege de dekens 8)7 hahaha zodra ze klaar waren heb ik de dekens terug op gedaan en liepen ze meteen terug de wei in <3

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:42

MarliesV schreef:
Welmoed, goed masker en smeersels. Is hier het enigste wat helpt.
Verder wel een deken op, want hoe minder gesteek, hoe minder jeuk.

Jets, hoe zit de buik qua bescherming? Zou je daar eens een foto van willen maken?
Oorgaten zijn hier wel belangrijk, maar als de hals lang genoeg is kan je altijd proberen inderdaad om die zelf te maken.

Afbeelding

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:05

Hoe doen jullie dat met die dikke stortbuien ik vind het niet fijn dat hij zeik nat er onder staat maar afdoen is ook geen optie want het blijft broeierig en dan staat hij snel genoeg te schuren.
Het gaat met de jeuk goed maar hij staat wel helemaal ingepakt en nu ook meestal met masker.

Afbeelding