[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:14

Nee, dierenartsen mogen dat al sinds september 2013 niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:24

Waarom zou je dat willen dan?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:24

Wat is het verschil dan? Prascend is toch ook pergolide of ben ik nou blond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:27

De prijs dames, scheelt je zo een euro per tablet.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:30

Tja, als het niet meer mag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:36

ohjajoh6 schreef:

Oh okay.
Ik let nooit zo op prijzen.... sorry :oo
Maar goed, als het niet meer mag, zal je toch Prascend moeten gaan gebruiken. Heb wel begrepen dat het scheelt per dierenartsenpraktijk wat ze ervoor vragen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:58

Vandaag is onze Britta met Cushing 33 jaar geworden en ze doet het met de medicijnen super.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:00

ohjajoh6 schreef:

maak er maar 2 euro van. Ik betaal nu 24 euro voor een doosje van 30 tabletten pergolide. De prascend gaat ongeveer 75 euro per doosje kosten.

Picasso schreef:
ohjajoh6 schreef:

Oh okay.
Ik let nooit zo op prijzen.... sorry :oo
Maar goed, als het niet meer mag, zal je toch Prascend moeten gaan gebruiken. Heb wel begrepen dat het scheelt per dierenartsenpraktijk wat ze ervoor vragen.

Moet ik daar maar eens een studie op los gaan laten ;)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:58

Ik betaal 40 cent voor 1 pergolide pil! Dus reken het verschil maar uit!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:59

Ik betaal 116,= €, iemand bij mij op stal 107,= €, via mijn werk kan ik bestellen voor 101,= € en een kennis betaald 180,= € voor 60 tabletten. Dus er zit een behoorlijk verschil tussen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:59

Gefeliciteerd met Britta! Wow al 33 jaar!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:46

Met 2 pony's aan de prascend koop ik per 160 tabletten en betaal 299 euro.
Doe er ongeveer half jaar mee; duur grapje, maar ja, als ze daarmee nog een fijn leven kunnen krijgen verder, dan is het maar zo ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:06

Ik krijg in januari de rekening weer voor mijn pillen. Een redelijke, maar wel eentje waar ik blij van word omdat ik weer een voorraad van 500 pergolide pillen heb. Kan ik voorlopig weer een tijd voort met mijn 2 cushies :j. Ik ben er heel blij mee op deze manier.
Bij m'n dierenarts betaal ik 115 euro voor 60 pillen (dus zou ik niet zomaar zo'n voorraad aanleggen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:13

Zo hallo Dennis! Ben helemaal niet jaloers hoor... :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:14

Mooi kerstkadootje toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:23

Ik weet trouwens niet meer of ik het zonder medicatie zetten en laten testen nog wel ga durven hoor...

Had haar een week op een kwart gezet en ze word toch een partij humeurig, vooral naar mijn grote toe. Heb haar maar weer op een halve gezet, kijken of dat veranderd. Maar is dat het geval, dan weet ik eigenlijk wel genoeg ook...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:30

Ik pas het niet aan qua dosering maar zie dat jullie dat wel echt doen.
Die van mij is in oktober getest en had en waarde van 12 waar 47 was toegestaan. De DA zei dat ik het best door kon gaan op die hele pil aangezien hij het er goed op doet. Zouden jullie dan wel gaan verlagen qua dosering?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:36

Als je paard zich op de huidige dosering lekker in zijn vel voelt, waarom zou je het dan willen verlagen?

Bij ons cushietje is de dosering een keer verlaagd, maar dat was laatste poging voor inslapen.... en daar had het echt als resultaat dat ze zich binnen een week kiplekker voelde - maar daar was een complicatie die erg zeldzaam is bij cushing.
En nu gaat het slechter met haar en verhogen we de dosering weer langzaam.

Het is een progressieve ziekte, normaal gesproken zou je dus nooit de dosering moeten verlagen vanaf dat je paard goed is ingesteld, eerder verhogen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:36

De mijne staat al 5 jaar op 1 hele pil.
Hij is nooit getest op ahtc waarde, dus die weet ik niet, dus hertesten heeft ook weinog zin. Ik kijk gewoon naar hoe hij zich voelt en doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:40

Ik heb mijn dosering nu wel weer omlaag gesteld, o.a. omdat zijn waarde in oktober zo mooi laag was, en ik denk dat ik hem van het voorjaar in de SR weer omhoog moet gooien, verwacht ik niet dat hij nu nog steeds 1/2e nodig heeft. Hoogste waarde bij mijn pony was 18 zonder medicatie (beginwaarde) en in oktober was hij 8. Omdat er nu 0,0 gras staat en hij het super doet ben ik nu dus aan het kijken hoe hij het weer op 1/4e doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:47

Ik was dus voorzichtig iets aan het proberen, omdat het toch zo blijft knagen in mijn hoofd dat het wellicht geen cushing is , maar toch de ir.
En omdat ik het toch heel eng vind om haar een aantal weken zonder prascend te zetten om goed te kunnen testen, heb ik het een week zo geprobeerd. Dus de dosis gehalveerd. Maar vond de verandering in humeur toch zo opvallend, dat ik dus, als het ook net zo snel weer verbeterd met de normale dosis, ik dus niet eens ga laten testen...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:50

Bedankt, ik hou het dan toch gewoon als hoe het is. Ik dacht ook zo van hij voelt zich goed maar dat is wel met hele pil en idd het is een progressieve ziekte.
@ Shanna oh dat is een '' mooie'' waarde. Die van mij begon op 286 en is nu dus op 12, wat volgens de DA perfect was. Hij staat wel op gras, ook nu nog (weide is erg groot) maar verder heb ik alles aangepast qua voer
@ohjajoh, humeur kan dan een mooie indicatie zijn idd.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:50

Ik heb toevallig net nieuwe prascend pillen bij mijn dierenarts gekocht.
Betaal €269 voor 160 pillen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:57

Als je paard op pony het buiten de Seasonal Rise op een bepaalde dosis goed doet, moet je zeker niet gaan verlagen. De enige reden om medicatie te verlagen, is als gedurende de SR de dosis verhoogd is op advies van je DA. Na de SR kun je wel weer terug naar de normale dosis.

OJJ: Je kunt IR ook laten testen als je paardje prascend krijgt hoor. Maar dan moet je wel de uitgebreide testresultaen krijgen met MIRG en RISQI.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:02

Als ik de advies-dosis van mijn DA moet aanhouden zou Sedje op een hele moeten staan.. Omdat Sed maar een wurmpje van ca 150 kilo is en zo'n lage beginwaarde had ben ik begonnen met 1/8e opgebouwd tot 1/4e. In het voorjaar/ zomer/ najaar had ik hem op 1/2e vanwege diagnose chronisch HB, maar dat blijkt nu dus niet zo te zijn. Dat icm de keurige waarde van 8 en de lage begin-waarde ga ik nu weer proberen hoe hij het op 1/4e gaat doen.

Ik vind het super spannend, maar wel degelijk het proberen waard. Zodra Sedje er echter op achteruit gaat op welke manier dan ook (ook als hij slechter gaat lopen) dan ga ik natuurlijk weer terug naar 1/2e, maar als het niet nodig is liever niet..