[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 01:33

Die mooie grijze deken staat nog niet op onze site inderdaad, is wel op bestelling leverbaar hoor :)

Hier een foto van Wisse's creatie, vind hem zelf erg geslaagd en die houd ik er zeker in! Handig voor de voor- en najaarsdagen waarin je een regendeken gebruikt.
Deze deken heeft al ringen op de juiste plek zitten, ideaal dus!
Ook een handige combi met de vliegenhals, aangezien die mooi lang is en er dus geen masker bij nodig is (zit dus letterlijk altijd tot aan de oren, deze hals :) ) en hij supersnel droogt en je paard niet nathoudt :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb de Pagony net in de was gehad, maar op 35'c ging de harde mest er niet uit :=
Ik ga hem lostornen en iets ruimer weer vastnaaien.
Dan kan hij die straks ook om zodra het weer wat beter wordt, had eigenlijk de regendeken dus al af willen laten maar wilde niet ivm de te kleine vliegendeken (iermand nog eentje nodig in maat 195? Heeft wel beschadigingen enz).

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 08:34

ikenindi schreef:
maar is het idee bij ZE niet dat je paard helemaal niet tegen muggensteken kan? dat speeksel gaat in het bloed zitten en daar kunnen ze niet tegen... dan heeft half inpakken toch geen nut?

Deze vraag loop ik eigenlijk ook al een poosje mee rond.

Ik dacht dat het paard ergens op zijn lichaam gestoken werd en dat het speeksel idd via het bloed ergens een allergische reactie (lees jeuk) veroorzaakt. Dat kan zijn manenkam, hoofd, staartwortel of buik (etc). Half inpakken zou dan geen zin hebben.

Het is toch niet zo dat de jeuk alleen ontstaat op de plek waar het paard gestoken is? Dus paard wordt in manenkam gestoken en daar ontstaat de jeuk.

Of dat het paard op sommige plekken op zijn lichaam wel tegen de steek kan, m.a.g. geen jeuk op die plek, en op andere plekken niet tegen de jeuk kan, m.a.g. krabben en kale plek? Dus paard wordt op buik gestoken maar daar kan ie tegen m.a.g. geen reactie maar paard wordt in manenkam gestoken en daar kan ie niet tegen m.a.g. jeuk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:28

opisop heb je mijn vraag gelezen over die algen in die deken?
hoe zit dat verhaal?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:30

nou wuswa, volgens mij is dat inderdaad zo. maar misschien heeft dit paard maar heel licht last en is de hals meer ingepakt met de reden de manen te beschermen als hij schuurt ofzo?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:32

AngelsDitch schreef:
Is niet goed om altijd iets om de staartwortel te hebben, heb ik gehoord.

nee tuurlijk niet... dan stikt het er onder en volgens mij gaat dat ook juist hardstikke jeuken....

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:44

Vorig jaar had ik voor het eerst zwaluwtjes in de stal, ze hadden een nestje en wij waren heel blij! *\o/*
Maar één zwaluwtje is toen doodgegaan omdat hij aan de vliegenplakstrip is blijven plakken, heel zielig ;( , dus hier geen vliegenplakstrip meer, bovendien staan de paarden rond die tijd eigenlijk altijd op de wei.
Ik denk dat paarden met eczeem allergisch zijn door het spul wat de vliegjes inspuiten, (hun speeksel, weet ik het)dus op de plek waar ze bijten/prikken krijgen ze jeuk.
Anders zou een deken ook niet goed helpen, waar de deken niet zit krijgt Helly jeuk/open plekken, waar de deken wel zit geen last!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:50

we hebben het een keer zitten uitpluizen.
op plekken waar haarwervels(een kruintje) zitten, uit het eczeem zich.
dus op de manen, de staart, onder de buik zit ook zo'n haarwervel( ook wel kruin genoemd)
op het hoofd komen de plekken voor ook weer waar een kruin/haarwervel zit.

op die plek zouden de afvalstoffen uit het lichaam komen ofzo?
ik weet niet meer hoe het zat,

ikenindi

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:54

ja, daar komen de afvastoffen het lichaam misschien wel uit, maar als het paard op zijn kont wordt ingespoten met iets wat afvalstoffen zijn voor het paard krijgt het toch gewoon jeuk daarna? Dat hoeft niet op de kont te zijn, maar het gaat mij er meer om: je paard kan nog steeds worden gestoken en daardoor krijgt hij toch last van die afvalstoffen...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:06

Ja, Helly had bijv. bij de pagony haar bovenbenen niet bedekt, nou, die beet ze helemaal open van de jeuk, terwijl haar manen en staart prima gingen omdat die bedekt waren.
Dus ik geloof niet dat juist bij de manen enz. de afvalstoffen naar buiten komen, daar worden ze als je geen deken ophebt gewoon het eerst/graagst gestoken volgens mij.
Idd kunnen die vliegjes altijd wel een bloot plekje vinden, maar het is natuurlijk wel veel minder wat ze dan binnenkrijgen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:08

nou precies, zo denk ik dus ook :) hoe meer bedekt, hoe beter...

ellepel, kijk, zo zit de deken:

Afbeelding

Hij zit dus idd wel ver naar achteren (maar ik heb een merrie he ;) ) maar dat vind ik juist fijn: bedekt lekker veel :)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:32

Toch blijf ik met die vraag zitten.... De dekens bedekken nooit de benen maar ik heb nog nooit een ZE paard gezien die z'n benen schuurde. Dus het moet anders zitten. Waarom schuren ZE paarden met name manenkam, staartwortel, buik en hoofd. Ik denk niet dat kruinen een plek zijn waar de jeuk zich met name uit. Kruinen zitten in het haar, het weefsel daaronder is niet anders dan elders.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:39

Ik heb begrepen dat de mugjes juist daar steken waar de haren langer zijn of niet helemaal mooi vlak liggen, dus: In de manen, de staartwortel en in de kruintjes. Vandaar dat ze bijna nooit jeuk op de benen en op de zijkant van het lichaam hebben bijvoorbeeld.

Hierop zal heus wel een enkele uitzondering zijn maar voor de meeste paarden geldt bovenstaande. Dan over de jeuk. De allegische reactie komt op de plek waar het paard gebeten wordt.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:42

Pff moeilijk dilemma,
het is ook zo apart dat jeuk zit bij alle paarden zo verschillend uit. De een heeft alleen jeuk aan zijn manen en staart, de ander weer op z'n buik.
De mijne heeft vooral zijn oren voorpluk en hals. Dr staart is wel een lekker kriebelplekje maar echt schuren doet ze daar niet.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:47

May staat onder d'r deken omdat ze door een verstoorde stofwisseling (IR) ontstekinkjes krijgt op de plekken waar mugjes/vliegjes bijten. Die gaan jeuken, waardoor ze gaat schuren, wat de huid verder beschadigt, wat weer gaat irriteren... En zo is de cirkel rond. Ik probeer haar van binnenuit weer op de rit te krijgen zodat straks hopelijk de deken niet meer nodig is.
Maar het geeft wel aan dat jeuken en schuren niet altijd door de allergie voor cullico's hoeft te komen, maar dat er veel meer oorzaken mogelijk zijn. Voer is ook een belangrijke oorzaak vaak.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:56

Wuswa en ikenindi: Toch lijkt me dat niet zo. Het lijkt me niet dat via de bloedbaan de allergie als het ware door het lichaam trekt. Als dat zo was geweest dan hadden we onze paarden HELEMAAL in moeten pakken en dat doet geen van ons. Benen en (delen van) het hoofd zijn onbedekt en daar worden ze ook echt wel gestoken.

De plekken waar wel reactie op de vliegen volgt, zijn vaak de tere huiddelen. De huid van de manenkam is anders dan de huid op zijn schouders.
Bij mensen met eczeem of andere allergische huidreacties, komt het ook het meest voor in holtes (zachte huid die gewend is beschermd te zijn) in het gezicht en op de hoofdhuid.

De kruinen leggen een stukje huid bloot, dus dat is wel lekker makkelijk voor de vliegjes denk ik. Die kunnen daar mooi op gaan zitten zonder dat de haren in de weg zitten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:01

wuswa schreef:
Toch blijf ik met die vraag zitten.... De dekens bedekken nooit de benen maar ik heb nog nooit een ZE paard gezien die z'n benen schuurde. Dus het moet anders zitten. Waarom schuren ZE paarden met name manenkam, staartwortel, buik en hoofd. Ik denk niet dat kruinen een plek zijn waar de jeuk zich met name uit. Kruinen zitten in het haar, het weefsel daaronder is niet anders dan elders.

Mijne heeft wél zere boven benen!
En hoofd en plekken waar een heleboel andere eczemers geen last van hebben, het is net hóe gevoelig ze zijn op die plaats.
Waar ze bijten krijgt ze jeuk.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:07

mag ik er nog een theorie tegen aan gooien? mugjes prikken om bloed te drinken en de benen van het paard zijn nou niet bepaald makkelijk te prikken om bloed te drinken?

en dan nog: hoe minder makkelijk te prikken hoe beter? dan gaan ze naar een ander paardje om te drinken...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:13

Daar heb je ook weer gelijk in indi :j
De haren op de benen liggen platter waardoor het moeilijker is voor een vliegje om ertussen te kruipen.

MirandaF er zijn ook extra stukken te verkrijgen voor om de benen van je paard. Er zijn meer paarden die echt overal reageren op de vlieg. Volgens mij zijn die beengevallen van Boett?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:18

Er zijn zoveel mugjes en bij mij maar 2-en half paard om uit te kiezen :P
Mijn arab (met dun vachtje) heeft ook last van die beestjes als ze prikken, hij schudt en jeukt wel even maar doordat hij niet allergisch is houdt het daarmee op, gelukkig!
De shet lijkt minder last te hebben van de prikjes maar die heeft ook enorme bossen haar :+
De mugjes prikken de onderbenen denk ik niet graag omdat daar niet zo makkelijk wat te halen is in vergelijking tot de meer vlezige stukken.
Annetje, voor Helly heb ik nu een andere deken die wél over haar benen zit!(de rambo)
Ik wist niet van die 'beengevallen', maar moet wel zeggen dat elke deken wel weer wat mankeerd, het is maar weer afwachten waar ze nu last krijgt, zucht....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:33

Annetje schreef:
Daar heb je ook weer gelijk in indi :j
De haren op de benen liggen platter waardoor het moeilijker is voor een vliegje om ertussen te kruipen.

MirandaF er zijn ook extra stukken te verkrijgen voor om de benen van je paard. Er zijn meer paarden die echt overal reageren op de vlieg. Volgens mij zijn die beengevallen van Boett?

waar dan? ben wel nieuwsgierig hoe dat er uit ziet :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:02

ikenindi schreef:
mag ik er nog een theorie tegen aan gooien? mugjes prikken om bloed te drinken en de benen van het paard zijn nou niet bepaald makkelijk te prikken om bloed te drinken?

en dan nog: hoe minder makkelijk te prikken hoe beter? dan gaan ze naar een ander paardje om te drinken...

dat denk ik ook.
ook zijn de benen minder warm,of misschien doordat er minder doorbloeding is?zodat vliegen dat minder aantrekkelijk vinden

en je kunt ze wel helemaal in pakken hoor;
Afbeelding

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:06

whahahahahaha omg!!! sorry, maar dat ziet er wel heel debiel uit? dat is met recht een pyjama!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:07

vast een extreem gevalletje :j

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:08

wat zou dat nou extra kosten? en ik zou wel eens een filmpje willen zien... lijkt me dat een paard daar wel even aan moet wennen voor t daarin kan bewegen???

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:11

Mugjes komen af op warmteplekken.

De staart is wat voor te zeggen, het in uitwendig van het lijf zeg maar, dus voordat de troep daar weg is moet het een heeele lange weg afleggen.
Manenkam is me ook ngo een raadsel.