Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 04:27

Magnesium griend. Witte zak, 20kg, die ze niet op voorraad hebben.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:27

Kom even binnenvallen, hoe duur zijn deze zakken? :)
Q was gister al een heel stuk beter na 0,25mg. Hij was bijna niet meer zo angstig, wel erg kijkerig maar dit is hij altijd al geweest, heb ik totaal geen probleem mee, want hij let gewoon lekker op. Ondanks dat hij duidelijk wat moe was door alle arbeid en gekkigheid van het weekend, was hij nog steeds erg enthousiast en voorwaarts. Dit is dus echt de goede dosis voor ons denk ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:50

[VS] Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

In dit topic word precies uitgelegd over het hoe en wat , wat de magnesium van de welkoop.

Het is 20 kg zak en heet Magnesium gries 90% oxide en kost tussen de 14/15 euro.
Als je in bovengenoemd topic op mijn berichten zoekt, vind je de productcodes etc. waar je het dus heel gemakkelijk mee kunt bestellen, ze roepen nogal eens snel, "kennen we niet, hebben we niet"...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:52

Ja, gries! Ik denk steeds griend! Dank!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:00

Haha, je wilt niet weten wat ik er allemaal van maakte, want ik ben geen verbeteraar hoor van nature, maar sommige welkoop bediendes zullen je dan ineens niet meer begrijpen ofzo, dus is die barcode wel erg handig eigenlijk...

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:20

piekosjj, fijn dat er weer verbetering in zit!

Ik merk dat ook, vermoeidheid, de ene dag meer als de andere, trekt dit ook bij?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:30

Caballos schreef:
piekosjj, fijn dat er weer verbetering in zit!

Ik merk dat ook, vermoeidheid, de ene dag meer als de andere, trekt dit ook bij?

Ja juist in de beginperiode voelen ze natuurlijk nog veel van het feit dat de hormonen worden "bijgesteld". Als ze op een gegeven moment stabiel en weer op orde zijn voelen ze zich dus ook gewoon veel stabieler en zullen ze minder wisselend zijn.

@Piekosjj - hou het maar goed in de gaten. Dit zijn natuurlijk maar een paar dagen dat hij constant lijkt te zijn. Belangrijk is natuurlijk op de lange termijn dat zijn vacht goed wordt én blijft - met de juiste dosering en dat zijn ACTH waardes op orde komen en blijven. Dat hangt allemaal af van of de dosering passend en voldoende is. Fijn dat hij voor nu in ieder geval het beter lijkt te doen. Misschien toch handig om over magnesium na te denken. Helpt bij stress in het koppie en in de spieren en bij de suiker- en vethuishouding en ter voorkoming van bevangenheid, allemaal zaken die van belang zijn bij een paardje met cushing.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:53

Bedankt voor alle onwijs leuke reacties! :D

Ik las ergens 20 gram magnesium per dag bijvoeren? Vergeet niet dat de basisbehoefte (afhankelijk van het paard) ergens tussen de 8 en 15 gram ligt per dag, en deze hoeveelheid haalt een normaal paard met gemak uit ruwvoer. Ik vraag me dus af hoeveel effect het bijvoeren van nóg eens 20 gram magnesium bovenop de dagelijkse inname is...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:55

Als ik 20 gram lees, dan ben ik altijd nog blij met het kleine schepje BIOMAG dat wij dagelijks zonder veel moeite over het voer geven ;-)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:56

Ik gaf tussen de 8-12.
Dat is een heel klein schepje hoor, ongeveer een theelepel. Mg is zwaar!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:38

fargo schreef:
@Piekosjj - hou het maar goed in de gaten. Dit zijn natuurlijk maar een paar dagen dat hij constant lijkt te zijn. Belangrijk is natuurlijk op de lange termijn dat zijn vacht goed wordt én blijft - met de juiste dosering en dat zijn ACTH waardes op orde komen en blijven. Dat hangt allemaal af van of de dosering passend en voldoende is. Fijn dat hij voor nu in ieder geval het beter lijkt te doen. Misschien toch handig om over magnesium na te denken. Helpt bij stress in het koppie en in de spieren en bij de suiker- en vethuishouding en ter voorkoming van bevangenheid, allemaal zaken die van belang zijn bij een paardje met cushing.

Ik ga dit zeker heel goed in de gaten houden. Zie 'm dagelijks en ik schrijf elke dag op hoe 't met hem gaat, tot aan alle kleine details toe. Ik ga zeker ook nadenken over de magnesium, de zakken zijn niet erg duur, en al helemaal als je bedenkt dat je er waarschijnlijk een hele poos vooruit mee kan als ze 'maar' +/- 10 gram per dag 'moeten/hoeven.'

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:51

Bedankt voor het antwoordt weer!
Fargo, is de magnesium van biomag wel goed opneembaar? Ik geef op 't moment de magnesium van paardnatuurlijk want deze had ik nog in huis. Nadeel van deze is dat ie echt smerig is.
Ik geef nu een halve dosering en ga als het op is eens kijken hoe ze het zonder doet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:57

Die van biomag wordt super gegeten door al mijn paarden (voorheen 4, nu 3) en weet meer paarden die bij ons op stal het krijgen en zonder moeite eten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:08

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:31

Jannepauli schreef:
Magnesiumfosfaat is veel minder goed opneembaar dan bv magnesiumcitraat.
Hoe goedkoper de magnesium, hoe slechter het opgenomen wordt.
Voor de belangstellenden, hier een linkje http://www.natuurlijkerwijs.com/mineralen.htm#magnesium

En mijn man is Kwaliteitsmanager bij een dierenvoederfabriek en gaat daar o.a. over de grondstoffen en samenstellingen van het voer en toevoegingen én is chemicus van oorsprong en die zegt dat dat de grootste kul is die er maar is. En dat geloof ik dan maar weer.
En heb ook gewoon met willy en onze geldersen goede resultaten behaald met de biomag.

Of bedoelde je het niet tegen mij :o :o :o
Laatst bijgewerkt door fargo op 01-10-13 15:37, in het totaal 2 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:32

Toch zijn daar verschillende onderzoeken naar gedaan met andere uitkomsten JP..
Als koeien oxide wel goed opnemen, waarom paarden dan niet?
Men zegt dat bloedtesten niet betrouwbaar zijn, toch is het dan bijzonder dat paarden die de oxide vorm krijgen verbetering in het bloed laten zien.
Dus heel eerlijk zou ik meer onderzoeken willen zien voordat ik zoiets aanneem. :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:41

Jij wil onderzoeken zien IMJ. Kijk dan maar eens naar de oplossingtabellen in de Wiki.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oplosbaarheidstabel
Koeien zijn overigens geen paarden en de mineralenbepalingen bij bloedonderzoek zijn ook niet erg betrouwbaar.

Fargo, met alle respect, maar diervoeder en de zooi die daar soms in zit is voor mij geen relevant kader.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:48

Een paard is geen koe, verandert niets aan de oplosbaarheid of opname van het product..

En is chemicus, zegt fargo.. ;-)

Zal straks de linkjes bekijken hoewel ik wiki evenmin objectief vind..
Laatst bijgewerkt door IMJ op 01-10-13 15:51, in het totaal 2 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:49

En een HBO opleiding en 20+ jaar ervaring in de foodindustrie dus ook niet kennelijk :-) - qua kader

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:41

Ik ga er niet om strijden dames, gebruik het spul wat je wilt als je je er goed bij voelt :)) en Fargo ik zou er geen huiselijke twist voor riskeren.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:47

Even een qoute van jezelf, want ik meende ergens iets gelezen te hebben over de oxide-vorm die juist goed opneembaar zou zijn.
Dit is achterhaald inmiddels? (dit was overigens een post van jou van jan 2013)

Jannepauli schreef:
Uit mijn studieboek:

Magnesium oxide - good bioavailability and price. Iron contamination may be a problem.

Magnesium sulfate - poor palatability. May be more likely to cause diarrhea.

Magnesium carbonate - good bioavailability and low iron. Requires a larger volume than mag oxide.

Magnesium L-aspartate - expensive. Requires a much larger volume

en

Jannepauli schreef:
1. Door de Cushing groep wordt Magnesium oxide aangeraden.
Biomag van de paardendrogist: op de site wordt niet vermeld welke magnesiumvariant erin zit. Dat zou ik eerst willen weten alvorens het aan te schaffen. Zo is bv Magnesium citraat wel heel goed werkzaam voor mensen, maar (bewezen) minder goed voor paarden en slecht opneembaar. Desondanks wordt de citraat-vorm vaak als magnesium voor paarden verkocht. Magnesium chelaat zoals aangeboden door PN is wel de best opneembare vorm en zeker aan te raden :)

2. Voor water-mest kun je psylliumvezels geven, dagelijks een kleine hoeveelheid. De beste vind je bij Makana - in Duitsland goedkoop maar door de verzendkosten duurder dan bij Paardnatuurlijk. Het werkt geheid goed, psyllium bindt het overschot aan vocht in de darm en is veilig voor Cushingpaarden.
NB: een teveel aan magnesium kan zorgen door diaree!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:04

Ik had overigens dit schema gebruikt destijds voor diegenen die toch de oxide nog aandurven :).
Citaat:
Ras/ Type Gewicht in KG aanbevolen dagelijkse hoeveelheid Magnesium-oxide
in gram per dag
......................vrijetijdspaard ...........fok- en sport paard
Shetlander 100-200 ......3-5 ......... ...........5-9
IJslander 350 ...............6 ........................11
Arabier / Haflinger 450 ...8......... ..............14
Draver 420-520 ............7-12 ..................13-15
Engels Volbloed 450-530 7-12 ..................13-15
Warmbloed 500-700 ......8-11 ..................15-20
Nederlands trekpaard 700 >11 ...................>20

Bron: http://www.dezingendesmid.nl/catalog/pr ... tAod1T8AFA

Mocht iemand toch iets van een ander merk bestellen, let dan goed op, want op veel dure emmers met paard erop staat oxide. Zonde voor je portemonnee als je een duur merk bestelt! :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:05

IMJ: ik had het niet over mag.oxide, maar over magnesiumfosfaat ( = Biomag van de paardendrogist, dat is toch wat Fargo gebruikt?) - jij kwam toen met oxide en koeien er tussendoor fietsen :) Naar mijn beste weten heb ik niks verkeerd over oxide gezegd.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:07

Het ging in de meeste posts hierboven over de oxide variant, als je even terug leest kun je dat zien. Ik ging er dus vanuit dat jij dat ook gezien had. Maar dan zitten we op 1 lijn ;-)

Aangezien de oxide het goedkoopst is, leek het me dat je daar op doelde toen je schreef, hoe goedkoper hoe slechter opneembaar

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:09

Ik kan toch niet iedere keer als er een stofnaam genoemd wordt eerst controleren of er al een consensus is, of erger nog, dat jij denkt dat het over iets gaat wat ooit is geschreven? Ik reageerde op Fargo's aanbeveling van Biomag die, als ik de PD mag geloven, magnesiumfosfaat bevat.
Nou ja.. we zijn er uit denk ik! :))