Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 21:42

Osteopaat geeft aan gevoelige rug omwille van de maag last.

Ik wou zelf cytotec terug proberen, maar ik kreeg het niet meer van de dierenartsen omdat er geen medisch beeld is dat er nog reden toe geeft.

1 dierenarts zei van, soms is het het hoofd en niet medisch. Dus daarom dat ik me afvroeg of mensen nog hevige reacties herkennen na medicatie?

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 21:53

Heb je het voer ook aangepast?
Mijn merrie bleef ook echt een tijd niet te genieten. Ik heb haar voer ook aangepast en dat heeft veel gedaan.
Ze krijgt nu ook de helft van haar voer voor het rijden.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:52

Ik ben over gestapt naar luzerne en zero mix. Voor de rest onbeperkt hooi nog steeds. Voor het longeren krijgt ze niet echt iets, behalve haar hooi dan. Geef ik haar beter wat eten voor het werk dan?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:00

@lasso nee ik heb geen idee. Er is een echo gemaakt en daarop was te zien dat de darmwand 1,5 cm was waarbij 1 cm het normaal beeld is. De pony reageerde echter zo ontzettend heftig op aanraking op de rechterkant dat ze medicijnen heeft voorgeschreven (equipred)

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:27

Lastig als ze gedragingen blijven laten zien die op pijn duiden. Mijn paard is daar ook erg communicatief in en bij maagzweren windt hij er geen doekjes om dat het mis is in de maag. Dan laat hij je niet eens opstappen. De behandeling zelf knapt hij aanvankelijk van op, dan vlak voor de controlescopie wordt hij weer lastiger. De zweren zijn dan (zo goed als) weg, maar is zijn maagwand toch nog gevoelig bij inspanning. Die gevoeligheid reageert hij net zo heftig op als bij echte zweren. Waarschijnlijk omdat de maag dan in eerste instantie goed voelt, maar hij toch meer doet dan de maagwand op dat moment pijnvrij aankan. Dat zakt dan weer langzaam af, maar tegen die tijd heb ik wel een stakend paard dat geen vertrouwen meer heeft in zijn eigen lijf.

Dat is de periode waarin ik moet inschatten of het gevoeligheid is of onzekerheid. Lastig, maar bij echt gevoeligheid kan ik mn paard echt niet overtuigen toch zonder verder protest te gaan lopen onder het zadel. Dan is het telkens wat vrije dagen en kort weer proberen.

Laatste lastige punt is na afbouw medicatie. In die fase heeft hij echt weer een paar dagen last van rebound acid en moet ik het werk ook echt aanpassen. Dan is rijden ook niet te doen. Voorlopig geef ik hem een half uur voor het rijden een klein slobbertje met extra pectine om een laagje in de maag te leggen. Deze fase zitten we nu in na constatering lage maagzweren begin december. Paard staat verder op onbeperkt hooi, balancer gemixt met handje luzerne en een klein slobbertje voor de extra pectine voor het werk. Inmiddels loopt hij weer met zijn gebruikelijke 110% inzet.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:30

The_Cat schreef:
Ik ben over gestapt naar luzerne en zero mix. Voor de rest onbeperkt hooi nog steeds. Voor het longeren krijgt ze niet echt iets, behalve haar hooi dan. Geef ik haar beter wat eten voor het werk dan?

Mijn vorige paard reageerde extreem heftig op lucerne, misschien is dat ook een Trigger voor haar? Vitalstyle soft and fiber ging hier wel super goed

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:54

Ik voer niet meer de hardere luzerne, maar Hartog Senior. Die is lekker zacht. Dat is ook nog een optie

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:00

Hier zitten volgens mij deskundigen met veel ervaring met paarden met spijsverteringsprobemen. Nou hebben wij vorige week een paard gezien dat ons op zich heel goed lijkt te passen. Mij viel tijdens de bezichtiging op dat ze gevoelig is aan de buik (met poetsen) en ze reageerde ook boos met aansingelen. Ook vond ik haar conditie niet geweldig (mager). Nou hoeft dat misschien niet het einde van de wereld te betekenen, maar problemen opzoeken is ook niet de bedoeling. Mijn vraag: wat zouden jullie doen?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:10

Rhys schreef:
Hier zitten volgens mij deskundigen met veel ervaring met paarden met spijsverteringsprobemen. Nou hebben wij vorige week een paard gezien dat ons op zich heel goed lijkt te passen. Mij viel tijdens de bezichtiging op dat ze gevoelig is aan de buik (met poetsen) en ze reageerde ook boos met aansingelen. Ook vond ik haar conditie niet geweldig (mager). Nou hoeft dat misschien niet het einde van de wereld te betekenen, maar problemen opzoeken is ook niet de bedoeling. Mijn vraag: wat zouden jullie doen?

Als ze je verder goed past zou ik misschien als eis hebben dat ze een scopie doen. Beetje als onderdeel van het keuren. Dan kun je zelf de afweging maken wat je doet.

Lasso123

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:15

Ja wat Setteli zegt. En evt afspraken maken over de kosten van behandeling. Je bent dan vaak wel even een maand of 2/3 zoet. Maar als ze verder een match is hoeft het geen no go te zijn.