Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 19:11

Cushing's heeft 'ie wel 100% zeker, de DA zei dat ze eigenlijk nogeneens hoefde te testen, hij zag er echt verschrikkelijk uit.
Over magnesium en monnikspeper lees ik hier inderdaad ook de laatste tijd steeds vaker over, ik ga binnenkort sowieso de DA bellen voor advies ook over het opbouwen v/d training en ik kan ook wel wat vragen hier over, en dan hoop ik dat de eigenaar hier ook oke mee is. :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:29

Mona81: Hier merkte ik de eerste echt verschillen met 4 tot 6 weken. Daarvoor merkte ik ook al dingetjes maar is lastig om een causaal verband te leggen naar de pergolide.

Piekosjj: Het kan ook zijn dat hij actiever is vanwege het weer... Het waait opeens en is een stuk frisser, hier zijn ze ook allemaal druk... Naomi is vanochtend zelfs ontsnapt (doet ze nooit, is echt een suffe doos normaal) en ging met pluim op de rug over het erf.
Het kan wel zijn dat je paard op een te hoge dosis staat. Naomi is 1.52 en 450 kg (schatting). Die doet het goed op 0,5. Wellicht doet jouw paard het beter op 0,25. Kwestie van overleggen met je DA en uitproberen?

Sorry kleine ego post.. Naomi doet het nog steeds erg goed... Wel al weer een flinke teddy-vacht in de maak... Vandaag een "pennydroom" in vervulling laten gaan... Rondje gereden met stang en trens... Voor haar pensioen reden we op M1/M2 niveau. Ze staat nu al zo'n 3 jaar stil, dus voor het eerst sinds lange tijd weer enigzins "serieus" gereden en voor Naomi de eerste keer met stang en trens. Merk wel dat ze erg slap is van achter, enorm traag achterbeen... Maar ach wat kan mij het schelen, ben beretrots . :o :D
Afbeelding
Afbeelding

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:56

Focussed, dit soort ego-posten zijn meer dan welkom :D Wat een leuke combinatie zijn jullie en wát ziet ze er goed uit zeg!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:58

Dat kan inderdaad ook zo zijn ja, maar zo angstig als vandaag heb ik hem lang niet meer gezien, gister was 'ie echt gewoonweg perfect, echt mijn pony weer. Ik ga even aankijken hoe hij het doet op de 0,25 en ik ga zsm de DA bellen :)
En wat een mooie foto's zeg, niks egomomentje! Het genot spat er van af! :D

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 23:05

Sjips... heel verhaal geschreven... batterij laptop leeg... weg verhaal... :( Morgen nieuwe poging.

iig had ik geschreven dat ik het jammer vind dat Bokt geen like knopje heeft, anders had ik die zeker voor jouw post gebruikt Focussed! :j

Morgen zal ik een update geven over Gwendolyn en dan ga ik weer terug de sluimerstand in ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:24

ohjajoh6 schreef:
sorry IMJ, maar ik denk dat ze dit juist wel goed heeft gedaan; voor 350 kg lijkt een kwart mij iig ruim voldoende en ik zou ook graag wat achter de hand willen houden...

Ehmmm tja, te weinig is ook niet goed he en kan gevaarlijk zijn? De basis vuistregel is toch echt gewicht x 0,002, wat je mag gaan geven, je moet dit uiteraard niet.

350 * 0,002 = 0,7 Dan is een kwart eigenlijk best wel weinig om structureel te geven. En je wilt niet de kans lopen dat je paard bevangen wordt omdat je te laag zit qua medicijnen. Dus een reserve achter de hand willen hebben, ja okay, maar dat heb je zowiezo wel want als de situatie erom vraagt kun je altijd verhogen. En om met een kwart te starten dat is natuurlijk alleen maar goed en eventueel rustig aan op te bouwen.

Ik vind het toch wel heel apart dat de bijsluiter van Prascend zo anders is qua dosering ... Heeft iemand al een link gevonden naar een online bijsluiter??
Laatst bijgewerkt door fargo op 30-09-13 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:25

Focussed wat een heerlijke foto's van jou en je merrie, wat super dat ze het zo goed doet! Heerlijk om te zien!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:51

fargo schreef:
ohjajoh6 schreef:
sorry IMJ, maar ik denk dat ze dit juist wel goed heeft gedaan; voor 350 kg lijkt een kwart mij iig ruim voldoende en ik zou ook graag wat achter de hand willen houden...

Ehmmm tja, te weinig is ook niet goed he en kan gevaarlijk zijn? De basis vuistregel is toch echt gewicht x 0,002, wat je mag gaan geven, je moet dit uiteraard niet.

350 * 0,002 = 0,7 Dan is een kwart eigenlijk best wel weinig om structureel te geven. En je wilt niet de kans lopen dat je paard bevangen wordt omdat je te laag zit qua medicijnen. Dus een reserve achter de hand willen hebben, ja okay, maar dat heb je zowiezo wel want als de situatie erom vraagt kun je altijd verhogen. En om met een kwart te starten dat is natuurlijk alleen maar goed en eventueel rustig aan op te bouwen.

Ik vind het toch wel heel apart dat de bijsluiter van Prascend zo anders is qua dosering ... Heeft iemand al een link gevonden naar een online bijsluiter??

Dat lijkt me ook Fargo :j je wil dat risico toch niet nemen..

Oh prachtig Focussed, wat genieten jullie nog samen! Heerlijke foto's!!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:54

Online bijsluiter vindt je gewoon op internet. Had hem laatst gevonden met de tab.
Zal kijken of ik hem nog heb

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:55

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:11

Juistem dan snap ik meteen het misverstand dat voor 400 kg 0,5 mg voldoende zou zijn. Dat staat er niet persé, er staat aanvangsdosis en een dosisbereik dat idd begint bij 0,52mg als je het omrekent.

Er wordt ook gewoon gesproken van 2µg pergolide per gewicht. Bewuste tekentje voor de µg is anders en ik vermoed dat dat dus staat voor de 0,002 mg uit onze bekende vuistregel.. En het doseringsbereik geeft dus aan waar je ongeveer tussen kunt gaan zitten dus bij

200-400 kg staat bij aanvangsdosering 0,5 mg en doseringsbereik is dan 1,3 µg - 2,5 µg per kg

Dus 0,0013 x gewicht > voorbeeld 0,0013 x 400 = 0,52mg
0,0025 x gewicht > voorbeeld 0,0025 x 400 = 1 mg
Dat is het bereik voor je dosering m.b.t. het gewicht van je paard. Daar "hoort" je dosering dus ongeveer tussen te liggen op basis van het gewicht van je paard.

De vuistregel die uit onderzoek blijkt, ligt daar dus tussenin. 0,002 x 400 = 0,8 mg

Bij hogere gewichten beginnen ze bij een hoger µg maar uiteindelijk is het gemiddelde elke keer weer ongeveer de 0,002 die wij kennen
Laatst bijgewerkt door fargo op 30-09-13 15:13, in het totaal 2 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:12

ug= microgram :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:12

IMJ schreef:
ug= microgram :j

Dankuwel mevrouw _/-\o_ :o

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:15

Tutoyeren is prima wat mij betreft :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:16

IMJ schreef:
Tutoyeren is prima wat mij betreft :D

Hahaha okay dankjewel mevrouw ;-) :D :+

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:14

Het stickertje wat op het doosje prascend zat toen ik het ging ophalen bij de DA, was tot 400 kilo een half tablet en van 400-600 kilo een hele tablet.

Maar Argi is nu 470 en van de winter 450, ik geef nu een week een halve tablet, gaat tot nu toe goed. Althans geen bijverschijnselen voor het oog.
Ga ik dan nu door verhogen naar 1 tablet?
IMJ stelde voor, althans vond het een goed idee iig, om nu op een halve te blijven en na 8 weken te testen?

Wat een leuke foto's, vooral die laatste focussed!!!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:19

Ik denk niet dat een halve per definitie te weinig is hoor. Maar bij het andere paard ging het om een kwart, vandaar :j

Ik zou met een halve zeker even zien wat er gebeurt! Mogelijk heeft jouw paard daar zat aan! :j

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:30

Het is een gevoelig dier, dus wellicht is dit idd genoeg. Geen idee wanneer ik verbeteringen ga zien, vond haar niet uber slecht, maar er waren gewoon "dingetjes" die niet horen.
Wel komt er inmiddels al een lekker vachtje gegroeid........

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:13

Caballos schreef:
Het stickertje wat op het doosje prascend zat toen ik het ging ophalen bij de DA, was tot 400 kilo een half tablet en van 400-600 kilo een hele tablet.

Maar Argi is nu 470 en van de winter 450, ik geef nu een week een halve tablet, gaat tot nu toe goed. Althans geen bijverschijnselen voor het oog.
Ga ik dan nu door verhogen naar 1 tablet?
IMJ stelde voor, althans vond het een goed idee iig, om nu op een halve te blijven en na 8 weken te testen?

Wat een leuke foto's, vooral die laatste focussed!!!

Nee joh, als het nu goed gaat dan gaat het goed en kijk je eerst aan wat dat met haar doet, zeker omdat ze geen erge symptomen heeft en had. Ik ging er meer op in omdat het heel absoluut werd gebracht als 400 kg is halve tablet en daarom was ik benieuwd naar de bijsluiter.

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:16

Gebruikt iedereen hier nu Prascend of zijn er nog mensen die Pergolide kunnen krijgen? Tot nu toe altijd nog via de apotheek Pergolide kunnen krijgen, maar helaas nu het laatste recept...

Zijn er ook ervaringen met Pergolide in Spanje kopen of via internet? Mijn pony gebruikt 2,5mg per dag, dus anders wordt het wel een erg duur grapje -O-

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:57

Ik gebruik nog pergolide, moet van de week weer bestellen dus ik ben benieuwd

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:16

Focussed dat ziet er heel erg goed uit. Ik kan me voorstellen dat je daar heel blij van word.

Bedankt voor degene die mee denken. Ik heb hem nu een paar dagen een kwart gegeven maar ga vanaf morgen dan toch weer terug naar een halve. ik wil ook niet te weinig gaan geven met alle gevolgen van dien.

Ik geef nu 20 gram magnesium aan hem las ergens een formule hier op bokt en kwam daar op uit. Ik gebruik de magnesium van de welkoop. Maar is dit voldoende of te veel?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:28

Ik weet niet meer zo goed, meen me te herinneren dat ik ong 12 Gr gaf..
Heb het toen ook berekend idd

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:41

Even uit een ander topic gehaald
CaPrIoLe`79 schreef:
Ik heb het nog eens nagezocht, maar op de meeste sites gaan ze van de volgens dit artikel correcte norm uit: Basisbehoefte per dag: ca. 0,015 gr per kg lichaamsgewicht. Voorbeeld: paard van 600 kg heeft (0,015 x 600=) 9 gram magnesium per dag nodig afkomstig uit het totale rantsoen. Werkende paarden: 0,019 - 0,030 gr per kg, Dracht(laatste 5 mnd): 0,015 gr, Lactatie(eerste 6 mnd) aflopend van 0,022 - 0,017 gr magnesium per kg lichaamsgewicht. Bron: NRC Nutrient Requirement for Horses 2007.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 23:12

Kan iemand mij vertellen hoe dat magnesium bij de welkoop nu precies heet. Niet dat ik daar sta en iets compleets verkeerd zeg of meekrijg? Kan het namelijk zo snel niet vinden in het forum.